[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anjatjeuh

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 16:15

chantal001 schreef:
Kunnen veeartsen geen bloed afnemen en dat testen op allergieën? Onderzoeken met een plukje haar lijkt me zo onwerkelijk.

Ja inderdaad, dat was ik dus ook aan het denken.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:58

Wie heeft er ervaringen met veeartsen in Zuid-Holland op dit gebied? Ik zag dat de kliniek in Bodegraven zich ermee bezig houdt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:33

wij zijn weer een klein stapje verder in de zoektocht naar de oorzaak van het hoofdschudden

de merrie bij ons was gewoon niet meer te rijden door het hoofdschudden, dus toen hebben we haar maar op de wei gezet. dat gaat super goed, gelukkig!

Dus vandaag heb ik haar even in de longeerbak bij het land gezet... en toen begon ze acuut weer, zelf dr hoofd open gehaald doordat ze tegen de muur kwam met het schudden

het zit dus niet in de lucht of in het licht, wat dat is daar exact hetzelfde als op het land... wij denken nu dus meer dat het iets in het zand van de bak is waar ze niet tegen kan. Eens zien of we erachter kunnen komen wat we er dan tegen kunnen gaan doen!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:35

Hmm en als je over de weg rijdt ofzo? Of in de wei?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:38

renza schreef:
Hmm en als je over de weg rijdt ofzo? Of in de wei?

dat gaan we van de week proberen als het land wat droger is. Eens longeren op het land. Rijden is een beetje een kamikaze actie na zolang stil staan

maar als je haar op het land opjaagd is er niets aan de hand, en stilstaan in de longeerbak zorgde dus alweer voor extreem schudden. Dus met bewegen lijkt het niet veel te maken te hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:33

je hebt toevallig geen bomen of iets in die richting om je bak heen staan die in het weiland niet staan?

kan zijn dat daar ook op gereageerd word.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:25

ellepel schreef:
je hebt toevallig geen bomen of iets in die richting om je bak heen staan die in het weiland niet staan?

kan zijn dat daar ook op gereageerd word.

nee dat denk ik niet, de longeerbak ligt namelijk echt tegen het weiland aan, daar is niets anders in de omgeving! En bij bomen denk je toch ook meer aan een seizoens gebonden iets, dan zou het nu toch ook minder moeten zijn. En het wordt dus alleen maar erger lijkt het.

Maar dus niet op het land! Daar ben ik persoonlijk heel erg blij mee, want het zou een super fokmerrie kunnen zijn! En als ze het niet altijd overal doet lijkt het mij niet dat het een erfelijke gedragsafwijking is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:13

als het echt van rijden komt doen ze het niet los maar alleen onder het zadel...
is het een erfelijke afwijking doen ze het overal en altijd, dus niet alleen in de zomer..

moet idd wel iets met je bak te maken hebben, zand of misschien de omheinig..( kan ook nog misschien speciaal soort hout?)

maar ze doet het niet als je in de wei rijd?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:56

ellepel schreef:
als het echt van rijden komt doen ze het niet los maar alleen onder het zadel...
is het een erfelijke afwijking doen ze het overal en altijd, dus niet alleen in de zomer..

moet idd wel iets met je bak te maken hebben, zand of misschien de omheinig..( kan ook nog misschien speciaal soort hout?)

maar ze doet het niet als je in de wei rijd?

Ik had haar in een nieuwe bak gezet met schriklint erom heen. Dus aan de omheinig lijkt het ook niet te liggen. We gaan haar van de week, als het land wat droger is, eens op de wei longeren. Kijken wat ze dan doet. maar met opjagen doet ze het al niet, terwijl ze dan in de bak allang weer aan het schudden is.
Dus ik denk nu écht dat het iets in het zand is Nu nog kijken wat we er aan kunnen gaan doen...

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:19

Doen jullie paarden het ook in de binnenbak? Die van mij doet het dan niet ook al staan alle deuren open.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:52

Ik rijd nooit in een binnenbak, dus dat weet ik niet.
Roos is trouwens nu het weer zulk mooi weer wordt weer begonnen met schudden, pollennetje helpt dus toch niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:32

dan heb je dus absoluut te maken met ook een zonlicht overgevoelig heid denk ik...

rijden in de schemering is dan meestal veel beter.
of juist smorgens vroeg als de zon minder sterk is?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:03

ellepel schreef:
dan heb je dus absoluut te maken met ook een zonlicht overgevoelig heid denk ik...

rijden in de schemering is dan meestal veel beter.
of juist smorgens vroeg als de zon minder sterk is?

Als ik hem in het donker in de buitenbak rij dan doet hij het ook. Mensen zeggen dat ik een paard heb met een rare tik!

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:11

Zag trouwens op internet dat een veearts in Bodegraven er een stukje over had op zijn site. Willen jullie is kijken en mij vertellen wat jullie ervan vinden? Ik ben nu 2x bij Laarakker geweest maar ik heb er geen goed gevoel meer bij. Misschien kan ik het bij Bodegraven is proberen?

http://www.dapbodegraven.nl/index.html

Voor paarden kiezen dan op artikelen drukken. Rubriek 2 nummer 8.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:07

mijn pony heeft gewoon allebei,, hooikoorst als er pollen rondzweven.
en
zonlicht overgevoeligheid als de straling op een bepaald niveau is..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 00:26

Dit stukje vond ik onderaan het verhaal.
Vaak kunnen medicijnen verlichting brengen. Bepaalde typen medicatie werken het best als het paard ze inademt. Daartoe wordt een speciale kap over de neusgeplaatst waarna de medicijnen verneveld worden via een gat in de kap.
En dit is dus bij onassa ook gedaan en zag er zo uit.
Afbeelding

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:41

Onassa, hielp dat ook? Ik wordt zo moe van alles te proberen. De een zegt hij heeft dit de ander zegt weer dat. Allerlei medicijnen helpen niet. Ik wordt gek!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:43

Chantal ,eigenlijk zou ik je maar een advies kunnen geven.....a;s je al zoveel geprobeert heb, stop dan maar ,maar ik krijg het idee dat je met dit probleem nooit echt dé oplossing vind en de teleurstelling is steeds weer groot....je hebt toch hoop als je weer een of andere peut laat komen en je merkt dat het weinig uitpakt en je weer een kapitaal armer bent.
Wat bij mij nog het beste helpt( lees, wat het hoofdschudden iets vermindert) ,is niet met felle zon gaan rijden en im heb een kralen ketiinkje aan het sperretje gemaakt, wat dan tussen haar neusgaten bungelt met rijden.
Paar dagen geleden ging ik rijden en nee, het hoofdschudden was niet weg, maar het was te doen.....toen heb ik het kettinkje eraf gehaald en het hoofdschudden werd aanzienlijk erger!
Dus er toch maar weer aan gehangen en het werd weer minder!
Ik heb het besluit genomen geen dure therapeuten of wat dan ook erbij te halen, maar met de simpele dingen te proberen of er te rijden valt en verder heb ik me er bij neergelegt dat dit een beperking van mijn paard is, waar me mee moeten leren leven.
Dit is het enigste wat ik je kan adviseren.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:43

Het klopt. Ik blijf onzeker, ga me steeds rotter voelen, het kost me veel geld en ik ben niets verder.

Maar de vraag blijft: Wat is het en waarom sinds vorig jaar pas?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:27

Ik weet het antwoord helaas ook niet, maar het kan ineens ontstaan.

Bij Onassa gebeurde het tijdens een bosrit, ze schrok ergens heel erg van, kwam overeind en tevens draaide ze een halve slag om er vandoor te gaan.
Ik viel er af en nadat ik weer opstapte begon het slaan met d'r hoofd.
Dat was het startsein ,maar nu doet ze het ook met veel zonlicht en met echte zomerse dagen.
In de winter is het aanzielijk minder.
Je hebt dus ook aales al geprobeert.
Heb je ook al eens een touwtje aan de neusriem gemaakt???
Beste met een kraaltje aan de onderkant, die dan tussen haar neusgaten hangt.
Wie weet scheeld het bij jou ook wat.
Heel veel succes ermee

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:08

Heel frustrerend ja..
Mijn paard is vorig jaar begonnen, toen was ie 16 jaar oud, zo van de een op de andere dag zonder rare gebeurtenissen oid.
Nu doet ie het bijna niet meer, met rijden al helemaal niet meer.
Wel rijdt ik voornamelijk buiten, als ik in de binnenbak rijdt schud ie wel.
Ik ben ondertussen ook al een hele boel geld kwijt aan onderzoeken, medicijnen, behandelingen noem maar op...
De laatste behandeling was door een osteopaat, dat heeft wel goed gewerkt.
Daarbij geef ik hem nu homeopatische druppels die heel goed werken, hij schud gewoon zo goed als niet meer!!

Wel heb ik alles om moeten gooien.
Eerst reed ik echt fanatiek dressuur, we reden L2, zaten in een dressuurteam voor friese paarden, reden clinics, demo's enz!.
Nu rijdt ik alleen nog maar buiten, in het bos, het dorp in, als het maar buiten is dan schud ie niet.
Ik heb nu net een marathonwagen gekocht en ga mennen met hem, dat heeft ie vroeger ook veel gedaan en dat vind ie helemaal geweldig
Ben dus veranderd van dressuurmuts naar een echte recreatieruiter , maar goed, m'n paard is blij, ik ben blij dat ik gewoon kan rijden, dus tja dan leg je je er maar bij neer he

Geef de moed niet op!!
Probeer uit te vogelen wat je wel kunt doen met je headbanger (zo noemen wij ze op stal ) misschien een kür op heavy metal muziek haha

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 23:46

Hier hetzelfe Gillian ,ben nu ook puur een recreant.
En zolang dat nog redelijk te doen is, ben ik daar ook zover mogelijk tevreden mee.
En ja....Ik noem Onassa ook altijd een headbanger

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:45

Citaat:
Bij Onassa gebeurde het tijdens een bosrit, ze schrok ergens heel erg van, kwam overeind en tevens draaide ze een halve slag om er vandoor te gaan

nou dit is toch zo duidelijk als wat?
die heeft denk ik geen hooikoors of zonlicht allergie maar daar zit vrij duidelijk een zenuw in de knoop of ze heeft iets verdraaid in haar nek/hals..

heb je haar op dat gebied al eens laten nakijken?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:46

Ik heb haar op al het gebied laten nakijken en ze heeft idd ook kissing spines.
Maar ze schud dus aanzienlijk meer tijdens het voorjaar en zomer ,dus daarnaast is ook de conclusie getrokken dat ze een zonlicht allergie heeft.
Een paardje dus met meerdere klachten, waarbij ik dus soms het gevoel het dat het nooit ophoud.
De gevoelige rug had ze altijd al wel wat ,maar die keer in het bos is waarschijnlijk de trigger geweest.

Heb ik er laatst weer een paar keer een dierenarts/homeophaat bij gehad op advies van mijn instructeur, die komt dan weer aan dat die kissing spines wel meevalt, maar dat ze een gevoelige rug zou hebben omdat ze maagpijn heeft.......
En zo heb ik de afgelopen 4 jaar al van alles de revue horen passeren, heb ook van alles geprobeert, maar ben dus eigenlijks niets verder gekomen.
Mijn financiele middelen zijn hierdoor uitgeput geraakt en ben ook door de diagnoze kissing spines vanuit de kliniek uit de verzekering gegooid (lang leve Interpolis ) ,en dan moet je op een gegeven moment gewoon domweg stoppen.
Ik accepteer nu dat ze haar beperkingen heeft en daar heb ik mee te dealen.
Ik houd niet minder van haar hierdoor in ieder geval.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:01

zo dat is niet mis allemaal zeg....
ja wat je soms niet allemaal voor je dier over hebt he?

wel raar dat je dan uit een verzekering word gegooid, ik heb mijn pony niet eens verzekerd, dus dat scheelt weer hahaaha.