Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ponytante schreef:Polar schreef:Ik denk dat het herhalen wel nuttig kan zijn.heeft.
Nou herhalen van waarom belde je ler direct de brandweer niet of ik had hem wel direct naar de kliniek gebracht heeft geen zin, is verleden tijd. Dat bedoel ik (en Pien, als ik het goed begrijp).
Nezzie schreef:Voor iedereen hier in het topic die zich afvraagt of er al iets mis was met het veulen dat het niet meer op kon staan. En of er geen droge plekken waren dat het veulen alleen in de modder kon liggen:
Mijn eerste paard ging het liefste rollen in die ene plas in de wei die hij kon vinden. En daarna in het zand. Die had gewoon heel graag een schnitzel willen zijn. Hij werd een paar jaar terug gevonden door een stalgenoot terwijl hij in de wei in een modderplas lag en niet meer overeind kon komen. Paard was precies zo gaan liggen dat hij in een ondiepe kuil terecht was gekomen met de benen ietsje omhoog. Met de trekker weggetrokken twee meter opzij en hij stond weer.
Paar jaar later, mijn volgende paard: stalgenoot loopt langs de wei en denk "wat is die bult daar?". Dat was dus mijn nieuwe paard die op één of andere manier was gaan rollen op een droge plek naast een modderplas, over de rug is gerold en precies in een ondiepe kuil terecht kwam met zijn benen iets omhoog en ook niet meer op kon staan. Trekker, 2 meter verplaatsen en overeind stond hij.
Sommige paarden zijn gewoon echt niet handig in de keuzes die ze maken. Er hoeft niets aan de hand te zijn geweest behalve ongelukkige plek, niet op kunnen staan en veel paarden geven dan vrij snel op.
Blijkbaar heb / had ik toevallig twee vrij domme exemplaren. Volgens mijn instructrice gaan paarden op hun baasje lijken.
Binoche schreef:Nezzie schreef:Voor iedereen hier in het topic die zich afvraagt of er al iets mis was met het veulen dat het niet meer op kon staan. En of er geen droge plekken waren dat het veulen alleen in de modder kon liggen:
Mijn eerste paard ging het liefste rollen in die ene plas in de wei die hij kon vinden. En daarna in het zand. Die had gewoon heel graag een schnitzel willen zijn. Hij werd een paar jaar terug gevonden door een stalgenoot terwijl hij in de wei in een modderplas lag en niet meer overeind kon komen. Paard was precies zo gaan liggen dat hij in een ondiepe kuil terecht was gekomen met de benen ietsje omhoog. Met de trekker weggetrokken twee meter opzij en hij stond weer.
Paar jaar later, mijn volgende paard: stalgenoot loopt langs de wei en denk "wat is die bult daar?". Dat was dus mijn nieuwe paard die op één of andere manier was gaan rollen op een droge plek naast een modderplas, over de rug is gerold en precies in een ondiepe kuil terecht kwam met zijn benen iets omhoog en ook niet meer op kon staan. Trekker, 2 meter verplaatsen en overeind stond hij.
Sommige paarden zijn gewoon echt niet handig in de keuzes die ze maken. Er hoeft niets aan de hand te zijn geweest behalve ongelukkige plek, niet op kunnen staan en veel paarden geven dan vrij snel op.
Blijkbaar heb / had ik toevallig twee vrij domme exemplaren. Volgens mijn instructrice gaan paarden op hun baasje lijken.
Maar dit dier heeft geen enkele schuilmogelijkheid, want ze had een kruiwagen nodig ter beschutting. En een veulen vinden om half twee s nachts? Dan was er toch wel al eerder iets niet zo goed zou ik vermoeden? Ook met spoed kan je in de kliniek of bij de dierenarts onmiddelijk s nachts terecht.
Nezzie schreef:Voor iedereen hier in het topic die zich afvraagt of er al iets mis was met het veulen dat het niet meer op kon staan. En of er geen droge plekken waren dat het veulen alleen in de modder kon liggen:
Marigold schreef:1 ding begrijp ik nog niet goed: het veulen kan zelf niet opstaan. Wat moet ik me daarbij voorstellen , probeert ie het wel of helemaal niet? Hoe gaat het weer liggen? Ligt het dan de hele tijd plat dus eet dan niet, of eet het liggend?
GDG schreef:Marigold schreef:1 ding begrijp ik nog niet goed: het veulen kan zelf niet opstaan. Wat moet ik me daarbij voorstellen , probeert ie het wel of helemaal niet? Hoe gaat het weer liggen? Ligt het dan de hele tijd plat dus eet dan niet, of eet het liggend?
Het veulen kan niet in borst-buikligging liggen (niet bij gaan liggen en niet als het al ligt), alleen maar plat op de zij. Als het dan op wil staan gaat het wel met de benen bewegen (het schuren waar TS het over had) maar komt dus niet overeind en niet eens in borst-buik. Erg zorgelijk want dat was al voor de spierbevangenheid.
Binoche schreef:Maar dit dier heeft geen enkele schuilmogelijkheid, want ze had een kruiwagen nodig ter beschutting. En een veulen vinden om half twee s nachts? Dan was er toch wel al eerder iets niet zo goed zou ik vermoeden? Ook met spoed kan je in de kliniek of bij de dierenarts onmiddelijk s nachts terecht.
Hutcherson schreef:Binoche schreef:Maar dit dier heeft geen enkele schuilmogelijkheid, want ze had een kruiwagen nodig ter beschutting. En een veulen vinden om half twee s nachts? Dan was er toch wel al eerder iets niet zo goed zou ik vermoeden? Ook met spoed kan je in de kliniek of bij de dierenarts onmiddelijk s nachts terecht.
Meid je verspreid zoveel onzin. Mn tenen staan er krom van.
Ik voer mijn paarden ook tussen 0:00 en 03:00 ergens, dagelijks.
En qua schuilmogelijkheden weten we precies niks.