Koliek keert terug op de kliniek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Re: Koliek keert terug op de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:41

Test toch maar eens de mest van diverse beurten nu hij psyllium heeft (en ook maar even blijven geven) want als je daar te veel zand aantreft dan weet je zeker of het - mede - daar aan heeft gelegen of niet.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 10:46

Lindsey_99 schreef:
Test toch maar eens de mest van diverse beurten nu hij psyllium heeft (en ook maar even blijven geven) want als je daar te veel zand aantreft dan weet je zeker of het - mede - daar aan heeft gelegen of niet.

Ga ik zeker doen hij zal ook best lang op Psylium blijven, niet een kuurtje maar gewoon ff wat langer. Thnx voor de tip!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:47

Heb je de mogelijkheid om in de buurt bij een andere kliniek een foto te laten maken? Want als ze goede apparatuur hebben dan kunnen ze alles wel op de foto zetten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 10:51

Hmm geen idee eigenlijk. Hij staat nu op de kliniek in Visdonk dat is omgeving Roosendaal ik ben niet echt bekend met klinieken (gelukkig)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 11:15

Ah dat is ook mijn dierenarts, zeer kundige kliniek! Wie is de behandelend dierenarts?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 11:16

Charaz schreef:
Ah dat is ook mijn dierenarts, zeer kundige kliniek! Wie is de behandelend dierenarts?

Ik heb loes en een Belgisch vrouwtje waarvan ik haar naam iedere keer vergeet

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:00

Maar zij hebben toch wel echt goede apparatuur dus raar dat ze geen foto’s maken

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:56

Wat raar dat ze geen zandfoto kunnen maken. Fijn dat hij gepoept heeft!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 17:36

Ik vind het ook vreemd..

Hij is wel weer lekker actief. Vanochtend ging hij uit zichzelf al draven toen ik hem meenam om te gaan stappen en eind van de middag weer. Ook weer goed gemest.

Besloten om hem toch morgen naar huis te halen… erg spannend maar als de kliniek er
Vertrouwen in heeft dan moet ik dat ook hebben. Ik ben nogal een paniek persoon als mijn paarden wat mankeren.

Morgen de camera goed opladen zodat ik hem ook ‘s nachts in de gaten kan houden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:07

Spannend. Zijn jullie nu thuis?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:58

Spannend! Maar als ie thuis weer meer mag rondlopen en bewegen, zal alles weer meer op gang komen ook. Wat ik met de mijne ook gedaan had wegens harde mest, is sowieso iedere dag een scheut paraffine door haar eten blijven doen. Helaas bleek het bij haar toch geen redmiddel en is ze 2 jaar na operatie toch gestorven, maar daarmee wil ik je niet bang maken hoor, paard had veel onderliggende zaken die tegen haar werkten, was balanceren op een slappe koord en toch dankbaar voor die extra tijd).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 17:03

Hij is vanochtend mee naar huis gegaan en op stal moest hij natuurlijk even laten zien dat hij er weer was. Draven galloperen hij kan het allemaal nog.

Hij staat nu wel op stal, ik wilde hem in de paddock laten maar langs de randen staat helaas heel kort gras, daar ging hij van eten en was ik panisch dat hij zand binnen kon krijgen… ik moet hier dus nog een oplossing voor gaan verzinnen.

Hij heeft tot een uur geleden drie keer gemest, geen donkere mest meer en de mest is ook een heel stuk zachter.

Zijn hartslag is 34 dus dat is goed en verder durf ik hem nog moeilijk alleen te laten.

Hij gaat straks voor de 2e x 15 min op de weide, dit wil ik gaan opbouwen tot max 1-2 uur ivm cushing. Voorheen stond hij al circa 1-2 uur op de weide maar op de kliniek kreeg hij maar 1x per dag 15 minuten gras. Ik wil zijn maag niet teveel belasten met ineens een nieuwe overgang..

Hij eet hooi goed, het tophay wat ik gehaald heb moet hij niks van weten. Hij heeft liever mn hooi van de fourage waar ook weinig suiker inzit. Dit is wat grover hooi dan het tophay.

We hebben een emmer vlozaad meegekregen, maar hij eet daardoor weer slecht de seniores priores dus dat is nog ff uitvogelen…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:56

Mooi dat die thuis us! Wanneer doe je het vlozaad erdoor? Als je dat te vroeg doet wordt het echt behanglijm en willen ze het idd niet eten. Vaak werkt de zaadjes mengen met een olie en de laatste seconde erdoorheen roeren en geven het beste. Maar helaas is het niet makkelijk met de grote hoeveelheden die je moet geven. Ik weet niet hoe veel sp je geeft? Kan ook zijn dat dat sowieso al veel is en icm langzaam eten het te plakkerig wordt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 17:59

MyWishMax schreef:
Mooi dat die thuis us! Wanneer doe je het vlozaad erdoor? Als je dat te vroeg doet wordt het echt behanglijm en willen ze het idd niet eten. Vaak werkt de zaadjes mengen met een olie en de laatste seconde erdoorheen roeren en geven het beste. Maar helaas is het niet makkelijk met de grote hoeveelheden die je moet geven. Ik weet niet hoe veel sp je geeft? Kan ook zijn dat dat sowieso al veel is en icm langzaam eten het te plakkerig wordt

Hij krijgt in totaal 4 scheppen per dag verdeeld over 4x. Dus vanochtend was 1 schep echt net voor het voeren de zaadjes erin gedaan (op advies ook van de kliniek) en hij at het amper. Nu had ik de sp ook iets wateriger gemaakt dus het zou ook kunnen dat het daardoor kwam.dus nouja de helft ongeveer weggegooid en toen later op de dag weer 1 schep en dat at hij wel goed op… nu net heeft hij weer een schep gehad en later op de avond krijgt hij zijn laatste portie waar weer vlozaad in gaat. Ik moest 2x per dag 100 gram geven en zodra hij dit goed eet ophogen naar 2x per dag 200 gram

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:08

Ik vind het mooi te lezen dat je zo goed wil zorgen voor je lieve viervoeter.

Maar hij is 26 jaar. Is dat ook niet een keer een leeftijd dat het een keer klaar is?
Die darmen hebben 26 jaar gewerkt. Ergens moeten de ouderdomskwalen om de hoek komen kijken, dit is nu het geval.

Maar 26! Mooie leeftijd hoor!
Hoever wil je nog gaan gezien de problemen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 18:17

Afbeelding

Ik zie een dolgelukkig paard die terug thuis is… hoever wil je gaan? Dit is zijn eerste koliek aanval in 26 jaar tijd…. Hij is stabiel op dit moment, hartslag is in orde hij eet goed en heeft zojuist weer gemest. Ik weet niet welke problemen jij ziet op dit moment… maar hij heeft sinds afgelopen zondag geen koliek meer gehad. Donderdag heeft zijn lichaam het zelf opgelost en is hij goed gaan mesten.

Als hij het niet meer waard zou zijn en er somber bij had gestaan de afgelopen dagen dan snap ik je wel. Maar dan had ook de kliniek wel gezegd dat er geen kansen meer zijn en het beter is om in te laten slapen.

Ik ga geen afscheid nemen door 1 heftige koliek aanval en 1 kleine aanval op de kliniek…. Waarbij het paard er super fit bijstaat…

Overigens is het hoe ver wil je gaan wel iets waar ik de afgelopen dagen mee bezig ben geweest en dat is gewoon moeilijk. Maar voor nu zolang hij stabiel blijft is alles in orde. Dit moet natuurlijk niet wekelijks of maandelijks terug gaan keren dan wordt het een heel ander verhaal

Anomien schreef:
Ik vind het mooi te lezen dat je zo goed wil zorgen voor je lieve viervoeter.

Maar hij is 26 jaar. Is dat ook niet een keer een leeftijd dat het een keer klaar is?
Die darmen hebben 26 jaar gewerkt. Ergens moeten de ouderdomskwalen om de hoek komen kijken, dit is nu het geval.

Maar 26! Mooie leeftijd hoor!
Hoever wil je nog gaan gezien de problemen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:56

Ik zie geen probleem. Jij kent je paard toch het beste?

Dit was geen aanval of belediging.
Ik bedoelde meer dat een dier van 26 best gewoon oud is. En dat daar de nodigde kwalen bij komen kijken. Met een dier in de medische molen gaan, terwijl hij 26 is… zou ik misschien minder ver gaan.

Maar zie jij een blij paard… die voor jouw idee nog 5 jaar verder kan gaan. Wie ben ik dan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 19:10

Anomien schreef:
Ik zie geen probleem. Jij kent je paard toch het beste?

Dit was geen aanval of belediging.
Ik bedoelde meer dat een dier van 26 best gewoon oud is. En dat daar de nodigde kwalen bij komen kijken. Met een dier in de medische molen gaan, terwijl hij 26 is… zou ik misschien minder ver gaan.

Maar zie jij een blij paard… die voor jouw idee nog 5 jaar verder kan gaan. Wie ben ik dan?

Ik snap je wel, want een keer gaat deze keuze komen en dat kan vroeg of laat zijn.. deze kans wil ik hem echt nog geven. En ik hoop uiteraard dat hij nog vijf jaar mee gaat maar dat gaan we nooit zeker weten. Hij heeft weinig ouderdomsklachten op de cushing na, waarde is 55 en moet onder de 28 liggen staat in het verslag van de kliniek, het is dus ook niet in erge mate gezien er paarden zijn die boven de 100 zitten.

Hij heeft geen artrose, beweegt soepel en makkelijk alleen nu dus even deze rot koliek en de maagzweren. Maar die maagzweren kunnen verholpen worden dus ja daar wil ik hem uiteraard vanaf helpen. Hij ziet er normaal gesproken goed uit, nu wat aan de magere kant maar wat wil je na 10 dagen op een vreemde plek en koliek. Hopelijk komen die kilo’s er straks gewoon weer aan.

En dan hebben we nog de vernauwde slokdarm, maar dat heeft hij ook al heel lang en heeft nooit tot slokdarmverstopping oid geleidt.

Ik denk dat we met een goed management echt nog wel vooruit kunnen maar dan moet de koliek wel wegblijven en hopelijk is dat nu zo.. hij mest nu ongeveer iedere twee uur dus dat is positief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:50

Ach wat een leuke uitstraling heeft hij!

Ik zou het ook nog te vroeg vinden zoals je het omschrijft. Als hij het zelf zijn tijd nog niet vindt en zo lekker rondbanjert dan is het toch prima :j En nu heb je de kosten gemaakt dat hij gewoon nog een paar jaar gezond moet blijven vind ik O:)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 20:28

Wanneer heb je voor het laatst ACTH gecontroleerd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 20:29

Jasmijn159 schreef:
Wanneer heb je voor het laatst ACTH gecontroleerd?

Voor het eerst en laatst was dat uhmm pfoee ergens afgelopen dinsdag/woensdag kreeg ik de uitslag van de kliniek. Over circa 6 weken moet het nog een keer

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:40

Mss kan je als je de sp hebt geweekt vlak voor het voeren er nog wat warm water bijdoen? Dat kan positief bijdragen hoe graag ze het opeten (sp moet wel echt goed weken hè).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 21:47

Ik heb er zojuist wat lijnzaadolie bij gedaan, en ja hoor hij eet de vlozaden in de SP nu wel.

@paars klopt, kliniek vertelde op 1 kg drie liter water en minimaal 4 uur weken (zag t ook zo op de verpakking staan), maar ik speel met zulk soort dingen altijd op safe, vandaar meer water en 5 uur geweekt. Ben altijd voorzichtig met dit soort dingen en geef het eigenlijk liever niet. Maar volgens de kliniek is dit beter voor zijn vernauwde slokdarm, zijn darmen en om weer wat kilo aan te komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:42

Ah super dat het nu wel ging! Hier was het zonder olie ook niet te doen haha

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:02

Mooi dat het de goede kant nu op gaat! Ik heb ook erg veel gedoe gehad met koliek paarden, tot operaties aan toe. Mijn paarden vonden gekookte lijnzaad altijd wel erg lekker door de brokjes of slobber. Ik deed altijd best veel schepjes (gebroken) lijnzaad in een pannetje en kookte dat een minuut of 10. Dat helpt ook goed tegen zand.
Ik hoop dat het nu goed gaat en je paardje nog wat jaartjes mee kan. Koliek komt op elke leeftijd voor dus als je paard zo fit is dan is dat echt geen reden om de stekker er uit te trekken.