Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Er is altijd een reden voor gedrag. Wat is je plan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Toch drukplekken van het zadel?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:19

Nee geen drukplek..... net dierenarts en zadelmaker hier gehad. Zal het zo even uitgebreid type als ik achter de pc zit..... maar het is echt stom _-:(

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:21

Na een heerlijke buitenrit zag ik dus deze plek bij het afzadelen, ik had er wel even aan gevoeld en op gedrukt maar geen reactie, dus ik dacht: Hij heeft er anderhalf uur lang een zadel opgehad dus die druk van mijn hand zal die wel kunnen hebben. Maar ik was er dus van overtuigd dat ik de oorzaak van zijn gedrag had gevonden.
Direct dierenarts gebeld en zadelmaker geappt met foto's en uitleg.
Dierenarts kwam kijken, hele rug afgevoeld, plek onderzocht nou het bultje bleek dus gewoon een spier te zijn die waarschijnlijk door de buitenrit goed doorbloed was. Plek was totaal niet gevoelig hele rug was niet gevoelig paard in beweging gekeken duidelijk dat hij spierpijn had maar was te verwachten na de eerste keer dat hij 2 dagen achter elkaar is gereden waar van een lange buitenrit. Maar verder niets op aan te merken alles zag er tiptop uit dus volgend de dierenarts niet aan de hand en kon ik rustig de zadelmaker laten komen om het zadel te bekijken.
Zadelmaker woont hier dichtbij dus kreeg een appje dat ze na hun laatste klus wel even langs zou rijden. Paard is onderhand bekend met de zadelmaker dus komt meteen aanlopen ik leg de spullen neer zadelmaker leg het zadel er op geen enkel probleem. Paard kijkt niet op of om. Hele zadel gecontroleerd pas perfect draag overal misschien ligt het aan mijn singel die gecontroleerd ook niets aan de hand.
Voorstel van de zadelmaker dat ik het zadel er zelf maar is op moet leggen, want misshcien leg ik het er niet goed op of op de verkeerde plaats of wat dan ook. De zadelmaker houd het paard vast ik leg alles op geen enkel probleem 0 reactie. Dus nu snap ik het niet meer.
Vervolgens besluiten we het dekje er bij te pakken is dat dan het probleem, ook dat ging prima. Misschien het paard even zo vast zetten zo als ik altijd doe dus niet de zadelmaker die hem vast houd. En langzaam aan begint hij weer te stampen en gaan de oren in de nek......

Uitkomst doordat ik altijd zo denk aan alles wat hij heeft mee gemaakt ben ik enorm oplettend en voorzichtig met het om gegaan. Waardoor hij gewoon dominant gedrag naar mij is gaan vertonen. En omdat ik steeds voorzichtiger wordt en steeds meer ben gaan kijken van wat doet er dan pijn wat is er dan mis is het gedrag erger en erger geworden. En nu was het op het punt dat ik het soms gewoon eng ging vinden. Wat hem de vrijheid gaf om mij nog meer te domineren.
Onder het zadel is er geen enkel probleem omdat ik een hele zelfverzekerde ruiter ben als ik er eenmaal op zit heb ik het gevoel dat mij niets kan gebeuren. Daardoor is hij direct compleet ontspannen wanneer ik op stap en daardoor kan ik dus ook alle plekken aanraken tijdens het rijden waar ik op de grond niet aan mag zitten. De plekken die ik aanraak zijn dus totaal niet het probleem maar mijn afwachtende gedrag op de grond. Dit probleem heb ik in het zadel totaal niet waardoor hij dus onder het zadel super relaxt gedrag laat zien.

Moraal van het verhaal paard mankeert niets, ruiter ook niet maar het baasje op de grond moet even haar stoute schoenen aan trekken en niet (soms letterlijk) overzich heen laten lopen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Super goed dat je erachter bent !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

Wat fijn, hopelijk is dit het inderdaad ook echt!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Wat een fijne oorzaak.. fijn want:
1 heel menselijk
2 heel leerzaam
3 op te lossen.

Succes TS met je nieuwe “ ik laat me niet meer bedotten houding TS”

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

O ik dacht te zien dat er een wervel omhoog stond op de ruggen graat .

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:16

office schreef:
O ik dacht te zien dat er een wervel omhoog stond op de ruggen graat .

Nee het zat ook naast de ruggengraat