Doorgezakte rug bij 3-jarige hengst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:02

ellepel schreef:
dus eentje met papier nog wel?
gaat je prijs omhoog!

De prijs is gewoon de slachtprijs gebleven. Hoe hoog die slachtprijs is, geen idee..

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:18

Nou kom op mensen, waar blijft het bokt-rescue team? (staat 'ie al op EA Mirjam?)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:41

even een opmerking, vip kreeg bij zn vorige eigenaar als veulen ook sportbiks, waardoor hij verkeerd is gaan groeien(nu mag hij alleen nog basisbrok met een beetje poeder, gelukkig gaat het al stukken beter dan eerst). dus dat overvoeden kan vast ook wel hoor.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:43

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:03

Ik denk dat hij er alsnog meer voor probeert te krijgen ipv als het diertje naar de slacht gaat. Fijne eigenaar zeg! Boos!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 07:32

Bravura schreef:
Ik denk dat hij er alsnog meer voor probeert te krijgen ipv als het diertje naar de slacht gaat. Fijne eigenaar zeg! Boos!

da's nou eenmaal menseigen

ik denk dat als hij een jaar op wei heeft gelopen, een heel mooi paardje wordt. Maar het is en blijft een risico.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:09

Ik vind de conclusies allemaal erg voorbarig. Het is een jong paard én volop in de groei. Tenzij een dierenarts anders heeft geadviseerd zou ik zo'n dier gewoon tot z'n 4de lekker laten uitgroeien. Aangepaste voeding geven dat een positief effect op zowel spierontwikkeling als beenderen heeft.

Kijk eens in je eigen omgeving, hoeveel kinderen ken je niet die er op 12, 13, 14 jarige leeftijd niet uitzien? Volledig uit proportie gegroeid , te lange armen, kromme benen etc. etc . Je ziet ze tien jaar later op een bijeenkomst terug en denkt...oeps was dat nou dat leijke kneusje van de brugklas?? Dat soort "leijke fases" zijn normaal binnen groeistuipen en dus óók bij paarden.

Bovendien hoeven zichtbare fysieke afwijkingen niet per definitie te leiden tot ongeschiktheid als gebruikspaard. Een goed voorbeeld is een Arabische hengst (zal geen namen noemen) die zo krom als een dweil op zijn voorbenen is, dat je hem linea-recta richting slager zou brengen. Maar stiekem heeft hij wel alle koersen op zijn naam heeft geschreven....een topper! Theoretisch zou dat onmogelijk moeten zijn. Gelukkig heeft de natuur zo zijn eigen wetten.

Zolang het paard geen vergroeingen aan zijn wervelkolom heeft en zijn doorgezakte rug door overmatige voeding zou komen (?? Verward ) is het een kwestie van spieren opbouwen waardoor zij de wervelkolom weer terug in goede staat kunnen brengen. Goed trainingswerk, geduld, uitgebalanceerde voeding én logisch nadenken kan veel goedmaken.

Indien dat niet zou werken zouden er veel merries ná het werpen ook zo in de gehaktmolen moeten verdwijnen. Dit is nog een jong dier...vollop in de groei en qua botstructuur en spieropbouw nog flexibel genoeg om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden.

Slacht kan in zo'n geval een makkelijke én goedkope oplossing zijn, maar of het eerlijk is..........???
Laatst bijgewerkt door pegassa op 19-05-04 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:13

ArwenLune schreef:
Nou kom op mensen, waar blijft het bokt-rescue team? (staat 'ie al op EA Mirjam?)

Zoals ik al eerder in dit topic aangaf: ik ben ervoor!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 14:16

Mirjam heeft geprobeerd nog een paar duidelijke foto's van de rug te maken. Maar een foto blijft een momentopname blijkt wel weer. Het ene moment denk je "had ik dat beest maar naar de slager laten brengen" en het volgende moment lijkt het wel weer mee te vallen.
Hier een foto van een zijaanzicht van de rug...
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:14

hmm wat zou die verdikking vlak voor de lendenen zijn?

lijkt me toch een vorm van karperrug, in combinatie met een zwak gedeelte.
ik vind hem zo wel meevallen, ik heb wel veel erger doorgezakte ruggen gezien. dit is helemaal niks.
alleen die verdikking dus..dat is een beetje apart..
kan ie goed naar beide kanten toe buigen?

wou dat ik zo rijk was..dan had ie meteen kunnen komen...ik vind em leuk!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:24

Die verdikking zie je bij veel merries, die bij het veulenen te hard geperst hebben, is een scheef werveltje.
Bij hem zal het een andere oorzaak hebben Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:25

misschien toch een typisch tuiger rug?
heb zelf en kruising tuiger gehad die had het ook, je ziet het wel erg veel

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:27

Ik moet zeggen dat die verdikking niet helemaal normaal is.. Denk ook dat daar meer aan de hand is dan alleen een doorgezakte rug..

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:49

Die rug lijkt zo inderdaad niet erg doorgezakt. En die verdikking, tja ik zie het zelf nogal eens bij oude(re) paarden. Volgens mij is dat niet echt dramatisch.
Heb je verder nog wat van de eigenaar gehoord Lageveld?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:40

youngster schreef:
Ik moet zeggen dat die verdikking niet helemaal normaal is.. Denk ook dat daar meer aan de hand is dan alleen een doorgezakte rug..

Youngster, je haalt me de woorden uit de mond... Die verdikking baart me mee zorgen dan die ingezakte rug... Nagelbijten / Gniffelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:27

die verdikking lijkt me dus een karperrug..
maar ja het is en blijft een foto he?
inn t echt kan dat ook wel weer meevallen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:28

Uhm...ik weet niet of het er mee te maken kan hebben, maar hier loopt het paard eigenlijk net naar binnen (schuilstal). Vind die verdikking in het echt eigenlijk nog wel meevallen, maar net wat Bertus zegt; het ene moment lijkt het niks, het volgende moment lijkt het wel mee te vallen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:36

maar.....het is nu woendagavond en het beestje loopt dus nog springlevend rond.......betekent dat dat ze ervan afzien om hem naar de slacht te brengen, of heeft hij uitstel van executie?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:39

Hij heeft uitstel van executie in een laatste poging hem een goed tehuis te geven.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:31

Hij mag bij mijn jaarlingen in de wei komen staan. Maar ik weiger dit soort eigenaren geld ervoor te geven. De kosten om zo'n paardje op te lappen zijn niet niks. je bent toch gauw 2 á 3 jaar verder. Als hij niet het fatsoen op kan brengen zijn verlies te nemen en zo'n paard een nieuwe kans te geven is hij het houden van paarden zeker niet waard.

Dus een fatsoenlijke opgroeiplek is er wel voor hem.......en niet op een handelsstal!

Verder wil ik even waarschuwen voor mensen die dit paard wel willen kopen voor een superlaag bedrag, ik geef je op een briefje dat het voor de handel is maar of het dier daar mee geholpen is????

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:07

Pervinco"]
[quote="youngster schreef:

Youngster, je haalt me de woorden uit de mond... Die verdikking baart me mee zorgen dan die ingezakte rug... Nagelbijten / Gniffelen
[/quote]

Ja precies.. Daar is iets mis, dat is wel duidelijk..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 10:00

gijsenkim schreef:
Verkeerde voeding kan zeker de basis zijn voor zo een peerd, mensen die ,zichzelf,verkeerd voeren zouden ook te weinig verstand kunnen hebben van de gevolgen van overmatig belasten op jonge leeftijd......... en dan heb je het plaatje compleet

Vond ik wel grappig.

* ,zichzelf, is ingeplaatst.

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:54

Ik zou ook nog even wachten, idd flink die rug en buikspieren trainen. Is nog jong, en echt niet rijp voor de slacht.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:35

Dit is krankjorum, sorry ik heb alleen even de eerste en de laatste pagina gelezen en de foto gezien. Dit paard is 2 druppels water een paard wat bij mij opstal gestaan heeft, tot in de finesses. Alleen............ ik praat over een paar jaar terug en dat paard was 100% ruin. Kijk er nog eens stiekem onder......Sorry hoor, geintje. Voor zover ik weet staat hij hier nog vlak in de buurt. Dit (recreatie) paard had er overigens niets geen last van, kon een leuk L dressurproefje lopen en een parcourtje springen was hem ook best toevertrouwd, ( de huidige eigenaren nog geen B) zat als een leunstoel en had een humeur wat niet kapot kon. Het was bij mijn weten een Fries x Gelderman, oke het was niet moeders mooiste, maar voor de rest kon hij bij ons niet stuk. Dus voor iemand die geen nationale/internationale ambitie's heeft kan dit nog een geweldig leuk basis/recreatiepaardje zijn /worden.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:18

Op zich vind ik het er niet zo vreselijk uitzien hoor ik ken een paard, ook niet zo oud en die heeft ook 'n vreselijk doorgezakte rug en nog erger als deze maar hij kan wel gewoon inbuigen en alles doen. Hij hoeft er niet voor naar de slager en het komt niet door overvoeding of weet ik et wat!