Buitenzet dilema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:32

Er staat dat er heen en weer gehinnikt word. Niet dat dat perse van onrustige paarden komen uit hun stal. Maar gelukkig heb jij Ts ook geholpen met advies of haar vraag ‘wat zou jij doen’ Oh,, wacht

Ts heeft haar keuze al gemaakt en ik hoop dat het werkt tot januari. Reageren zal ik dus ook niet meer doen want ja, dat heeft toch geen zin meer :+

Little_Gift

Re: Buitenzet dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:42

Nee er staat " en dán zij ook"... Dat is dus ná de paarden op stal.

En inderdaad, TS was al vrij zeker van haar plan toen ze dit topic postte, ze wou het voornamelijk voor zichzelf nog even uitschrijven en op een rijtje zetten en met dat te doen, was ze extra overtuigd van haar keuze.

Dus helemaal prima toch? Net waarvoor een topic aanvankelijk bedoeld is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:55

Is toch logisch er over en weer gehinnikt word!? Staan overdag samen en savonds gescheiden. Ja dan gaan ze roepen naar elkaar he. Kudde gedrag heet dat en nee het is niet o.k er 1 alleen buiten te laten!
Die zal zich niet veilig voelen en ook geen rust hebben.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:06

Dat weet jij toch helemaal niet? Elk paard is anders.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:09

Little_Gift schreef:
Dat weet jij toch helemaal niet? Elk paard is anders.

Klopt maar ieder paard is een kudde dier.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:10

Er zijn er nochtans ook die geen probleem hebben met geen kudde om zich heen en prima in staat zijn alleen te staan enkele uren zonder daar stress van te ervaren.

En TS haar paard lijkt me daar één van gezien de omschrijving en hoe relax het paard is en vrolijk als het alleen de nacht doorbracht buiten vergeleken met als het de nacht op stal doorbracht mét kuddegenoten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:18

Ben echt perplex dat paardminnende Bokkers het o.k schijnen te vinden een paard alleen snachts buiten te laten!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:28

Ik ben even perplex dat paardminnende bokkers het ok vinden een paard wat duidelijk aangeeft niet op stal te willen staan 's nachts, zonder wroeging het ok vinden het dier alsnog 14u op te sluiten.

Paardminnend ben je als je bereid bent te luisteren naar elk paard afzonderlijk en wat dat individu aangeeft dat hem/haar gelukkig maakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:03

Dan nog laat je het in geen geval alleen achter buiten. Dan zorg je dat er minstens 1 ander bij blijft staan.
Vind het echt te achterlijk voor woorden dat daar een discussie over word gestart terwijl er over zoiets geen discussie mogelijk moet zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:05

We weten helemaal niet wat het paard duidelijk aangeeft? De definitie van drammen en wanneer dat optreedt wordt niet verklaard. Het paard heeft tevens geen tijd gekregen te wennen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:08

Popstra schreef:
Dan nog laat je het in geen geval alleen achter buiten. Dan zorg je dat er minstens 1 ander bij blijft staan.
Vind het echt te achterlijk voor woorden dat daar een discussie over word gestart terwijl er over zoiets geen discussie mogelijk moet zijn.

Ik ben het daar mee eens.
Een paard hoort niet alleen.
Niet in de stal niet in de weide.

Stallen waar ze elkaar niet kunnen zien zijn ook niet meer van deze tijd.
Gelukkig zie ik in traditionele daar ook aanpassingen in.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:27

996981 schreef:
We weten helemaal niet wat het paard duidelijk aangeeft? De definitie van drammen en wanneer dat optreedt wordt niet verklaard. Het paard heeft tevens geen tijd gekregen te wennen.

Nou, dat lijkt me hier toch duidelijk:

Jjajajnn schreef:
Ze wordt echt heel ongelukkig van zo lang op stal.

Ik vind haar eigenlijk vrolijker als ze ‘s nachts alleen op de wei staat. Daarom doe ik het om en om.

Bovendien is het niet ts die dit veroorzaakt hé, zij is daarheen verhuizen in april, amper 6 maanden geleden dus, met de belofte dat ze dat en nacht jaarrond buiten kunnen blijven in groep.

Nu ze er staat en het notabene gewend begint te worden, veranderen de anderen plots van idee en zit TS met de ellende.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:34

Wat is daar duidelijk en objectief aan? Paard dramt. Wát doet hij dan? Paard is ongelukkig op stal. Wát voor verschil zie je dan?

Ts gaat hier niet meer reageren gok ik. Maar ik vind het net als een paar anderen te bizar dat we een kudde- en gewoontedier niet de kans geven te wennen aan een andere situatie en hem uit zijn kudde, uit het zicht te halen voor de halve dag.

Paard toont op de wei óók stress door te hinniken. Of hij daar nu wel of niet mee begint, een paard dat helemaal senang is hinnikt ook niet terug als een ander hinnikt.

Een paard alleen, in de wei in de nacht rust niet. Ze hebben wakers nodig om écht tot rust te komen op een open vlakte.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:37

Bijzonder dat je net die ene cruciale zin van de 3 zinnen in de oorspronkelijke quote, niet meeneemt in je antwoord >;) :=

Jjajajnn schreef:
Ik vind haar eigenlijk vrolijker als ze ‘s nachts alleen op de wei staat.

Die rust haalt het dier dan in overdag, als zijn kudde er weer bij staat.

Plus, er zijn wel degelijk paarden die helemaal lak hebben aan wakers en wel degelijk ook plat gaan om te rusten helemaal alleen.

Plus 2, paard staat niet uit het zicht van andere paarden als die op de wei blijft heeft TS ook al meermaals geschreven.
Hij kan ze horen en zien.

Plus 3, paarden hinniken wel degelijk gewoon terug als een ander paard hinnikt.
Een hele kudde hinnikt naar passerende paarden zelfs... Allemaal gestresseerd dan?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:53

Die zin is net zo subjectief als de rest. Je kan het proberen recht te banketstaaf, feit blijft dat je een kuddedier, dat overdag ook daadwerkelijk in een kudde staat, nachts alleen laat staan.

Feit is dat het paard niet de kans heeft gekregen te wennen op stal omdat ts geen vastigheid biedt (wat naar alle waarschijnlijkheid het drammen in de hand werkt).

Voor mij twee dikke no-go’s en dat op basis van subjectieve waarnemingen door de eigenaar.

Nogal wiedes ook dat paarden hinneken naar een passerend paard. Ofwel omdat het een paard is dat ze kennen (hé hallo! Waarom ben je niet hier?) of een paard dat ze niet kennen (hé hallo, wie ben jij?).

Een tevreden kudde hinnikt niet als er in de omgeving niets is om op te reageren.

Ik denk dat beide situaties niet ideaal zijn hier. Maar ik betwijfel of de keuze wel wordt gemaakt op objectieve waarneming, of met de bias dat op stal per definitie slecht en zielig voor een paard is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 23:25

Nu al 16 uur op stal en de winter moet nog beginnen. Kwalijke zaak.
Ik veronderstel dat je geen contract hebt?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 23:40

996981 schreef:
Die zin is net zo subjectief als de rest. Je kan het proberen recht te banketstaaf, feit blijft dat je een kuddedier, dat overdag ook daadwerkelijk in een kudde staat, nachts alleen laat staan.

Feit is dat het paard niet de kans heeft gekregen te wennen op stal omdat ts geen vastigheid biedt (wat naar alle waarschijnlijkheid het drammen in de hand werkt).

Voor mij twee dikke no-go’s en dat op basis van subjectieve waarnemingen door de eigenaar.

Nogal wiedes ook dat paarden hinneken naar een passerend paard. Ofwel omdat het een paard is dat ze kennen (hé hallo! Waarom ben je niet hier?) of een paard dat ze niet kennen (hé hallo, wie ben jij?).

Een tevreden kudde hinnikt niet als er in de omgeving niets is om op te reageren.

Ik denk dat beide situaties niet ideaal zijn hier. Maar ik betwijfel of de keuze wel wordt gemaakt op objectieve waarneming, of met de bias dat op stal per definitie slecht en zielig voor een paard is.

Ts heeft nu eenmaal geen andere keuze momenteel. Het zijn de anderen die haar voor voldongen feiten zetten door er plots hun beleid op te wijzigen vlak nadat zij verhuisd is.

Ts doet alles wat ze kan om dat op te vangen en heeft zelfs al een nieuwe plek weten te regelen.
Tot die tijd moet ze nu eenmaal roeien met de riemen die ze heeft en als haar paard aan haar aangeeft en laat merken dat het gelukkiger is alleen op de weide dan opgesloten op stal naast de rest, dan maakt TS de juiste keuze door te luisteren naar haar paard.

Beide opties is niet ideaal, enkel het paard kan aangeven wat voor hem/haar best werkt ter overbrugging van deze lastige periode.

Als je luistert naar je paard, krijg je het antwoord vanzelf.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:05

Blijft wel van belang om te weten wat de reden is dat haar stalgenoten de paarden opeens binnen willen hebben. TS wil immers advies.
Als dat de aanwezigheid van de wolf is, dan is het toch onverstandig om je paard in z’n uppie buiten te laten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:08

SjonnieZ schreef:
Blijft wel van belang om te weten wat de reden is dat haar stalgenoten de paarden opeens binnen willen hebben. TS wil immers advies.
Als dat de aanwezigheid van de wolf is, dan is het toch onverstandig om je paard in z’n uppie buiten te laten.

Ts zei toch al dat het was omdat ze het te koud vinden?

Jjajajnn schreef:
DuoPenotti schreef:
En wat is de reden dat de rest ineens anders besluit?

Dat het toch wel koud is buiten. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:00

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:

Dus jullie vinden dat het beter is om een paard 16 uur per dag op stal te plaatsen, want er staat een vriendje naast, dan dat het 24/7 lekker kan buitenscharrelen, met 10 uur fysiek paarden bij hun en de overige 16 uur in het zicht en gehoor van andere paarden?

Ik ben pro 24/7 buiten, kuddegevoel, zoveel mogelijk samen, zoveel mogelijk beweging, maar we moeten er ook niet in doorslaan.

Het paard van ts dat 24/7 buiten staat, met andere paarden in het zicht en 10 uur effectief vriendjes op dezelfde weide zal dat gewoon prima doen. Als ze echt over de flos gaan, stress hebben, niet slapen, etc, dan zet je een dergelijk dier beter mee op stal, maar zo te horen is dat echt niet het geval en heeft het paard meer mentale last van het op stal staan. Dus dan kies je toch gewoon waar het paard zich het beste bij voelt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:27

Ja op stal heeft ze dus de rest van de kudde dichtbij.
En 10 uur echt fysiek contact.

Dus ja daar kies ik dan voor.
Een paard alleen in de wei nee vind ik niet kunnen.

En lekker buiten scharrelen?
Dat lees ik niet.

En of de reden enkel koude is?
Of speelt er toch meer?
Ik vind het erg bijzonder dat een hele groep voor 24/7 buiten kiest en ook die hele groep voor nu al binnen terwijl het nog niet koud is.
En zelfs niet 1 daarvan zegt, hey daarvoor ben ik niet hier gaan staan.
Want dat zou wel de oplossing voor TS zijn.
1 die zegt buiten, daar heb ik voor gekozen.

Maar nee 1 paard achter laten.
Nee daar zou ik nooit voor kiezen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Dat het paard overdag vrolijker is lijkt me logisch na een nacht alleen moeten staan! Beestje voelt zivh dan weer veilig.

Echt, wat een wijsheid hier.. :roll:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Het paard heeft 'snachts ook andere paarden in het zicht. Jullie gaan echt kiezen om een paard die op stal duidelijk niet gelukkig is, en het buiten in de schuilstal (alleen) wel prima vindt, toch op stal te gaan zetten omdat jullie vinden dat die 24/7 vlak naast andere paarden moet staan?

Dát vind ik een aparte wijsheid!

Nu wel een verduidelijking: ik ga ervanuit dat het buitengedeelte is zoals ts het beschrijft, goede droge stal, voldoende ruwvoer, degelijke paddock met droge voeten, andere paarden in het zicht, én dat het paard ook gewoon rustig is, eet, slaapt (hangen er camera's waarop dat gecontroleerd kan worden?) en zich goed voelt.

Als het paard dan op stal duidelijk onrustig is, gaat drammen, rondjes gaat lopen, etc, dan is de keuze toch snel gemaakt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Zo duidelijk ongelukkig is het paard niet uit de berichten die Ts geeft… er is eigenlijk helemaal niks duidelijk in dit topic
Ts haar keuze uiteraard maar fatsoenlijk advies kan je hier niet geven. Behalve als je normaal na kan denken dat paarden kudde dieren zijn. Ik kan mij ook echt niet voorstellen dat het paard chill lekker rondscharrelt wanneer haar vriendjes opgehaald worden om 15u

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:

Dat ben ik ook met je eens; dichte stallen is ook niet van deze tijd. Ondanks dat mijn merrie goed alleen kan blijven, ben ik er ook geen voorstander voor hoor. Het zijn niet voor niets kudde dieren ;-)
Ik kan me ook niet voorstellen dat niemand van de stalgenoten hun paard niet langer buiten wil hebben als TS dat regelt.
Die van mij (jong, toen net 4 jaar) stond superrustig alleen op stal na een OCD operatie. Wel een grote stal met buitenluik waar ze de rest kon zien.
's Avonds op stal met de rest vindt ze echt minder leuk nu; heel druk, rondjes lopen, als het luik open is, naar anderen uithalen etc. Maar dat is eigenlijk na een uur wel over (ze heeft ook op stal onbeperkt hooi) Geen haar op mijn hoofd om haar 's nachts alleen buiten te laten. Veel te kwetsbaar.

Maar een paar uur alleen overdag (voordat het donker is) zal haar worst wezen. Vindt ze prima hoor. Klinkt alsof het paar van TS ook zo is.

@TS, heeft ze al vaker gewoon met de rest op stal gestaan of is dit nu voor het eerst (op deze stal)?