Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Bizare gedragsverandering 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:38

Er is altijd een reden voor gedrag. Wat is je plan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 16:15

Toch drukplekken van het zadel?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 16:19

Nee geen drukplek..... net dierenarts en zadelmaker hier gehad. Zal het zo even uitgebreid type als ik achter de pc zit..... maar het is echt stom _-:(

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 17:21

Na een heerlijke buitenrit zag ik dus deze plek bij het afzadelen, ik had er wel even aan gevoeld en op gedrukt maar geen reactie, dus ik dacht: Hij heeft er anderhalf uur lang een zadel opgehad dus die druk van mijn hand zal die wel kunnen hebben. Maar ik was er dus van overtuigd dat ik de oorzaak van zijn gedrag had gevonden.
Direct dierenarts gebeld en zadelmaker geappt met foto's en uitleg.
Dierenarts kwam kijken, hele rug afgevoeld, plek onderzocht nou het bultje bleek dus gewoon een spier te zijn die waarschijnlijk door de buitenrit goed doorbloed was. Plek was totaal niet gevoelig hele rug was niet gevoelig paard in beweging gekeken duidelijk dat hij spierpijn had maar was te verwachten na de eerste keer dat hij 2 dagen achter elkaar is gereden waar van een lange buitenrit. Maar verder niets op aan te merken alles zag er tiptop uit dus volgend de dierenarts niet aan de hand en kon ik rustig de zadelmaker laten komen om het zadel te bekijken.
Zadelmaker woont hier dichtbij dus kreeg een appje dat ze na hun laatste klus wel even langs zou rijden. Paard is onderhand bekend met de zadelmaker dus komt meteen aanlopen ik leg de spullen neer zadelmaker leg het zadel er op geen enkel probleem. Paard kijkt niet op of om. Hele zadel gecontroleerd pas perfect draag overal misschien ligt het aan mijn singel die gecontroleerd ook niets aan de hand.
Voorstel van de zadelmaker dat ik het zadel er zelf maar is op moet leggen, want misshcien leg ik het er niet goed op of op de verkeerde plaats of wat dan ook. De zadelmaker houd het paard vast ik leg alles op geen enkel probleem 0 reactie. Dus nu snap ik het niet meer.
Vervolgens besluiten we het dekje er bij te pakken is dat dan het probleem, ook dat ging prima. Misschien het paard even zo vast zetten zo als ik altijd doe dus niet de zadelmaker die hem vast houd. En langzaam aan begint hij weer te stampen en gaan de oren in de nek......

Uitkomst doordat ik altijd zo denk aan alles wat hij heeft mee gemaakt ben ik enorm oplettend en voorzichtig met het om gegaan. Waardoor hij gewoon dominant gedrag naar mij is gaan vertonen. En omdat ik steeds voorzichtiger wordt en steeds meer ben gaan kijken van wat doet er dan pijn wat is er dan mis is het gedrag erger en erger geworden. En nu was het op het punt dat ik het soms gewoon eng ging vinden. Wat hem de vrijheid gaf om mij nog meer te domineren.
Onder het zadel is er geen enkel probleem omdat ik een hele zelfverzekerde ruiter ben als ik er eenmaal op zit heb ik het gevoel dat mij niets kan gebeuren. Daardoor is hij direct compleet ontspannen wanneer ik op stap en daardoor kan ik dus ook alle plekken aanraken tijdens het rijden waar ik op de grond niet aan mag zitten. De plekken die ik aanraak zijn dus totaal niet het probleem maar mijn afwachtende gedrag op de grond. Dit probleem heb ik in het zadel totaal niet waardoor hij dus onder het zadel super relaxt gedrag laat zien.

Moraal van het verhaal paard mankeert niets, ruiter ook niet maar het baasje op de grond moet even haar stoute schoenen aan trekken en niet (soms letterlijk) overzich heen laten lopen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:33

Super goed dat je erachter bent !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:34

Wat fijn, hopelijk is dit het inderdaad ook echt!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:36

Wat een fijne oorzaak.. fijn want:
1 heel menselijk
2 heel leerzaam
3 op te lossen.

Succes TS met je nieuwe “ ik laat me niet meer bedotten houding TS”

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 19:04

O ik dacht te zien dat er een wervel omhoog stond op de ruggen graat .

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 19:16

office schreef:
O ik dacht te zien dat er een wervel omhoog stond op de ruggen graat .

Nee het zat ook naast de ruggengraat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:44

Oke, maar even advocaat van de duivel..kan het ook zijn dat hij misschien na het rijden geen last had omdat zijn spieren opgewarmd waren?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:21

Elisa2 schreef:
Oke, maar even advocaat van de duivel..kan het ook zijn dat hij misschien na het rijden geen last had omdat zijn spieren opgewarmd waren?

Idd.

Plus een paard met ongemak weet ook wanneer hij klaar is. Na het rijden andere reacties. Hij is niet van gisteren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:04

En het stukje voeding is misschien ook een ding.
Als een paard gewerkt heeft, zijn ze meer nodig om goed te herstellen.
En bij een jong paard wat ook nog groeit is dat lang niet altijd makkelijk

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 09:19

De zadelmaker was er 3 uur na de buitenrit. Spieren kunnen dan best nog wat warm zijn maar niet zodanig dat hij niets meer zou voelen. Ze hebben op dat paard en op de zadel staan drukken daar kreeg ik al rugpijn van als ik er naar keek en hij gaf echt geen ENKELE reactie. Als er iets van pijn zou zijn is dat misschien minder maar helemaal weg zal het niet gaan.

En daarbij zijn er bij nader inzien veel meer dingen die duiden op dominantie.
Van ze zomer schreeuwde mijn man ineens bijna in paniek iets van kijk uit, toen ik door het hek wou stappen. Toen kwam mijn paard met zijn oren in de nek met open mond op me afgestormd, hij had toen net zijn vliegenmasker en graasmasker om dus die gaf ik toen de schuld. Daarna letten ik iedere keer goed op als ik door het hek heen kroop en mocht hij ook maar boos kijken stuurde ik hem achteruit. Toen was het gedrag over een nooit meer terug gekomen.
Toen begon het met longeren als ik hem van kant wou laten wisselen kon ik niet voor hem langs lopen hij blokte me of liep dwars door me heen. Dat heb ik me grondwerk opgelost door zijn kont van me af te sturen en hem zo weer de juiste kant op te sturen. Dit was ook meteen over.
Ook wou die een periode zijn hoofdstel met geen mogelijkheid in, hij maaide met zijn voorbenen en draaide van mij af. Dit heb ik opgelost door hem zelf naar het hoofdstel toen te laten bewegen in plaats van her hoofdstel naar hem. Toen kwam het gedoe met het opstappen, hij bleef maar van het opstap krukje weg draaien. Dat loste ik op door hem te leren in parkeren, maar als ik dan mijn voet in de beugel wou steken draaide hij weer terug. Dit heeft hij afgeleerd door gewoon net te blijven in parkeren tot hij keurig stil stond om mij op te laten stappen. En nu wou die dus zijn zadel niet meer op, dit heb ik niet opgelost ik ben hem alleen steeds strakker gaan vastzetten zodat hij me niet kon bijten zoekend naar waar het probleem zou zitten......

Nou dat zit dus tussen zijn oren.

Want hoe kan je anders verklaren dat alles wat ik vanaf de grond niet mag aanraken ik wel mag aanraken zodra ik met mijn kont in het zadel zit. En nu snap ik ineens ook waarom ik van de week wel mocht poetsen alles en overal en waarom dat voor het rijden dus niet mag. Als het hem uitkomt en jeuk heeft of verhaart is het prima. Maar als het hem niet aan staat moet hij er niets van weten.

Zoveel hint maar allemaal iedere keer niet gezien als dominantie, maar allemaal als angst of pijn.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 09:21

hagelslag schreef:

Hij is sinds kort op een speciaal supplement voor spieropbouw en herstel. Daarbij is het ook nog lastig dat hij nog al snel dik wordt dus voeding is een lastige. Maar hier is nu een mooi voedingsschematje voor gemaakt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:25

Ik zal niet ontkennen dat dit een mogelijke optie is. Er zijn natuurlijk allerlei karakters te vinden. Ook extreme.

Maar ik zou er toch ook over blijven nadenken waaróm dit paard zo'n behoefte lijkt te hebben om jou te domineren? Hij zou dan toch al heel vaak coupe pogingen ondernomen hebben blijkt uit je verhaal.
In theorie kan het een naar karakter trekje zijn. Maar er kan ook een andere oorzaak aan ten grondslag liggen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 12:09

Ik denk omdat ik iedere keer het probleem heb aangepakt en nooit de oorzaak.
Dus puur omdat het kan.

Hij probeert ook iedere dag bij mijn merrie hoever hij kan gaan, zij is een stuk minder zachtaardig dan ik, en toch probeert hij het de volgende dag weer. Naar haar is hij dan niet dominant, eerder heel onderdanig maar toch probeert hij iedere dag of hij even uit haar voerbak mag proeven, met als gevolg dat hij regelmatig onder de bijt plekken zit. Maar hij is geen opgever.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:23

DDDara schreef:
hagelslag schreef:

Hij is sinds kort op een speciaal supplement voor spieropbouw en herstel. Daarbij is het ook nog lastig dat hij nog al snel dik wordt dus voeding is een lastige. Maar hier is nu een mooi voedingsschematje voor gemaakt.

Jaaa oké dat is wel verstandig.
Ik neem aan dat hij ook voldoende hooi/gras krijgt?
Dat is natuurlijk de basis. Zonder de basis zetten de poedertjes en brokken meestal nog geen zoden aan de dijk

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 20:44

Dat is dan makkelijk te testen toch, de eerst volgende keer laten zadelen door een stalgenootje. Als paardlief vind dat jij te onzeker ofzo bent zou die bij een stalgenootje geen kick moeten geven, net zoals bij de zadelmaker.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 21:59

Daarom had ik het al eerder over context gebonden.

Dan zou je het wel meerdere keren moeten testen bij dezelfde persoon. Als hij de eerste keer nog niet meteen de link legt met wat hij vervelend vind (wat dat dan ook is), dan kun je bij een eerste keer prima opzadelen zoals bij de zadelmaker de volgende keer na gereden te hebben een andere reactie kunnen zien. Omdat hij dan weer een ervaring heeft opgebouwd met de nieuwe setting (in dit geval o.a. een nieuwe ruiter bijvoorbeeld).

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 04:01

Met een gedragsdeskundige je hypothese testen zou ik aanraden :)))
Hopelijk is dit de clou en is het vrij eenvoudig op te lossen .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 07:49

Het zou natuurlijk kunnen dat het in het gedrag zit, ik ken het paard verder niet maar ik zou het voor de zekerheid ook nog een beetje uit testen inderdaad.

Ik vindt het dan wel apart dat je hem de ene keer wel mag aanraken daar en dan voor het rijden niet maar goed, het kan ook een uiting zijn van wat anders, spanning oid..lastig te zeggen van achter een toetsenbord.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 17:45

Vandaag een 20 min besteed aan het opdoen van het zadel jeetje wat een verschil. Als ik dit toch had geweten had ik het nooit zo ver laten komen....

Toen ik aan kwam met het zadel gingen de oren in de nek. Een strenge UH-UH. En ik kon zo het zadel op leggen eigenlijk wat het hoe wilder ik hem op zwaaide hoe minder reactie, hoe voorzichtiger ik deed hoe bozer hij reageerde. Na een stuk of 20 keer verschillende zadels opleggen was er geen enkele reactie meer. Toen dacht ik laat ik het is met het dekje proberen.

Het dekje gooide ik zo op daar heb ik nooit een reactie bij gehad (maar die gooide/zwaaide ik altijd al op) en het zadel er op ging ook prima. Toen ik het dekje onder het zadel even omhoog wou trekken voelde ik echt 1 seconde van twijfel en meteen was hij weer heel boos en zwaaide ze hoofd naar me toe met oren plat, dus meteen een UH-UH. Gelukkig merkte ik zelf de twijfel en kon ik het dus meteen opnieuw doen en dan zonder die twijfel. Dus gooide ik het dekje er opnieuw op zadel er op dekje in de kamer omhoog trekken even schouder afvoelen zadel op de plek leggen.

Als ik maar niets voorzichtig deed en alles maar gewoon zonder twijfel zelf verzekerd deed reageerde hij ECHT HELEMAAL NIET.

Ik heb het zadel er vroeger voor hij deze reacties liet zien nooit onzeker opgelegd maar gewoon voorzichtig in de zin van het altijd rustig en zachtaardig te willen doen het ding niet op ze rug te pleuren. Maar blijkbaar heeft hij die voorzichtigheid gelezen als onzekerheid. En hoe pittiger zijn reactie werd hoe onzekerder ik er eigenlijk van werd.

Al met al denk ik dat ik het zadel er vandaag zeker een keer of 50 heb opgelegd. Hij heeft geen enkele keer naar achter getrapt of gemaaid met mijn voorbenen alleen boos gekeken en een keer zijn hoofd dreigend om gedraaid toen ik een moment van twijfel had. Maar nu weet ik dus als ik er vastberaden op afstap en gewoon doe wat ik moet doen hij gewoon doet wat hij hoort te doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:55

Fijn, dat klinkt inderdaad zoals je dacht.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:04

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 13:18

Freya6 schreef:
https://www.facebook.com/share/v/1GmwJM ... tid=wwXIfr

Ik kwam dit tegen en moest aan je denken.

Jeetje dat doet me ook echt denken aan hoe die van mij reageert, vooral echt bij de aanraking. Die reactie op het poetsen is echt wat ik krijg bij poetsen en opzadelen. Die van mij trapt meer dreigend naar achter dan dat hij echt op mij richt maar hij maait dan wel weer enorm met de voorbenen. Dat dreigend met dat hoofd op je afkomen met die oren in de nek en happen is wel echt het zelfde.

Gelukkig is mijne met grondwerk wel echt heel braaf maar dat heeft hij van jongs af aan mee gekregen. Hij heeft dan wel even met het longeren geprobeerd of hij de regie kon overnemen maar was er snel genoeg achter dat dat niet werkt, wat niet weg neemt dat hij het zo nu en dan nog is wil proberen.

Vandaag kon ik voor het eerst zonder enige reactie zijn achterbeen (wondje in smeren) normaal hoef ik daar echt niet aan te denken maar nu ging ik er gewoon zonder twijfel voor hij draaide even 2 rondjes van me weg maar al snel gaf hij het op en ik heb geen enkele lelijke reactie gehad.