_San87_ schreef:ilora schreef:Volgens de kliniek kwam de koliek van de suikers zetmelen en granen. De maanden erna terug op haar oude muesli gezet halve portie en toen nog drie keer kleinere kolieken gehad. Nadat we met die muesli stopte was de kolieken over. Op aanraden van de kliniek de lannoo healty fibre gegeven,
Body builder deze winter vier maand gegeven en had niet veel effect. Kreeg de aanbevolen hoeveelheid.
Luzerne reageert ze na een hele tijd rilling en zenuwachtig op. Stop je met luzerne is ze veel rustiger en minder jeuk. Esparcette kan ze wel verdragen maar was een hele tijd niet leverbaar bij ons.
Hooi was van de winter geen goede kwaliteit. Omdat hier in België toen vorige zomer pas eind juli begin augustus gehooid was.was laag in eiwitten. Hebben toen tophay bijgegeven. Maar ze eet ook niet alle op.
Krijgt standaard vanaf september en hele winter vitamine e en magnesium relax bij.
En een 600 gram linamix van lannoo
Van muesli kreeg ze vorig jaar lannoo active voor ze de koliek kreeg
Had ze dan maagzweren, of was de balans van de voeding niet goed? Hebben ze daar wat over gezegd?
Want hoe je het ook wendt of keert, koolhydraten hebben ze gewoon nodig.
Hier is een interessant stuk over voeren (wel Engels) met extra aandacht voor zetmeel:
https://saracenhorsefeeds.com/sports/fe ... gut-health
(Paddock is in dit artikel de weide.)
Misschien heb je er wat aan in je voermanagement.
Wat zij vermoeden is van dat ze bij de vorige eigenaar altijd hele natte kuil kreeg die ik echt zuur vond ruiken en van de schep maïs vlokken elke dag dat daarvan haar darmen niet goed waren en toen ze bij ons net was had ze redelijk erge maagzweren en is drie maand en een half met omeprazole behandeld met rustig afbouwen en daarna nog vier maand ekygard. Kliniek vermoed dat doordat haar darmen zo slecht waren en dan door mijn muesli met suikers en zetmelen dat dat de oorzaak was. Maar zeker weten ze dat niet.
Ik zou ze terug willen krijgen toen ze net twee maand van ons was. Werd ze behandeld voor maagzweren. Heb deze winter terug een gastroscopie laten doen omdat ik dacht dat het terug maagzweren waren maar ze was schoon. En geen maagzweren. Dus ergens gaat er iets fout. Ook bloed laten trekken en daar kwam verlaagde vitamine e uit en heeft toen twee bussen goldmedics gehad en nu poeder vitamine e