Help! Hoe redt ik deze pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:51

pateeke schreef:
Heel jammer voor de pony en pijnlijk voor jou lijkt me. Je hebt alles gedaan wat je kon.
Als ik jou was, zou ik wel mijn grenzen aangeven en laten weten dat als er weer wat scheelt met de pony, je niet opnieuw kan inspringen. Het is voor hen een emotionele keuze denk ik - het dier niet los kunnen laten omdat deze nog van de overleden vader is. Maar ze zullen dan toch wel zelf moeder moeten ondersteunen bij de zorg voor de pony. Het is logisch lijkt mij dat je buurvrouw dat niet meer alleen aankan. Maar als je nu niet je grenzen aangeeft, staat ze binnenkort weer aan je deur om te melden dat het niet goed gaat met de pony en wordt jij er weer in meegesleurd, moet je opnieuw machteloos toekijken... Daarom zou ik het afsluiten. Het is hun pony en hun verantwoordelijkheid, oe rot het ook is voor de pony

Ja zoiets wilde ik in eerste instantie ook schrijven. Zou dit ook bij eenmalige hulp houden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:53

pmarena schreef:
Freddydeshet schreef:
Toen ik belde om de euthanasie af te zeggen waren ze al stom verbaasd en vonden ze het geen goed idee.

....bovendien is de dochter veearts

Hè..... :? Nu snap ik het niet meer....

Ze hebben wellicht een andere, "onafhankelijke" dierenarts gebeld. Deze vond het geen goed idee de pony nog in deze omstandigheden te houden, euthanasie af te zeggen.
Dat de pony terug bij de buurvrouw van TS staat, is mede de keuze van de dochter van de buurvrouw. Zij zou ook dierenarts zijn en volgens haar gaat het nu weer goed met de pony, is specifieke / extra zorg niet nodig en moeten ze enkel in de gaten houden hoe het gaat omdat buurvrouw van TS de (basis)zorg voor de pony zwaar vindt gezien haar leeftijd.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:01

Was er al bang voor... En dochter veearts, echt waar? ...
Ts, je hebt werkelijk alles gedaan(en meer). Hopelijk krijg je het losgelaten, meer kun je niet doen. En inderdaad, ik zou stoppen met helpen, als buurvrouw het zwaar heeft dan moet ze zoeken naar een goede oplossing(zoals deze oplossing zich letterlijk aan der voeten wierp). Lief dat het aanbod blijft staan, hopelijk veranderen ze nog eens van gedachte... Maar verder ts; probeer het echt los te laten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:05

Dochter die dierenarts is woont hier niet in de buurt. Daarom is er een andere (lokale) dierenarts bij geweest.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:26

Moeder kan niet optimaal voor pony zorgen en heeft geen ziekte inzicht tav HB, dochter is VA en moet zien dat het dier niet onder optimale omstandigheden wordt gehouden. Ik zou zeggen, dat is geen ingewikkelde rekensom :?
Jammer dat ze het aanbod hebben afgeslagen. Ik zou meer afstand nemen en de deur tot op een klein kiertje dicht trekken.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:41

Ik lees al het hele topic mee maar jeetje, dit had zo'n mooi feel good einde kunnen krijgen en dan dit. Moeder zal het vast niet slecht bedoelen. Die zal emotie hebben omdat hij van de overleden vader was, en als je dochter die veearts is zegt dat het prima gaat zo snap ik wel dat je als leek dat gelooft en de pony wil houden. Maar dat die dochter dit zegt als veearts zijnde....

Ik vrees ook dat je enkel los kan laten nu. Ik zou idd ook aangeven dat je je niet in de huidige beslissingen kan vinden en geen hulp kan blijven geven als het weer fout gaat, en dat dit eenmalig was. Dit is gewoon wachten tot het weer fout gaat en dan blijf je bezig. Anders mag je bij acute problemen straks steeds komen pleisters plakken, maar wordt advies ter voorkoming en langdurige verbetering niet gevolgd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:48

Hoe graag ik de pony ook had willen helpen, ik sluit me wel bij bovenstaande aan TS. Het siert je enorm dat je het beste wil voor Claire. En ik snap ook dat het voor hen gek is dat een wildvreemde een plek aanbiedt (misschien zou ik ook wel denken: lekker makkelijk, die ziet een gratis pony). Maar laat de keuze en het probleem van deze mensen niet jouw probleem worden. Ga niet tussen de familie staan, want dat ga je niet winnen. Nu is winnen niet zo’n lekker woord, want het is geen wedstrijd. Maar als de band binnen de familie zo sterk is en de dochters ook zo emotioneel gebonden zijn aan deze pony, dan krijg je daar straks alleen maar gedonder mee. En daar is niemand mee geholpen.
Hou de deur op de kier bij echte noodzaak, maar ga niet het probleem oplossen. Hooguit adviseren om de dierenarts te bellen als dat nodig is. Burenhulp zeg maar. Dat is prima. Maar neem niet opnieuw de zorg op je. Dat is dan nu de verantwoordelijkheid van de dochters.

Nu is het voor mij makkelijk praten, want ik ben veel minder betrokken. Maar mijn ervaring is dat als mensen dit soort beslissingen nemen vanuit emotie, dat er geen ruimte is voor andere ideeën.
Mocht je me nog eens nodig hebben, je hebt mijn nummer :(:). Ook hier staat de deur nog gewoon op een kier, maar ze moeten hem zelf open doen.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 05-10-24 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 20:50

Ik merk dat ik gewoon een beetje boos ben. Ik had uit respect er niet bij gezegd dat de dochter veearts is, maar ik vind voor een veearts het extreem slecht handelen.

Dat je als veearts zijnde je moeder van 82 voor een pony laat zorgen die een verleden heeft van gezondheidsproblemen en ook nog alleen staat vind ik dat er echt iets mis gaat.

Maar goed, ik ga inderdaad niet nog een keer inspringen als er iets is met deze pony, hoe erg ik het ook vind.

Ik had het aller aller aller beste plekje voor deze pony gevonden (nogmaals dankjewel!!!) bij daihyo, en ik heb voor de pony gezorgd voor 2 weken en toestemming gekregen in die tijd om te handelen hoe ik dacht dat eerlijk was tegenover de pony, en dan komt de dochter uit verweggiestan zich ermee bemoeien en moet de pony meteen terug...

Veel frustratie over de situatie, die arme pony staat daar dalijk weer 2 jaar in haar eentje.

Het was fijn om het/zorgen/frustratie te kunnen delen op bokt

assebassie

Re: Help! Hoe redt ik deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:58

Je hebt helemaal gelijk.
Alleen 2 jaar? Lijkt me lang.
Je bent een kanjer!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:01

Ik begrijp dat je boos bent.
Ik denk dat de dochter niet met een objectieve / dierenartsbril naar de pony en de situatie kijkt. Zij zal de pony waarschijnlijk ook moeilijk kunnen loslaten omdat deze van haar overleden vader is. Ze zal “zien” wat ze wil zien en een momentopname. Mede daarom zou ik dus wel duidelijk maken dat als haar moeder de zorg niet meer aankan, zij een oplossing zal moeten zoeken en vinden. En het is aan jouw buurvrouw om naar haar dochter toe ook haar grenzen aan te geven en te zeggen wat ze nog wel en wat ze niet meer kan.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 23:16

Neee wat jammer..... En wat erg. Houden van is ook loslaten. Jammer dat emoties boven welzijn lijken te staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 07:33

Het klinkt zo egoïstisch, dochter ver weg die pony wil behouden, zelf niet kan helpen bij de zorg maar wel soort van dwingt dat moeder op bejaarde leeftijd het maar moet blijven doen terwijl die aangeeft het zwaar te vinden) en pony maar alleen moet blijven staan omdat dochter wil dat het beestje blijft.

Maar we weten de andere kant van het verhaal niet. Misschien heeft dochter wel de indruk dat moeder eigenlijk geen afscheid van het dier wil / kan nemen. Misschien gaan ze wel iets anders regelen :?

Ik vind het in ieder geval wel bijzonder dat als je een mooi aanbod zo dichtbij krijgt dat je het dier vanaf de weg nog kan zien lopen (als ik het goed begrijp?), pony vriendjes heeft, moeder van de dagelijkse zorg af is. Dan zou vader dat als paardenliefhebber en iemand die houdt van zijn vrouw, toch liever gezien hebben neem ik aan.

Ik vind het ook wel heel bijzonder dat we van slecht lopende pony en oei spannend dat dinsdag de pijnstilling op zal zijn, ineens een paar dagen later zitten op "pony krijgt al 2 dagen geen pijnstilling meer terwijl het nog lang geen dinsdag is) en loopt volgens dochter die VA is helemaal prima aan de longe".

Ik zou denk ik inderdaad de deur op een kier laten. Dat als moeder / buuf toch nog een keer hulp vraagt, je aangeeft dat je niet weer hetzelfde gaat doen maar aan Daihyo vraagt of die het diertje nog zou willen. Dat het aanbod zeg maar open blijft staan zolang de ruimte er is.

Of TS, je moet zelf tegen die tijd wel het diertje erbij kunnen hebben, dan is het anders natuurlijk. Dan hoef je het beestje niet te laten stikken vanuit een soort trots ofzo :(:)

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 13:42

Nou na weer maanden op een klein modderig stukje te hebben gestaan, en 'belooft' te hebben om de hele wei om te ploegen naar paddock of dayio te contacteren wat niet gebeurd is...

Is ze opeens weg.

Vanochtend berichte gestuurd om te vragen wat er met haar gebeurd is,ik hoopte nog dat daiyo haar stiekem had opgehaald.

Ze heeft een nieuwe eigenaar in Braband en staat met een oude shet.

Het is absoluut beter dan ze had dus daar ben ik blij om. De manier waarop dit jarenlang is gegaan is erg triest voor de pony, maar nu heeft ze eindelijk een maatje!

Afbeelding de pony is aan de linkerkant

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:34

Tjee, wat een ontwikkeling.... en dan ook opeens in Brabant......
Hier hebben ze zo te zien in ieder geval al een ruime paddock, dus dat scheelt.

Mooi dat je je zo hebt ingezet... nu maar proberen los te laten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:05

Best bijzonder dat ze dan wel naar Brabant is verkocht maar niet naar Daiyo mocht. Nou gelukkig heeft ze nu in ieder geval een maatje en is de blubber niet representatief voor hoe ze er normaal bij staan.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:02

Pfft.
Hopelijk heeft het dier het daar goed. Je hebt enorm je best gedaan, ts!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:30

Soms zou je in het hoofd van mensen willen kruipen om te zien hoe ze tot bepaalde beslissingen komen.
Hopelijk blijft de pony het nu beter hebben. Moet eerlijk zeggen dat ik niet heel enthousiast word van de foto, maar goed, geen enkele plek kan je beoordelen op basis van 1 foto.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:18

Dat is problemen zoeken die er niet hoeven te zijn. Die foto ziet er bijlange niet slecht uit vergeleken met veel plekken waar paarden lopen in de winter.

TS, was het niet zo dat ze bij daihyo nog geld moesten investeren in de pony of indien er onderzoeken nog moesten gedaan worden alvorens de pony mocht verhuizen, die dan voor de vorige eigenaren waren?
Meen me dat te herinneren uit het topic hier...

Misschien dat ze dat niet meer wilden?
En dat deze nieuwe eigenaar misschien iets betaald heeft voor de pony?