Kreupel door Pssm1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 12:40

hoogendroog schreef:
Wat ontzettend naar voor je paard. Heb Dsld helaas van zeer dichtbij meegemaakt. Het is een zeer nare en pijnlijke ziekte. De kont van je paard is hoger geworden, omdat de achterbenen steil zijn geworden ( lees de sprongen zijn niet meer gehoekt). Het bindweefsel in het lichaam verliest zeg maar al haar stevigheid. Met als gevolg dat oa de pezen "uitlubberen", met alle gevolgen van dien. Maak jezelf geen illusie dat je dit kunt oplossen of verzachten met een bepaalde manier van bekappen. Ik wens je veel wijsheid toe, in de komende tijd. Ik weet hoe moeilijk het is.

Bij het eerste been is het achterbeen verdikt. En staat de hoef een beetje naar buiten.
Herken jij dit ook?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 18:53

siskeh

Re: Kreupel door Pssm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:14

De video staat op prive dus ik kan hem niet zien.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:47

De kogels worden op een hele typische manier dik. In het engels noemen ze het potatoe shaped. Het zijn geen standaard gallen. Hoe galoppeert jouw paard, met beide achterbenen -nagenoeg- gelijk?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 19:57

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 19:58

hoogendroog schreef:
De kogels worden op een hele typische manier dik. In het engels noemen ze het potatoe shaped. Het zijn geen standaard gallen. Hoe galoppeert jouw paard, met beide achterbenen -nagenoeg- gelijk?

Ja volgens mij wel. Ze heeft in het begin veel moeite met galop gehad.
Zij heeft de Dsld aan de voorbenen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:59

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:10

Ja, het zijn of de voorbenen of de achterbenen. Het is al meer dan 20 jaar geleden voor ons, maar voor ons was het vrij duidelijk dat het alleen maar slechter werd voor ons paard. We hebben nog even buut gevoerd, maar dat wilde hij slecht eten ( waarschijnlijk deed zijn maag daar erg pijn door, ik wist toen nog niets van maagzweren). Hij beet op een zeker moment in zijn benen, de pijn was kennelijk heel erg. Toen hebben we de knoop doorgehakt. Het blijft altijd zo moeilijk, wanneer je die beslissing neemt. Ben je te vroeg of juist -te- laat. Ik was opgelucht naderhand.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 20:22

hoogendroog schreef:
Ja, het zijn of de voorbenen of de achterbenen. Het is al meer dan 20 jaar geleden voor ons, maar voor ons was het vrij duidelijk dat het alleen maar slechter werd voor ons paard. We hebben nog even buut gevoerd, maar dat wilde hij slecht eten ( waarschijnlijk deed zijn maag daar erg pijn door, ik wist toen nog niets van maagzweren). Hij beet op een zeker moment in zijn benen, de pijn was kennelijk heel erg. Toen hebben we de knoop doorgehakt. Het blijft altijd zo moeilijk, wanneer je die beslissing neemt. Ben je te vroeg of juist -te- laat. Ik was opgelucht naderhand.

Wat verdrietig |(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 10:56

Is 1 van de filmpjes nu wel zichtbaar?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:52

Een paard kan niet eeuwig op metacam staan. Dat is ook belastend voor de maag.

Persoonlijk zou ik dit niet aankijken, maar paard (hoe verdrietig ook) uit zijn/haar lijden verlossen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:06

Wat een vreselijke diagnose zeg.. Sterkte! Las al even mee maar dit hoop je natuurlijk niet..

De eerste link doet het nu inderdaad wel. Ziet er niet zo comfortabel uit, maar denk dat je er ook weer niet enorm veel van kunt zeggen door de deken, het wandelen door de sneeuw (onregelmatige/zware bodem) en alleen in stap.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:40

Ts, weet je zeker dat die achterbenen ook niet al zijn aangedaan? Misschien nog met minder klachten.

Ik kan het 1e filmpje nu zien, lastig iets van te zeggen, zeker enkel in stap.
Ze is zeker niet Kats kreupel maar vind ook dat ze achter enorm ver doorveert

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:38

Of ze wel of niet kreupel loopt is eigenlijk niet relevant, bij deze aandoening krijgen ze steeds meer pijn en last. Het klinische beeld in rust op stand zegt eigenlijk wel voldoende.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:52

Och arm besje.
De achterbeentjes zijn ook niet oke.
En aan 4 benen erge zeer.
Ik denk dat ze meer pijn heeft dan wij denken.
Sterkte ts voor mij zou het klaar zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:31

Elisa2 schreef:
Of ze wel of niet kreupel loopt is eigenlijk niet relevant, bij deze aandoening krijgen ze steeds meer pijn en last. Het klinische beeld in rust op stand zegt eigenlijk wel voldoende.

Nou dit dus.
Daarnaast heeft ze het aan beide benen (en ik vermoed ook aan de achterbenen maar daar zitten de sokken er nog aan dus lastig te zien) en als 2 of 4 benen pijnlijk zijn, zie je heel moeilijk of ze kreupel zijn...
Ik zou hier niet te lang aan blijven kijken, eventueel voor jezelf nog even op een hele stevige dosis pijnstiller en haar dan laten gaan.