Straalkanker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Re: Straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:54

@muze. Sorry te lezen dat jij ook een paard verloren hebt aan hoefbevangenheid. Het is zeker in de acute fase idd een verschrikkelijk pijnlijke ziekte. En ja ik herken me helemaal in het beeld dat er groep mensen is die ten koste van het arme dier mee verder willen sukkelen en je er op aan kijken als je het advies van een DA volgt die aangeeft dat dit toch echt niet meer goedkomt.

Ook in deze post is de bijkomende hoefkanteling wel iets om mee te nemen in het totaal oordeel.
Een Smid gelieerd aan een gerenomeerde kliniek zal dit ook zeker doen.
Aanhangers van de barefoot bekappers bekijken het vaker vanuit de filosofie dat er na een lange periode van pijn wel weer goed komt is mijn ervaring.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:08

Citaat:
Behalve dat ze ontlastend loopt lijkt ze er verder ook niet direct veel pijn aan te hebben. Haar lichaam ziet er ook super uit, heeft een blije blik op haar gezicht en niet de “painface”, ook niet tijdens het lopen. Onderstaand foto’s van de hoef nadat we hem schoongemaakt hadden en met Betadine ingesmeerd

Het barefoot bekappen is geen filosofie. Het is net zo concreet als de hoefsmid opleiding, en net zo bewezen om er een HBO opleiding aan te verbinden. Sterker nog; de lesmaterialen van 'die filosofie' worden bij de hoefsmidopleiding gebruikt...
Waar het om draait is de overweging wat het mag kosten, hoelang het genezingsproces duurt, of het paard geld moet opleveren... Een manege kan een kreupel paard niet jarenlang in de ziektewet doen, daar is het geld niet voor; paard moet geld opleveren en zo niet, dan is het vaak worst.

Die pijnfase zal ze al gehad hebben.
Gelukkig is TS scherp genoeg op de signalen, en hopelijk krijgt dit nog vrij jonge paard een kans te herstellen, al is het maar als gezelschapspaard. Het zal wel wat flink wat tijd vergen, en pecunia.
Stel de lamellen groeien vanuit de kroonrand weer stevig aan, en er is geen terugval, dan zal de kanteling ook afnemen. Wat ze zegt; afmaken is definitief en niet terug te draaien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:30

Duhelo schreef:
@ts: ik ben eigenlijk heel erg benieuwd van foto's van het paard in zijn geheel, de hoefstand, en hoe ze loopt/oogt. Zou je die eventueel willen delen? (mag uiteraard ook per pb, ik zou snappen dat je een paard dat niet helemaal rad is niet zomaar online wil gooien, gezien hoe bokt kan reageren :+ )

Ik ook.

En is het echt maar aan 1 hoef? Want hoefbevangenheid zie je toch vaker aan 2 hoeven, en dan meestal voor. 4 hoeven komt al minder vaak voor en 1 hoef hoor je echt zelden.

Als de pijn wat het dier heeft mee lijkt te vallen, dan snap ik dat je het wel wilt proberen. En vergeet niet dat 1 opinie niet de waarheid hoeft te zijn. Ik zou wel een second opinion vragen bij een andere dierenarts of hoefsmid. Ik ken gelukkig ook het verhaal van sterk gekantelde hoefbeenderen en advies af te maken waarbij de eigenaar het dier op een flink dieet gezet heeft (echt tot te mager aan toe zeg maar), goed de hoeven heeft bijgewerkt en daarna liep het dier gewoon weer goed. Daarna werd er ook weer gereden. Uiteindelijk is artrose als gevolg van de hoefbevangenheid en anders belasten het probleem geworden en is er dus iets van 8 jaar later alsnog ingeslapen, maar het dier heeft dus nog wel enige jaren als rijpaard dienst gedaan. Geen topsport, maar gewoon ritjes in de wei of een klein buitenritje. IJzers zijn niet gebruikt. Ook geen gewone hoefsmid, maar een bekapper.

Oh, ik kwam deze net tegen op facebook, dit mag je toch wel weer hoop geven hoop ik. Ik weet zeker dat veel dierenartsen inslapen zouden adviseren:

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 14:20

Maar een kanteling hoeft helemaal niet te komen door hoefbevangenheid.
Het kan ook komen doordat de witte lijn aangetast is na een heftig hoefzweer, de witte lijn aangetast is door schimmel.
Bij een kanteling wil je de teen ontlasten en flink inkorten, dan moeten ze wel kunnen dragen op de achterkant van hun hoef.
Maar of dat fijn kan bij deze hoef is natuurlijk wel een dillema met deze straal.

Mate van kanteling zegt lang niet altijd iets over de mate van ongemak. Mijn merrie die ik na 7 maanden strijden heb laten gaan had nauwelijks kanteling maar kon alleen maar liggen (niet de 7 maanden lang natuurlijk, anders was de keus eerder gemaakt, het is op en af gegaan).
En ik begeleid ook pony's met vergoeide voeten waarvan ik denk het het hoefbeen ook compleet vergroeid is (niet op de foto geweest, niet mijn pony's) maar die er best mee funcitioneren (niet 100% rad, maar wel fris en vrolijk)

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 19:19

germie schreef:
WupWinnie schreef:

We hebben het inslapen tot nu toe nog even uitgesteld, we gaan toch even kijken wat mogelijk is. Zolang ze nog vrolijk oogt gaan we proberen haar er bovenop te helpen, al is het maar dat ze pijnvrij weidemaatje kan zijn. Mocht het toch blijken dat ze te veel pijn krijgt/heeft, dan is het klaar. Zoals iemand tegen mij zei, inslapen kan altijd nog, maar je kan het niet terugdraaien. Liever wel geprobeerd dan niet

Ik denk dat dat netjes is naar het dier toe.
En er zijn paarden met een gekanteld hoefbeen die door goed bekappen weer zodanig op de rit kwamen dat ze weer bereden konden worden en soms zelfs een sprongetje weer mogelijk was. Het herstelt dan niet, maar de hoef past zich aan.
Hopelijk lukt dat dan hier ook.

Ik heb het of gemist of over heen gelezen, maar hoe oud is het paard? En het probleem zit dus echt maar in 1 hoef en verder lijkt het dier gezond, vrij van gekke artroses enz?

Hoe ze er verder van binnen uit ziet geen idee, ze lijkt/oogt verder gezond op die ene voet na. Natuurlijk moeten we de andere voeten niet vergeten, anders heeft ze straks 3 slechte voeten en 1 goede voet, alleen vindt ze nu lastig om de andere 3 op te tillen omdat ze toch wel last heeft van haar slechte voet

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 19:21

Duhelo schreef:
@ts: ik ben eigenlijk heel erg benieuwd van foto's van het paard in zijn geheel, de hoefstand, en hoe ze loopt/oogt. Zou je die eventueel willen delen? (mag uiteraard ook per pb, ik zou snappen dat je een paard dat niet helemaal rad is niet zomaar online wil gooien, gezien hoe bokt kan reageren :+ )

Ja hoor, ik zal zo even foto’s/filmpjes maken (wilde ik sowieso al doen). Wil eigenlijk ook een insta acc aanmaken voor degene die het interessant/leuk vinden om dit traject te volgen, maar ook zodat ik het zelf terug kan zien. Stuur maar een pb, ik met nog niet zo bekend met bokt :P

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 19:24

germie schreef:
Duhelo schreef:

Ik ook.

En is het echt maar aan 1 hoef? Want hoefbevangenheid zie je toch vaker aan 2 hoeven, en dan meestal voor. 4 hoeven komt al minder vaak voor en 1 hoef hoor je echt zelden.

Als de pijn wat het dier heeft mee lijkt te vallen, dan snap ik dat je het wel wilt proberen. En vergeet niet dat 1 opinie niet de waarheid hoeft te zijn. Ik zou wel een second opinion vragen bij een andere dierenarts of hoefsmid. Ik ken gelukkig ook het verhaal van sterk gekantelde hoefbeenderen en advies af te maken waarbij de eigenaar het dier op een flink dieet gezet heeft (echt tot te mager aan toe zeg maar), goed de hoeven heeft bijgewerkt en daarna liep het dier gewoon weer goed. Daarna werd er ook weer gereden. Uiteindelijk is artrose als gevolg van de hoefbevangenheid en anders belasten het probleem geworden en is er dus iets van 8 jaar later alsnog ingeslapen, maar het dier heeft dus nog wel enige jaren als rijpaard dienst gedaan. Geen topsport, maar gewoon ritjes in de wei of een klein buitenritje. IJzers zijn niet gebruikt. Ook geen gewone hoefsmid, maar een bekapper.

Oh, ik kwam deze net tegen op facebook, dit mag je toch wel weer hoop geven hoop ik. Ik weet zeker dat veel dierenartsen inslapen zouden adviseren:

[ Afbeelding ]

Ik heb geen idee of dit van bevangenheid komt, het is haar achtervoet namelijk. Hoorde wel mensen zeggen dat ze kanteling kan komen door de staat van haar hoef in het geheel. Hoe haar andere voeten er van binnen uit zien, geen idee

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:58

Een kanteling op een hoef komt meestal door andere oorzaken dan HB. Dir kan mechanische bevangenheid zijn, door een zweer, of door gewoon hele slechte bekapping.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 17:05

Hoe is het nu?

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:10

Voor degene die om een update vroegen: vandaag is een andere da geweest. Zij staat er vrij positief in, maar waarschuwt mij ook dat we natuurlijk niet met zekerheid kunnen zeggen dat ze beter wordt. Rechtsvoor heeft ze straalkanker, dit bleek al tijdens het bekappen met mijn smid. Hier maakt de da zich niet zo’n zorgen over omdat het vrij mild is. Alleen rechtsachter, haar zorgvoetje, kan ze niet met duidelijkheid zeggen of dit wel of niet goed komt. Linksachter moeten we nu ook in de gaten houden, doordat ze compenseert voor het niet goed kunnen staan op rechts. Ook mijn smid zei dat het een kwestie was van goed uitgroeien. Het deel wat namelijk nog goed vast zit, ziet er gezond uit. Hij heeft aan de voorkant een gat gemaakt om de kijken hoe ver de want los was, dit viel mee vond hij. Aan de zijkant zit de wand best wel een stuk nog vast, alleen aan de voorkant is hij los tot aan iets onder de kroonrand. Ze gaat nu aan de medicatie tegen de straalkanker en aan de pijnstilling, ze krijgt 1,5maand de tijd om te verbeteren en gebeurd er niks dan moeten we gaan kijken of er een ander traject is wat haar kan helpen. Ik zit er aan te denken om een insta account te beginnen voor degene die het interessant vinden om dit traject zo te volgen. Bokt vind ik namelijk erg ingewikkeld, vooral op je telefoon met het invoegen van foto’s :j

RA na het bekappen:
Afbeelding

RV afgelopen week:
Afbeelding

Onderkant RA na het bekappen:
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:13

De foto RA na het bekappen, is dit een afgewerkte voet? Want heel netjes bekapt vind ik hem zo totaal niet.
RV ziet er niet slecht uit! Straalkanker is wel vooral droog houden, idealiter pak je die dus in met speciaal poeder tegen het vocht.

RA zal inderdaad wel uitgroeien. Heeft de smid niet voorgesteld om het gat op te vullen met twee componenten, of laat hij het liever express open voor een reden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:17

Ik doe niets met instagram, dus hoop dat je hier updates wilt blijven plaatsen.

Ik vind het er op dit moment niet eens zo slecht uitzien. Dat gat ra groeit er wel uit. De hoef lijkt nog wat lang, maar dat kan natuurlijk een reden hebben.

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:22

Duhelo schreef:
De foto RA na het bekappen, is dit een afgewerkte voet? Want heel netjes bekapt vind ik hem zo totaal niet.
RV ziet er niet slecht uit! Straalkanker is wel vooral droog houden, idealiter pak je die dus in met speciaal poeder tegen het vocht.

RA zal inderdaad wel uitgroeien. Heeft de smid niet voorgesteld om het gat op te vullen met twee componenten, of laat hij het liever express open voor een reden?

RA is heel “grof” bekapt om te kijken hoe het bij trekt. Is wel nog wat gevijld hoor, foto’s zijn van tijdens het bekappen. Maar doordat ze er weinig druk op wilt zetten wilt de smid niet ineens veel weghalen, omdat ze dan ook geen steun meer heeft. Het blijft expres open omdat ze in het begin zo vol met maden zat bij die voet, en we niet wisten hoe snel ze madenvrij zou zijn, dit geeft mij de kans om het goed te ontsmetten wanneer nodig

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 13:24

germie schreef:
Ik doe niets met instagram, dus hoop dat je hier updates wilt blijven plaatsen.

Ik vind het er op dit moment niet eens zo slecht uitzien. Dat gat ra groeit er wel uit. De hoef lijkt nog wat lang, maar dat kan natuurlijk een reden hebben.

Is idd langer dan gewenst, maar komt omdat ze dan nog wat steun heeft. Aan de rechterkant zit de wand nog vast, in het midden helemaal niet en links half. Het slijt natuurlijk ook niet doordat ze er niet goed op loopt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:26

WupWinnie schreef:
Duhelo schreef:

RA is heel “grof” bekapt om te kijken hoe het bij trekt. Is wel nog wat gevijld hoor, foto’s zijn van tijdens het bekappen. Maar doordat ze er weinig druk op wilt zetten wilt de smid niet ineens veel weghalen, omdat ze dan ook geen steun meer heeft. Het blijft expres open omdat ze in het begin zo vol met maden zat bij die voet, en we niet wisten hoe snel ze madenvrij zou zijn, dit geeft mij de kans om het goed te ontsmetten wanneer nodig

Dat klinkt als een logische reden idd (het iets langer laten). Het raspen hoopte ik inderdaad wel op, kon me niet voorstellen dat deze voet "af" was.

En open laten ivm maden is idd een goede, sommige schimmels en bacteriën thriven ook op donkere, natte, zuurstofloze plekken, dus in zo een geval is afsluiten net niet goed.

Ik denk dat proberen alles zo droog mogelijk te houden ook wel snel verbetering kan geven.
Zijn hoefschoenen een optie voor wat meer comfort?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:52

Qua instagram, je moet daar al regelmatig en consequent posten wil je dat mensen je kunnen vinden, ik weet dat toen wij met die straalkanker sukkelden, instagram het laatste op mijn zorgenlijstje was. Ik hoop ook dat je hier wilt blijven posten!
Gok dat je bij insta veel censuur gaat krijgen en dan (ik spreek even voor mezelf) wordt er snel overheen gescrolld.

Ik denk dat open laten ook niet slecht is, je weet niet hoeveel vuil er in zit en dan kan het er maar beter ergens uit kunnen.
Goed droog houden inderdaad, zuivere droge stal of inpakken. Weet niet hoe groot de hoeven zijn, maar als er mega hoefschoenen beschikbaar waren had ik dat toen 100% aangeschaft. Wij moesten met luiers, watten en duct tape aan de slag.

Ik blijf duimen voor jullie!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:15

Ik heb ooit nog wel een ander paard gevolgd met straalkanker op IG. Dat was een groot grijs trekpaard :)
Je kan het steeds proberen als je het makkelijker vind om daar foto's op te plaatsen.
Je moet natuurlijk geen 10 000 volgers verwachten als dat niet je doelstelling is, maar als je het makkelijk vind om het traject bij te houden waarom niet :) Ik zal alvast volgend dan!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:27

Dat was Tycho denk ik!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 23:59

Ik weet niet waar je precies woont, maar via via weet ik dat ze in Bodegraven een speciaal zelfgemaakt middel hebben tegen straalkanker. Bij dat paard is het uiteindelijk weer helemaal goed gekomen met de straalkanker

WupWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 21:07

Lang geleden dat ik een update heb gegeven, helaas niet zo’n leuke update. Vanochtend zijn we met Audrey naar de kliniek gegaan en hebben haar daar laten inslapen. Het was wel hoef/straalkanker in de achtervoet, maar doordat de zool dood was groeide het daar niet naar buiten. Binnenin was het zo aan het woekeren dat zelfs het nieuwe weefsel aangetast was. Samen met wat andere problemen die ik verdenk bij haar (maagzweren, last van haar lichaam want bijna overal beet ze je als je haar aanraakte, haken op de kiezen) hebben we de keuze gemaakt om haar te laten gaan. Straalkanker blijft een eindeloos gevecht en je gaat het uiteindelijk niet winnen. Zeker niet in deze staat. De dierenarts zei dat inslapen een goede keus was nu. Ze was ook echt heel snel weg, waarschijnlijk was ze zo moe en op van het vechten tegen de pijn terwijl ze dat niet liet zien. Niet de update die ik wilde geven, maar helaas is het niet anders :(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:22

Jeetje wat verdrietig. Heel veel sterkte, jullie hebben gedaan wat jullie konden.
Liep ze tot de verkoop nog in de lessen? Arm dier...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:23

Ahh dat is heel erg jammer!

Maar tenminste wel een eerlijke beslissing.
Hopelijk heeft ze nu rust gevonden en wist ze ook dat jullie het beste met haar voor hadden!

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:15

Wat vreselijk naar zeg. Je hebt je best gedaan voor het paardje, nu is verder lijden bespaard. Ik vind dat je goed hebt gehandeld! :(:)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:33

Wat een verdrietig bericht. Sterkte TS.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:17

Wat verdrietig. Alles geprobeerd... Een moeilijke, maar wijze keuze.
Veel sterkte met het gemis.