'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:44

henny_w schreef:
NickAltena schreef:

Nou gaan we moe maar voldaan terug naar die paardenhoeven.

Indien dit rechte dus de zool is van je hoef en je haalt daar rondom een cm van af...veranderd de hoefstand helemaal niks?
Die cm moet er dan wel aanzitten natuurlijk...want we deden niks met de zool...

Kijk hier het probleem waar zovelen van jullie mee zitten.
De cm zijn natuurlijk geen cm....dit zijn misschien milimeters dus wat is nou eigenlijk het probleem?
Haal overal langs de hoefwand dezelfde hoeveelheid weg en de stand blijft gelijk.
Waar zijn nou die denkers hier die zo inzitten over die voetas?
Dit zijn toch dingen die je op het vervolg onderwijs al leert bij natuurkunde of niet?

Yep Nick,

Hierzo een denker over de voetas.
Ook ik heb natuurkunde gehad in het vervolgonderwijs.
Als ik paard heb met een gebroken voetas. En ik haal overal rondom een cm of misschien zelfs maar een paar mm. af, in elk geval dezelfde hoeveelheid zodat de stand gelijk blijft, dan hou ik nog steeds die gebroken voetas Haha! Haha! Haha!

Henny

[edit]Quote duidelijker gemaakt, Jantien[/edit]

Een laatste keer....
Een paard dat op een natuurlijk manier bekapt wordt HEEFT geen gebroken voetas...die krijgt een voetas zoals dit bij dat paard past!!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:53

5 blz vol met geblaat.

Ik schaam me dat ik een natuurlijk Bekapper ben Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:49

gijsenkim schreef:
DIT is dus waar NIck en Frans gelijk bovenop moeten gaan zitten..... hun moeten eisen dat ze mee kunnen doen aan dit onderzoek..........

Alleen door mee te doen aan zo een onderzoek kan je wetenschappelijk onderbouwd materiaal verkrijgen..........

Ik zou zeggen Nick en Frans............. haastjerepje.......... DIT is jullie kans om bij het grote publiek bekend te worden. En als daadwerkelijk blijkt dat Natuurlijk Bekappen het beste is dan zal ik op de voorpagina van de krant openlijk mijn excuses aanbieden!

Pardon, ik werk bij een niet nader te noemen (wetenschappelijk) onderzoekscentrum voor energie. Dingen die daar ontwikkeld worden en of uitgevonden krijg je ook niet zomaar aan het verstand van het grote publiek gepeuterd.

Ik ervaar daar precies hetzelfde als hier met NB als 'nieuwe' methode. Eerst een hoop weerstand, je moet de rest overtuigen met ik weet niet hoeveel bewijzen en dan pas heel langzaam begint het door te dringen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:51

Riant schreef:
Arabesk schreef:
Heb je nou al die sites gelezen? Daar staan o.a. ook de mogelijke schadelijke effecten van hoefijzers uitgelegd.

Nou ik hoef ze hoop ik niet allemaal te lezen ik heb hoefnatuurlijk gelezen.
....
Lieve Arabesk, ik kan toch ook wel zeggen dat ik heb onderzocht dat paarden hoger springen als ze bananen te eten krijgen .. maar het maakt wel een beetje uit of ik 10 recreatie paarden bananen voer, of 10 springpaarden en het maakt dfan ook nog uit welke ruiter ik erop zet..

Dat iets is onderzocht zegt me geen fluit tot ik weet HOE het is onderzocht. En dat is wat ik nu voor de 7e keer vraag en waar ik op de sites geen antwoord van vind.

Lees nou eerst eens al die sites, alleen hoefnatuurlijk is niet genoeg! Als je die sites leest krijg je ongetwijfeld antwoord op al je vragen en hoef ik het niet allemaal te gaan typen hier!

Ik heb een baan weet je Knipoog en dat is niet bokken helaas.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:58

Ze weigeren hier ook "bokken" op te nemen in mijn functieomschrijving.
Ik zal nog wat meer sites erover lezen.
(een link naar een site waar het meest duidelijk staat omschreven hoe dit is onderzocht is wel makkelijk of staat alles overal verspreid)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:59

Riant schreef:
Ze weigeren hier ook "bokken" op te nemen in mijn functieomschrijving.
Ik zal nog wat meer sites erover lezen.
(een link naar een site waar het meest duidelijk staat omschreven hoe dit is onderzocht is wel makkelijk of staat alles overal verspreid)

Ik heb geen tijd om uit te zoeken welke site het meest informatief is helaas.... Ze komen uit mijn favorieten lijstje en een tijd geleden heb ik de info die erop staat bestudeerd.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:00

NickAltena schreef:
Riant schreef:
Nou zo is het niet beter eigenlijk ...

want als je overal van de hoef 1 cm af doet blijft de stand gelijk .. en als je overals een 1 cm bij doet ook .. toch ?? Of werkt jouw natuurkunde anders dan de mijne .. een ijzer is overal even dik een goede smid slaat het ijzer eronder JUIST op een manier dat de stand noch de voetas veranderd..

Dus nee (noem me dom) ik zie niet dat men ...... krijgt.

Verward

Een paard dat op ijzers loopt is niet perse toontredend (dat is denk ik de term die je wil aanhalen)

Tja, om on topic te blijven en kort.
Een vraag voor beide dames....wat doet dit ijzer dan wel? waarom wordt er dan een ijzer ondergezet? alleen voor het afslijten van de hoefwand?
of toch om de stand van een hoef te veranderen?
.
Groeten Nick....toch nog....

Nick je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag.
Waarom verandert een ijzer de stand van de hoef ???
De hoefsmid die vroeger bij mijn paarden ijzers onderlegde maakte de hoefwand gelijk aan de zool.
Veel smeden hebben deze methode.
Dus ik begrijp nog steeds niet waarom dan het ijzer de hoefstand verandert zoals jij beweert.
Zomaar een beetje in het wilde weg tegen hoefsmeden aan schoppen, daar hou ik niet van.

Groet, Henny
Laatst bijgewerkt door henny_w op 23-03-05 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:01

Arabesk schreef:
gijsenkim schreef:
DIT is dus waar NIck en Frans gelijk bovenop moeten gaan zitten..... hun moeten eisen dat ze mee kunnen doen aan dit onderzoek..........

Alleen door mee te doen aan zo een onderzoek kan je wetenschappelijk onderbouwd materiaal verkrijgen..........

Ik zou zeggen Nick en Frans............. haastjerepje.......... DIT is jullie kans om bij het grote publiek bekend te worden. En als daadwerkelijk blijkt dat Natuurlijk Bekappen het beste is dan zal ik op de voorpagina van de krant openlijk mijn excuses aanbieden!

Pardon, ik werk bij een niet nader te noemen (wetenschappelijk) onderzoekscentrum voor energie. Dingen die daar ontwikkeld worden en of uitgevonden krijg je ook niet zomaar aan het verstand van het grote publiek gepeuterd.

Ik ervaar daar precies hetzelfde als hier met NB als 'nieuwe' methode. Eerst een hoop weerstand, je moet de rest overtuigen met ik weet niet hoeveel bewijzen en dan pas heel langzaam begint het door te dringen!

Het is gewoon dat hun verhaal niet wetenschappelijk onderbouwd is en dat hun nu met wel een wetenschappelijk onderzoek mee kunnen doen. De enige reden om dat niet te doen is als er haken en ogen aan hun verhaal zit.

Zonder NB neer te halen, want ik geloof best wel dat dit goed is, alleen denk ik dat er een hele berg beweringen van de site af kunnen dan

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:30

Tijdens mijn "zoektocht" destijds naar gegevens over natuurlijk bekappen heb ik al ontdekt dat er meer wegen naar Rome leiden. De manier van Frans Veldman is niet de enige manier.

http://www.horsesgonatural.com
of
http://www.natuurlijk-ruiterschap.com

zijn twee andere sites met informatie over natuurlijk bekappen, waarbij de eerste ook cursussen geeft in het bekappen.
Met als grote voordeel tov de cursussen van Frans, dat je hier in de tweede module gaat werken met je eigen paard (uiteraard tegen meerbetaling).

Ik zelf heb uit alle "stromingen" binnen NB een beetje de guldenweg genomen met als belangrijkste uitgangspunt dat mijn paardje goed loopt en goed op de hoeven staat (maar dat hoort bij elkaar).

Bij mij is het NB-en:
Een beetje van mezelf en een beetje van .... van alles en nog wat Haha!

Groeten
Ingrid

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:40

Isapaardje schreef:
Met als grote voordeel tov de cursussen van Frans, dat je hier in de tweede module gaat werken met je
eigen paard

(uiteraard tegen meerbetaling

Ik citeer even vanaf de HN site:
"Module 3: Praktijkbekapping
Deze module is optioneel en nog in voorbereiding. In deze module wordt het de theoretische- en praktische vaardigheden toegepast op het eigen paard."

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:45

waarom toch die onnodige discussie ???

mensen die ijzers verkiezen en mensen die nb verkiezen gaan toch nooit het met elkaar eens zijn

ieder doet wat hij wil en wat hij het beste vindt voor zijn of haar paard

ik heb 5 paarden waarvan er 2 vooraan op ijzers staan en de andere 3 lopen blootvoets , ik bekijk het van paard tot paard en ik ben van mening dat sommige paarden echt ijzers nodig hebben en niemand die me op andere gedachten kan brengen
als het allemaal wetenschappelijk bewezen wordt wil ik ook zoals kim openlijk mijn excuses aanbieden maar op dit moment geloof ik mijn uiterst bekwame hoefsmid en laat ik hem beslissen over de hoeven van mijn paarden omdat hij er verstand van heeft en ik niet

als je een goede hoefsmid hebt die het ijzer ruim legt en hoog nagelt zie ik geen problemen met hoefijzers maar als een hoefsmid de ijzers er te krap onderslaat dan krijg je inderdaad problemen met de beweegbaarheid van de hoef

ik heb het geluk dat ik een zeer goede hoefsmid heb , die zijn tijd neemt voor mijn paarden en het beste voor heeft met mijn paarden en als ik dan hier op het forum die negativiteit lees over traditionele hoefsmeden word ik daar best boos om

laat ieder in zijn waarde en heb respect voor je medemens

zo dit wilde ik effe kwijt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:46

[quote="Antheman"]

Ik schaam me dat ik een natuurlijk Bekapper ben Boos![/quote

Ben ik helemaal met je eens Antheman.
Zullen we eens een andere naam gaan bedenken.
Suggesties ????

Groetjes, Henny

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:47

henny_w schreef:
Antheman schreef:

Ik schaam me dat ik een natuurlijk Bekapper ben Boos![/quote

Suggesties ????

Groetjes, Henny
[/quote]

Normale Natuurlijke Bekappers Haha! Haha! Haha! Haha!

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:53

Shana, ik ben het helemaal met je eens.
En jij bent "gezegend" met een goede hoefsmid. Maar heel veel zijn dat niet...
Je schreef:
Citaat:
als ik dan hier op het forum die negativiteit lees over traditionele hoefsmeden word ik daar best boos om

Wat ik heel goed begrijp. En NB'ers worden op hun beurt best boos als hun methode zo negatief in het daglicht wordt gesteld. Ze zijn uitgemaakt voor goeroes, toverkollen en weet ik veel allemaal wat.

(lekker offtopic weer)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:54

gijsenkim schreef:

Ik schaam me dat ik een natuurlijk Bekapper ben

Suggesties ????

Normale Natuurlijke Bekappers Haha! Haha! Haha! Haha!

Zelf bekappers, oftewel ZB-ers ?

(onder beleiding van een hierboven genoemde NNB-er hahaha)

Groeten
Ingrid (die niet wist dat je via hoefnatuurlijk ook op eigen paarden les kunt krijgen in natuurlijk bekappen. Was dit al in optie of is het gekomen na deze discussies hier; hoe dan ook; er is kennelijk wel over nagedacht; bravo Knipoog ).

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:58

Isapaardje schreef:
die niet wist dat Frans ook op eigen paarden les wil gaan geven overigens; is dit nieuw nav discussies hier ?? Hebben ze toch nagedacht; gelukkig maar; bravo

Volgens mij is dit al sinds ze de nieuwe cursussen aankondigden, 9 maart dus. (Correct me if I'm wrong)

Ik vind overigens de voorgestelde afkortingen en namen best leuk. Knipoog
Wat dacht je van GNB: gematigde natuurlijke bekappers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:00

Naepir schreef:
Shana, ik ben het helemaal met je eens.
En jij bent "gezegend" met een goede hoefsmid. Maar heel veel zijn dat niet...
Je schreef:
Citaat:
als ik dan hier op het forum die negativiteit lees over traditionele hoefsmeden word ik daar best boos om

Wat ik heel goed begrijp. En NB'ers worden op hun beurt best boos als hun methode zo negatief in het daglicht wordt gesteld. Ze zijn uitgemaakt voor goeroes, toverkollen en weet ik veel allemaal wat.

(lekker offtopic weer)

Dan heb je niet goed gelezen, want de methode wordt niet voor goed of lelijk uitgemaakt, maar de halleluja, ala Jomanda manier van de wereld overtuigen wordt hier bekritiseerd..

Ik voor een vind een aantal beweringen op de website van Frans echt veel en veel te ver gaan, zelfs gevaarlijk ver gaan. Net zoals Jomanda zegt dat zij je wel van Kanker kan genezen.......... en dat vind ik heel erg eng, vooral omdat mensen die met beenproblemen zitten graag aan elke strohalm vastklampen, en als die strohalm zegt, alle reguliere werkwijzen overboord en kom sluit je aan bij ons cluppie dan komt het allemaal wel goed......... vind ik eng Haha!

Daarmee zeik ik dus niet de methode of de gedachtegang achter NB af ...........

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:01

shadow0 schreef:
Hoe zouden paarden en pony's "in het wild" dat eigenlijk doen, als ze alleen maar zachte grond tot hun beschikking hebben? De steppen van Mongolie zijn geloof ik vrij rotsig, maar er zijn toch ook paarden die vooral op graslanden en zachte grond leefden? Krijgen zij ook verkeerde hoeven?

Hoi Shadow,

Ik wil nog graag even reageren op een vraag van jou gisteren.
Een paard past zich aan aan zijn omgeving. Volgens mij is dat met hoeven idem. De bodem is heel bepalend hoe de hoeven eruit zien. Een voorbeeld.
25 jaar geleden heb ik een Fjordenmerrie uit Denemarken gekocht.
Zij heeft haar eerste 3 levensjaren daar in een natuurgebied mogen opgroeien. Vervolgens heeft ze nog korte tijd in Nederland op zeer vochtige bodem gelopen voor ze bij ons kwam.
De man waar we haar van gekocht hebben heeft haar persoonlijk met een nog een stel anderen uit Denemarken gehaald. Wist dus precies waar ze opgegroeid is.
Affijn haar hoeven waren echt zo groot, rond en plat als een pannenkoek maatje grote koekenpan.
Merkwaardig genoeg was de hoefkwaliteit perfect. Geen scheurtje geen brokkeltje. Werkelijk puntgaaf. Zoiets had ik nog nooit gezien.
Wat blijkt, ze had in een behoorlijk drassig leefgebied gelopen. Doordat de hoeven zich zo mooi aanpasten zakte ze niet al te diep in de blub weg, wat bij een hoef zoals wij ze hier kennen dus wel gebeurd zou zijn.
Twee bekapbeurten hier en ze had weer een hoef zoals wij het allemaal kennen.
Maar ik vind het schitterend zoals de natuur zich kan aanpassen.

Groetjes, Henny

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:04

henny_w schreef:
shadow0 schreef:
Hoe zouden paarden en pony's "in het wild" dat eigenlijk doen, als ze alleen maar zachte grond tot hun beschikking hebben? De steppen van Mongolie zijn geloof ik vrij rotsig, maar er zijn toch ook paarden die vooral op graslanden en zachte grond leefden? Krijgen zij ook verkeerde hoeven?

Hoi Shadow,

Ik wil nog graag even reageren op een vraag van jou gisteren.
Een paard past zich aan aan zijn omgeving. Volgens mij is dat met hoeven idem. De bodem is heel bepalend hoe de hoeven eruit zien. Een voorbeeld.
25 jaar geleden heb ik een Fjordenmerrie uit Denemarken gekocht.
Zij heeft haar eerste 3 levensjaren daar in een natuurgebied mogen opgroeien. Vervolgens heeft ze nog korte tijd in Nederland op zeer vochtige bodem gelopen voor ze bij ons kwam.
De man waar we haar van gekocht hebben heeft haar persoonlijk met een nog een stel anderen uit Denemarken gehaald. Wist dus precies waar ze opgegroeid is.
Affijn haar hoeven waren echt zo groot, rond en plat als een pannenkoek maatje grote koekenpan.
Merkwaardig genoeg was de hoefkwaliteit perfect. Geen scheurtje geen brokkeltje. Werkelijk puntgaaf. Zoiets had ik nog nooit gezien.
Wat blijkt, ze had in een behoorlijk drassig leefgebied gelopen. Doordat de hoeven zich zo mooi aanpasten zakte ze niet al te diep in de blub weg, wat bij een hoef zoals wij ze hier kennen dus wel gebeurd zou zijn.
Twee bekapbeurten hier en ze had weer een hoef zoals wij het allemaal kennen.
Maar ik vind het schitterend zoals de natuur zich kan aanpassen.

Groetjes, Henny

Zo hebben die camarque paarden toch ook allemaal van die enorme ronde platte hoeven?

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:07

Gijsenkim, er zijn zeker wel mensen geweest die de methode zélf bekritiseerden. (En ik zeg nu dus níet dat jij daarbij hoort he.)

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:20

Het lijkt me niet meer dan normaal dat methoden kritisch bekeken worden.
In een discussie op Bokt gaat het vooral om de manier waarop.
Als we met z'n allen weer terug kunnen naar het onderwerp, en de nieuwe namen (zijn ze al gedeponeerd? Knipoog ) en wie er nu precies wat voor kritiek waar op heeft, kunnen laten, dan word ik ook weer blij.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:24

gijsenkim schreef:

Dan heb je niet goed gelezen, want de methode wordt niet voor goed of lelijk uitgemaakt, maar de halleluja, ala Jomanda manier van de wereld overtuigen wordt hier bekritiseerd..

Ik voor een vind een aantal beweringen op de website van Frans echt veel en veel te ver gaan, zelfs gevaarlijk ver gaan. Net zoals Jomanda zegt dat zij je wel van Kanker kan genezen.......... en dat vind ik heel erg eng, vooral omdat mensen die met beenproblemen zitten graag aan elke strohalm vastklampen, en als die strohalm zegt, alle reguliere werkwijzen overboord en kom sluit je aan bij ons cluppie dan komt het allemaal wel goed......... vind ik eng Haha!

Daarmee zeik ik dus niet de methode of de gedachtegang achter NB af ...........

Helemaal met je eens Gijsenkim.

Vooral mensen met beenproblemen en vooral HKO zijn vaak ten einde raad.
Zoals ik al eerder benoemde heb ik een aantal cursusdagen van Antoine de Bodt bijgewoond.
De eerste keer was er een mevr. met een Z-paard wat al 8 maanden op rust stond. Zo ongeveer alle klinieken had ze al gehad. Iedereen adviseerde haar het paard te laten inslapen. Zwaarste vorm van HKO. Ze liet foto's zien en ja dat zag knap beroerd.
Haar paard stond inmiddels op ijzers MET zooltjes MET siliconen.
Ze kon nog geen afstand doen vandaar dat ze het paard nog had.
Antoine de Bodt was haar laatste strohalm.
Affijn hij ging met haar en het paard aan de gang. Na 20 minuten liep het paard rad. Na de les kwam die mevr. huilend van het paard. ONgelooflijk. Wij als omstanders stonden allemaal met het kippevel op de armen.
Ruim een half jaar later heb ik haar weer op cursus gezien met hetzelfde paard.
Nu had het paard alleen nog maar simpel een hoefijzer onder.
De rest was er onderuit gehaald.
Het paard liep de sterrren van de hemel tijdens de cursus.
Wederom had ze foto's bij zich. Het paard was volledig genezen.
En dat terwijl hij nog steeds op ijzers stond.
Ik heb dus het paard gezien en de foto's. Als dat geen dubbelcheck is.
Dus dat ijzers HKO veroorzaken gaat er bij mij niet zonder meer in.
HKO kent div. oorzaken. In dit geval was het paard voorheen allesbehalve recht gericht.
Meerdere ex- HKO klantjes lopen nu gezond en wel gewoon nog met ijzers rond.

Maar wat ik al zei er zijn veel meer oorzaken. Ik heb ook een paard gekend wat op 2 1/2 jarige leeftijd is afgemaakt met een ernstige HKO. Dit paard heeft in zijn korte leven alleen maar de weide gezien. 24 uur per dag. Nog nooit iets hoeven doen.
Alleen maar weidegang en ook nog ijzerloos.

Groetjes, Henny

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:50

@ Nick.
Geen verschil tussen de kleine snelle (en dus ook snel te corrigeren) passen van een snelle draf en een middendraf?
Ik loop over ijs veel liever met kleine snelle passen dan met grote passen met veel kracht erachter.
Bij die kleine passen is er veel en veel meer ruimte om een slippertje te corrigeren

Ik begin me inmiddels ook te storen een je 'en uuuuuhm' manier van schrijven. Heb het proberen te negeren maar ik wil je er even op wijzen dat dat klinkt of je denkt dat je tegen een onnozel wicht praat. Kunnen we deze discussie op een gelijk niveau voeren aub (zeker aangezien ik je niet aanval maar wel zeer kritische vragen stel)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:54

Henny, wat jij over die Fjord schreef zet me aan het denken.. geeft dat niet aan dat je dus inderdaad niet de onderzoeken naar mustangs in een steppen klimaat kan vergelijken met paarden in een ander klimaat onder andere leefonstandigheden.

Als we de mustang in het drassige gebied van de Fjord zouden plaatsen zou toch vrij vlot zijn pezen kapot lopen op die ondergrond zou het niet ?

Dus een hoef past zich aan, aan de leefomstandigheden.. Handig truukje van de natuur. Onze gedomesticeerde paarden lopen in hun eerste 3 jaar (als het goed is) ook op de wei in ons klimaat.. Zouden we voor hier in Nederland het bekappen dan niet moeten baseren op hoe die voeten zich HIER ontwikkelen?? Kijken naar hoe de hoeven zich ontwikkelen en vormen tijdens de opfok of langer nog..
Want mijn paard loopt geen 24 per dag op de steppen, ook niet in drassig gebied en ook niet in de rotsachtige bergen..

Wat heeft een marathonloper immers aan bergschoenen ??

Mijn paard loopt op de Hollandse klei in de zomer en moet zich in een stal klimaat handhaven in de winter en traint op zand (lekker zacht achterberg bodempje voor zijn voetjes Haha!).
Waarom zou mijn paard hoeven nodig hebben waar hij 40 kilometer per dag over de steppen kan lopen, als hij in zijn leven nooit een metertje steppen zal zien? Misschien moet mijn paard wel een beetje koonvormige voeten hebben? Pannekoekvoeten zien wij mensen ook niet graag maar die Fjord heeft zich er uitstekend mee gered.

En een onderzoek hiernaar is er denk ik niet want alle verwijzingen naar onderzoeken gaan naar de USA

Ik lees op veel sites dat de grond hier té zacht is .....
maar waarom willen we paarden met voeten die geschikt zijn om mee over rotsen te lopen, zijn we niet veel beter af met voeten die geschikt zijn voor ons hollandse weide??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:07

Riant schreef:
Ik lees op veel sites dat de grond hier té zacht is .....
maar waarom willen we paarden met voeten die geschikt zijn om mee over rotsen te lopen, zijn we niet veel beter af met voeten die geschikt zijn voor ons hollandse weide??

Zelf geloof ik ook in het zelfcorrigerend en zelfgenezend vermogen van de hoef (mits je de hoef er de kans voor geeft).

En daarmee dus ook het aanpassen van/op diverse bodems.

Klei is een "slechte" hollandse bodem (voor de hoeven bedoel ik). Mijn kennis heeft dat ook. In de zomer loeiharde grond (bij droogte) en in de winter een grote blub. Dat die hoeven daar tegen kunnen is denk ik dus te danken aan het zelfcorrigerend vermogen.

Groeten
Ingrid