haboshof schreef:Daarom hebben ze Jacobskruiskruid gezaaid.
Uiteindelijk helpt dat ook tegen wormen en paarden overlast.
ssstttt niet hardop zeggen... dadelijk heeft de overheid het door dat ze achter de kaart zijn gekeken vwb dat jacobsspul....
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
haboshof schreef:Daarom hebben ze Jacobskruiskruid gezaaid.
Uiteindelijk helpt dat ook tegen wormen en paarden overlast.
schaapjuh schreef:IMJ schreef:Ik zou hier ook niet zoveel vertrouwen in hebben, misschien ben ik te nuchter hoor maar goed. Doe je dit zelf wel zo?
Mijn paard ontworm ik nu ong. een jaar hiermee. Hij mag geen chemische zooi in zn lijf daar zijn lever dan niet meer goed zal functioneren. Dus ik zal wel moetenmaar anders deed ik het ook wel hoor
![]()
CCCCorine schreef:schaapjuh schreef:Mijn paard ontworm ik nu ong. een jaar hiermee. Hij mag geen chemische zooi in zn lijf daar zijn lever dan niet meer goed zal functioneren. Dus ik zal wel moeten![]()
maar anders deed ik het ook wel hoor![]()
Wie zegt dat zijn lever anders niet meer goed zal functioneren? De veearts (zijn er bloedonderzoeken gedaan) of een alternatief genezer? Ik heb zelf meerdere goede ervaringen met alternatieve geneeskunde, maar wat ik ook ervaren heb is dat ze allemaal wel problemen met de lever zien of verwachten te krijgen.
Ik ontworm gewoon met Eqvalan of Equimax en dat zeer regelmatig (alle paarden op de stal waar ik sta gaan tegelijk). Het mag dan misschien wat giftig zijn, maar een ernstige worminfectie betekend veelal WEL einde paard, realiseer je je dat ook?
CCCCorine schreef:Wie zegt dat zijn lever anders niet meer goed zal functioneren? De veearts (zijn er bloedonderzoeken gedaan) of een alternatief genezer? Ik heb zelf meerdere goede ervaringen met alternatieve geneeskunde, maar wat ik ook ervaren heb is dat ze allemaal wel problemen met de lever zien of verwachten te krijgen.
CCCCorine schreef:
Wie zegt dat zijn lever anders niet meer goed zal functioneren? De veearts (zijn er bloedonderzoeken gedaan) of een alternatief genezer? Ik heb zelf meerdere goede ervaringen met alternatieve geneeskunde, maar wat ik ook ervaren heb is dat ze allemaal wel problemen met de lever zien of verwachten te krijgen.
Ik ontworm gewoon met Eqvalan of Equimax en dat zeer regelmatig (alle paarden op de stal waar ik sta gaan tegelijk). Het mag dan misschien wat giftig zijn, maar een ernstige worminfectie betekend veelal WEL einde paard, realiseer je je dat ook?
schaapjuh schreef:CCCCorine schreef:
Je oordeelt wel lekker maar je weet het verhaal erachter niet eens.
Als ik mijn paard zou ontwormen met de chemische ontwormspuiten dan was het allang einde paard. Hij is namelijk rondom zwaar hoefbevangen geweest (laatst fase) en zijn lever functioneerde bijna niet meer. Meerdere veeartsen en hoefsmeden zeiden dat hij niet meer te redden was en dat het einde paard was. Ik en m'n hoefbekapper vonden van wel míts ie geen chemicalien in z'n lijf kreeg, omdat zijn lever dat niet kan verwerken. Wel moest hij een reinigingskuur om alle zooi uit zijn lijf te krijgen. Na een half jaar is zij lever gecontroleerd en die functioneerde weer naar behoren.
Paard is zo goed als genezen, iets wat meerdere mensen, veeartsen en hoefsmeden verbaasd hebben zien doen kijken. Díe mensen kijken nu ook heel anders tegen hoefbevangenheid aan en vinden nu ook dat ook de zeer enstige gevallen van hoefbevangeheid te genezen zijn, míts er de juiste behandeling gegeven wordt en niet de 'normale' behandeling. Hun ogen zij geopend
IMJ schreef:@ schaapjuh: maar nu de lever weer goed is zou je toch weer normale wormenkuren kunnen geven? of wil je dat zo en zo helemaal niet meer?
Alane schreef:Aan die wormspuiteninventaris is net wat langer gesleutel dan menig paardeneigenaar oud is, en ik ga er maar even domweg vanuit dat de wormspuitenfabrikant er niet op uit is om het paardenbestand van nederland drastisch te verminderen op lange of korte termijn....
Arnoud schreef:Tegen bendazolen is door met name cyathostomen resistentie bekend idd. Maar in het tijdschrift voor dierengeneeskunde stond een publiekatie van een groot onderzoek, waaruit blijkt dat afwisselen van werkende stoffen juist resistentie in de hand werkt. Dit werkt als volgt. Gerbuikt je iedere keer middel A voor het ontwormen, kun je altijd nog middel B gebruiken als wormen resistent geworden zijn tegen middel A. Werkt mddel B niet meer, dan komt C. Gebruik je A, B en C steeds om en om, dat zullen de wormen zich sneller aanpassen, met daarboven op nog het nadeel dat er geen middelen meer voorhanden zijn waar geen resistentie tegen is. Todat er weer nieuwe is ontdekt natuurlijk. Voorheen hoorde je DA's ook vaak "afwisselen" adviseren, of dat nu nog zo is weet ik niet, neem aan van niet, maar uit het resente onderzoek blijkt dit dus niet juist te zijn. Tevens wordt er ook steeds mee op aangedrongen stikt aan de voorgeschreven dosering te houden. Onder doseren verhoogd kans op resistentie en over doseren is schadelijk voor de gezondheid. Dit is zeker zo bij moxidectine, maar men waarschuwd ook steeds meer bij ivermectine. Persoonlijk zou ik aanraden om aan de voorgeschreven dosering en ontwormingsschema van de fabrikant te houden, omdat de producten van de het gebruikte merk door die fabrikant op zijn schema's zijn gemaakt. Liever gezegd. De schema's die de fabrikant geeft, zijn de schema's waarop het product het beste resultaat geeft.
ingeo schreef:Oh, oeps(bendazolen zijn wel benzimidazolen)
Arnoud schreef:Ingewikkelde materie, of niet soms?
Sugarmiss schreef:Onderdoseren is alleen aan te raden als een hele sterke wormbesmetting vermoed wordt.
Sugarmiss schreef:Een juiste dosering kan ik zo'n geval nl een aderverstopping of sterke vergiftiging tot gevolg hebben wegens een te grote sterfte van wormen.
Wel moet er dan na 1 week weer ontwormt worden met de normale dosis en 3 weken later nogmaals.
Alles wel in overleg met de DA.