jacobskruiskruid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:01

ja dat klopt, daarom heb ik 4 kruiwagens lange stengels met gele bloemjes eruit moeten trekken van de loonwerker, en hij gaat nu de kleine kroosjes ( waar geen beginnen aan is) spuiten, die zijn ook giftig als ze het ( perongeluk) opeten, ik heb in ieder geval een flinke bos bloemen staan, ha,ha

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:14

Oké thanks voor de tip. Ik zal als eindelijk eens al die bloemen weg zijn eens kijken waar nog kroosjes staan en dan....kill }>

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:12

weet je hoe die "kroosjes" ruit zien of moet ik even een foto hier plakken?bij ons is er net gespoten, die man is met zo' grote machine een paar keer over het land(je) gereden, ik ben benieuwd of het jacobskk er dood aan gaat, ik ga het elke dag volgen.... Tong uitsteken

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:58

Er stond een voorbeeld van op de site van de link die hier eerder is gegeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:15

ik heb vanmiddag bij onze paarden ook twee planten uit de weide getrokken met wortels er nog aan.
de eigenaren van de stalling waren e rniet, maar zal ze morgen de planten laten zien, en dan kunnen ze aan t werk om ze allemaal eruit te halen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:33

dihjo schreef:
Er is MCPP, een spuitmiddel dat het kruid er goed onder krijgt. Alleen mag je dat als particulier en hobby (paarde) boer niet meer aanschaffen en gebruiken. Je moet daarvoor een vergunning hebben. Dus ben je weer aangewezen op de loonwerker. En die mag weer niet spuiten in het beheersgebied.

gewoon naar een welkoop / boerenbond, die zitten meestal in agrarische gebieden en verkopen dat spul zo hoor.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:39

Ik heb net een aantal soortgelijke planten uit mijn weiland verwijderd.
Opgezocht wat het is: Kleine kruiskruid. Schijnt ook giftig te zijn. Weet iemand of het net zo alarmerend is als het St Jacobskruiskruid??
Ik heb 2 paarden met 4 dikke benen, vocht. Niet kreupel, niet ziek.
Gaat er bij iemand een (alarm) belletje rinkelen. Of heb ik voor niks de hele nacht wakker gelegen. Het staat echt overal.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:02

ellepel schreef:
ik heb vanmiddag bij onze paarden ook twee planten uit de weide getrokken met wortels er nog aan.
de eigenaren van de stalling waren e rniet, maar zal ze morgen de planten laten zien, en dan kunnen ze aan t werk om ze allemaal eruit te halen.

Ha ha ja dat heb ik vorig jaar ook al een keer gezegd en ze beweerde gewoon glashard dat het wat anders was.
Je maakt het ze wel moeilijk he, je zet ze flink aan het werk Knipoog Haha!
Pas je op dat ze straks niet overspannen zijn Tong uitsteken

sylvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:03

je moet je land bemesten, dan komt het niet

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:16

sylvaantje schreef:

Ja vertel dat die pensionhouder maar want ook dat is teveel moeite om te doen Schijnheilig

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:34

als het gras idd dicht genoeg op elkaar staat heeft het onkruid geen kans er tussen te komen, maar dan zit je weer met van die vette weides waar je paard zich hoefbevangen op vreet. maar als je genoeg paarden hebt om het kaal te vreten zou dat wel kunnen werken denk ik.

ik heb trouwens ook het land vorig jaar bemest (kunstmest en met de mesthoop) maar ik heb het toch Scheve mond

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:08

Ik heb het land inderdaad niet bemest, maar wat mij opviel is dat er op een stuk waar de paarden niet gelopen hebben er nauwelijks stonden en op het stuk waar ze gelopen hebben (en dus gemest) er onnoemelijk veel stonden :/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:17

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 23:06

Ik ben er in ieder geval achter dat wat in onze weide welig tiert géén jacobkruiskruid is maar wel een kruiskruidvorm (boskruiskruid) die god zei dank niet giftig is!!!!
Er staan maar 2 planten jacobskruiskruid en die heb ik er persoonlijk uitgerukt Cool
Alleen vlak bij de wei, alle bermen en ook sommige slecht onderhouden weilanden, daar stikt het ervan! niet meer normaal... gelukkig is onze wei aan 4 kanten omgeven door bomen, wat overwaaien van zaad misschien beperkt. Laten we het hopen!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:44

de eigenaren wisten het wel, maar hadden nog geen tiojd/zin geahd om het eruit te halen, nu zijn de planten wel weg. we hebben twee stukken helemaal vol staan met allemaal onkruid, dit wordt in het najaar opnieuw ingezaaid..

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 14:10

Heb vandaag het leukste van het karwei gedaan. Mijn vriend is chauffeur op een vuilniswagen en kwam even langs met dat ding. Ik heb alle plantjes erin gegooid en ze werden lekker geperst }> daaaaaaaaaaag rotdingen En nu is het weiland lekker schoon. We zijn een dikke week bezig geweest het er allemaal uit te halen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:27

Sjimmy schreef:
http://www.trq.nl/school/herbarium.php

mooie site!

zoeken op senecio = allemaal kruiskruid.
Volgens mij zijn die in meerdere of mindere mate allemaal giftig.

wow bedankt sjimmy!! nu weet ik zeker dat ik de verkeerde plantjes heb lopen plukken in de wei haha!!

Afbeelding

gister stond er in de leeuwarder courant een groot stuk geschreven ter alarmering voor het vee. een erg goede zaak, dank aan mevrouw Klara Tijsma-Spoor uit Smallebrugge!!! OK dan!

er stond ook een foto bij dit stuk en hierdoor besloot ik hier nog eens te kijken omdat de plantjes er zo anders uitzagen. als ik bij scenecio kijk dan heb ik klein kruiskruid lopen plukken dus

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:38

Een week geleden is bij mij het weiland gespoten door een profi met zo'n grote machine, hij spoot met een mengseltje van van MCPH en steranen (dosering 2:1 ) Tong uitsteken nou alle onkruid is weg hoor het gras ziet er ietsje minder mooi uit en.............het jacobskruiskruid groeit vrolijk verder Verward sommige JKK plantjes staan zelfs in de bloei, terwijl dat vorige week met het spuiten nog niet zo was, weet iemand een spulletje wat echt het jacobskruiskruid dood? want het is zoveel dat met de hand eruit trekken geen optie is.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:11

JKK is niet te bestrijden als het eenmaal hoog is. Dit moet je eigenlijk doen als het nog roosjes zijn. Als ze zo groot zijn moet je ze plukken (heel leuk karwei ik kan er over meepraten Schijnheilig ) Ik had ook ontzettend veel. Echt meer als een voetbalveld vol, maar helaas er is momenteel geen andere oplossing. Of je moet het maaien maar dan groeit het weer aan. Dat in bloei staan wat je zegt kan kloppen. Als JKK zich bedreigd voelt gaat het zich nl. razendsnel uitzaaien. Vandaar dat als je het uitplukt het meteen moet afvoeren anders heeft het nog geen zin.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:52

ja, maar het waren dus die "roosjes", die trekken zich dus niets aan van al die giftroep, de grote stengels had ik al allemaal met de hand verwijderd, maar kan dat nu blijkbaar ook met de "roosjes" gaan doen, of heeft iemand wel goede gif ervaringen?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:34

sylvaantje schreef:

Dat is wel erg makkelijk gezegd. Over ons weiland is mest uitgereden. Ook is er kunstmest gestrooid. Dus voldoende bemest dacht ik zo.
Helaas groeide er wel JKK.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 19:00

JKK groeit het liefst op arme grond maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet groeit op bemeste grond.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:32

ok, ik heb even een vraag.
Zit erg met een dilemma.
Wij hebben een weiland op stal van 1 hectare dat vol stond met dat klote kruid. Nu is dat er allemaal uitgetrokken met wortel en al met de hand. Echt elk geel plantje is weg.
Stalhouder heeft het gras gemaaid en gehooid. Wij hebben de keus om het te nemen of niet. Ik weet het nog niet, wil eerst zekerheid hebben of het kwaad kan of niet.
Ik wil zekerheid hebben of het hooi veilig is, zoniet dan neem ik het niet. Dit hooi is gratis, maar betaal liever natuurlijk geld voor hooi waarvan ik zeker weet dat het echt goed is...

Dus wie kan mij garanderen dat het hooi goed is of juist niet goed is?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:58

Als je er zeker van bent dat alles weg is gehaald kun je het volgens mij best nemen hoor.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 22:54

wij hebben 2 weides waar de paarden op stonden, kaal gevreten inmiddels, ik heb daar een plant/rozet of 30 vanaf gehaald. dit was makkelijk te zien want de paarden eten het gras kort en het duivelse kruid blijft staan.

de 2 andere weides hadden we laten groeien om hooi of kuil van te maken voor eigen gebruik. in die weides stonden, boven het hoge gras uit, een stuk of 10 planten. we hebben overwogen om die eruit te halen en het gras te hooien, maar hebben besloten het niet te doen.

onze redenatie was: de 2 jarige planten die bloeien kun je zien en weg halen, maar de eenjarige jacobskruiskruiden (die alleen nog een rozetje op de grond vormen) kun je niet vinden tussen het hoge gras en zouden dus in het hooi terecht kunnen komen.

wij durfden dat risico niet aan. we hebben gemaaid en achter op de wei ligt nu een enorme berg gras weg te rotten Verdrietig
we hadden iemand die het gratis voor ons weg had willen halen, maar daarover konden we geen zekerheid krijgen dat die persoon het niet door zou verkopen aan een nietsvermoedende paardeneigenaar.
dat willen we niet op ons geweten hebben dus zitten we nu met een bult gras die we af moeten laten voeren.

wij durfden het risico dus niet te nemen en hebben een nieuwe partij kuil van een ervaren betrouwbare boer gekocht..... en we zijn eerst op dat stuk land wezen kijken om 100% zekerheid te hebben over de kwaliteit ervan Haha!