hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:50

Ik vind dat hele foto gedoe ook vaag.
Want paarden met goede foto's zijn kreupel en met 3tjes springen Z.

Maar ik zei dat alleen om aan te geven dat er hier mensen zijn die zeggen dat hko door ijzers komt.
Dan zou een paard met op die plek, als jong paard al een 3, toch als eerste kreupel moeten lopen door ijzers Lachen

Ken trouwens meerdere paarden die bij verkoop geen goedkeuring hadden, maar niet kreupel liepen.
Alleen weet ik van alle paarden niet waar ze gebleven zijn, dus kan niet zeggen of ze op oude leeftijd ook nog rad liepen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:58

Er is in de medische wereld al langer een discussie gaande over de relevantie van hoe het straalbeentje eruit ziet en de conclusie HKO. Juist vanwege het voorbeeld dat Runningkawa aanhaalt.

Dan nog een voorbeeld van ijzers en ellende: Utrecht heeft onderzocht hoe het zit met peesproblemen en therapeutisch beslag (ijzers met wiggen, etc). Conclusie was dat dit averechts werkte, maar ze passen het nog steeds toe omdat de klanten dat willen.

Ik ben het er wel mee eens dat een hoefsmid je paard kan maken of breken. Of je paard nou wel of niet beslagen is. Jammer genoeg is het moeilijk uit te vinden of je een goede hoefsmid hebt voor jouw paard. Meestal kom je daar te laat achter en zit je vervolgens met de ellende. Ik kan mij dus voorstellen dat een aantal mensen een heel andere weg inslaan. Daarnaast sprak ik laatst een goede hoefsmid die vertelde dat ook op de opleiding dingen worden aangeleerd die niet bevordelijk zijn voor de paarden en ook inmiddels achterhaald.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:03

1 van de hoefsmeden die bij mij op stal komt, is erg geinteresseerd in natuurlijk bekappen en niet om het af te zeiken, maar gewoon vanuit het oogpunt van zijn vak.

Ik heb de nieuwe site van hoefnatuurlijk voor hem op geschreven en ik weet zeker dat ie er vanavond een kijkje gaat nemen.

De enige pony op stal die hij bekapt waar geen ijzers onder moeten, voorziet ie al een half jaar van een mustangroll, dat leer je niet in Deurne, zei hij nog en het werkt perfect.

Alleen het verhaal van de steunsels wil er bij hem niet in.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:03

Ik kan me zeker voorstellen dat mensen eens verder gaan kijken
Zeker als je ook nog eens problemen hebt met de benen van je dier.
Denk dat ik dat ook zou doen.

Maar dan hoefijzers helemaal de grond in boren, vind ik ook weer raar.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:36

sanne83 schreef:
ik snap het verhaal in ieder geval Haha!
hoefijzers zorgen niet alleen voor schade binnenin de hoef, maar verbloemen het ook door de doorbloeding te verminderen. Als het paard al een drietje had en daar blijkbaar geen last van had, zal het met ijzers wel meer schade krijgen, maar zal je er ook minder van merken.
er zitten dus voordelen aan hoefijzers, dat is voor jou zelf, je paard heeft schade in de hoef, ijzer eronder en je merkt er niets meer van. Ondertussen gaat het proces wel door, maar merk je er niets van.
daarbij geeft een drietje geloof ik de hoeveel schade aan het straalbeentje aan, terwijl de pijn wordt veroorzaakt door druk op de zachte weefsels. Dit heeft wel weer met elkaar te maken.

jammer trouwens dat iedereen nu denkt dat je overgehaald moet worden om je paard van de ijzers te halen. Denk er alleen aan als je paard "ongeneeslijk" ziek is, en voordat je ergens hoefijzers onder slaat. Als jonge paarden allemaal zo bekapt zouden worden, ipv er gelijk ijzers onder te slaan, zouden al die overgangsperiodes ook niet meer nodig zijn OK dan!

OK dan! Vooral het laatste stukje....

Hieruit blijkt dat de uitleg toch vrij duidelijk is.
Maar het is niet alleen de doorbloeding die de zaak verbloemen.
Het is ook vaak de stand die kunstmatig veranderd word en zo voor meer problemen gaat zorgen.
De hielen worden vaak hoger gezet en zo de pijn verlicht.
Er heeft in deze lijn ook een stukje gestaan over steentjes in de hoef.
Gedeeltelijk klopt dit dus ook. Doordat je de zool hoger zet valt de druk daarop weg en zal het paard niks voelen.
De steentjes veroorzaken niet alleen in de witte rand problemen hoor...ook de zool kan kneuzen.
Wiggen en dergelijke hebben het zelfde effect...
Door je paard op blote voeten te zetten kan het dus ook zijn dat het gevoelig loopt.
Maar juist door ook op de harde weg te lopen wordt die hoef steeds sterker en harder waardoor een steentje geen probleem meer is.

Maar vooral het laatste stukje dat je schreef. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ook ik vraag me af waarom nou iedereen denkt dat je accuut je paard van de ijzers moet halen door mensen die anders over ijzers denken.
Het enige wat IK vraag is...denk er over na, onderzoek, lees...
Tuurlijk zal ik niet ontkennen dat ik liever volgende week hoor van iemand dat de ijzers weg gaan dan volgend jaar, maar je bent toch niks verplicht?

De technieken om dit soort zaken te bestuderen vernieuwen ook, vandaar dat men achter dingen komt waar vroeger iedereen van dacht dat het goed was en wat blijkbaar toch niet zo goed is.
Neem alleen maar de trillingen die een ijzer veroorzaakt, dat KON men vroeger niet eens meten.
Warmte foto´s voor een paard ? Je werdt denk ik hard uitgelachen als je daar vroeger aan dacht.
Het fijt dat men in Utrecht blijft onderzoeken is alleen maar goed nmm.
Het fijt dat men het niet uitdraagt vind ik minder...maar helaas, de reden dat ze zeggen...we zeggen nog maar niks en we gaan gewoon door omdat mensen dat graag willen is een sterke..

Gr. Nick

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:42

vikki schreef:
Nouhoouuuu... ik hoopte stiekem dat arabesk (ik heb arabjes trouwens...merrie met schoenen -alleen voor- en hengstje op blote voeten) of maris een gouden tip voor mij had waardoor ik van Scaaltje toch weer een barefoot bushpony kan maken... Haha!

De gouden tip voor mijn paard was de mustangroll ! Maar ieder paard is anders.
Mijn paard is van zijn ijzers afgehaald door een nat. bekapper die geen mustangroll toepaste. De heovn van mijn paard bleven brokkelen en flares vertonen. Sinds ik de mustangroll maak ( en dat vernieuw ik bijna iedere week ) heeft tie geen flares meer !!!

Nat bekappen op zich gaat ook al brokkelhoeven tegen trouwens. Omdat de hoefwand net zo hoog is als de zool. Vergelijk het maar met je nagels. Heb je lange nagels scheuren die eerder. Zijn je nagels kort dan worden ze beschremd door je vingertoppen en dus scheuren ze minder snel.

Heb je hier wat aan ?

Groetjes,

Maris

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:53

Maris, wat is een mustangroll eigenlijk precies?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:59

Utopiaatje schreef:
Maris, wat is een mustangroll eigenlijk precies?

Je laat de hoefwand dan niet recht van onderen, maar je rond hem een beetje af. Dus als je zo'n hoef van de zijkant ziet, zie je dat hij afgerond is. Pfff, moeilijk uitleggen zo hoor.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:11

Haha, nou het is mij nu in ieder geval wel duidelijk hoor! bedankt!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:20

Hetja schreef:
Hier worden we het denk ik nooit over eens...

Respecteer gewoon ieders mening en ieders idee hierover, niemand zal opzettelijk zijn paard HKO laten krijgen en of je paard nou blootvoets of met ijzers door het leven gaat, ik neem aan dat ieder het beste met zijn of haar paard voor heeft en ieder doet dat op zijn eigen manier!

Aan beide zitten gerust wel goede dingen, er zijn genoeg paarden die met ijzers rondhuppelen en die nooit iets gaan mankeren net zoals er genoeg blootvoetse paarden rond zullen wandelen die wel iets aan de hoeven mankeren of gaan mankeren.

Ik word er alleen zo verschrikkelijk moe van dat, en nu krijg ik vast half natuurlijk bekappend bokt over me heen, voornamelijk de natuurlijke bekappers geen andere weg meer zien en geen goed woord meer over hebben voor het werk van traditionele hoefsmeden.....

inderdaad natuurlijke bekappers kraken de traditionele hoefsmeden steeds af terwijl deze mensen jarenlange ervaring hebben ! ik heb een traditionele hoefsmid en hij is zeer goed voor mijn paarden en ik heb het volste vertrouwen in hem

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:35

Citaat:
inderdaad natuurlijke bekappers kraken de traditionele hoefsmeden steeds af terwijl deze mensen jarenlange ervaring hebben

en traditionele smeden kraken natuurlijk bekappers af en zo is het cirkeltje weer rond Lachen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:34

smurf schreef:
en traditionele smeden kraken natuurlijk bekappers af en zo is het cirkeltje weer rond Lachen

ja dat is waar , concurrentie onder mekaar !

maar ik kraak het natuurlijk bekappen niet af want ik vind het geweldig als iemand zijn paard zonder ijzers kan leten lopen maar het gaat er bij mij gewoon om dat geen enkele theorie zuiver waarheid is en er dus altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen en dan wel ijzers nodig hebben

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:48

tamary schreef:
Dan nog een voorbeeld van ijzers en ellende: Utrecht heeft onderzocht hoe het zit met peesproblemen en therapeutisch beslag (ijzers met wiggen, etc). Conclusie was dat dit averechts werkte, maar ze passen het nog steeds toe omdat de klanten dat willen.

dit is trouwens ook iets wat mensen vaak niet beseffen, dat een dierenarts het ook niet altijd goed kan doen, of het gewoon niet weet. Nascholing is namelijk niet verplicht, dus er zijn dingen die allang veroudert zijn, maar die nog steeds toegepast worden.
Ik heb laatst bijv ook iets gelezen dat er onderzoek gedaan is naar de pezen. Dat mensen altijd denken dat je die moet ontlasten, en dan dus de hielen hoog zetten (dmv wiggen bijv), maar dat juist het omgekeerde waar is. Een paard met losse pezen, moet extreem veel spierkracht aanspreken om die pezen weer strak te krijgen. Dit zal wel uit hetzelfde onderzoek komen

probleem is dus dat als er uit hun onderzoek zou komen dat hoefijzers inderdaad slecht zijn, dat ze er geen alternatief voor hebben, en dat er dus niets verandert wordt. (daarbij weten de meeste dierenartsen ook 0,0 over hoeven )

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:14

Lielle schreef:
Jij voert geen discussie, jij probeert te bekeren. En daar heb ik geen behoefte aan..

AMEN.

Helaas komen die fanatieke mensen van "natuurlijk" rijden niet altijd even leuk over. Op een of andere manier komen ze met van alles aanzetten om je maar over te halen. Er lopen 10000 paarden rond in nederland en daarvan hebben er 100 problemen hebben met ijzers WOW dus daarom moeten we allemaal van de ijzers af . Ik begin steeds meer een hekel te krijgen van die soort "alternatieve" lui. Ze zullen het wel goed bedoelen alleen komen ze op mij erg opdringerig over en dan gaan er mensen meelopen die het niet snappen en dan gaat het mis en de arme paarden zitten met de problemen.

Mensen die springen met paarden op nat gras (gras uberhaupt) zonder ijzers en stiften en dan redelijk niveau zijn pas de dierenbeulen. Die mensen moeten eens gaan nadenken wat voor een risico ze lopen als dat dier uitglijdt. Owww wat is dat ijzer dan gevaarlijk voor het paard.

Ik vertrouw mijn smid hij weet wat ik doe en verwacht van mijn paarden dus als hij zegt ijzers gaan er ijzers onder. Haha! Niemand die die menig kan veranderen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:18

van mij mag iedereen ijzers onder z'n paard laten slaan, met wiggen, zooltjes, hennep, siliconen, verzin het maar, maar.... ik moet dagelijks horen dat mijn paard wel errrug korte hoeven heeft, of ik te gierig ben om een smid te laten komen, dat ie zere voeten heeft, omdat ie zonder ijzers op straat moet lopen, dat ik toch ook niet op blote voeten loop...

Stapje verder: je bent een dierebeul (zei een reguliere hoefsmid), ik bel de dierenbescherming, je bent te beroerd om een goede deken voor dat arme beest te kopen, als alle paarden "gewoon, lekker"op stal staan, zet je dat arme beest buiten in de kou en regen....... koop eens een goed zadel, dat boomloze vodje vernielt de rug van je paard.....

Kijk, daar word ik nou zo moe van......

Geloof me, ijzers, dekens, enz. wordt in Nederland erg goed geaccepteerd hoor, tenminste in het deel waar ik woon!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:28

Nou smurf wat jij hebt met die mensen heb ik dus met de "alternatieve" mensen.

Van mij mag je als je paard verder vrolijk en happy is is het jou zaak. En laat ze maar eens de dierenbescherming bellen kan je nog lachen ook. Ze durven toch niet te bellen dreigen wel maar bellen neeeee watjes.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:39

Prisca schreef:
Er lopen 10000 paarden rond in nederland en daarvan hebben er 100 problemen hebben met ijzers WOW dus daarom moeten we allemaal van de ijzers af

een stukje uit strasser; a life time of soundness
" In germany, an insurance study from 1984-94 found loss of use (excluding death and euthanasia) due 46.8-55.9% of the time to problems with the locomotor organs. A 1993-95 insurance study revealed that the most common cause for permanent loss of use (including death and euthanasia) was once again locomotor organs, at an incredible 83%. Add to this the fact that out of a population of some 600,00 (statistics 1994) horses, only about 11% managed to live past the age of 14, and the picture is grim, indeed

tsja, been problemen komen echt nooit voor Scheve mond
er zijn dus inderdaad mensen die schrikken van dit soort cijfers, en naar een oplossing gaan zoeken.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:32

Sanne83 ik ga niet dingen veranderen bij mij paarden omdat de cijfers het zo zeggen?. Ik ga pas echt dingen aanpassen als mijn hoefsmid en ook dierenarts erachter staat. Je moet dingen veranderen omdat je eigen paard(en) erom vragen omdat het bv niet goed gaat.

Veel beenproblemen zijn ook gekomen door "doorfok" omdat iedereen maar fokt en denkt ermee geld te verdienen of omdat het zo leuk is een veulen en later willen ze er vanaf. Bedoel een 3/4 jarige met atrose is niet normaal of HKO en toch kom je ze tegen. Kan je niet zeggen dat het aan de ijzers ligt?.

Denk dat door de jaren heen de paarden gewoon zwakker zijn geworden dit door fok, inteelt of wat dan ook. Ook het fokken met paarden die toch niet helemaal 100% zijn in de achtertuin van een huis Boos! .
Fokken van dieren in het algemeen moet aan banden gelegt worden zou ieder dier goed doen en misschien ook de problemen uitroeien.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:36

Prisca schreef:
Sanne83 ik ga niet dingen veranderen bij mij paarden omdat de cijfers het zo zeggen?. Ik ga pas echt dingen aanpassen als mijn hoefsmid en ook dierenarts erachter staat. Je moet dingen veranderen omdat je eigen paard(en) erom vragen omdat het bv niet goed gaat.

Veel beenproblemen zijn ook gekomen door "doorfok" omdat iedereen maar fokt en denkt ermee geld te verdienen of omdat het zo leuk is een veulen en later willen ze er vanaf. Bedoel een 3/4 jarige met atrose is niet normaal of HKO en toch kom je ze tegen. Kan je niet zeggen dat het aan de ijzers ligt?.

Denk dat door de jaren heen de paarden gewoon zwakker zijn geworden dit door fok, inteelt of wat dan ook. Ook het fokken met paarden die toch niet helemaal 100% zijn in de achtertuin van een huis Boos! .
Fokken van dieren in het algemeen moet aan banden gelegt worden zou ieder dier goed doen en misschien ook de problemen uitroeien.

hier ben ik het helemaal mee eens

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:53

eigenlijk hebben paarden/pony's ze niet nodig en zijn ze dus eigenlijk onnatuurlijk!

maar....wij gebruiken paarden anders dan dat ze in het wild/land leven.we komen veelvuldig op harde ondergrond en rijden in omstandigheden waar ze gewoon steviger in hun schoenen moeten staan....

in het wild blijven de sterkste over door veel beweging over veel verschillende ondergronden,de hoeven slijten hierdoor op natuurlijke wijze,paarden met zwakke hoeven worden natuurlijk vanzelf eruit gefilterd.

maar nu...wij gebruiken paarden/pony's voor recreatie of sport,er wordt meer geeist van de hoeven,ze slijten daardoor te snel!
daarom hebben ze ijzers uitgevonden,om hoeven te SPAREN!

denk er ook aan dat veel pony's/paarden ook gered/geholpen zijn met ijzers of zelfs speciale ijzers en anders al eerder afgemaakt moesten worden..!!

ik geloof zeker ook in de methodes van natuurlijke bekapping waardoor hoeven ijzersterk worden en er ook op harde ondergrond uitstekend hun werk kunnen doen,daar is wel een bepaalde manier van extra natuurlijke verzorging (veel beweging en waterbadjes e.d,toch?)voor nodig en niet ieder paard/pony zal er bij gebaat kunnen zijn!!

waar het gewoon vaak fout gaat is dat er te vaak onkundig bekapt en beslagen wordt waardoor kwaliteit weer achteruit gaat en paarden/pony's weerr eerder slijten..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:40

Prisca schreef:

Ik heb het zelf ook niet alleen over ijzers, een verkeerde stand kan ook hko veroorzaken (een ijzers kan dit dan versterken). Het is niet voor niets een syndroom, hko kan door heel veel verschillende afwijkingen aan de hoef veroorzaakt worden. Bij sommige paarden alleen al door iets te lange steunsels of bijv door bepaalde paarden op een verkeerde grond te laten opgroeien, waardoor de hoef op 3/4 jarige leeftijd idd al gecontraheerd is.

Ik geloof zelf trouwens niet dat hoef problemen komen door de fok, aangezien er totaal niet op geselecteerd wordt. Je kan niet zo makkelijk duizenden jaren van evolutie uitwissen. Daarbij geven de resultaten van natuurlijk bekappen voor mij aan dat juist de paarden met de meest slechte hoeven, hele goede hoeven kunnen bereiken. dit zou niet kunnen als het genetisch bepaald was.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:47

[quote="casanova"]

maar nu...wij gebruiken paarden/pony's voor recreatie of sport,er wordt meer geeist van de hoeven,ze slijten daardoor te snel!

[quote]

dat is trouwens niet de oorspronkelijke reden om er hoefijzers onder te slaan. De paarden stonden toen dag en nacht op stal, wat de hoeven aantast, daardoor werden de hoeven van slechte kwaliteit. Ter bescherming werd toen ijzer ondergeslagen, omdat de paarden van levensbelang waren, en op het moment dat dat nodig was gebruikt moesten kunnen worden. Dat paarden daardoor een minder lang leven hadden, kon de mensen toen natuurlijk niets schelen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:24

Ik denk dat het de mensen toen best wel wat kon schelen of een paard langer of korter leefde. Veel mensen hadden in die tijd 1 paard en als daar iets mee gebeurde stond er echt niet zomaar een nieuwe klaar, die mensen waren denk ik veel afhankelijker van hun paard als wij en waren er denk ik echtt wel zuinig op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:34

alleen de omstandigheden waaronder die paarden gehouden werden waren slecht. De kastelen werden toen op hoge stukken gebouwd (begin middeleeuwen), ter bescherming. De paarden stonden daar dus, de meeste tijd zonder beweging, met slechte hoeven door de ammoniak. Paarden moesten wel op elk moment beschikbaar zijn, dus ijzers voor bescherming.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:04

casanova schreef:
maar....wij gebruiken paarden anders dan dat ze in het wild/land leven.we komen veelvuldig op harde ondergrond

De meeste mensen die hun paarden laten beslaan doen dit omdat ze denken dat anders de hoeven teveel slijten door het lopen op asfalt ed en dit willen voorkomen met ijzers. Misschien handig dat deze mensen zich wat meer gaan verdiepen in hoe een hoef werkelijk in mekaar zit en hoe alles werkt Lachen

Die harde ondergrond, asfalt, is een eitje voor een paard die in het wild over rotsachtige bodem met scherpe stenen liepen, ruwe ondergrond, afgewisseld met drassige moerassen. Die harde ondergrond zorgt ervoor dat idd de hoef afslijt, daardoor komt er meer druk op de straal waardoor de hoef sneller gaat groeien. Wanneer de hoef te snel groeit komt er minder druk op de straal en zal de hoef minder snel groeien. Hierdoor ontstaat er evenwicht in de hoefgroei, de hoefgroei wordt aan gepast aan de mate van slijtage, en zal de hoef nooi té kort of té lang zijn.