Kreupel na bekappen, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:57

pluisje88 schreef:
Er zijn ook meer dan genoeg paardenhoefjes vergald door mensen die er volgens hun beroepstitel verstand van zouden hebben.. ik ben tot twee keer toe bijna een paard verloren door die professionals die jij heilig verklaart.

Niet oordelen als je mensen niet kent hè ;) ik ben het zelf gaan leren op advies van mijn goede!! Hoefsmid (ja die zijn heel erg zeldzaam) omdat mijn paard zich moeilijk liet bekappen door anderen vanwege pssm maar bij mij wel dr best deed en waarbij het super super belangrijk is dat ze correct op dr hoeven staat met een korte bekapinterval. Anders was ik nooit zelf gaan doen maar mijn hoefsmid ging emigreren dus dit was de beste oplossing.

Inmiddels 6 cursussen, en een jaar of 5 ervaring verder weet ik echt wel waar ik het over heb. In het begin onder supervisie van mijn hoefsmid maar die zei al na een maand of 4 dat hij niet meer ging kijken of ik het wel goed had gedaan want ik kon het prima zelf. Hij zei letterlijk tegen mij; als jij in staat bent om die van jou aan het lopen te houden dan kun je elk paard van de wereld bekappen want die van jou stelt onmogelijk hoge eisen qua hoefonderhoud. Dus tja. Agree to disagree. Ik ben het niet met je eens. Er wordt paarden heel veel leed aangedaan doordat eigenaren nul verstand hebben van hoe een gezonde paardenhoef eruit ziet waardoor ze niet op tijd kunnen zien als er iets mis is.

Intussen al meerdere paarden gecorrigeerd die er ellendig aan toe waren en daar echt pijn van hadden. Sommige door zelfbekappers maar anderen door professionals (er zijn maar zeer weinig goede helaas). Mensen die mijn paard voor het eerst zien vragen standaard wie mijn hoefsmid is en of die nog plek heeft.

Ik verklaar niemand heilig en ik oordeel ook niet over jou als persoon. Maar beweren dat iemand na inlezen zijn paard kan bekappen is gewoon slecht advies. Onder begeleiding van een smid bijhouden van hoeven is een ander verhaal. Net als jezelf laten scholen om te bekappen. Dus als je eigenlijk wilt zeggen dat vrijwel iedereen kan leren bekappen na scholing en met begeleiding, dan ben ik het wel met je eens. Al blijft het best zwaar werk en zal niet iedereen het fysiek aan kunnen.

Zelf heb ik ook een paard gehad met een lastig voetje, waarbij de smid mij heeft geadviseerd en begeleid om tussen de bekapbeurten door deze zelf bij te houden. Dan doe je dus inderdaad ervaring op en kun je kleine correcties zelf bijhouden.

Toen ik 20 jaar later een onervaren 2,5 jarige kocht die helemaal niemand bij zijn voeten vertrouwde en ook flink met zijn achterbenen uithaalde om dat duidelijk te maken, heb ik ook dankbaar gebruik gemaakt van de ervaring die ik had opgebouwd. Want met dat soort kuren staan de hoefsmeden ook niet te springen om langs te komen. Maar een paard met zwaar achterstallig hoefonderhoud of medisch klachten, ga ik me niet aan wagen. Die laat ik alleen door een goede smid bekappen.

En helaas is hoefsmid in Nederland geen beschermd beroep. Wat betekent dat iedereen zich hoefsmid mag noemen. Dan is het inderdaad aan de eigenaar om uit te zoeken of een smid ook daadwerkelijk een opleiding heeft gevolgd. Want een beroepstitel zegt dus helemaal niets. Er zijn zat zelf benoemde hoefsmeden (waar jij blijkbaar ook al ervaring mee hebt) die na inlezen denken dat ze ook wel geschikt zijn om paarden te bekappen. En die mensen wil je echt niet bij je paard zijn hoeven in de buurt hebben.

En als mensen zeggen dat ze van enkele foto's kunnen beoordelen of een paard 'goed' bekapt is, dan weet ik al met welk type 'hoefsmid' je te maken hebt. Allerlei advies over wat er allemaal mis zou zijn met de hoeven heeft TS natuurlijk helemaal niets aan. Bij twijfels over de kundigheid van de smid kun je beter even zijn achtergrond checken of bij klachten eens een medische onderlegde smid naar de hoeven laten kijken.

pluisje88

Re: Kreupel na bekappen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:39

De mensen die mijn paarden bijna over de regenboogbrug hebben geholpen waren hoefsmeden met een gedegen opleiding en diploma ;)

Maar zonder enige kennis hoe een hoef eruit hoort te zien kun je nooit weten of je een goede smid hebt of een slechte. Dus daarom zou ik iedere paardeneigenaar aanraden om een bekapcursus te doen ook als je zelf niet wilt bekappen, maar zodat je weet waar je het over hebt.

Ik zeg niet dat je een vijl moet pakken en van een plaatje dingen moet gaan nadoen hè. Ik zeg dat je je moet verdiepen in hoe een goede hoef eruit ziet zodat je het herkent als het mis dreigt te gaan. Totaal andere insteek lijkt me.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 01:13

journee schreef:
pluisje88 schreef:
Een slechte bekapping is een slechte bekapping en dat is echt prima te herkennen op een paar foto’s. Bekappen is echt geen rocketsience.Als wat meer mensen zichzelf zouden inlezen over hoe een paard correct op z’n voeten staat zouden heel veel paarden daarmee geholpen zijn.

Tja, waarom zou je een professional met ervaring laten komen als je het zelf uit een boek kunt leren? Als bekappen zo makkelijk was, hadden we geen deskundige hoefsmeden meer nodig. Er zijn genoeg paardenhoefjes verziekt door mensen die ook dachten dat ze hun paarden best zelf konden bekappen.

Je kent mensen helemaal niet die iets zeggen hier. Ik heb helemaal geen flauwe cursus gedaan waar jij op doelt. En ik weet heel goed hoe de hoefsmid opleiding eruit ziet. Die heb jij echt iets te hoog zitten.

Daarbij worden er heel veel hoeven en daardoor benen en paarden lijven gruwelijk verknald door hoefsmeden die jij experts vindt.

Niemand zegt hoe de hoef wel bekapt moet. Men zegt wat er te zien is op de foto's. Daar kan ts dan iets mee doen.

Anderen gaan roepen dat je langer moet wachten. Dat is heel slecht, maar iets wat men klakkeloos roept en overneemt. Waar veel eraf halen in 1x veel slechter is. Daar hoef je niet eens voor te studeren.

Hoeven zijn nu droog en hard. Als je daar wat af haalt is het daaronder zachter. Dat kan al de gevoeligheid geven. Ga je daar nog langer tussen laten zitten, wordt dat alleen erger.

Als een paard dunne zolen heeft, moet je sws naar het totaal kijken. Dus voeding, vrije beweging, ondergronden etc. Maar dan zou je ook zo min mogelijk van de zool af halen.

En goed bekappen is nooit naar een plaatje of ideaal beeld. Je bekapt wat nodig is en het paard past. Problemen kan je juist voorkomen en oplossen door het met meer regelmaat bij te houden.

Maar mensen missen de basis kennis en vinden het dan vrij makkelijk om te oordelen of iets af te kraken wat ze zelf niet kennen.

Een paard hoort gewoon nooit kreupel te lopen na het bekappen. Dan heeft deze hoefsmid dus ook nooit iets gedaan om dat te voorkomen en of te verbeteren. Zo ver zijn kennis en kunde dan.......

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:50

Ik zou een paard met probleemvoeten en kreupel na het bekappen niet zelf gaan bekappen, dat is imo vragen om problemen.

Een medische hoefsmid is echt de beste weg, voor advies en om te controleren of er geen problemen onder liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:25

Dat zegt ook niemand. Maar een goede hoefsmid vinden is wel een ding. Dat blijkt ook.....

Het gaat ook om dingen zelf zien en weten om problemen te voorkomen en op tijd te herkennen.

En sommige mensen kunnen wel degelijk zelf voldoende goed bekappen. Je kan nooit iedereen over 1 kam scheren. Heb bij onze paarden altijd al aardig wat problemen verholpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:35

Hieperdi schreef:
Even nog ter aanvulling. Hij staat jaarrond op de wei. In de zomer 24/7 en in de winter van 8 tot 5. De nattigheid van de wei in de winter vinden zijn achterhoeven scheinbaar erg fijn. Want altijd als het zomer seizoen begint en er veel droogte is en de hoeven zijn wat droog dan begint de ellende na het bekappen. Hoefsmid denkt zelf dat dit ook een oorzaak kan zijn. Misschien dat door de droogte de hoeven wat minder flexibel zijn? Dus gewoon elke dag paar emmers water voor de drinkbak rondom zodat de.geond nat blijft en het liefste modderig. Want die hoeven zijn zo droog dat de vering weg is en dan komen de klachten lijkt het wel. Dus als de vering terug is zullen de klachten minder zijn en het paard comfortabeler. Wellicht iets van artrose?

Edit ik heb echt geen idee hoor :')
Maar is altijd opvallend iets. In de winter nooit problemen

Wat wij deden was voor de drinkbak hadden wij altijd water en omdat het leemgrond is waren ook in de droge zomer de hoeven vochtig vanwege die modder . Daardoor groeiden de hoeven beter en waren de problemen die wij kenden vanuit Nederland over.
Wellicht na het bekappen voor de korte termijn hoefschoenen aandoen daarnaast met rijden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-05-25 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:50

superpony schreef:
Je kent mensen helemaal niet die iets zeggen hier. Ik heb helemaal geen flauwe cursus gedaan waar jij op doelt. En ik weet heel goed hoe de hoefsmid opleiding eruit ziet. Die heb jij echt iets te hoog zitten.

Daarbij worden er heel veel hoeven en daardoor benen en paarden lijven gruwelijk verknald door hoefsmeden die jij experts vindt.

Niemand zegt hoe de hoef wel bekapt moet. Men zegt wat er te zien is op de foto's. Daar kan ts dan iets mee doen.

Anderen gaan roepen dat je langer moet wachten. Dat is heel slecht, maar iets wat men klakkeloos roept en overneemt. Waar veel eraf halen in 1x veel slechter is. Daar hoef je niet eens voor te studeren.

Hoeven zijn nu droog en hard. Als je daar wat af haalt is het daaronder zachter. Dat kan al de gevoeligheid geven. Ga je daar nog langer tussen laten zitten, wordt dat alleen erger.

Als een paard dunne zolen heeft, moet je sws naar het totaal kijken. Dus voeding, vrije beweging, ondergronden etc. Maar dan zou je ook zo min mogelijk van de zool af halen.

En goed bekappen is nooit naar een plaatje of ideaal beeld. Je bekapt wat nodig is en het paard past. Problemen kan je juist voorkomen en oplossen door het met meer regelmaat bij te houden.

Maar mensen missen de basis kennis en vinden het dan vrij makkelijk om te oordelen of iets af te kraken wat ze zelf niet kennen.

Een paard hoort gewoon nooit kreupel te lopen na het bekappen. Dan heeft deze hoefsmid dus ook nooit iets gedaan om dat te voorkomen en of te verbeteren. Zo ver zijn kennis en kunde dan.......

Een paard hoort inderdaad niet kreupel te lopen na een bekapping. TS geeft aan dat het probleem seizoens gebonden is en dat de hoefsmid veel paarden ziet waardoor hij ook niet meer altijd weet welke issues bij een paard spelen.

Dan is het dus aan de eigenaar, is dit geval TS, om voor aanvang van de bekapping de klachten met de smid te bespreken zodat hij daar rekening mee kan houden. Een normale interval om te bekappen is 6 tot 8 weken. Een hoef moet natuurlijk ook tijd krijgen om te groeien, anders valt er sowieso niets af te halen. De interval bij TS is voor een normaal gevormde hoef gewoon vrij kort.

Het paard heeft gevoelige hoeven en er wordt vrijwel niets afgehaald. Dat op zich zegt natuurlijk al iets. Als iemand zijn nagels te kort heeft geknipt adviseer je toch ook niet om voortaan vooral nog korter of vaker te knippen? Daar hoef je niet eens voor te gestudeerd te hebben.

Zoals je zelf al aangeeft bekap je aleen wat nodig is. En als de hoeven van jouw paard vrijwel net zo snel afslijten als aangroeien kan er best 3 maanden tussen een bekapping zitten, of bij een paard met verkeerd groeiende hoeven kan wekelijks onderhoud nodig zijn.

En bekappen is inderdaad ook afhankelijk van beenstanden en manier van beweging. Voeding en hoeveelheid beweging hebben invloed op de hoef groei, maar niet zo zeer op de hoef stand. Foto's kunnen een indicatie geven, maar hebben ook nog eens de neiging om flink te vertekenen. Dus heel interessant als iemand daar allerlei 'problemen' op constateerd, maar wat verwacht je dat TS (die zelf aangeeft daar geen kennis over te hebben) met die informatie kan doen?

En ik ken de mensen op dit topic inderdaad niet. Wat ik alleen wel 100% zeker weet is dat je geen goede smid wordt zonder goede opleiding, begeleiding en ervaring. Wat voor soort opleiding heb ik ook helemaal niet benoemd. Dus ik denk dat je een beetje teveel aannames doet.

Iemand die een reguliere opleiding (waar jij blijkbaar op doelt) heeft gevolgd is in mijn optiek ook niet standaart een goede smid. Daar komt echt wel meer bij kijken. Maar gezien het feit dat de titel hoefsmid niet beschermd is, is vragen naar opleiding wel een manier om te verifiëren of een smid überhaupt een degelijke opleiding heeft gevolgd, want volgens de wet mag iedereen die daar behoefte aan voelt als hoefsmid aan de slag.

Dat er 10 paarden bij TS op stal staan met dezelfde smid en zonder enkele klacht, lijkt toch te suggereren dat de smid en manier van bekapping misschien niet direct een probleem is. Als TS aangeeft dat het paard klachten heeft en de smid daarna hier niets mee doet, dan zegt dat inderdaad wel wat. Dat heb ik echter nog niet direct uit het verhaal van TS begrepen. Maar als klachten blijven dan zou ik net als Elisa2 wederom adviseren om eens een medisch hoefsmid te laten kijken.

Maar als te vaak en dus teveel bekappen misschien voor dit paard het probleem is, lijkt me het juist heel verstandig om die interval iets te verlengen. Iets wat ook door meerdere mensen is geadviseerd.

Als een te droge hoef het probleem is, is vaker bekappen ook de oplossing niet. 40 jaar geleden werd dan geadviseerd om wel de hoeven in te vetten, maar pas nadat de hoef de kans had gekregen om vocht op te nemen.

Dus bijvoorbeeld dagelijks na het rijden de voeten afspuiten en daarna invetten. Dan helpt je de hoef dus vocht vast te houden. Door droge hoeven in te vetten blokkeer je vochtopname en dat wil je juist voorkomen.

Mocht hoefbeenkanteling/lichte bevangenheid Een rol spelen, dan kun je dat op foto's misschien constateren, maar dan zul je de oorzaak daarvan ook nog moeten opsporen.

TS vroeg vooral naar ervaring, en mij ervaring is dat PPid in dit soort gevallen een rol kan spelen. Juist ook vanwege het feit dat klachten vooral in de zomer als de hormoon spiegels hoger zijn opspelen. En als zo'n een onderliggend probleem de klachten zou veroorzaken, dan kun je de hoef op 10 verschillende manieren laten bekappen door 10 verschillende hoefsmeden, maar daar gaat het probleem dan niet mee opgelost worden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:24

Journee jouw post zit vol aannames. Dat een smid niet precies weet wat het issue van jouw paard is dan is het een slechte smid. Ja ook als hij veel paarden doet/klanten heeft. Als ik mijn oude hoefsmid die al 5jaar niet is geweest vraag naar de hoeven van mijn paard kan hij het me nog precies vertellen. Dat soort dingen onthou je namelijk. Tenzij.. je het gewoon niet ziet.

Pijn door te kort bekappen ja. Normale bekapinterval 6-8 weken: ja is normaal. En zodra je het zelf gaat doen zul je tot de ontdekking komen dat dit zelfs nog veel te lang is. Na 6-8 weken niks eraf kunnen halen? Onzin. Er zit genoeg om te corrigeren en de steunsels groeien altijd door. Die moeten er sowieso uit dan dus niks te doen? Nope.. not possible.

Dat er 10 paarden bekapt worden waar er 1 kreupel van loopt wil niet zeggen de smid goed werk verricht bij de anderen. Misschien zijn ze minder gevoelig of hebben ze meer ruimte voor compensatie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 01:41

Journee, De interval waar je het over hebt is je aangeleerd en heb je dus klakkeloos als goed aangenomen.

We hebben het niet over te kort bekappen. Normaliter zou een paard zijn hoeven zelf slijten door vrij bewegen, een sober dieet en diverse ondergronden.
De situatie hier in Nederland is anders, dus moeten we het doorgaans bijhouden. Bijhouden betekent niet lang laten groeien om er veel af te halen. Dat heeft ook effect op de benen en de rest van het lijf.

Gewoon in een goed model houden, bereik je door met regelmaat bijhouden en waar nodig kleine correcties te doen.

Bij grotere problemen moet je soms groter ingrijpen, maar bereik je toch vaak niet het beste resultaat in 1keer.

Ook goede hoefsmeden begeleiden hun klanten soms in het tussendoor bijhouden, juist om niet steeds weer te grote veranderingen aan te brengen.

De theorie van de opleiding tot hoefsmid is in principe heel toegankelijk en zou imo echt ook basis kennis moeten zijn voor eigenaren.

Die ontbreekt vaak en daarom weten mensen niet of de hoeven van hun paard er goed uit zien en of hun hoefsmid goed werk levert.

Een goede hoefsmid kijkt naar het gehele paard en zou hem ook moeten laten bewegen. Met alleen eronder hangen kom je er niet. En als hij goed werk levert en het met regelmaat bijhoudt, hoeft hij niet eens alles te onthouden, dan ziet hij het wel.

De adviezen om langere intervallen te kiezen is vaak omdat men veel werk wil zien voor het geld. Mensen willen geen €50 betalen voor rondom een mm eraf. Ook al zou dat beter zijn en uiteindelijk kosten besparend als je problemen kan voorkomen.

Een droge,harde hoef is vooral de buitenkant. Nogmaals, als je daar een stukje vanaf haalt is de hoef vaak al veel zachter. Dat kan in deze periodes dus een groot verschil zijn en de gevoeligheid opleveren. Mits dus ook correct bekapt.

Op de foto's zie je duidelijk dat het niet de meest ideale hoef is en we kunnen verder niks beoordelen. Alleen dat een goede hoefsmid hier wel iets mee moet en ook zeker kan.

Overigens is de vergelijking met mensen onzin. We lopen niet op onze nagels. Maar als het dan moet. Te kort doet vaak pijn. Met te lang maak je nagels kwetsbaar. Goede sterke nagels komen van binnenuit en door onderhoud.
Gewoon een klein randje wit is ideaal, maar vraagt wel om het teveel eraf te halen met regelmaat. Anders heb je dus lange nagels en dat zal je ook merken in je werk en dagelijkse bezigheden. Dus daar heb je je vergelijking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:03

Volgens mij is deze discussie nogal zinloos..het voorstel van de smid van de TS was om er een ijzer onder te slaan. Als dat gebeurd dan valt er helemaal niks meer tussendoor te bekappen..

Ik zou ook echt eerst na laten kijken of er geen medisch probleem onder zit, en daarnaast een goede second opinion van een medische smid.

Denk niet dat een hoefsmid alles van een paard kan onthouden als hij er dagelijks zoveel doet, maar dat lijkt me ook helemaal niet aan de orde. Want het kan heel goed ook helemaal niet aan de smid liggen. Nu is het vooral specualatie maar zonder goed onderzoek weten we allemaal in feite helemaal niks.

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:09

Voor het paard van TS zou het prettig zijn om eerst een goede basisbekapping te krijgen. Zoals altijd moet je bij een probleem terug naar de basis. En als er dan nog problemen zijn kun je verder gaan kijken. Niet meteen een dure oplossing zoeken.
Voor deze hoeven is er zonder hoge kosten te maken, zeker winst te behalen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:24

Barchetta schreef:
Voor het paard van TS zou het prettig zijn om eerst een goede basisbekapping te krijgen. Zoals altijd moet je bij een probleem terug naar de basis. En als er dan nog problemen zijn kun je verder gaan kijken. Niet meteen een dure oplossing zoeken.
Voor deze hoeven is er zonder hoge kosten te maken, zeker winst te behalen.

Amen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:50

Ik vind het altijd zo grappig; voor het rijden worden altijd lessen gevolgd. Want een paard 'kapot' rijden lukt prima. Dus om goed te leren rijden neem je les.
Is een paard erg scheef, dan kun je leren 'rechtrichten'.
Voor een paard wat vast zit kun je en osteopaat, masseur, fysio inschakelen. Maar je kunt ook zelf je paard leren masseren. Daar zijn workshops voor. Paarden zijn meestal dol op massages.
Loop je tegen contactproblemen aan met je paard, dan kun je lessen, cursussen grondwerk volgen, naar lezingen gaan, etc etc.

Maar oh wee zodra het over kennis over hoeven opdoen gaat. Dan barst de discussie los.
Kennis over hoeven is 1, en daarna bij voldoende interesse volgt evt. het zelf bekappen van het eigen paard. Kennis opdoen is altijd goed lijkt mij.

Niet iedereen wil een langdurige opleiding doen, en dus zijn er diverse prima cursussen. Wie over, in dit geval bekapcurssusen, een oordeel heeft, die zal er neem ik aan zelf een of meerdere hebben gevolgd? Cursussen in het algemeen leveren over het algemeen kennis en/of handvatten om zelf aan de slag te kunnen, dat is volgens mij meestal toch het doel.

Nog even een aanvulling; de theorie van een cursus wordt gebruikt in de hoefsmedenopleiding. Dus zo belabberd is die kennis blijkbaar niet... En wil je méér dan een cursus van 1 of 2 dagen dan valt altijd dit te volgen; via een hogeschool. Hoefbekappen

@Barchetta, helemaal eens. Dus inderdaad; de het basismanagement eens goed onder de loep nemen. Dat andere paarden geen problemen hebben zegt weinig over dit paard. Wat Heleen schrijft; het zijn 5 sleutels.