Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:13

boedjang schreef:
Ik zou toch een goeie vervoerder vragen om paardje op te laden en naar kliniek te krijgen
Eerlijk, daar zie je gewoon het snelste wat er mis is. Leuk die echo of röntgen apparatuur op locatie maar de omstandigheden bij jou thuis zijn nooit ideaal. En je wilt natuurlijk nu gewoon echt weten wat mis is
De vervoerder kost geld, kliniek ook. Echt respect voor jou dat je dit traject wil aangaan. Voor t beestje zelf. Ah t moppie zou ik waarschijnlijk kiezen voor rust.
Sterkte hoor

Bedankt voor de reactie. Op de kliniek onderzoek doen is natuurlijk het meest ideaal maar zelfs met een goede vervoerder ben ik bang dat er geen humane manier is om haar nog een keer (laat staan nog 2x) op de trailer te krijgen en te vervoeren

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:15

Gewoon nog een keer bellen dan. Ook de assistent is een mens. Die kan het vergeten of het verkeerd inschatten. Jezelf niet zo makkelijk laten afschepen.

Kijk mss valt het allemaal mee. Maar zolang er geen dierenarts naar gekeken heeft kun je niet uitsluiten dat er wel wat ernstigs aan de hand is.

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

YH05 schreef:
Wat is voorlopig? De dierenartsenpraktijk weet hiervan maar de assistente vind het blijkbaar geen spoedgeval, dat ligt niet aan mijn handelen ben ik bang, anders waren ze er namelijk al lang bij geweest. "Regel een dierenarts met spoed" is niet helemaal realistisch als er geen andere paardenklinieken in de buurt zijn, ik ben afhankelijk van deze dierenarts en hun planning dus moet ik wachten op reactie.

Maar wat voor kliniek is dit dan? Als het geen spoed is, kan je vaak een afspraak maken voor later in de week. Dan staat er iig een afspraak. Ik vraag me af hoe duidelijk jij bent geweest dat er iemand langs moet komen. Of dat je alleen hebt gezegd dat t wel erg duur is maar je ook niet naar de kliniek kunt komen. En dat de assistente daar mee verder gaat ipv de urgentie ziet dat er een afspraak moet worden gemaakt.

Ik zou ook nog een keer bellen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

YH05 schreef:
Boras schreef:
Dit dier is van de regen in de drup gekomen, ben ik bang.

Van een bezitter die niet wil handelen naar een bezitter die niet kan handelen. Dat is dit hulpeloze dier dat waarschijnlijk vreselijk aan het afzien is om het even. Intussen komt er voorlopig gewoon geen hulp en verlossing.

Kom op, ts. Goed dat je dit dier overnam. Maar nu begint het pas. Je bent er verantwoordelijk voor. Geen uitvluchten meer, maar handelen. Regel een dierenarts. Maakt niet uit welke. Met spoed. Succes!

Wat is voorlopig? De dierenartsenpraktijk weet hiervan maar de assistente vind het blijkbaar geen spoedgeval, dat ligt niet aan mijn handelen ben ik bang, anders waren ze er namelijk al lang bij geweest. "Regel een dierenarts met spoed" is niet helemaal realistisch als er geen andere paardenklinieken in de buurt zijn, ik ben afhankelijk van deze dierenarts en hun planning dus moet ik wachten op reactie.

Spoed als in vandaag.
Leg je niet zomaar neer bij de mening van de assistente. Bel opnieuw. Breng de info beter over. Ga op je strepen staan. Bel een andere praktijk, je hoeft niet te wachten op een kliniek. Geen excuses meer.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Ik weet niet beter of met spoed staat er binnen een uur een veearts op de stoep. Of zeker diezelfde dag. Ik begrijp het ook niet. Ik denk niet aan hoefbevangenheid maar wel aan iets waarbij het waarschijnlijk einde verhaal pony is. Arm ding hoe ze erbij staat.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

YH05 schreef:
boedjang schreef:
Ik zou toch een goeie vervoerder vragen om paardje op te laden en naar kliniek te krijgen
Eerlijk, daar zie je gewoon het snelste wat er mis is. Leuk die echo of röntgen apparatuur op locatie maar de omstandigheden bij jou thuis zijn nooit ideaal. En je wilt natuurlijk nu gewoon echt weten wat mis is
De vervoerder kost geld, kliniek ook. Echt respect voor jou dat je dit traject wil aangaan. Voor t beestje zelf. Ah t moppie zou ik waarschijnlijk kiezen voor rust.
Sterkte hoor

Het lijkt me meer humaan haar NU te vervoeren dan “kijken of je ergens deze week” nog een afspraak kan maken :7

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Ik vind dat je er best luchtig en makkelijk over doet.
Je schuift alle verantwoordelijkheid bij je zelf weg.
Van 'ik heb de dierenarts gebeld, dus nu ligt de verantwoordelijkheid bij hun'.
Zo komt het op mij over in ieder geval.

Op z'n minst kun je nogmaals bellen met de dierenarts praktijk, vraag een dierenarts te spreken, doe wat je kan.
Rij naar de praktijk toe desnoods, neem de foto van je paard mee, laat zien dat het spoed is.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:29

Ik heb alleen de openings post gelezen,

Als ik dit lees. Gezien de leeftijd, veel in het werk geweest, voorbenen ontlasten denk ik al snel aan artrose. Als je echt hoefbevangenheid wil uitsluiten zou ik de dierenarts laten komen. Op langere termijn zijn het de kosten niet.

Ik laat zelf ook altijd de dierenarts vanuit de kliniek komen. Misschien duurder dan naar de kliniek, maar ik bespaar mijn paard liever de trailer zo lang ik geen 2 paards trailer heb, hij draait Zich namelijk op in 1.5 of 1paards trailer.

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

Bizar dit topic. Dit paard heeft zo snel mogelijk een DA nodig. Als de DA niet direct vandaag kan komen zou ik opzoek gaan naar een andere DA. Zo je paard laten staan met veel pijn kan echt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Xenidan schreef:
Bizar dit topic. Dit paard heeft zo snel mogelijk een DA nodig. Als de DA niet direct vandaag kan komen zou ik opzoek gaan naar een andere DA. Zo je paard laten staan met veel pijn kan echt niet.

Dit, laat de DA vandaag nog komen..waarschijnlijk is het dier hoefbevangen. :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:50

Mijn vorig jaar overleden verzorgpaard deed dat ook.
Dit paard hing soms ook in een soort trance achterover, strekte dan de voorbenen dus hing in de voorbenen naar achter tot de neus bijna de grond raakte en ‘trok zich dan weer op’, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Niet de stramme manier met gespannen lichaam en rechte benen zoals bij bevangenheid, anders. Als strek oefening of zoiets.
Ik heb zoiets nooit eerder gezien bij een paard. Ze leek dan ook onbereikbaar voor prikkels van buitenaf.

Ik dacht toen ook aan vermoeidheid.
Maar ze kon wel gewoon rollen en weer opstaan, ogenschijnlijk zonder moeite.
En liep ook heel veel door het land.

Ik dacht zelf ook nog aan iets neurologisch, of neurotisch.

Een paar weken later had ze heel zware koliek, ik denk zandkoliek. Misschien had het hanggedrag dan ook wel te maken met ongemak door zand in de maag.
Mijn lieve verzorgpaard is toen tijdens de koliek aanval ingeslapen omdat het paard erg te lijden had onder de koliek en niet meer beter kon worden.

Maar jou paard.. ik denk als ik de foto’s en het gedrag zie dat het paard redden niet perse hoeft te betekenen dat je het in leven laat. Ik zou je willen aanraden eerlijk te kijken naar wat het beste is voor zo’n dier.
Wat je sowieso kan doen is zandweg geven. Baat het niet dan schaadt het niet. Dat haalt eventueel zand uit de maag.

Sterkte

DuoPenotti
Amazone

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Vervoer is niet humaan schrijf je.
Zo laten staan ook niet.

Dan zijn er 2 opties.
Toch vervoeren.
De hoge voorrijkosten betalen.

Al zijn die absurd. Was dat geen avond/weekend spoed tarief?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Heel eerlijk, als je weet dat je een verwaarloosd dier gaat opvangen dan weet je toch dat je daar gelijk na aankomst een arts bij moet hebben om te beoordelen en vanuit daar te weten wat je nog kunt betekenen voor het paard!?
Verwaarloosd is niet enkel goed te krijgen met voer en veel knuffels. Die beestjes hebben zorg nodig medisch en hoefsmid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

TS, ik ben heel benieuwd wat hier uit komt, arm dier.
Ik hoop dat er snel iemand bij komt, sterkte met de pony.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

TS, dat paspoort als de donder ophalen, als het dier aan jou is gegeven.

Maar als je 120 euro voorrij kosten al duur vind, vraag ik me af wat je met een diertje van 26 moet wat er zo uit ziet. Vast heel nobel bedoelt om hem te laten brengen, maar de manier waarop (je was er niet eens bij) en alles er omheen wat ik hier lees, lijkt me dit een hele domme actie en wordt het dier de dupe.

Die moet je niet laten staan, ook niet een paar dagen. Op pad, paspoort ophalen, naar de kliniek rijden en direct een afspraak maken. Ga alsjeblieft voor dit dier op je strepen staan.

En als die 120 euro en eventuele behandelingen echt teveel zijn qua kosten, laat het diertje dan please gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

Ik zou toch een trailer huren en naar de kliniek gaan.
Ja het is niet eerlijk, dat weet ik. Maar haar zo laten staan ook niet.

Maar als daar blijkt dat ze stuk en op is, dan is daar direct inslapen een eerlijke oplossing.
Is er kans op herstel, dan kan je altijd vragen om extra direct werkende pijnstilling voor de rit terug naar stal.

En dat de da niets doet omdat he geen paspoort hebt is onzin.
Een da heeft wettelijke zorgplicht.

Voorrijkosten kunnen idd flinke oplopen als je verder van de kliniek af zit.
Voor een stukje van 13 km betaal ik hier ook al €62,74. En dat is het tarief van 2025 can 10-20 km

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Ik heb nog nooit bij een behandeling aan huis het paspoort moeten laten zien.

En wat is er lastig aan het bellen? Ik zie je mailt maar dat je geen reactie krijgt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

Ik heb de foto's gezien en schrik ervan dat er op zo'n paard nog werd gereden. Op die kale rug moet je toch niet willen zitten, arm dier.

TS, het is goed nieuws dat ze regelmatig uit zichzelf beweegt en niet kreupel is wanneer ze draaft. Er is wel iets natuurlijk waarom ze af en toe zo staat. Wat is de regelmaat ongeveer? Zie je het een paar keer per dag, een paar keer per uur?

Als ze oververmoeid is en letterlijk door haar hoeven zakt van vermoeidheid, zoals een paar bokkers denken (en wat ik een goede theorie vind) dan kan stress/onveiligheid natuurlijk een oorzaak zijn. Zeker als ze maandenlang met paarden stond die haar niet lieten slapen. Ook zou ze bij voorbeeld ergens artrose kunnen hebben, waardoor gaan liggen en/of weer opstaan pijn doet. Helemaal in combinatie met zich niet veilig voelen zal zoiets kwetsbaars als gaan liggen dan niet iets zijn wat ze zomaar doet. Iets van artrose kan ook verklaren waarom ze moeite heeft met een opstapje.

Het kan ook een ander letsel zijn wat het achterover leunen en het niet willen maken van een opstapje veroorzaakt. Bij voorbeeld een breuk die niet is opgemerkt. Of schade aan zacht weefsel (pezen, banden, bloedbanen enz). Er zit een belemmering ergens in haar lijf in elk geval, anders deed ze niet zo.

Wat ik zou doen: paspoort ophalen. Dat heb je inderdaad nodig omdat daar de entingen in staan, en ook of het paard niet meer geschikt is voor consumptie bij slacht. Dat heeft te maken met welke medicijnen en pijnstillers het paard wel of niet mag hebben. Een goede dierenarts zal bij een nieuw paard/nieuwe klant ook checken of het chipnummer in het paspoort klopt met het nummer wat ze uitlezen op het paard. En dan zou ik de dierenarts bellen, uitleggen dat het paard duidelijke pijnsymptomen heeft en dat je zsm pijnstilling voor haar wil. Dan heeft ze hulp. Een uitgebreider onderzoek kun je dan voor later in de week of volgende week afspreken met de assistente op de praktijk.

Succes. Fijn dat je haar wil helpen.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Zebrastreep schreef:
Ik heb nog nooit bij een behandeling aan huis het paspoort moeten laten zien.

En wat is er lastig aan het bellen? Ik zie je mailt maar dat je geen reactie krijgt.

Ik wel. Alleen voor bepaalde medicatie (zoals buut) en bij enten. Dan schrijft de dierenarts het op in het paspoort. Maar ik kon het paspoort ook een keer niet vinden. Dan mocht ik later die week met paspoort langs de vestiging komen om het alsnog in het paspoort te laten schrijven

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

capopjekop schreef:
Maar ik kon het paspoort ook een keer niet vinden. Dan mocht ik later die week met paspoort langs de vestiging komen om het alsnog in het paspoort te laten schrijven

Alleen neem ik aan dat jij en het paard toen al bekend waren bij de praktijk in kwestie. Bij een nieuwe klant en/of nieuw paard is het toch alleen maar goed dat ze om het paspoort vragen? Even checken of het paard wat er staat wel het paard is wat in het paspoort staat.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

Ja ik zeg ook niet dat het niet goed is. Ik reageer op zebrastreep dat ik een andere ervaring heb.

Logisch dat ze een paspoort willen zien. Maar niet als ze daardoor het paard niet willen checken omdat het paspoort pas zaterdag komt

DuoPenotti
Amazone

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Ik denk als ik hier nu een paard zonder paspoort/chip heb staan en uitleg dat ik die hier om de reden van verwaarlozing heb, en de eigenaar zegt het paspoort te komen brengen maar het dier echt hulp nodig heeft, de da hier echt wel komt kijken.

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

Als ik mijn VA met dit beeld contacteer staan ze binnen een uur naast mijn paard.
Als jouw VA niet meteen komt, zou ik meteen een andere laten komen.
Ook al staat ze al langer zo, dit is gewoon voor een VA een spoed situatie.
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Is er inmiddels al een afspraak TS? Dit is spoed... Een dierenarts is VERPLICHT om te komen bij spoed, of je nu klant bent of geen klant bent, dit is wettelijk zo geregeld.

Bel de eerste de beste dierenarts op en geef aan dat je een spoedgeval hebt. In mijn ogen lijkt dit wel degelijk op ernstige hoefbevangenheid. Dat hij nog rondloopt kan prima bij bevangenheid, ik heb er hier ook een gehad die klinisch licht bevangen leek (aldus de dierenarts) maar op de fotos wel degelijk een kanteling van het hoefbeen te zien was. Iedere seconde die je nu wacht heeft je paard heel veel pijn... Dat is gewoon niet paardwaardig.

Overigens heb ik bij verschillende onderzoeken (met uitzondering van inenting) ook nooit mijn paspoort hoeven laten zien aan de dierenarts.

Als je een dier overneemt waarvan je weet dat hij niet in orde is dan had je op zijn minst eigenlijk wel moeten zorgen dat je al een dierenarts had en dat je deze direct bij aankomst had moeten laten onderzoeken... Nu wacht je af, het dier krijgt steeds meer pijn en wordt steeds slechter. Ze is ook extreem mager...

Ik wil niet boos overkomen zoals het wel lijkt maar ik wil je op je hart drukken dat dit echt spoed is en een dierenarts je niet mag laten staan bij spoed.

Is er pulsatie te voelen TS?
Laatst bijgewerkt door Somebitch op Vandaag, 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

echt, wat een onzinverhaal over die dierenarts. Je hebt ze foto's gestuurd toch? Bel dan op, en vraag of ze beoordeeld zijn door een dierenarts. Ik geloof er helemaal niets van dat ze het 'te druk' hebben. Zelfs in onze plaatselijke praktijk met vooral veeartsen die druk zijn met koeien en schapen zullen ze hier vanmorgen nog op de stoep staan als ik aangeef dat ik vermoed dat m'n paard hoefbevangen is of veel pijn heeft.