dikke, ontstoken manenkam....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Re: dikke, ontstoken manenkam....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:47

Toen mijn pony nog last van zomerexceem had, was dat in de bak minstens net zo erg als in de wei. Ook als ik over straat ging.... tussen de bebouwing door, had hij enorme last (en zie je de vliegjes ook).

Dus dat de vliegjes alleen in en bij het gras zitten, geloof ik dus echt niet.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:02

Ik heb nu gehoord dat eczeem wel degelijk komt door te veel eiwitrijke voeding, zoals bv. jong gras.
De eczeempaarden zijn eiwitgevoelig en maken daardoor een stof aan die de vliegjes aantrekken.
Ik heb mijn eczeempaard sinds vorige week in een weide staan die licht bemest is en de jeuk werd inderdaad erger, dus het kan wel kloppen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:09

Sinds ik mijn paard een granenmix voer ipv Lucerne en hartog meusli mix gaat het een stuk beter met hem.

Ook kan hij sinds 4 jaar weer overdag een uur in het gras. Hij heeft een Bucas deken op en dat werkt super. Ik ben echt super blij dat ik dat ding gekocht hebt. Heerlijk om hem weer eens lekker in het land te zien staan.

Als ik een buitenrit maak smeer ik hem in met Atex dazen spray. Dat helpt onderweg behoorlijk. Alleen als ik thuis kom gaat hij wel even schuren met zijn staart in stal maar als ik dan even met hem ga kroelen en wat krabben is het gauw over. Smeer nu af en toe babyolie erop en dat verzacht ook een beetje heb ik het idee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:56

Saba schreef:
Ik heb nu gehoord dat eczeem wel degelijk komt door te veel eiwitrijke voeding, zoals bv. jong gras.
De eczeempaarden zijn eiwitgevoelig en maken daardoor een stof aan die de vliegjes aantrekken.
Ik heb mijn eczeempaard sinds vorige week in een weide staan die licht bemest is en de jeuk werd inderdaad erger, dus het kan wel kloppen.

Jong gras bevat wel degelijk meer eiwitten dan uitgegroeid stengelig gras.
Ik heb ooit eens gehoord van een in Wageningen op voedingsleer afgestudeerd iemand dat het probleem zit in de verteerbaarheid van de eiwitten.
Jong gras wat nog volop moet en kan groeien zou onvolledig verteerbare eiwitten bevatten. Uitgegroeid gras daarentegen zou volledig verteerbare eiwitten bevatten. Die laatsten worden door het paardenlichaam goed verteerd en geven minder afvalstoffen.
(zo ook luzerne, bevat veel eiwitten maar deze zijn volledig verteerbare eiwitten dus minder bezwaarlijk)
Dus zou lang uitgegroeid gras in principe beter moeten zijn voor eczeempaarden en paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Echter nou kwam ik er dus een paar dagen terug achter dat die rotmugjes vooral in het lange gras zitten.
Ik zette steeds 1 van de paarden in een kort stukje en 1 in lang gras.
Het paard in het lange gras werd lekgestoken en gek van de jeuk.
Het paard in het korte gras stond rustig te grazen.
Dus in deze periode van het jaar gaan die van mij voorlopig in kort gras.
Eerder in de zomer, met die warme dagen kon ik ze 's nachts niet in de rijbak hebben. Ze werden bij zonsopgang ook lek gestoken.
De nachttemperatuur is dan ook hoger. Dat zal wellicht een rol meespelen.
Ik vrees dat het periodiek blijft zoeken gedurende de zomermaanden naar de beste oplossingen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:24

simongek schreef:
Sinds ik mijn paard een granenmix voer ipv Lucerne en hartog meusli mix gaat het een stuk beter met hem.

Het is heel goed mogelijk dat jouw paard reageert op suikers.
Muesli's bevatten veel suikers(melasse)
Het zou best kunnen dat jouw paard ook op fructaan reageert in het gras.
Fructaan is in principe ook suiker.

Andere paarden zullen juist reageren op eiwitten of andere voedingsstoffen.
Als de darmwerking van mens en dier niet optimaal is uit zich dat vaak in huidproblemen. Door die mindere darmflora komen er teveel afvalstoffen in het lichaam. Dat moeten de lever en nieren oplossen.
Bij een teveel worden die weer overbelast met gevolg mindere werking.

Bij mensen met eczeem zie je ook verschillende oorzaken. De een krijgt het van melkprodukten, de ander van tarweprodukten. Een derde van varkensvlees, chemische middelen enz.enz.
Toch uit het zich bij velen in eczeem. Gepaard gaande met kloven, kapotte huid en ontzettende jeuk.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:33

henny_w schreef:
Als de darmwerking van mens en dier niet optimaal is uit zich dat vaak in huidproblemen. Door die mindere darmflora komen er teveel afvalstoffen in het lichaam. Dat moeten de lever en nieren oplossen.
Bij een teveel worden die weer overbelast met gevolg mindere werking.

Hier heb je een heel goed punt. Mijn paard is namelijk net behandeld door Henk Goozens (soor orthomanueel) en die vertelde mij dat Simon last had van zijn nieren. Hij krijgt nu 3x per dag een vloeistof die we in zijn mond moeten spuiten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:44

Greetje61 schreef:

Ooohhh wat zonde, ik heb zojuist de foto's bekeken van de dieren met lange manen ... schitterend! Ik kon echter op de foto's niet echt zien dat ze last hadden van eczeem. Helpt het bij jou niet om ze volledig op te stallen? Of heb je niet de ruimte daarvoor? Die van mij is nog steeds jeukvij en alles groeit al weer aan.

Greet

Hoi Greet,

Ik heb er ook heel lang over gedubt of ik die prachtige lange manen eraf zou halen.
Maar met die dikke vlechten is het zo moeilijk om de huid overal in te kunnen smeren. Laat staan een wasbeurt met teatree shampoo oid.
Nu voelen de manenkammen nergens extra warm meer aan.
Ik vind niet dat ik die schitterende bos manen moest laten zitten ten koste van extra jeuk.

Ik heb prima stallen met openstaande bovendeuren. Elke box is 3 bij 5 meter. Maar ik vind ze te krap om de paarden daar helemaal in op te stallen.
Zo'n oude ligboxenstal als wat jij nu kunt gebruiken zou inderdaad ideaal zijn. Daar hebben ze veel meer ruimte om gewoon lekker rond te kunnen scharrelen.
Als ik die mogelijkheid zou hebben zou ik het denk ik ook doen.
Jeuk is verschrikkelijk, als jouw paard er nu van af is en graag binnen staat. Groot gelijk.

Henny

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:11

Greetje61 schreef:
jessica23 schreef:
Die van mij loopt steeds rondjes in het land van de jeuk. Heb d'r nu goed ingesmeerd met babyolie. Het is zo'n zielig gezicht, had d'r gras bij gegeven maar ze wilde niet eens eten. Dat zegt toch wel heel wat voor mijne's.
Die van mij heeft speciaal voeding. Natuurlijk brokken. Het ging wel aardig. Wat betreft mijn paard mag het wel weer wat kouder worden. Hoe is het met die van jullie. Als het straks weer wat kouder wordt zal het dan weer snel minder worden.

Jes

Kun je haar niet egens binnen zetten? Opstallen en hooi geven is de beste en snelste remedie, je doet je paardje daar echt een plezier mee. Voor de dagelijkse beweging kun je best met haar gaan rijden of wandelen, als ze maar geen gras meer eet en speciale voeding doet volgens mij niet zoveel hoor.

Greet

Nou, ik heb wel een stal maar dan schuurt ze zich tot bloedens aan toe open. Ze gaat dan helemaal door de kniën en gaat door met schuren totdat ze het open heeft. Dus dat is niet echt een optie, want als alles straks open ligt heeft ze nog meer last.

Jes

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:33

jessica23 schreef:
Nou, ik heb wel een stal maar dan schuurt ze zich tot bloedens aan toe open. Ze gaat dan helemaal door de kniën en gaat door met schuren totdat ze het open heeft. Dus dat is niet echt een optie, want als alles straks open ligt heeft ze nog meer last.

Jes

Ik heb binnenin de stal schrikdraad gemaakt, om te voorkomen dat ze inderdaad aan de stal gaan schuren. Als de jeuk eenmaal weg is hebben ze ook geen neiging meer tot schuren in de stal, maar ze moeten er eerst even doorheen.

Greet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 11:45

de mijne komt gewoon echt niet binnen.
zodra ik hem binnezet gooit hij zijn volle gewicht tegen de muur om te schuren, zelfde met zijn manenkam, dus blijft meneer lekker buiten.

ik had laatst al dat ik hem wel even binnen moest hebben, toen was hij dus met zijn kont gaan schuren, achter een spijker blijven hangen en had dus een winkelhaak in zijn staart zitten...

geen stal dus voor hem....

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:17

Heb wel eens gedacht om mijn stal te laten bekleden een deel dan met vloerbedekking .
Maar die van mij gooit ook zijn hele gewicht in de strijd, dus die van mij blijft ook lekker buiten. Als de anderen allemaal naar binnen gaan gaat ze in de paddock.

Jes

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:26

jessica23 schreef:
Heb wel eens gedacht om mijn stal te laten bekleden een deel dan met vloerbedekking .

He ja, en dan vooral hoogpolig tapijt

In mijn stallen heb ik 2 wanden die wat ruwer zijn van houtstructuur. Bij beide zit daar een stroomlintje langs. De andere 2 wanden zijn heel glad. Ze neigen aan die zijdes helemaal niet tot schuren dus daar zit geen stroomlint.
Wel een draadje over het tussenschot. Anders knabbelen ze elkanders manenkam stuk
Meestal gaat in november de stroomdraad eruit. Dan is het gejeuk helemaal over.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:48

Ik heb tapijt in de stal hangen en borstels aan de ingang.
Die worden frequent gebruikt, ook van ons niet eczeem paard.
Grappig hoe ze met hun kont tegen de borstels staan te schuren, de lippen vooruit en het hoofd omhoog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:59

even een update van zijn manenkam, eindelijk goede foto's gemaakt waarop je vrij duidelijk kunt zien hoe dik het is.
en nee, het is geen speknek!

Afbeelding

zo dik is het dus, al de hele zomer, soms dikker soms minder, het is wel vrij soepel, en voelt ook niet echt heel warm aan.
plekken heeft hij op het moment bijna niet dankzij de hydrocortiderm.

Afbeelding
Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:03

Hoi,

Na een paar weken van heftige jeuk en dikke manenkammen heb ik de jeuk momenteel bij beide dames weer aardig onder controle.
Ze krijgen 's ochtends hooi met wat stro gemengd in een voerton. Pas om 10 uur gaan ze het gras in.
Bij ons is het duidelijk dat het bedauwde gras erg veel van die mugjes bevatten. Hoe langer het gras hoe meer mugjes.
Verder staan ze nu op een heel kaal stukje wat vorige week gehooid is.
"Stoppeltjesland "

De manenkammen slonken zienderogen in een paar dagen tijds.
Bij onze paarden is gras dus echt een trigger.
Ze staan nu qua gras erg schraal en het werkt. In totaal zo'n 2 1/2 uur per dag. Verder hooi met stro vermengd.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe momenteel de ervaringen van jullie zijn wat de zomereczemers betreft. Is het al aan het afnemen of is het momenteel juist heftig.

Groetjes, Henny

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 09:34

ze staan bij ons hierin:
Afbeelding

kort dus, het enige lange gras staat op hun poepplek en daar zitten wel vliegjes in,maar die zijn wit. ( geen idee hoe die vliegjes eruit zien eigenlijk..)

en klachten afnemen? nee, dus nog niet, d'r zit nog steeds genoeg voeding in het gras.
hij heeft nog steeds plekken in zijn hals onder zijn buik, in zijn staart...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:17

Hoi Ellepel,

Inderdaad dat is ook een kort weitje. Staat jouw paard er dag en nacht op ??? Wellicht is dat teveel van het goede.
Zo'n verdikking als jouw paard op de hals heeft ken ik ook. Maar dan minstens eens zo groot in omvang. Een van de merries krijgt dat zodra ze een voermiddel binnenkrijgt waar een soyaprodukt in verwerkt zit.

Bij onze paarden zie je zomers huidplooien ontstaan bij de manenaanzet.
Dat was een paar weken terug nog over de hele manenkam. Nu zie ik het amper meer en dan ook nog alleen net boven de schoft op de hals.

Groetjes, Henny

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 13:14

die soya is ook de reden dat ik van muesli afgestapt ben, hij krijgt nu een granenmengsle zonder soya erin aangevuld met brandnetel en knoflooksnippers.

dat weitje staan ze dag en nacht in ja, we hebben drie weitjes, ze worden om de week omgezet, resultaat dus wel elke keer in een nieuw, weliswaar kort weitje.maar wel vers gras met veeeeeel voeding.

maar de eerste 3 dagen zet zijn manenkam giga op.
dus vandaar dat hij nu als ze op een ander stukje komen eerst 2 dagen maar een halve dag erin staat, en nu blijft zijn manenkam op dezelfde dikte..

die huidplooien heeft hij ook, t zijn er 2 aan t begin van de manenkam..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:06

bijzonder dat dit zo aan de orde is. zou het van de laatste jaren zijn? wordt de grassoorten teveel gekweekt op voedzaamheid, idd suikers en eiwitten.
of weten we nu gewoon meer over gras?
weet iemand dit?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:18

damn....
was een pb
sorry

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 19:20

Een commercieel bericht is verwijderd, en daarmee ook 2 berichten die op het commerciele bericht verder gingen.
Het plaatsen van commerciële berichten is op MD niet toegestaan, daarom is het verwijderd.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:07

Hoe is het inmiddels met de Leen Taal paarden?Heb er inmiddels veel negatieve dingen over gehoort, en weet dat een aantal mensen de behandelingen gestopt zijn, mede ook door financiele redenen...mijn andalusier heeft er erg veel baat bij gehad, hij is zo goed als jeukvrij...genezen is hij niet...maar 90% beter dan vorig jaar...hij heeft op sommige dagen alleen een halsdeken om en verder niets...het is ongelovelijk, vorig jaar kon hij niet zonder Boett...ik moet zeggen ik heb een hoop kuren gedaan, en ontworm ook met zijn wormkuren...ook blijft hij op streng dieet van oud hooi en subligranenmix of sublisemit...heb erg veel geduld moeten hebben, en heb hem om de haverklap gebelt...bij mij heeft het in ieder geval wel baat gehad...en hoop dat het allemaal doorzet en hij niet terugvalt..Ik merk dat de zon erg veel invloed heeft op het exceem, en de dagen dat de vele mugjes er zijn eigenlijk niet meer....de zon blijft volgens mij de boosdoener...Op zonnige dagen krijgt hij dus zijn halsdeken op, op de broeierige warme zonloze vele mugjesdagen niet, en hoe erg het vorig jaar was op deze dagen, nu heeft hij er geen last meer van...ben er van overtuigt dat de kuren toch bij hem echt geholpen hebben...maar ik weet nog niet of ik er verder mee door ga....eerst maar eens afwachten hoe het verder ontwikkeld...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 12:34

ja die zon..
dat viel mij eigenlijk ook al op, dat die inderdaad invloed heeft.
bij de mijne ook in combinatie met gewoon gras .

op bewolkte dagen met veel vliegen veel minder last dan nu mooi weer en dezelfde hoeveelheid vliegen..
en dezelfde hoeveelheid gras...

t is bij de mijne op t moment eigenlijk best erg,heb t idee dat er straks geen manen meer aanzitten.....

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:13

Tja, wat zal de oorzaak zijn: zon, mugjes of eiwitrijk gras, ik houd het hoofdzakelijk op het laatste, dat kan OOK een verklaring zijn dat het in de winter meestal minder/weg is, want dan krijgen de meeste paarden hooi. Kuilvoer kan ook weer te veel eiwitten in zitten, vooral dat kuilvoer wat eigenlijk voor koeien is geoogst, want dat gras is veel bemest. Ik denk dat veel mensen het te goed voor hun paard willen doen door ze veel lekkere dingen erbij te geven (zo ben ik ook hoor ), maar voor veel paarden/ponyrassen is het beter om ze sober te onderhouden, hoe verleidelijk het ook is om ze te verwennen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:28

Klopt denk ik..mede door voeding wordt dit probleem ook veroorzaakt, mijn andalusier komt uit Spanje, daar had hij het niet, maar in de binnenlanden daar is het droog, en groeien droge stugge gewassen, hij kreeg daar als bijvoer alleen maar haver en haverstro...hoe hij er ooit op groot is geworden...Nu staat hij dus ook dag en nacht buiten, op een heel schraal stuk land, en krijgt heel sober eten...dus daar kan het niet aan liggen bij hem...de combinatie van allerlei factoren..maar nu hij zoveel beter is dan vorig jaar valt het me op dat als de zon de hele dag aanwezig is het erg duidelijk invloed heeft op zijn exceem.(ozonlaag is hier dunner dan in Spanje schijnt...zou van invloed kunnen zijn want in Australie heeft 48% van de paarden zomerexceem)..smeer ik zonnebrandcreme op zijn aangetaste plekken op zijn gezicht dan trekt het snel weg...degene die helemaal het geneesmiddel uitvind..tja die is niet alleen binnen, maar wordt waarschijnlijk aanbeden