Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Behalve dat ze ontlastend loopt lijkt ze er verder ook niet direct veel pijn aan te hebben. Haar lichaam ziet er ook super uit, heeft een blije blik op haar gezicht en niet de “painface”, ook niet tijdens het lopen. Onderstaand foto’s van de hoef nadat we hem schoongemaakt hadden en met Betadine ingesmeerd
Duhelo schreef:@ts: ik ben eigenlijk heel erg benieuwd van foto's van het paard in zijn geheel, de hoefstand, en hoe ze loopt/oogt. Zou je die eventueel willen delen? (mag uiteraard ook per pb, ik zou snappen dat je een paard dat niet helemaal rad is niet zomaar online wil gooien, gezien hoe bokt kan reageren)
germie schreef:WupWinnie schreef:
We hebben het inslapen tot nu toe nog even uitgesteld, we gaan toch even kijken wat mogelijk is. Zolang ze nog vrolijk oogt gaan we proberen haar er bovenop te helpen, al is het maar dat ze pijnvrij weidemaatje kan zijn. Mocht het toch blijken dat ze te veel pijn krijgt/heeft, dan is het klaar. Zoals iemand tegen mij zei, inslapen kan altijd nog, maar je kan het niet terugdraaien. Liever wel geprobeerd dan niet
Ik denk dat dat netjes is naar het dier toe.
En er zijn paarden met een gekanteld hoefbeen die door goed bekappen weer zodanig op de rit kwamen dat ze weer bereden konden worden en soms zelfs een sprongetje weer mogelijk was. Het herstelt dan niet, maar de hoef past zich aan.
Hopelijk lukt dat dan hier ook.
Ik heb het of gemist of over heen gelezen, maar hoe oud is het paard? En het probleem zit dus echt maar in 1 hoef en verder lijkt het dier gezond, vrij van gekke artroses enz?
Duhelo schreef:@ts: ik ben eigenlijk heel erg benieuwd van foto's van het paard in zijn geheel, de hoefstand, en hoe ze loopt/oogt. Zou je die eventueel willen delen? (mag uiteraard ook per pb, ik zou snappen dat je een paard dat niet helemaal rad is niet zomaar online wil gooien, gezien hoe bokt kan reageren)
germie schreef:Duhelo schreef:@ts: ik ben eigenlijk heel erg benieuwd van foto's van het paard in zijn geheel, de hoefstand, en hoe ze loopt/oogt. Zou je die eventueel willen delen? (mag uiteraard ook per pb, ik zou snappen dat je een paard dat niet helemaal rad is niet zomaar online wil gooien, gezien hoe bokt kan reageren)
Ik ook.
En is het echt maar aan 1 hoef? Want hoefbevangenheid zie je toch vaker aan 2 hoeven, en dan meestal voor. 4 hoeven komt al minder vaak voor en 1 hoef hoor je echt zelden.
Als de pijn wat het dier heeft mee lijkt te vallen, dan snap ik dat je het wel wilt proberen. En vergeet niet dat 1 opinie niet de waarheid hoeft te zijn. Ik zou wel een second opinion vragen bij een andere dierenarts of hoefsmid. Ik ken gelukkig ook het verhaal van sterk gekantelde hoefbeenderen en advies af te maken waarbij de eigenaar het dier op een flink dieet gezet heeft (echt tot te mager aan toe zeg maar), goed de hoeven heeft bijgewerkt en daarna liep het dier gewoon weer goed. Daarna werd er ook weer gereden. Uiteindelijk is artrose als gevolg van de hoefbevangenheid en anders belasten het probleem geworden en is er dus iets van 8 jaar later alsnog ingeslapen, maar het dier heeft dus nog wel enige jaren als rijpaard dienst gedaan. Geen topsport, maar gewoon ritjes in de wei of een klein buitenritje. IJzers zijn niet gebruikt. Ook geen gewone hoefsmid, maar een bekapper.
Oh, ik kwam deze net tegen op facebook, dit mag je toch wel weer hoop geven hoop ik. Ik weet zeker dat veel dierenartsen inslapen zouden adviseren:
[ Afbeelding ]
Duhelo schreef:De foto RA na het bekappen, is dit een afgewerkte voet? Want heel netjes bekapt vind ik hem zo totaal niet.
RV ziet er niet slecht uit! Straalkanker is wel vooral droog houden, idealiter pak je die dus in met speciaal poeder tegen het vocht.
RA zal inderdaad wel uitgroeien. Heeft de smid niet voorgesteld om het gat op te vullen met twee componenten, of laat hij het liever express open voor een reden?
germie schreef:Ik doe niets met instagram, dus hoop dat je hier updates wilt blijven plaatsen.
Ik vind het er op dit moment niet eens zo slecht uitzien. Dat gat ra groeit er wel uit. De hoef lijkt nog wat lang, maar dat kan natuurlijk een reden hebben.
WupWinnie schreef:Duhelo schreef:De foto RA na het bekappen, is dit een afgewerkte voet? Want heel netjes bekapt vind ik hem zo totaal niet.
RV ziet er niet slecht uit! Straalkanker is wel vooral droog houden, idealiter pak je die dus in met speciaal poeder tegen het vocht.
RA zal inderdaad wel uitgroeien. Heeft de smid niet voorgesteld om het gat op te vullen met twee componenten, of laat hij het liever express open voor een reden?
RA is heel “grof” bekapt om te kijken hoe het bij trekt. Is wel nog wat gevijld hoor, foto’s zijn van tijdens het bekappen. Maar doordat ze er weinig druk op wilt zetten wilt de smid niet ineens veel weghalen, omdat ze dan ook geen steun meer heeft. Het blijft expres open omdat ze in het begin zo vol met maden zat bij die voet, en we niet wisten hoe snel ze madenvrij zou zijn, dit geeft mij de kans om het goed te ontsmetten wanneer nodig