Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:46

Maar de bil is toch minder hard?
Dan zou dat onder de buik wel het vocht uit de bil kunnen zijn.

Maar de dierenarts heeft de foto's.
Dus ts hier angst aanjagen over nu de da laten komen lijkt me niet nodig.

Cinnepin

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:47

Oh, is het wel zachter? Dan heb ik daar overheen gelezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:48

Cinnepin schreef:
Oh, is het wel zachter? Dan heb ik daar overheen gelezen.

Kimmie25501 schreef:
Vandaag is de boel gek genoeg weer veranderd. De bult is ineens weer helemaal zacht geworden:
https://youtube.com/shorts/mxj7oXxc384? ... -TRw01TKop

Ook zit er nu een stuk dat harder is onder aan haar buik:
[ Afbeelding ]

Ik mag overal gewoon aan zitten en ze loopt nog steeds niet kreupel.

Even bij de dierenarts gecheckt of het geen spoed is, maar zij vinden het oké om gewoon morgen te komen, dus daar vertrouw ik maar op.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:59

Maar er zit een normaal stuk tussen bult in buik en bult in bil dus het lijkt mij dan niet logisch dat het vocht in de buik, in verbinding staat met het vocht in de bil.
Ik denk dat het twee los van elkaar ontstane bulten zijn met misschien wel dezelfde inhoud maar niet noodzakelijk een gevolg van elkaar.

Ik ben het absoluut eens dat het onnodig is druk te zetten op TS ivm dierenarts vandaag doen komen. Dit is nu niet gelijk spoed, het is reeds bekend en het is niet alsof het paard zelf er plots aan bezwijken zal.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:00

Kimmie25501 schreef:
Nieuwe dag, nieuwe billenfoto’s:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Voor mijn gevoel bestaat de bult uit een combinatie van vocht en bloed omdat hij zich zo verplaatst. Hij zakt nu echt omlaag. Vandaag heb ik een kwartiertje onder het zadel gestapt en ik vond haar echt al veel beter lopen dan vrijdag.

Ik snap begot niet dat iemand op een paard gaat zitten met een vrij verse blesure wat zich nog steeds aan het ontwikkelen is. Maar bon,dat zal aan mij liggen. Als je ze dan beweging wilt geven stap je toch aan de hand.
Mijn eigen paard heeft ooit op haar borst een flinke vocht bult gehad na een trap. Daar is zelfs uiteindelijk de osteophaat moeten bij komen om het in orde te krijgen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:04

DuoPenotti schreef:
Maar de bil is toch minder hard?
Dan zou dat onder de buik wel het vocht uit de bil kunnen zijn.

Maar de dierenarts heeft de foto's.
Dus ts hier angst aanjagen over nu de da laten komen lijkt me niet nodig.
Hij is minder gevuld, maar zo op het oog lijkt hij niet zoveel minder gevuld dat dat de hoeveelheid vocht in de buik kan verklaren.
Maar misschien is dit optisch zo en is dat wel wat er aan de hand is.

Overigens zou ik zelf ook de dierenarts hier in volgen en dat ene dagje afwachten.
Ik denk dat de meeste reacties hier 'hardop denken' zijn, omdat het wel echt een interessant iets is waar we allemaal van kunnen leren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:11

TS, het oedeem onder de buik: kan je daar putjes in drukken? Dus echt even flink duim er in drukken, en dat na weghalen van je duim er nog een putje blijft staan. Is vooral aan de rand te testen.

Geef je nog steeds vochtafdrijvers?
Wat ik hierin punt van overleg vindt: vochtafdrijvers hebben nut en noodzaak bij oedeem door hartfalen en slechtwerkende nieren. Als het paard deze klachten niet heeft, wordt er op zicht mischien vocht af gedreven, maar het eigenlijke oedeem zit er nog...vochtafdrijvers zijn dan eerder een belasting dan een toevoeging voor het lichaam.

Groter en harder worden vind ik zeker wel dat da mag komen (op korte termijn, geen spoed): kan zijn dat er abcesvorming ontstaat.

Dat de bult zakt is niet zo heel raar: zwaartekracht doet dat.
Oedeem onder de buik als direct gevolg door de bult: nee, niet met de bult recht achterop de hamstrings...

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:52

benieuwd wat er uit komt morgen meer als je best kun je niet doen nu afwachten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:15

Wat gek zeg! Ben wel benieuwd of die bult onder de buik komt doordat een deel is verschoven. Omdat de bil nu zacht is, alsnog er wat is geknapt en weg is gelekt ofzo. Gelukkig is het minder pijnlijk want het ziet er wel naar uit. Hopelijk komt er morgen wat uit waar je ook wat mee kan. Sterkte!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 22:08

Dankjewel allemaal!

MissyNr1, ga ik morgen voorstellen aan de DA!

C_alsemgeest, ik vermoed van niet, maar dat heb ik niet gemeten. Als morgen de DA niet zou komen, had ik het dan gemeten, maar dat kan zij mooi anders zelf doen haha!

Oehlala, idd niet drachtig.

Haha1995, mijn redenatie was dat erop of ernaast stappen niet heel veel uitmaakte, erop kon ik ook een stuk beter voelen hoe ze liep. Heb dat overigens net als alles goed overlegd.

Juut, hmm dat weet ik niet. Dat kan ik morgen voor de DA komt wel even checken als ik eraan denk. Vochtafdrijvers geef ik niet meer. Aan abcesvorming dachten wij ook al ja, we gaan het morgen zien.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:33

Vocht gaat waar ruimte is en naar het laagste punt. Dus op zich is het niet heel gek dat het vocht richting de buikwand loopt zou je denken. Bloedonderzoek zou wel meer informatie kunnen geven waarom er zoveel reactie is en zoveel vochtvorming. Echo is een idee maar vocht zie je zwart op de echo, ik weet niet hoe duidelijk het beeld gaat zijn. Hopelijk is het gewoon een kwestie van tijd qua genezing. Succes morgen!

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 00:04

Kimmie je doet het heel goed hoor voor je paardje.

Helaas zijn er weer toetsenbord helden.

Wij krijgen een verhaal met foto van een dikke bult op bil.

Maar het complete verhaal van het paard enzo weten we niet.

Dus daar kunnen en mogen wij niet over oordelen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 00:08

Je kunt met echo best goed zien of het helder vocht is of dat er stolsels, fibrinedraden of schotvorming zichtbaar zijn.

Vocht zakt wel uit, maar je verwacht niet dat het van compartiment verplaatst. Bij zo'n collectie op de bil verwacht je dat het vocht boven de fascie blijft staan. Dat was bij mijn merrie toen iig wel zo.

Kan me nog wel voorstellen dat het op de aderen aan de binnenkant van het bovenbeen drukt. Gevoelsmatig verwacht ik dan eerder een dik been dan vocht onder de buik, maar mogelijk draineert de buikwand ook op die vaten.

Succes morgen met de dierenarts!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 02:27

Succes morgen bij de dierenarts!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 09:21

Dankjewel! En bedankt weer voor alle interessante info, ik leer hier veel van.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:46

Jeetje TS wat pak je dit goed op en wat fijn dat je dit met ons wilt delen ondanks de soms primaire reacties. Knap van je. Heel veel beterschap/sterkte.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:47

Ik lees ook nog steeds mee, ik heb hier geen verstand van dus ik zeg niets. :+
Maar interessant is het zeker.
Hopelijk komt alles goed met je paard.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:49

Ik volg ook even, nog nooit gezien! Benieuwd naar de bevindingen van de DA straks!

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:09

Ik lees ook mee, wat een grote bult, apart!
Fijn dat je paard er geen last van lijkt te hebben.
Je aanpak is super, succes bij de dierenarts straks!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:01

hier stond een paard iun de opfok met iets vergelijkbaars, eerste dagen ook bekeken of het vanzelf wegtrok maar dat gebeurde niet, uiteindelijk toch opengemaakt en er een emmer bloed / vocht uitgelopen. Dit was echter na een korte periode weer terug, dier is nogmaals opengemaakt. Uiteindelijk bleef er van dat losse vel over, maar het is heel mooi genezen.
Het was gewoon te groot om zelf door het lichaam opgelost te kunnen worden.

Alleen kreeg dat paard geen vocht onder de buik. Dat is wel weer apart in dit geval....
Hopelijk kan de arts je vanmiddag helpen!!! Succes

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:34

Dankjewel!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:35

Succes bij de dierenarts!

Ennuh..als het open moet... En je ziet gelegenheid het te filmen vind ik dit heeeeel interessant!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:37

Toen mijn pony gevallen was en ook een bult had (maar dan op zijn nek) vond ik PEMF geweldig voor de afvoer van dit. Vocht kan daardoor echt snel verminderen. (Ben toen even snel iets gaan halen, kon gelukkig ergens terecht waar ik hem kon lenen.)

(Zo'n vochtbult heeft ie ook gehad van een trap, die zakte ook... ben ook wel benieuwd! Dus lees ook mee!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:45

Wat is PEMF?

Mocht ik in de gelegenheid zijn om iets vast te leggen doe ik dat!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:57

MissyNr1 schreef:
Vocht gaat waar ruimte is en naar het laagste punt. Dus op zich is het niet heel gek dat het vocht richting de buikwand loopt zou je denken. Bloedonderzoek zou wel meer informatie kunnen geven waarom er zoveel reactie is en zoveel vochtvorming. Echo is een idee maar vocht zie je zwart op de echo, ik weet niet hoe duidelijk het beeld gaat zijn. Hopelijk is het gewoon een kwestie van tijd qua genezing. Succes morgen!

Dat denk ik ook dat het vocht naar het laagste punt zakt. Zou me er niet heel druk om maken. Ben wel benieuwd wat de DA zegt.