Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:05

Eens dat die opmerkingen inderdaad niet veel bijdragen, hooguit een les voor een eventuele volgende keer.

Ik hoop ook met heel mijn hart dat dat kleine paardje er weer bovenop komt.
Die foto's zijn hartverscheurend.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:06

Het voorbeeld van de brandweer is welgeteld 1 keer gezegd en dat vind ik alleen maar goed.

Je kan het ook als tip zien ipv negativiteit.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:30

Ts ik hoop voor je dat het allemaal goedkomt.

Dat er verder zo doorgedramd word op wat ze had moeten doen is typisch bokt. Ik kan mij goed voorstellen dat ts geen update meer gaat geven.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:32

Voor iedereen hier in het topic die zich afvraagt of er al iets mis was met het veulen dat het niet meer op kon staan. En of er geen droge plekken waren dat het veulen alleen in de modder kon liggen:

Mijn eerste paard ging het liefste rollen in die ene plas in de wei die hij kon vinden. En daarna in het zand. Die had gewoon heel graag een schnitzel willen zijn. Hij werd een paar jaar terug gevonden door een stalgenoot terwijl hij in de wei in een modderplas lag en niet meer overeind kon komen. Paard was precies zo gaan liggen dat hij in een ondiepe kuil terecht was gekomen met de benen ietsje omhoog. Met de trekker weggetrokken twee meter opzij en hij stond weer.

Paar jaar later, mijn volgende paard: stalgenoot loopt langs de wei en denk "wat is die bult daar?". Dat was dus mijn nieuwe paard die op één of andere manier was gaan rollen op een droge plek naast een modderplas, over de rug is gerold en precies in een ondiepe kuil terecht kwam met zijn benen iets omhoog en ook niet meer op kon staan. Trekker, 2 meter verplaatsen en overeind stond hij.

Sommige paarden zijn gewoon echt niet handig in de keuzes die ze maken. Er hoeft niets aan de hand te zijn geweest behalve ongelukkige plek, niet op kunnen staan en veel paarden geven dan vrij snel op.

Blijkbaar heb / had ik toevallig twee vrij domme exemplaren. Volgens mijn instructrice gaan paarden op hun baasje lijken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:42

Ponytante schreef:
Polar schreef:
Ik denk dat het herhalen wel nuttig kan zijn.heeft.

Nou herhalen van waarom belde je ler direct de brandweer niet of ik had hem wel direct naar de kliniek gebracht heeft geen zin, is verleden tijd. Dat bedoel ik (en Pien, als ik het goed begrijp).

Het was ook meer bedoeld voor anderen die dit topic lezen die denken 'ohja! Als mijn paard vast ligt kan ik ook de brandweer bellen'.

Ibbel

Re: Veulen zwaar onderkoeld en daarna zware spierbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:49

Zelfs als je zelf niet aan de brandweer denkt, je belt toch direct een DA als je paard niet overeind kan en díe zal toch ook wel meteen zeggen, zo niet aan de telefoon, dan toch wel bij aankomst: hier moet de brandweer komen helpen? Dus ook als jezelf niet direct aan de brandweer denkt (zou ik ook niet meteen doen denk ik) je mag toch hopen dat de eerste de beste DA die je belt daar wél meteen aan denkt?

Dus ik snap ook dat 'ik kon geen hulp krijgen' niet helemaal. Al word je doorverbonden naar een weekend DA 100 km verderop (lang leve Evidensia en aanverwanten, tenslotte...) dan nog had die advies kunnen geven om half 2 's nachts en bel de brandweer kunnen zeggen...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 13:49

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat , TS . En hoop , dat je veulen er bovenop komt.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:04

Nezzie schreef:
Voor iedereen hier in het topic die zich afvraagt of er al iets mis was met het veulen dat het niet meer op kon staan. En of er geen droge plekken waren dat het veulen alleen in de modder kon liggen:

Mijn eerste paard ging het liefste rollen in die ene plas in de wei die hij kon vinden. En daarna in het zand. Die had gewoon heel graag een schnitzel willen zijn. Hij werd een paar jaar terug gevonden door een stalgenoot terwijl hij in de wei in een modderplas lag en niet meer overeind kon komen. Paard was precies zo gaan liggen dat hij in een ondiepe kuil terecht was gekomen met de benen ietsje omhoog. Met de trekker weggetrokken twee meter opzij en hij stond weer.

Paar jaar later, mijn volgende paard: stalgenoot loopt langs de wei en denk "wat is die bult daar?". Dat was dus mijn nieuwe paard die op één of andere manier was gaan rollen op een droge plek naast een modderplas, over de rug is gerold en precies in een ondiepe kuil terecht kwam met zijn benen iets omhoog en ook niet meer op kon staan. Trekker, 2 meter verplaatsen en overeind stond hij.

Sommige paarden zijn gewoon echt niet handig in de keuzes die ze maken. Er hoeft niets aan de hand te zijn geweest behalve ongelukkige plek, niet op kunnen staan en veel paarden geven dan vrij snel op.

Blijkbaar heb / had ik toevallig twee vrij domme exemplaren. Volgens mijn instructrice gaan paarden op hun baasje lijken.

Maar dit dier heeft geen enkele schuilmogelijkheid, want ze had een kruiwagen nodig ter beschutting. En een veulen vinden om half twee s nachts? Dan was er toch wel al eerder iets niet zo goed zou ik vermoeden? Ook met spoed kan je in de kliniek of bij de dierenarts onmiddelijk s nachts terecht.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:46

Binoche schreef:
Nezzie schreef:

Maar dit dier heeft geen enkele schuilmogelijkheid, want ze had een kruiwagen nodig ter beschutting. En een veulen vinden om half twee s nachts? Dan was er toch wel al eerder iets niet zo goed zou ik vermoeden? Ook met spoed kan je in de kliniek of bij de dierenarts onmiddelijk s nachts terecht.

De kruiwagen was beschutting op de plek waar het veulen gevonden is, zodat het veulen beschermd was tijdens het wachten op hulp. Ik lees nergens dat er geen enkele beschutting was in het weiland.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:48

Alsnog is het vreemd dat je je veulen die notabene 32 graden is nog 7.5u buiten laat liggen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:51

Is dit tijdens die erge storm gebeurd?
Idd denk ook aan mogelijkheid van atypische myopathie.
Staan er meer paarden op dat perceel?

Gelukkig is het je gelukt het veulen ergens op stal te zetten. Heftig zeg met die banden om en zo verzwakt. Heb je het lichamelijk kunnen nakijken op wonden / afwijkingen?

Zo lezende vrees ik wel dat dit niet meer goed komt. Het blijven dieren, een paard als vluchtdier is er niet op gemaakt om heel lang zo erbij te staan als dit.
Zelf zou ik denken: aan het infuus, hoe dan ook.
En ik zou overwegen het te laten inslapen.
Ik snap best dat dat schrikken is, en omschakelen qua wat je hoopte van dit paard, of hoe erg je eraan gehecht bent.
Dit is een vluchtdier, in belangrijke fase van zijn groei, die er zo slecht aan toe is.

1 ding begrijp ik nog niet goed: het veulen kan zelf niet opstaan. Wat moet ik me daarbij voorstellen , probeert ie het wel of helemaal niet? Hoe gaat het weer liggen? Ligt het dan de hele tijd plat dus eet dan niet, of eet het liggend?

In elk geval heel veel sterkte daar. :knuffel:
En wijsheid als eigenaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:46

Nezzie schreef:

Maar dat zegt toch niets over de situatie bij TS?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:56

Polar schreef:
Het verbaast me dat nog niemand heeft aangeboden het diertje te vervoeren. :o

Lavitabella bood haar trailer aan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:07

Ooh, dat is lief!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:26

Wat een oordelen en vooroordelen die blijven komen…

Na een uitje die heel gezellig is en bv lang uit liep, moet ik soms ook de paarden nog doen op een nachtelijk uur.

Ze staan hier ook met vrije uitloop en altijd vrij in of uit.

Niemand weet waar TS woont en hoe de situatie is en was, dus het veroordelen heeft niets van meerwaarde, alles is ondertussen al veel te vaak herhaald.

@TS hoe gaat het ondertussen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:43

@kabayo jij vraagt waarom de brandweer niet gebeld is, ik belde ze ooit omdat mijn paard vast lag maar ze kwamen niet. Ze komen dus niet altijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:43

Citaat:

Nessie hier moet ik zo vreselijk om lachen. You made my day _O-

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:01

Bij zware onderkoeling moet je juist niet te snel opwarmen. Dier was 32’ hè.
Gaat al langzaam de goede kant op en we hebben al meer ‘wonderen’ gezien. Hoop dat TS een update geeft en wens ze sowieso sterkte!!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:12

Linksachter is bij de kogel erg dik. Lijkt beetje op mok.
Die kleintjes kunnen snel een behoorlijke wormbesmetting hebben.
Wat doet de DA nu eigenlijk 3x per dag?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:40

Marigold schreef:
1 ding begrijp ik nog niet goed: het veulen kan zelf niet opstaan. Wat moet ik me daarbij voorstellen , probeert ie het wel of helemaal niet? Hoe gaat het weer liggen? Ligt het dan de hele tijd plat dus eet dan niet, of eet het liggend?

Het veulen kan niet in borst-buikligging liggen (niet bij gaan liggen en niet als het al ligt), alleen maar plat op de zij. Als het dan op wil staan gaat het wel met de benen bewegen (het schuren waar TS het over had) maar komt dus niet overeind en niet eens in borst-buik. Erg zorgelijk want dat was al voor de spierbevangenheid.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:47

GDG schreef:
Marigold schreef:

Het veulen kan niet in borst-buikligging liggen (niet bij gaan liggen en niet als het al ligt), alleen maar plat op de zij. Als het dan op wil staan gaat het wel met de benen bewegen (het schuren waar TS het over had) maar komt dus niet overeind en niet eens in borst-buik. Erg zorgelijk want dat was al voor de spierbevangenheid.

Je kent het paard en TS begrijp ik? Zoals je beschrijft klinkt het erg zorgelijk

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:20

Hoe gaat het nu met de kleine,TS? :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:25

Ik lees her en der verwijten die TS niks brengen, maar alleen schuldgevoelens vergroten.
Denk je niet dat ze zich schuldig voelt? Dat er duizend gedachten door haar hoofd spoken?!

Wat weten jullie van de situatie?
oliebol happens. Duizenden veulens die buiten lopen waar niets mee gebeurt.
Veel sterkte TS. Ik hoop dat het goed komt met je veulen. En dat je ook alles een plek kunt geven.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:40

Binoche schreef:

Meid je verspreid zoveel onzin. Mn tenen staan er krom van.
Ik voer mijn paarden ook tussen 0:00 en 03:00 ergens, dagelijks.
En qua schuilmogelijkheden weten we precies niks.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 00:32

Hutcherson schreef:
Binoche schreef:

Meid je verspreid zoveel onzin. Mn tenen staan er krom van.
Ik voer mijn paarden ook tussen 0:00 en 03:00 ergens, dagelijks.
En qua schuilmogelijkheden weten we precies niks.

Nou eerlijk gezegd verspreid ze weinig onzin. En ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die hun paarden midden in de nacht voeren. Dat jij dat wel doet wil niet zeggen dat dat normaal is.