pluisje88 schreef:Er zijn ook meer dan genoeg paardenhoefjes vergald door mensen die er volgens hun beroepstitel verstand van zouden hebben.. ik ben tot twee keer toe bijna een paard verloren door die professionals die jij heilig verklaart.
Niet oordelen als je mensen niet kent hèik ben het zelf gaan leren op advies van mijn goede!! Hoefsmid (ja die zijn heel erg zeldzaam) omdat mijn paard zich moeilijk liet bekappen door anderen vanwege pssm maar bij mij wel dr best deed en waarbij het super super belangrijk is dat ze correct op dr hoeven staat met een korte bekapinterval. Anders was ik nooit zelf gaan doen maar mijn hoefsmid ging emigreren dus dit was de beste oplossing.
Inmiddels 6 cursussen, en een jaar of 5 ervaring verder weet ik echt wel waar ik het over heb. In het begin onder supervisie van mijn hoefsmid maar die zei al na een maand of 4 dat hij niet meer ging kijken of ik het wel goed had gedaan want ik kon het prima zelf. Hij zei letterlijk tegen mij; als jij in staat bent om die van jou aan het lopen te houden dan kun je elk paard van de wereld bekappen want die van jou stelt onmogelijk hoge eisen qua hoefonderhoud. Dus tja. Agree to disagree. Ik ben het niet met je eens. Er wordt paarden heel veel leed aangedaan doordat eigenaren nul verstand hebben van hoe een gezonde paardenhoef eruit ziet waardoor ze niet op tijd kunnen zien als er iets mis is.
Intussen al meerdere paarden gecorrigeerd die er ellendig aan toe waren en daar echt pijn van hadden. Sommige door zelfbekappers maar anderen door professionals (er zijn maar zeer weinig goede helaas). Mensen die mijn paard voor het eerst zien vragen standaard wie mijn hoefsmid is en of die nog plek heeft.
Ik verklaar niemand heilig en ik oordeel ook niet over jou als persoon. Maar beweren dat iemand na inlezen zijn paard kan bekappen is gewoon slecht advies. Onder begeleiding van een smid bijhouden van hoeven is een ander verhaal. Net als jezelf laten scholen om te bekappen. Dus als je eigenlijk wilt zeggen dat vrijwel iedereen kan leren bekappen na scholing en met begeleiding, dan ben ik het wel met je eens. Al blijft het best zwaar werk en zal niet iedereen het fysiek aan kunnen.
Zelf heb ik ook een paard gehad met een lastig voetje, waarbij de smid mij heeft geadviseerd en begeleid om tussen de bekapbeurten door deze zelf bij te houden. Dan doe je dus inderdaad ervaring op en kun je kleine correcties zelf bijhouden.
Toen ik 20 jaar later een onervaren 2,5 jarige kocht die helemaal niemand bij zijn voeten vertrouwde en ook flink met zijn achterbenen uithaalde om dat duidelijk te maken, heb ik ook dankbaar gebruik gemaakt van de ervaring die ik had opgebouwd. Want met dat soort kuren staan de hoefsmeden ook niet te springen om langs te komen. Maar een paard met zwaar achterstallig hoefonderhoud of medisch klachten, ga ik me niet aan wagen. Die laat ik alleen door een goede smid bekappen.
En helaas is hoefsmid in Nederland geen beschermd beroep. Wat betekent dat iedereen zich hoefsmid mag noemen. Dan is het inderdaad aan de eigenaar om uit te zoeken of een smid ook daadwerkelijk een opleiding heeft gevolgd. Want een beroepstitel zegt dus helemaal niets. Er zijn zat zelf benoemde hoefsmeden (waar jij blijkbaar ook al ervaring mee hebt) die na inlezen denken dat ze ook wel geschikt zijn om paarden te bekappen. En die mensen wil je echt niet bij je paard zijn hoeven in de buurt hebben.
En als mensen zeggen dat ze van enkele foto's kunnen beoordelen of een paard 'goed' bekapt is, dan weet ik al met welk type 'hoefsmid' je te maken hebt. Allerlei advies over wat er allemaal mis zou zijn met de hoeven heeft TS natuurlijk helemaal niets aan. Bij twijfels over de kundigheid van de smid kun je beter even zijn achtergrond checken of bij klachten eens een medische onderlegde smid naar de hoeven laten kijken.