Alternatieve wijze van ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Alternatieve wijze van ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:48

haboshof schreef:
Daarom hebben ze Jacobskruiskruid gezaaid.
Uiteindelijk helpt dat ook tegen wormen en paarden overlast.

ssstttt niet hardop zeggen... dadelijk heeft de overheid het door dat ze achter de kaart zijn gekeken vwb dat jacobsspul....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 01:16

schaapjuh schreef:
IMJ schreef:
Ik zou hier ook niet zoveel vertrouwen in hebben, misschien ben ik te nuchter hoor maar goed. Doe je dit zelf wel zo?

Mijn paard ontworm ik nu ong. een jaar hiermee. Hij mag geen chemische zooi in zn lijf daar zijn lever dan niet meer goed zal functioneren. Dus ik zal wel moeten maar anders deed ik het ook wel hoor

Wie zegt dat zijn lever anders niet meer goed zal functioneren? De veearts (zijn er bloedonderzoeken gedaan) of een alternatief genezer? Ik heb zelf meerdere goede ervaringen met alternatieve geneeskunde, maar wat ik ook ervaren heb is dat ze allemaal wel problemen met de lever zien of verwachten te krijgen.

Ik ontworm gewoon met Eqvalan of Equimax en dat zeer regelmatig (alle paarden op de stal waar ik sta gaan tegelijk). Het mag dan misschien wat giftig zijn, maar een ernstige worminfectie betekend veelal WEL einde paard, realiseer je je dat ook?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:23

CCCCorine schreef:
schaapjuh schreef:
Mijn paard ontworm ik nu ong. een jaar hiermee. Hij mag geen chemische zooi in zn lijf daar zijn lever dan niet meer goed zal functioneren. Dus ik zal wel moeten
maar anders deed ik het ook wel hoor

Wie zegt dat zijn lever anders niet meer goed zal functioneren? De veearts (zijn er bloedonderzoeken gedaan) of een alternatief genezer? Ik heb zelf meerdere goede ervaringen met alternatieve geneeskunde, maar wat ik ook ervaren heb is dat ze allemaal wel problemen met de lever zien of verwachten te krijgen.

Ik ontworm gewoon met Eqvalan of Equimax en dat zeer regelmatig (alle paarden op de stal waar ik sta gaan tegelijk). Het mag dan misschien wat giftig zijn, maar een ernstige worminfectie betekend veelal WEL einde paard, realiseer je je dat ook?

Ik doe exact hetzelfde als jou hoor corine, gister nog een eqvalan gegeven!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:43

CCCCorine schreef:

eindelijk eens iemand die het zegt !!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:06

CCCCorine schreef:

Je oordeelt wel lekker maar je weet het verhaal erachter niet eens.
Als ik mijn paard zou ontwormen met de chemische ontwormspuiten dan was het allang einde paard. Hij is namelijk rondom zwaar hoefbevangen geweest (laatst fase) en zijn lever functioneerde bijna niet meer. Meerdere veeartsen en hoefsmeden zeiden dat hij niet meer te redden was en dat het einde paard was. Ik en m'n hoefbekapper vonden van wel míts ie geen chemicalien in z'n lijf kreeg, omdat zijn lever dat niet kan verwerken. Wel moest hij een reinigingskuur om alle zooi uit zijn lijf te krijgen. Na een half jaar is zij lever gecontroleerd en die functioneerde weer naar behoren.
Paard is zo goed als genezen, iets wat meerdere mensen, veeartsen en hoefsmeden verbaasd hebben zien doen kijken. Díe mensen kijken nu ook heel anders tegen hoefbevangenheid aan en vinden nu ook dat ook de zeer enstige gevallen van hoefbevangeheid te genezen zijn, míts er de juiste behandeling gegeven wordt en niet de 'normale' behandeling. Hun ogen zij geopend

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:05

ik ontworm zelf chemish hoor dames
daarbij krijgen ze knoflook olie , ik heb erg sterke verhouding mogen ze ook niet zo veel van door hun voer (mijn paardjes vreten geen poeder verse knoflook of snippers maar denk dt als ik een flesje olie in de wei laat staan dat die weg is ..ze likken de hele bak uit)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:51

Boerenwormkruid heeft een wormverdrijvende werking. Misschien een idee voor degene die echt op alternatieve en natuurlijke wijze willen ontwormen. Persoonlijk durf ik het er niet 100% er op te wagen, maar het kan een middel zijn om de regelmaat van de chemische ontworming te verlagen.

Nog even over ivermectine en moxidectine. Deze stoffen komen uit de in 1980 ontdekte avermectine groep. Ivermectine was jarenlang de enige vertegenwoordiger hiervan. Ivermectine heeft een zeer brede werking, maar beperkt tegen in rust verkerende cyathostomentarven. Sinds een aantal jaren zijn er nieuwe vertegenwoordigers uit die groep ontwikkeld waarvan inmiddels de moxidectine ook geschikt is gemaak voor paarden (er komen dus nieuwe middelen aan) Moxidectine heeft een langere werking dan ivermectine, maar is daarentegen ook een stuk schadelijker bij overdosering met name bij jonge paarden. Bij andere diersoorten zijn er al meer vertegenwoordigers uit avermectines in gebruik. Bij ernstige worminfecties wordt vreend genoeg aangeraden niet te krachtige ontwormingsmiddelen te gebruiken, omdat dan de wormen te massaal worden gedood, waardoor er ernsige reacties in de darmwand plaats zullen vinden.

Ook belangrijk bij het voorkomen van besmetting is het schoon en droog houden van de stal. Bij een vochtige stal (en vaak warme door de mest) kunnen de eieren ook tot ontwikkeling komen. In de winter hoef je in Nederland nauwlijks te ontwormen, omdat de eieren in de Nederlandse winters niet of nauwlijks overleven en al helemaal niet tot ontwikkeling komen. Eind september de laatste behandeling en begin maart weer de eerste is dan voldoende. Echter tegen horzellarven dien je begin december toch met een avermectine het paard nog te behandelen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:28

schaapjuh schreef:
CCCCorine schreef:

Je oordeelt wel lekker maar je weet het verhaal erachter niet eens.
Als ik mijn paard zou ontwormen met de chemische ontwormspuiten dan was het allang einde paard. Hij is namelijk rondom zwaar hoefbevangen geweest (laatst fase) en zijn lever functioneerde bijna niet meer. Meerdere veeartsen en hoefsmeden zeiden dat hij niet meer te redden was en dat het einde paard was. Ik en m'n hoefbekapper vonden van wel míts ie geen chemicalien in z'n lijf kreeg, omdat zijn lever dat niet kan verwerken. Wel moest hij een reinigingskuur om alle zooi uit zijn lijf te krijgen. Na een half jaar is zij lever gecontroleerd en die functioneerde weer naar behoren.
Paard is zo goed als genezen, iets wat meerdere mensen, veeartsen en hoefsmeden verbaasd hebben zien doen kijken. Díe mensen kijken nu ook heel anders tegen hoefbevangenheid aan en vinden nu ook dat ook de zeer enstige gevallen van hoefbevangeheid te genezen zijn, míts er de juiste behandeling gegeven wordt en niet de 'normale' behandeling. Hun ogen zij geopend

Intressant. Mijn merrie is ook zwaar hoefbevangen met hele slechte nieren en lever. Zij heeft ook problemen met Ivermectine gehad. Trouwens Moxidectine was geen probleem. De DA adviseerde 3 dagen voor en 3 dagen na de ontworming Acetylsailicylzuur tabletten te geven (2 x daags 10 x ASS 500 mg). Dat hielp. Nu kan ze de pasta hebbben zonder de tabletten. Maar de lever en de nieren zijn nog netzo als daarvoor. Het is echt geen excuus om geen pasta's te gebruiken. Wat denk je als het paard vol met wormen zit. Zal een bevangen paard ook niet veel beter van worden. Bij mijn werk bij de DA heb ik al vele paarden kapot aan wormen zien gaan. Niet alleen paarden trouwens. De pasta's zijn er niet voor niks.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:43

@ schaapjuh: maar nu de lever weer goed is zou je toch weer normale wormenkuren kunnen geven? of wil je dat zo en zo helemaal niet meer?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:55

IMJ schreef:
@ schaapjuh: maar nu de lever weer goed is zou je toch weer normale wormenkuren kunnen geven? of wil je dat zo en zo helemaal niet meer?

Zou opzich wel kunnen. Ga eind deze maand mestonderzoek laten doen en afhankelijk van de uitslag ga ik bekijken of ik op deze manier blijf ontwormen of dat ik toch over ga op chemisch wormspuiten, ligt er maar net aan wat de uitslag is. Ik hou jullie op de hoogte!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:14

zowww jeetje ik heb alle 5 pagina's doorgeworsteld en vindt dit een erg leuke en leerzame discussie
ook ik heb er over na zitten denken over "natuurlijk" ontwormen...
Paarden in het wild krijgen ook geen "wormenspuitje" tegen de wormen.
Maarrr paarden in het wild trekken van grasland naar grasland en eerdat ze op datzelfde stukje gras lopen zijn ze een jaar (of langer) verder.
Daarnaast vraag ik me af wat paarden dan zoal eten om toch van de aanwezige larven/wormen af te komen... kunnen ze aanvoelen/ruiken dat er op het gras eitjes zitten e.d.!?
Nou weet ik dat knoflook een gif is, maar in lichte hoeveelheid kan je het wel voeren om iig een beetje van de irritante vliegen af te komen.
Maar is er ook onderzoek naar gedaan welke plantjes/kruiden wormen bestrijden?! De chemische ontwormpasta's lijken mij ook niet echt goed voor de darmen/maag/lever e.d. Maar daarentegen zijn de wormen ook niet goed voor de darmen/maag/lever e.d.
Best een rotsituatie...
net als met voer! Je weet tegenwoordig ook niet meer wat je koopt voor je paard. Meerendeels is genetisch gemanipuleerd en uit allerlei onderzoeken blijkt weer dat het kankerverwekkend is enzo. Dan maar weer over naar alleen maar hooi en volledige weidegang 's zomers en 's winters?! Want zo leven ze ook in de natuur...
maarrrrr in de natuur trekken ze van grasland naar grasland en kunnen zo aan hun nodige voedingsstoffen komen. In de winter lukt dat niet aangezien ze meer hooi eten dan gras. Dus zal je bij moeten voeren omdat je ook nog elke dag een uurtje wil rijden met je paard. Uiteindelijk ben je toch weer half verplicht om te grijpen naar de zakken voer die door jan en alleman wordt aan gesmeerd en hoop je maar dat het het beste is voor je paard.
Maar ja in welk opzicht hou je je paard "natuurlijk"
ze moeten meer energie leveren omdat je ermee rijdt/beweging geeft.
De meeste raspaarden zijn dusdanig gefokt dat er allerlei genetische veranderingen (zie: verkeerde botstanden e.d.) optreden en waarschijnlijk dus ook zwaktes...
Misschien dat de paarden van "vroegah" wel een stof ontwikkelde tegen de wormen en zijn ze zo genetisch veranderd door de stoffen die wij toedienen en hoefden ze het zelf niet meer aan te maken of naar de nodige planten te zoeken die daarvoor nodig waren.
Paarden in het wild hinniken ook nauwelijks omdat dat roofdieren lokt. Menig paard op stal hinnikt luid om op te vallen en aandacht te krijgen.

In hoeverre moet je dan "natuurlijk" gaan ontwormen?!
Misschien dat de paarden van nu zo zwak zijn geworden omdat we ze van alles op doen en toedienen wat "goed" lijkt te zijn. Óf het goed is weet je niet, omdat je het aanneemt van "deskundigen" die zeggen er verstand van te hebben. Achteraf gezien komt het heel vaak voor dat we het bij het verkeerde eind hadden en dan maar weer grijpen naar een andere oplossing net zo lang tot we een "goede" manier hebben gevonden.
Ik heb al heel veel reacties gelezen nu en de een beweert dat ivermectine slecht is en dat het bij haar paarden niet gewerkt heeft en dat ze nog onder de wormen zaten. De ander heeft het er weer over dat het juist wel gewerkt had bij haar paarden... Ja wat moet je dan geloven...
ik denk dat er resistentie komt als er een lage dosering gegeven wordt. De sterkste wormen overleven en zullen sterker worden aangezien ze er bijna aan onderdoor gingen.
Tegen pyrantel, praziquantel en fenbendazol is resistentie bekend.
Die hoor je ook af te wisselen met ivermectine. De moxidectine (equest) gebruik ik ook in oktober tegen de horzellarven aangezien dit een "sterker" middel blijkt te zijn...
Ik heb ook gehoord dat de moxidectine absoluut niet in een lage dosering gegeven mag worden!!! een overdosering kan geen kwaad, zolang het maar niet een té hoge dosering is... (ik geef meestal 200-300 kilo extra). ik had vorig jaar op internet een heel schema gevonden welke soort wormen er in welke jaargetijde voorkomen en welke stof "antiworm" daarvoor nodig is. hmmm zal het wel even opzoeken weer, want ik ben m'n schema ook weer kwijt.
Ik heb van de week een ivermectinespuit gegeven en half oktober geef ik een moxidectinespuit voor de horzellarven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 00:04

mischien zijn de paarden wel minder zwak dan wij menen.....

Hoe natuurlijk is natuurijk als de mens meent deze te moeten toepassen als zijnde natuurlijk?

Hoe kun je een levend iets bestrijden met iets wat niet gevaarlijk is voor levends iets?
Briefjes met "pang je bent dood" in laten slikken door je paard?
Tuurlijk is dat slecht en gevaarlijk en giftig enzovoort... echter niet zolang je doet als op de bijsluiter staat vermeld.... Aan die wormspuiteninventaris is net wat langer gesleutel dan menig paardeneigenaar oud is, en ik ga er maar even domweg vanuit dat de wormspuitenfabrikant er niet op uit is om het paardenbestand van nederland drastisch te verminderen op lange of korte termijn....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:54

Je kunt ook niets vergelijken met de paarden die in de natuur los lopen. Onze paarden zijn (veel te) gedomesticeerd. Vroeger aten de paarden geen giftige planten, tegenwoordig wél en doen wij er alles aan om dit te voorkomen.

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:24

Het is bekend dat "wilde"paarden juist wel giftige planten eten tegen allerlei kwaaltjes. Ze eten net genoeg om het kwaaltje te genezen, het lichaam ontgift zichzelf weer. Zelfs nu lopen er nog paarden rond die dit weten, alhoewel de meest paarden het 'vergeten' zijn.
Het blijft zoeken naar wat voor jou en je paard het beste is. Paarden die nog redelijk dicht bij de natuur staan reageren m.i. het best op 'natuurlijk' ontwormen. Aan de andere kant zijn er (sport)paarden die een heel ander leventje hebben en deze dieren zullen slecht of niet reageren op natuurlijke middelen.
En ik blijf erbij de omstandigheden moeten er ook naar zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:31

Sorry Buzz, maar dit is echt flauwekul. Als jij een wei hebt waar de besmettingsdruk hoog is, kun je je paarden zo natuurlijk houden als mogelijk maar dan krijgen ze wormen en moet je ontwormen.
Sportpaarden die ws. minder in de wei staan en misschien wat meer in paddocks waar altijd de mest uit wordt gehaald, hebben juist minder kans op wormen.
Natuurlijk ontwormen - waar dit topic overigens niet over ging - is nog geen optie. Je komt dan toch weer terecht bij survival of the fittest - en dat gaat vrijwel iedere paardenhouder veel te ver.
Ik geloof er ook niks van dat 'paarden die dichter bij de natuur staan' (wat bedoel je daar mee, staan ze dan altijd buiten, of gaat het om bepaalde rassen?) beter reageren op natuurlijke middelen. Denk eerder dat ze niet zoveel last hebben van een wormbesmetting omdat ze niet zo hard hoeven werken.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:18

Alane schreef:
Aan die wormspuiteninventaris is net wat langer gesleutel dan menig paardeneigenaar oud is, en ik ga er maar even domweg vanuit dat de wormspuitenfabrikant er niet op uit is om het paardenbestand van nederland drastisch te verminderen op lange of korte termijn....

!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:11

Tegen bendazolen is door met name cyathostomen resistentie bekend idd. Maar in het tijdschrift voor dierengeneeskunde stond een publiekatie van een groot onderzoek, waaruit blijkt dat afwisselen van werkende stoffen juist resistentie in de hand werkt. Dit werkt als volgt. Gerbuikt je iedere keer middel A voor het ontwormen, kun je altijd nog middel B gebruiken als wormen resistent geworden zijn tegen middel A. Werkt mddel B niet meer, dan komt C. Gebruik je A, B en C steeds om en om, dat zullen de wormen zich sneller aanpassen, met daarboven op nog het nadeel dat er geen middelen meer voorhanden zijn waar geen resistentie tegen is. Todat er weer nieuwe is ontdekt natuurlijk. Voorheen hoorde je DA's ook vaak "afwisselen" adviseren, of dat nu nog zo is weet ik niet, neem aan van niet, maar uit het resente onderzoek blijkt dit dus niet juist te zijn. Tevens wordt er ook steeds mee op aangedrongen stikt aan de voorgeschreven dosering te houden. Onder doseren verhoogd kans op resistentie en over doseren is schadelijk voor de gezondheid. Dit is zeker zo bij moxidectine, maar men waarschuwd ook steeds meer bij ivermectine. Persoonlijk zou ik aanraden om aan de voorgeschreven dosering en ontwormingsschema van de fabrikant te houden, omdat de producten van de het gebruikte merk door die fabrikant op zijn schema's zijn gemaakt. Liever gezegd. De schema's die de fabrikant geeft, zijn de schema's waarop het product het beste resultaat geeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:31

Onderdoseren is alleen aan te raden als een hele sterke wormbesmetting vermoed wordt.
Een juiste dosering kan ik zo'n geval nl een aderverstopping of sterke vergiftiging tot gevolg hebben wegens een te grote sterfte van wormen.
Wel moet er dan na 1 week weer ontwormt worden met de normale dosis en 3 weken later nogmaals.

Alles wel in overleg met de DA.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:42

Dat met podukt A, B en C gaat niet op. Je hebt namelijk de Ivermectine groep. Zoals Eqvalan, Furexel, Sivermec, Ivomec, noromectin die zijn allemaal precies hetzelfde. je hebt de Pyrantyel groep. Die zijn ook allemaal hetzelfde en je hebt de Moczidectine en de Praziquantel. Dat zijn 4 groepen. Allen met 4 verschillende werkingen die je wel moet afwisselen wil je alle wormensoorten tegen gaan. maar alle ivermectine merken en pyrantel merken zijn precies hetzelfde. Dus daar afwisselen heeft geen zin. Ze zijn gewoon precies hetzelde gemaakt, alleen een ander doosje. Ivomec, furexel en eqvalen worden zelfs in dezelfde fabriek gemaakt

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:52

Arnoud schreef:
Tegen bendazolen is door met name cyathostomen resistentie bekend idd. Maar in het tijdschrift voor dierengeneeskunde stond een publiekatie van een groot onderzoek, waaruit blijkt dat afwisselen van werkende stoffen juist resistentie in de hand werkt. Dit werkt als volgt. Gerbuikt je iedere keer middel A voor het ontwormen, kun je altijd nog middel B gebruiken als wormen resistent geworden zijn tegen middel A. Werkt mddel B niet meer, dan komt C. Gebruik je A, B en C steeds om en om, dat zullen de wormen zich sneller aanpassen, met daarboven op nog het nadeel dat er geen middelen meer voorhanden zijn waar geen resistentie tegen is. Todat er weer nieuwe is ontdekt natuurlijk. Voorheen hoorde je DA's ook vaak "afwisselen" adviseren, of dat nu nog zo is weet ik niet, neem aan van niet, maar uit het resente onderzoek blijkt dit dus niet juist te zijn. Tevens wordt er ook steeds mee op aangedrongen stikt aan de voorgeschreven dosering te houden. Onder doseren verhoogd kans op resistentie en over doseren is schadelijk voor de gezondheid. Dit is zeker zo bij moxidectine, maar men waarschuwd ook steeds meer bij ivermectine. Persoonlijk zou ik aanraden om aan de voorgeschreven dosering en ontwormingsschema van de fabrikant te houden, omdat de producten van de het gebruikte merk door die fabrikant op zijn schema's zijn gemaakt. Liever gezegd. De schema's die de fabrikant geeft, zijn de schema's waarop het product het beste resultaat geeft.

helemaal waar (tenminste, dit is idd de huidige visie. (bendazolen zijn wel benzimidazolen )

en, xox, arnoud bedoelt dus met A, B, C, de verschillende groepen tov. van elkaar, niet de verschillende merknamen die op basis van identiek dezelfde molecule werken.
ivermectine en moxidectine behoren dan weer allebei tot de groep van de avermectines, en lopen dus min of meer gelijk met elkaar op wat resistentievorming betreft (had jantien geloof ik ook al gezegd enkele blz. terug ).

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:03

ingeo schreef:
(bendazolen zijn wel benzimidazolen )
Oh, oeps

Maar 1 ding klopt nog niet helemaal, maar je zei ook: "min of meer", dar is dat bij resistentie voor ivermectine het niet zo hoeft te zijn dat er ook gelijk resistentie tegen moxidectine is. Dat komt omdat het niet dezelfde sof is, wel famillie, maar toch net iets anders. Andersom komt namelijk ook voor. Virus A (is ie weer) wordt bestreden met medicijn A. Toen Was er virus A1, zelfde virus, maar andere stam (famillie), hiertegen bleek medicijn A niet te werken, moest medicijn A1 dus voor ontwikkeld worden. (en ik studeer niet eens voor dokter ) Maar onderzoek qua resistentie ivermectine vs moxidectine loopt nog.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:05

Ingewikkelde materie, of niet soms?

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:54

Arnoud schreef:
Ingewikkelde materie, of niet soms?

echt wel, terwijl zoveel mensen denken dat het zóoo simpel is, toch ?!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:11

De meeste mensen doen gewoon maar wat, helaas. Maar geld geld over het algemeen ook.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:31

Sugarmiss schreef:
Onderdoseren is alleen aan te raden als een hele sterke wormbesmetting vermoed wordt.

Dat is toch hetzelfde als een beetje ontwormen?
Mijn DA adviseerd altijd voldoende te doseren, volgens het aangegeven schema van de fabrikant. Onderdosren werkt juist resistentie in de hand....

Sugarmiss schreef:
Een juiste dosering kan ik zo'n geval nl een aderverstopping of sterke vergiftiging tot gevolg hebben wegens een te grote sterfte van wormen.
Wel moet er dan na 1 week weer ontwormt worden met de normale dosis en 3 weken later nogmaals.

Alles wel in overleg met de DA.

Het is toch de bedoeling dat de wormen doodgaan.... ook al zit er maar 1.
Je dosseert toch niet per kg wormen, maar kg paardengewicht.

Giftige planten in de natuur...
Een beetje paard zal niet aan planten vreten waar ie zieek van wordt.. hooguit een keer perongeluk en weer uitspugen.
Doorsnee genomen heeft een giftige plant een nare smaak en dat vergeten paarden niet...
Bij gebrek aan voedsel kan een paard ook van giftige planten beginnen te eten.