Voeding volbloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:58

_San87_ schreef:
ilora schreef:
Volgens de kliniek kwam de koliek van de suikers zetmelen en granen. De maanden erna terug op haar oude muesli gezet halve portie en toen nog drie keer kleinere kolieken gehad. Nadat we met die muesli stopte was de kolieken over. Op aanraden van de kliniek de lannoo healty fibre gegeven,

Body builder deze winter vier maand gegeven en had niet veel effect. Kreeg de aanbevolen hoeveelheid.
Luzerne reageert ze na een hele tijd rilling en zenuwachtig op. Stop je met luzerne is ze veel rustiger en minder jeuk. Esparcette kan ze wel verdragen maar was een hele tijd niet leverbaar bij ons.

Hooi was van de winter geen goede kwaliteit. Omdat hier in België toen vorige zomer pas eind juli begin augustus gehooid was.was laag in eiwitten. Hebben toen tophay bijgegeven. Maar ze eet ook niet alle op.
Krijgt standaard vanaf september en hele winter vitamine e en magnesium relax bij.
En een 600 gram linamix van lannoo

Van muesli kreeg ze vorig jaar lannoo active voor ze de koliek kreeg

Had ze dan maagzweren, of was de balans van de voeding niet goed? Hebben ze daar wat over gezegd?

Want hoe je het ook wendt of keert, koolhydraten hebben ze gewoon nodig.

Hier is een interessant stuk over voeren (wel Engels) met extra aandacht voor zetmeel:
https://saracenhorsefeeds.com/sports/fe ... gut-health

(Paddock is in dit artikel de weide.)

Misschien heb je er wat aan in je voermanagement.

Wat zij vermoeden is van dat ze bij de vorige eigenaar altijd hele natte kuil kreeg die ik echt zuur vond ruiken en van de schep maïs vlokken elke dag dat daarvan haar darmen niet goed waren en toen ze bij ons net was had ze redelijk erge maagzweren en is drie maand en een half met omeprazole behandeld met rustig afbouwen en daarna nog vier maand ekygard. Kliniek vermoed dat doordat haar darmen zo slecht waren en dan door mijn muesli met suikers en zetmelen dat dat de oorzaak was. Maar zeker weten ze dat niet.

Ik zou ze terug willen krijgen toen ze net twee maand van ons was. Werd ze behandeld voor maagzweren. Heb deze winter terug een gastroscopie laten doen omdat ik dacht dat het terug maagzweren waren maar ze was schoon. En geen maagzweren. Dus ergens gaat er iets fout. Ook bloed laten trekken en daar kwam verlaagde vitamine e uit en heeft toen twee bussen goldmedics gehad en nu poeder vitamine e

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:12

Ja, dat klinkt logisch. Bij maagzweren kunnen koolhydraten meer zweren en koliekverschijnselen geven. Dit komt omdat ze de zuurtegraad van de maag verlagen en het slijmvlies beschadigen. Ik snap dan ook wel dat je paard na de grote aanval, nog wat kleinere had toen je meer koolhydraten ging voeren en dat het ophield toen je ermee stopte.

De maagzweren zijn dus weg? Dan kun je prima weer koolhydraten voeren, alleen moet je wel zorgen dat je paard eerst vezels binnenkrijgt in de vorm van goed ruwvoer, dus hooi. Ook kun je gehakselde grassen geven voor je het krachtvoer geeft, zodat er eerst goed gekauwd wordt zodat het speeksel het maagzuur neutraliseert.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:28

_San87_ schreef:
Ja, dat klinkt logisch. Bij maagzweren kunnen koolhydraten meer zweren en koliekverschijnselen geven. Dit komt omdat ze de zuurtegraad van de maag verlagen en het slijmvlies beschadigen. Ik snap dan ook wel dat je paard na de grote aanval, nog wat kleinere had toen je meer koolhydraten ging voeren en dat het ophield toen je ermee stopte.

De maagzweren zijn dus weg? Dan kun je prima weer koolhydraten voeren, alleen moet je wel zorgen dat je paard eerst vezels binnenkrijgt in de vorm van goed ruwvoer, dus hooi. Ook kun je gehakselde grassen geven voor je het krachtvoer geeft, zodat er eerst goed gekauwd wordt zodat het speeksel het maagzuur neutraliseert.

Ze heeft onbeperkt hooi. Dus daar zit ik goed mee. De slobber die ze krijgt waar de muesli wordt doorgegaan is ook voornamelijk vezels is dat ook goed of zou ik er eerst een schep digist hartog opgooien?
En welke muesli met koolhydraten raden jullie dan aan. Liefst zonder haver want wordt ze heel rillig op en zenuwachtig . Staat in de winter 24/7 in open stal met grote paddock . Dus kan altijd dag en nacht buiten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:45

ilora schreef:
_San87_ schreef:

Ze heeft onbeperkt hooi. Dus daar zit ik goed mee. De slobber die ze krijgt waar de muesli wordt doorgegaan is ook voornamelijk vezels is dat ook goed of zou ik er eerst een schep digist hartog opgooien?
En welke muesli met koolhydraten raden jullie dan aan. Liefst zonder haver want wordt ze heel rillig op en zenuwachtig . Staat in de winter 24/7 in open stal met grote paddock . Dus kan altijd dag en nacht buiten

Ik zou met onderstaand eens beginnen, dan verander je niet meteen heel het rantsoen, maar pas je enkel e.e.a. aan qua toevoeging en hoeveelheden:

Daihyo schreef:
Ah dan zou ik het bij de myo flakes houden. Dat is dan het beste alternatief voor de luzerne. Je zou dat kunnen aanvullen (of een deel kunnen vervangen) met de bergwiesen mash. Die is rijker en een mooie combi met de myo flakes.
En dat aanvullen met de linamix op de hoogste aanbevolen hoeveelheid en een goede balancer voor alle vitamines en mineralen.
Dan zit je qua graanvrij goed.
Zet dit nog niet genoeg aan, kun je het nog aanvullen met Coolstance Copra om echt even goed bij te trekken.
Dan kom je denk ik wel aan 2 voerbeurten per dag. Want voor 1 voerbeurt is dat wat veel.

Maar je hooi is echt heel belangrijk met dit soort paarden. Daarmee voed je inderdaad. Met schraal hooi ben je alleen aan het vullen en dan is het heel moeilijk omdat aan te vullen.

Dus Myo flakes (die heb je al) aangevuld met Bergwiesen mash en een grotere hoeveelheid Linamix (heb je ook al). Mits je ook echt Linamix hebt, dus niet een mix van Linamix met wat anders. Dat is een mooie bron voor koolhydraten. Ik weet niet of de Hartog Digest nog echt wat toevoegt omdat je met de Myo flakes en de Bergwiesen mash al veel vezels hebt, daar heeft Daihyo vast meer kijk op.

En je hooi laten testen als dat kan. Eigenlijk heeft voeren van krachtvoer en supplementen geen zin als je niet weet wat er in je hooi zit en of het ook echt voedzaam is.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:41

Ik zou met onderstaand eens beginnen, dan verander je niet meteen heel het rantsoen, maar pas je enkel e.e.a. aan qua toevoeging en hoeveelheden:

Daihyo schreef:
Ah dan zou ik het bij de myo flakes houden. Dat is dan het beste alternatief voor de luzerne. Je zou dat kunnen aanvullen (of een deel kunnen vervangen) met de bergwiesen mash. Die is rijker en een mooie combi met de myo flakes.
En dat aanvullen met de linamix op de hoogste aanbevolen hoeveelheid en een goede balancer voor alle vitamines en mineralen.
Dan zit je qua graanvrij goed.
Zet dit nog niet genoeg aan, kun je het nog aanvullen met Coolstance Copra om echt even goed bij te trekken.
Dan kom je denk ik wel aan 2 voerbeurten per dag. Want voor 1 voerbeurt is dat wat veel.

Maar je hooi is echt heel belangrijk met dit soort paarden. Daarmee voed je inderdaad. Met schraal hooi ben je alleen aan het vullen en dan is het heel moeilijk omdat aan te vullen.

Dus Myo flakes (die heb je al) aangevuld met Bergwiesen mash en een grotere hoeveelheid Linamix (heb je ook al). Mits je ook echt Linamix hebt, dus niet een mix van Linamix met wat anders. Dat is een mooie bron voor koolhydraten. Ik weet niet of de Hartog Digest nog echt wat toevoegt omdat je met de Myo flakes en de Bergwiesen mash al veel vezels hebt, daar heeft Daihyo vast meer kijk op.

En je hooi laten testen als dat kan. Eigenlijk heeft voeren van krachtvoer en supplementen geen zin als je niet weet wat er in je hooi zit en of het ook echt voedzaam is.[/quote]

Ik ga zien of dat Marshall bergwiesen mash verkrijgbaar is hier in de buurt.
De digist is eigenlijk om ze wat langer bezig te houden dat ik dat geef want slobber eten ze redelijk snel op en zo zijn ze even bezig.

Afbeelding
Deze linamix geef ik en daar krijgt ze in de winter dus vanaf oktober ongeveer een 600 gram per dag van

En de lannoo healty fibre is goed om te blijven geven? Ze krijgt twee scheppen per dag. Zo een normale pavo schep groot

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Voeding volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:04

Ik denk dat Healthy Fiber blijven voeren niet meer iets toevoegt, eigenlijk.

Healthy fiber is, naar mijn mening, vooral interessant omdat er Linamix bij in zit, maar als je dat los al geeft is de toegevoegde waarde imo weg. Helemaal als je van plan bent Bergwiesen mash erbij te doen. Myo flakes en Bergwiesen combi is dan prima. En voor de koolhydraten (en dus energie) heb je dan Linamix, waar je een kilo per dag van kan geven.

En vergeet de balancer niet.

Hoeveel Linamix krijgt ze nu? Want ik denk dat ze, wanneer je die portie verhoogt naar een kilo p.d., al bij gaat komen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 22:05

Al eens gedacht aan luzernehooi? Bomvol eiwit en weinig suiker.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 23:31

_San87_ schreef:
Ik denk dat Healthy Fiber blijven voeren niet meer iets toevoegt, eigenlijk.

Healthy fiber is, naar mijn mening, vooral interessant omdat er Linamix bij in zit, maar als je dat los al geeft is de toegevoegde waarde imo weg. Helemaal als je van plan bent Bergwiesen mash erbij te doen. Myo flakes en Bergwiesen combi is dan prima. En voor de koolhydraten (en dus energie) heb je dan Linamix, waar je een kilo per dag van kan geven.

En vergeet de balancer niet.

Hoeveel Linamix krijgt ze nu? Want ik denk dat ze, wanneer je die portie verhoogt naar een kilo p.d., al bij gaat komen.

Ze krijgt in de winter 600 gram. Heb een tijdje 1 kg geven maar gaf geen verschil naar mijn gevoel.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 23:32

Matheno schreef:

Op pure luzerne reageert ze niet altijd zo goed. Kan het altijd is proberen. Hoeveel geef je ervan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

ilora schreef:
Matheno schreef:

Op pure luzerne reageert ze niet altijd zo goed. Kan het altijd is proberen. Hoeveel geef je ervan?

Ik zou het niet doen als ze er niet goed op reageert. Dat heeft geen positief effect en dus geen nut dan. Helaas.

ilora

Re: Voeding volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Net al eens rondgebeld voor die marstall bergwiesen. Maar momenteel nog geen leverancier gevonden die het verkoopt. Is er een alternatief voor die marstall bergwiesen mash

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:20

ilora schreef:
Net al eens rondgebeld voor die marstall bergwiesen. Maar momenteel nog geen leverancier gevonden die het verkoopt. Is er een alternatief voor die marstall bergwiesen mash

https://www.marstall.nl/over-marstall/verkooppunten/

Je kan ook even Marstall contacten en/of vragen of leveranciers er wel aan kunnen komen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

ilora schreef:

Ook niet als ze wel Marstall in het assortiment hebben?

Vaak kan het bij een levering dan wel mee komen.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

DuoPenotti schreef:
ilora schreef:

Ook niet als ze wel Marstall in het assortiment hebben?

Vaak kan het bij een levering dan wel mee komen.

Degene die ik gebeld heb en hier in buurt zijn verkopen geen Marstall enige dat ik vind in belgie is 1 ,5 uur rijden enkel.