ellepel schreef:
maar zowiezo, je hebt een kind met autisme, die behandel je op een bepaalde manier, zou je dit niet doen, kreeg je naar alle waarschijnlijkhied een kind wat terechtkwam in de jeugddetentie, ontspoord ook nog eens..
maar doordat je het weet stel je je erop in, en behandel je dit kind anders.
stel, je hebt een paard waarvan je vermoed dat dit autistisch is, en je behandelt het ook zo?
zeker weten dat dit dier zich heel anders gaat gedragen en men er veel makkelijker mee kan werken....
Helemaal mee eens Ellepel.
Als kinderen met een stoornis in het autistisch vlak niet op een adequate manier begeleid worden komen ze in de puberteit vaak met verkeerde vriendjes in aanraking. Met alle gevolgen van dien.
Van paarden met een idem stoornis is het ook gemakkelijker om te weten dat ze het hebben.
Dan kan je er op een specifieke manier mee omgaan en worden ze inderdaad veel makkelijker. Ik heb die ervaring ook gehad.
Wordt zo'n stoornis niet onderkent dan gaat zo'n paard als lastpak het handelscircuit weer in of naar de slacht.
Uiteraard zijn er veel meer oorzaken waardoor een paard een 'lastpak' kan zijn. Maar als je zelf het dier gefokt hebt weet je best wel of er altijd al iets mee geweest is of dat het naar een bepaalde aanleiding is gekomen.
De ruin die wij gehad hebben, heeft een problematische geboorte gehad. Er lag een voorbeentje dubbel. Daarbij was hij ook nog 's behoorlijk groot uitgevallen. Hij bleef door dat been steken in het geboortekanaal.
Met heel veel moeite is hij met hulp van derden uiteindelijk toch nog op de natuurlijke manier bevallen.
Wel was de navel volkomen bij de buik afgescheurd. Dus geen navelstreng nadien.
Het is heel goed mogelijk dat hij door die moeilijke en lange bevalling even zuurstoftekort heeft gehad. Direct van veulen af aan was hij anders dan andere veulens.
Even een zuurstoftekort kan ook een mogelijke oorzaak van autisme zijn trouwens. Meestal wordt het echter op een erfelijke oorzaak gegooid.
Bovendien ben ik van mening dat mensen die daarnaast ook nog veel met autistische personen in aanraking komen, door de regel toch aardig de nodige overeenkomsten herkennen.
Maar ik denk persoonlijk dat er meer paarden rondlopen met een 'probleemgedrag' door trauma's uit het verleden dan paarden met een autistische stoornis.
Maar dat is mijn idee en hoeft niet perse waar te zijn.
Henny
of 'we' het met elkaar eens zijn, da-wee'k-zo-net-nog-nie.. maar.. hoeft ook niet, ieder heeft het recht op een eigen mening en dat kunnen we van elkaar respecteren zonder de messen meteen op tafel te leggen, nietwaar?