Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ezzie996

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:23

Ik heb nu ook een paard met mok Huilen
Ik heb tips gelezen over ochtend urine.
Ik vind het erg vies maar ik heb het vanochtend geprobeerd.
Ik ben heel benieuwd. Ik ga er vanavond weer naartoe kijken of ik al verschil zie.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 20:01

ezzie996 schreef:
Ik heb nu ook een paard met mok Huilen
Ik heb tips gelezen over ochtend urine.
Ik vind het erg vies maar ik heb het vanochtend geprobeerd.
Ik ben heel benieuwd. Ik ga er vanavond weer naartoe kijken of ik al verschil zie.

heel apart, ik ben benieuwd!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:32

Hoi Allemaal,

Mijn merrie heeft ook mok (neem even aan dat dat het is).
Het begon heel klein.

Zo begon het een aantal weken geleden.
Afbeelding

Zo zag het er toen uit na het wassen.
Afbeelding
Na het wassen voelt het een beetje als blaasjes ofzo... Lastig te omschrijven.

Haar linker achterbeen was schoon, maar daar heb ik nu ook een plekje ontdekt gisteren.
Afbeelding
En haar voorbenen zijn gelukkig nog steeds schoon.

Ik ben me gister helemaal kapot geschrokken. Het was gegroeid naar de bedekking van haar gehele kootholte! Eerst was het gegroeid naar de grote van een 2 euro munt.

Ik heb mokzalf geprobeerd, hydrocortison en uierzalf. Het lijkt alsof dat het allemaal erger heeft gemaakt. Ik ga zo de veearts bellen en dan mag hij komen kijken en een behandeling voorschrijven.
Had hem gister ook aan de lijn en ik moest beginnen met 2x p/d te wassen met betadine shampoo. Dat doe ik nu dus om 07:00 voor mijn werk en 's avonds.

Het lijkt er trouwens op dat de mok is gegroeid in het gebied dat ik met uierzalf in heb gesmeerd. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan! Maar ik dacht juist op die manier de huid soepel te houden, zodat er geen kloofjes zouden komen. Huilen Frusty Hamer

Mijn merrie heeft nu een gigantische pesthekel aan de behandeling en staat absoluut niet stil. Tot nu toe is ze braaf met een praam op haar neus, anders loopt ze me omver. Kan dit dus ook niet alleen en heb telkens iemand nodig om me te helpen.

Kan wel janken! Vind dit echt verschrikkelijk... Zeker omdat het zo klein begon en nu dus heel groot is en Lio er een 'trauma' aan heeft. Het lijkt ook op exceem ofzo, zoals mensen dat kunnen hebben met korstjes en een vreselijk rode geirriteerde huid.

Ik maak vanavond wel een foto van hoe het er nu uitziet.
Ik hoop dat de VA morgen komt!

Dan lees ik vanavond dit hele topic door, want ik zit nu op mijn werk.

Minnie_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:50

Mijn paard heeft ook weleens mok maar ik doe er droogzetters ( das voor koeien op de uiers) op en dan is het binnen 4 dagen weg!!! wel drogghouden natuurlijk! Bloos

Minnie_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 11:51

drooghouden! Haha!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:03

Kan iemand mij vertellen wat droogzetters zijn?
Of heeft iemand er een foto van?

Bedankt!

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:22

Cassidy schreef:
Nimmedor schreef:
Ik zal eens vragen of ze de DA erbij willen halen, doen ze vast wel Ja
Paard is namelijk niet van mij he, maar beschouw dr wel als eigen.

Als ze het niet doen, is het misschien wel handig als je ze deze foto onder de neus houdt.

Kan namelijk een gevolg zijn van naar binnen geslagen mok. (en dit gaat niet meer over)

Afbeelding

bij mijn paard was de mok ook naar binnen geslagen, nadat de een broeiverband hadden aangelegd (da) en toen had hij ook een gigantisch dik been, dat de arts op de Uithof er ook geen raad mee wist, omdat ze op foto's en echo's niks konden vinden, maar na een paar dagen daar te hebben gestaan, zagen ze eindelijk wat, er zat namelijk een flinke bloeduitstorting voor en daarna hebben ze er een drain in gezet en elke dag afgespoeld en na 16 dagen mocht hij weer naar huis met een gewoon been. Dus er is misschien toch nog wat aan te doen.
TIP voor mok, ik heb EA emulsie is een olie van www.natuurlijkinbalans.nl

ezzie996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:11

Bewegen is dus goed. Maar mijn paard loopt er ook een beetje kreupel door.
Het is niet dat tie helemaal stok kreupel is maar gwoon niet helemaal goed.
Is het dan verstandig om hem toch aan het werk te zetten?

P.S In het land gaat tie helemaal uit zn dak!!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:23

ezzie996 schreef:
Bewegen is dus goed. Maar mijn paard loopt er ook een beetje kreupel door.
Het is niet dat tie helemaal stok kreupel is maar gwoon niet helemaal goed.
Is het dan verstandig om hem toch aan het werk te zetten?

P.S In het land gaat tie helemaal uit zn dak!!

Mijn paard loopt ook iets onregelmatig door het mok been. Maar heeft er absoluut geen last van. Ik heb altijd gewoon doorgereden en tegenwoordig zie je er amper iets van. Ze is alleen met losrijden wat stijver in dat been. Je zou kunnen gaan longeren en kijken hoe erg de kreupelheid is. Misschien ook professionele hulp er naar laten kijken?

ezzie996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:24

Bedankt voor je reactie.
Ik heb gister gelongeerd, op de rechterhand loopt hij super maar op de linkerhand iets kreupel.
Ik ga vanavond aan mijn instructeer vragen wat ik het beste kan doen.
De mok ziet er rustig uit, het is niet groter geworden. Het zijn nu nog 2 plekjes die open zijn.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:03

Ik had een foto beloofd van de ernstigste mokvoet van mijn merrie.
De groene brokkels die eraan zitten is groene leem die we er gisteravond op hadden gesmeerd. Je ziet de kloven er wel tussendoor.

Afbeelding

Mijn VA zei vandaag:
20 minuten in een emmer met warm soda-water om de dag
Dan droog maken uiteraard en hydrocortison zalf erop.
Dat verzacht de kloven en korstjes, maar of het over ging....
Ik moest me er maar zo veel mogelijk bij neer leggen dat het bij mijn merrie waarschijnlijk seizoens gebonden is, aangezien het in de winter 2 kleine plekken waren zoals op de foto's die ik eerder plaatste.

Voor haar rotstraal moet ze sowieso zoveel mogelijk een droge ondergrond hebben, dus dat valt mooi samen. Haar stal hou ik zo droog mogelijk voor zover dat gaat met een piesende merrie en piesend veulen in 1 box. Dus om de dag de piesplek eruit en iedere dag dik opstrooien met nieuw stro.

Ik hoop serieus dat het toch overgaat!
Een vriendin van me heeft een merrie en die had het zo erg dat je niets meer zag van haar witte voeten. Die heeft het helemaal weg gekregen met betadine shampoo en levertraanzalf. Nu maar hopen dat ze het deze zomer niet weer terug krijgt. Bij haar begon het ook in de zomer namelijk.

We gaan het proberen en blijven volhouden!
Succes allemaal!

ezzie996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:43

Ohw wat erg zeg.
Was dit opeens zo groot of steeds groter geworden?

Ik heb vandaag aan mijn instructeer gevraagd wat ik moet doen.
Jack liep gevoelig door de mok maar ik moest van hem gewoon doorrijden omdat de korsten dan soepeler worden.
Hij gaf als tip om er voor het rijden een dikke laag vaseline of iets vets op te smeren om het soepeler te maken.

Dus ik ben heel benieuwd wanneer het eindelijk weg trekt. Ik ga er vanaf nu zinkzalf op smeren dat heb ik ook als tip mee gekregen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:08

Ja ,de korstjes moeten eraf. Dan kan de zalf (bv hydrocortiderm of andere antibacteriele zalf) zijn werk doen. Sommige zeggen korstjes erop laten en anderen korstjes eraf halen. Voor mijn paard werkt korstjes eraf halen maar dat verschilt per paard en per moksoort.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:44

Bij Lio is dit in een tijd van een dag of drie ineens zo groot geworden.
Ze heeft pas een veulen gekregen en was erg onrustig met de behandeling. Kon er amper bij. Ze draafde rondjes in haar stal.
Zondag schrok me dus echt een ongeluk!

Heb gisteravond 20minuten ongeveer gewassen met flink warm (niet heet) soda-water, zodat de soda goed opgelost was in het water. Het prikt wel, dat voelde ik aan een wondje aan mijn eigen vinger.
Lio is bang voor water, dus ze moest een praam op om stil te staan. Bij het zien van een emmer water en een spons gaat ze al draaien en haar been continu wegtrekken. Ze haat t echt.

Maar is het gelukt uiteindelijk en dit was het resultaat na het wassen en insmeren met hydrocortison.
Afbeelding
Afbeelding
De korstjes (vooral onderaan) zijn goed week geworden, maar het begon een klein beetje te bloeden. Daarom heb ik het na het wassen met koud water nagespoeld, toen drooggedept met een droge handdoek en toen de zalf erop.

Ik heb een gouden tip gekregen van de moeder van een vriendin van me.
Ze zei: "Als je nou eens een handdoek zeiknat maakt met het soda-water en dat om het been wikkelt en dan bandageren, dan hoef je niet 20min op je hurken haar voet te doen en hoeft ze ook geen halfuur in totaal een praam op haar neus".

Ik denk dat het een hele goeie is, dus ik ga het vanavond uitproberen.
Ik ga er gewoon elke dag een foto van maken, zodat ik goed in de gaten kan houden hoe de behandeling gaat en zonodig tijdig nog eens de VA erbij kan halen.

Ze loopt overigens niet kreupel en heeft de hele dag beweging. Ze staat met dit mooie weer toch op het land en 's avonds gaat ze aan de longe 20 minuten. Ze heeft weinig conditie dus dan is ze echt op. We werken eraan.

*Iets minder stress nu, maar nog steeds stresssssss*

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:48

Zinkzalf of levertraanzalf zijn allebei goed vet en helpen bij het week maken van de korstjes. Die vriendin van me heeft voortreffelijk resultaat geboekt met 3x p/w wassen met betadine shampoo en levertraanzalf. Bij haar merrie zag je door de mok de witte haren niet meer. En het is nu helemaal weg, maar heeft wel flink wat tijd gekost. En of het deze zomer ook wegblijft.... dat is nog te bezien... maar nu is het iig weg!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:49

Zo zie je maar weer dat er echt heel veel verschillende tips gegeven worden. Ik kreeg te horen het zo droog mogelijk te houden. keer per week was met betadinescrub was meer dan genoeg...

Ik hoop voor je dat het werkt...

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:42

Ik lees dat sommige mensen de kootholte uitscheren als hun paard last heeft van mok. Het gevolg daarvan kan weer zijn dat de huid geïrriteerd raakt (zeker als de stoppeltjes weer beginnen te groeien) waardoor de genezing vaak weer stagneert.

Daarnaast lees ik dat veel mensen hydrocothyderm gebruiken. Het is inderdaad een heel krachtig middel wat in veel gevallen snel resultaat geeft. Nu begrijp ik heel goed dat iedereen vooral SNEL resultaat wil zien, maar denk er wel aan dat dit middel corticosteroïden bevat en áls je dat gebruikt, ben je alleen maar de symptomen aan het bestrijden!

De oorzaak komt vaak van binnenuit (verminderde weerstand) en dat moet ook weer van binnenuit opgelost worden.

Als een paard mok heeft, is het verstandig om 1x de korsten eraf te wassen met betadine en er daarna voor te zorgen dat de benen zo droog mogelijk blijven. Van de korsten afblijven en liever niet scheren.
Uitwendig kun je een heleboel middelen gebruiken. Ikzelf ben erg enthousiast over het gebruik van essentiële oliën.

Ik heb mijn eigen paard (lichte mok) behandeld met de essentiële oliën en heb daarnaast zijn weerstand verhoogd en het resultaat was verbluffend.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:48

Kun je mij / ons wat meer vertellen over de weerstand van het paard? Hoe kan ik deze bij mijn zogende merrie van 4 jaar (1.63m KWPN) verhogen?

Ik heb je website bekeken en je mail gelezen.
Wat zou een consult eventueel kosten?

Gister haalde ik haar 's avonds uit het land en toen waren haar kloven aan het bloeden. Na van de schrik bekomen te zijn heb ik haar voet weer gewassen met soda en hydrocortison erop gesmeerd, na haar voet droog gemaakt te hebben. Het bloeden was gestopt.

Heb ook levertraanzalf bij Divoza besteld, omdat ik las dat dat helpt bij de genezing van de huid. Vriendin van me had daar ook goed resultaat mee.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:56

Tip: was elke dag met betadine shampoo en smeer het daarna in met zwitsal baby olie! Helpt echt, het weekt voorzichtig de korstjes eraf zodat er nieuwe huid kan groeien zonder dat het weer kapot gaat.
Het heeft bij mijn paard geholpen en nog 2 andere paarden bij mij op stal!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:29

Helpt zeewater eigenlijk echt tegen mok? Die kreet hoor ik namelijk geregeld.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:06

Zeewater heeft een reinigende werking. Het is flink zout en zout schijnt wonden e.d. schoon te spoelen.
Een meisje dat ik ken ging wel eens met haar tinker naar de zee. Die had ook mok. Bovendien is het natuurlijk ijskoud, dus dat koelt ook goed. Er staat me ook iets bij over doorbloeding van de benen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, kan ook iets anders zijn. Misschien kun je er via Google meer over vinden.

Ik was de mokvoet van Lio nu dagelijks met soda-water. Dat is ook zoutig en bijt wel wat, maar dit (zie foto's hieronder) is het nu het resultaat na 3x wassen met sodawater en insmeren met hydrocortison.

AfbeeldingAfbeelding
(bloed-lijkend plekje is van donderdag. Het bloedde toen ik haar toen uit het land plukte)

En het plekje op haar andere achtervoet is nu zo:
Afbeelding

Gister heb ik overigens een fles Veta-derm gehaald bij de veearts. Schijnt dezelfde werking als hydrocortiderm te hebben en het is een beetje melkachtig ipv de dikke gelige zalf hydrocortison.

De gebruiksaanwijzing van veta-derm; 2/3x daags inmasseren, zodra er sprake is van verbetering, 2/3x per week herhalen gedurende 14 dagen.

Zoals jullie wel zullen begrijpen ben ik nu flink opgelucht, want het wordt al mooi schoon. Terwijl ik gister de veta-derm erop smeerde nadat ik gewassen had met sodawater en afgedroogd had, vielen er kleine korstjes zonder bloeden vanaf. De veta-derm voelde al verkoelend en verzachtend aan op mijn eigen vingers.

Een andere vriendin van me vertelde dat haar hond hele rode voetzolen heeft als het gras in bloei staat. Dat is dus nu. Haar hond heeft daar ook een allergische reactie zijn, dus dan zou ook verband kunnen houden met mok. Verder las ik op internet dat een teveel aan eiwit in de voeding ook een negatief effect op mok zou kunnen hebben (bron: Paard Natuurlijk), maar nog steeds geldt dat iedere mok en ieder paard anders is...

(PS: ben geen Paard-Natuurlijk fanaat, maar er kan een kern van waarheid inzitten)

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:05

Ik heb de luxe dat ik met mijn tinker iedere dag door het zeewater kan stappen en geen last meer heb van mok en rotstraal. Ook komt er in de zomer als er veel paarden op de wei staan een handelaar met tinkers een paar weken op stal om met ze door de zee te stappen.

Verder roept de DA altijd geen korsten eraf halen!!!!!!!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:22

tjah.. ik denk dat iedereen zo zijn eigen trucjes ervoor heeft... Bloos maar het ene paard reageerd anders op iets dan het ander.... dat paard wat ik rij had het dus ook... en precies dr zwarte been was steeds dik.... ik heb het toen gewoon gewassen met betadine shampoo ( sommige zeggen dat dta juist slecht is ) en daana goed droogemaakt, en er baby zinkzalf op gesmeerd, ook heb ik toen sudo creme geprobeerd.. kan je zo bij de drogist kopen.. maar niets werkte echt goed... dus toen hebben we van de VA een speciaal middel gekregen.. dat was uierzalf met ontstekingsremmer en antibiotica dr in ofzowiets.. je mocht het ook niet met je blote handen aanraken... en dat erop gesmeerd als ik het gewassen had... en toen is het dus wel weg gegaan... maar zorg we altijd dat je die korstjes vet houd en soepel... en je moet proberen om het niet al te vaak te wassen.... maar gewoon goed invetten zodat het soepel blijft en de wonden kunnen genezen... anders blijft het steeds verder kapot scheuren end an ben je verder van huis... en die dikke benen... tjah,... zolang ze niet kreupel lopen... maar dat komt gloof ik door die ontstekingen... duss dan zou ik als ik jou was toch maar ook zo'n middeltje van de VA vragen Tong uitsteken
en nu heeft ze sinds het over is nergens meer last van gehad... Bloos ik kan gewoon dr benen wassen... en dan goed drogen.. en ze heeft nooit meer mok gehad.. gooi dan natuurlijk niet je paard in een nat en drassig weiland ofzo... want dan ontkom je dr niet aan....

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:23

oww en ik heb idd ook nooit die korsten eraf zitten pulken... want ze moeten juist helen.. en als jij t dr af gaat pulken maak je de wond opnieuw open.. vrij logisch tog... Clown

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:32

Ik pulk de korstjes er ook niet vanaf. Ze vallen er zelf af bij het inmasseren van de zalf, doordat ze week zijn geworden.
Het midden van haar koot begint nu weer mooi roze vel te worden waar zelfs al weer haar op begint te groeien.
Morgen doe ik het een dagje niet wassen en alleen de zalf erop. Eens zien wat dan dan voor effect heeft. Heb ook levertraanzalf besteld bij divoza...