[volg] arthrodese kroongewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: [volg] arthrodese kroongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 21:18

Nee, ze moet sowieso nog 2 weken boxrust.
En als het goed is gaan we daarna rustig opbouwen.
Van het weekend mailt de chirurg alles door.
Heb ook direct contact met beide chirurgen die haar hebben geopereerd.
Ik ga ze elke 2/3 dagen een filmpje sturen, dan mag ze even buiten de stal stappen, maar dat gaat echt maar om een paar stappen.
En ik moet foto's sturen van de wond na de verbandwissel. Die is iedere 3/4 dagen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:39

Dit is echt een heftig traject!
Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog een keer; respect voor wat je voor Olivia doet.
Ga je ons in dit topic "meenemen" in het proces?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 21:47

Ja, hij is iets heftiger dan vooraf gedacht. Mede door die ontsteking. :=

Is wel de planning, voor mezelf ook mooi om dit weer terug te kunnen lezen. :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 06:22

Dat lijkt me ook fijn vvoor mensen die in een vergelijkbare situatie als jij komen, want via google is weinig te vinden over deze operatie bij een paard.
Ik blijf iig volgen!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 07:47

Dat was waar ik idd ook tegenaan liep.
Er is niks te vinden over het hele traject.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:00

Fijn dat ze weer thuis is!

Hier liep de temperatuur toch weer op na de reis naar huis, maar daar waren wij voor gewaarschuwd dat dat normaal was en pas boven bepaalde temperatuur werd het alarmerend. Vond dat echt doodeng, op de kliniek goede temperatuur en thuis ineens weer omhoog. Maar gelukkig was dat maar kort.

Hoop dat het bij jullie niet gebeurd of ook alleen is door reis enzo. Succes nog! Maar wat heerlijk dat ze er weer is

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 12:22

Hier gelukkig geen temperatuur stijging. :D
Gister avond was ze 37,6 en vanochtend 37,5
Ze moet nog wel even wennen dat ze niet naar buiten mag met de rest. :=

Maar vanochtend stond ze vooral te hinneken, gisteravond was ze veel onrustiger en flink aan het draaien in stal. Ben wel blij dat ze daar mee gestopt is. Dat is niet zo bevordelijk voor haar been. :=

Wel heeft ze gelegen vannacht. Dus daar al heel blij mee. Ze pakt zeker wel haar rust.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:49

Wat fijn voor jullie dat ze weer thuis is!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:15

Petpa schreef:
Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog een keer; respect voor wat je voor Olivia doet.

En ik hoop dan dat dat het waard is. Want ergens vind ik het wel heel sneu voor het paard. Die heeft hier niet om gevraagd, die kun je niet vertellen waarom die ineens in het weideseizoen 7*24 op stal moet staan. Die wordt verhuisd, wordt ineens wakker na een operatie met pijn, krijgt spuiten, mag niet bewegen, enz. Niet elk paard zou dat accepteren.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:31

germie schreef:
Petpa schreef:

En ik hoop dan dat dat het waard is. Want ergens vind ik het wel heel sneu voor het paard. Die heeft hier niet om gevraagd, die kun je niet vertellen waarom die ineens in het weideseizoen 7*24 op stal moet staan. Die wordt verhuisd, wordt ineens wakker na een operatie met pijn, krijgt spuiten, mag niet bewegen, enz. Niet elk paard zou dat accepteren.

Wat is het waard zijn?
In het openingsbericht geeft TS aan dat er 2 opties zijn; de arthrodese of inslapen.
En dan maakt iedere eigenaar (of dat nou een paard of een huisdier is) de afweging of hij / zij de financiële middelen heeft + de moeite voor het dier wil doen.

Olivia zal niet begrijpen wat haar nu overkomt.
Maar indien TS haar, in een theoretisch geval, in gezonde staat als manegepaard had verkocht dan liep ze haar rondjes door de bak ipv de weidegang.

Dus sneu voor Olivia vind ik de operatie niet.
Haar blessure is sneu, maar dat is alles.

Het traject voor Olivia en TS is nog lang.
En ik ga duimen dat alles goed komt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:05

Je was toch zo'n voorstander van paard naar huis halen germie? Paard van TS heeft op de kliniek helemaal niet doorgehad dat ze in het weideseizoen ineens binnen moest blijven. Daar blijft bijna alles binnen en is het doodnormaal. Bijna elk paard accepteert dat juist daar, sterker nog, tegen ons zeiden ze dat ze er nog geen 1 meegemaakt hadden die het niet accepteerde, juist door de rust dat alles op stal staat. Hier thuis is het maar een korte tijd nog en er zijn wel meer redenen waarom paarden even kort op stal moeten blijven. Maar wel krom dat je 'tegen' het op kliniek blijven was maar nu weer tegen de zorg die nodig is thuis geven? En korte tijd ongemak als de kans enorm groot is op gewoon een normaal leven daarna lijkt mij juist geen twijfel. Anders zouden veel simpelere blessures al het einde betekenen. Pijn en boxrust komen ook bij simpele dingen voor als een wond of noem maar op.

Hier is het weideseizoen sinds vandaag afgelopen, weet niet hoe het bij ts is? Hopelijk legt ze zich er snel bij neer! Maar super van de temperatuur zeg, dat is super. Ook voor jouw zenuwen en de portemonnee

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 20:42

Hier is het weideseizoen sinds gisteren afgelopen.
Ze heeft zich vandaag goed gedragen voor zover ik weet.
Staleigenaren zijn ook super lief en meedenkend en zetten hun eigen paarden op toer beurt op stal zodat Olivia niet alleen staat. <3

Morgen ochtend gaat mijn dochter weer mee.
Die zal ook blij zijn om Olivia te zien. <3

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:30

Fijn dat de staleigenaren hun paarden als gezelschap inzetten!
Los van dat dit voor Olivia plezierig is, geeft dit ook aan dat ze de situatie van Olivia serieus nemen.
Leuk dat je dochter en Olivia elkaar weer gaan zien.
Hoe oud is je dochter?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 21:32

Petpa schreef:
Fijn dat de staleigenaren hun paarden als gezelschap inzetten!
Los van dat dit voor Olivia plezierig is, geeft dit ook aan dat ze de situatie van Olivia serieus nemen.
Leuk dat je dochter en Olivia elkaar weer gaan zien.
Hoe oud is je dochter?

Oooh maar dat doen ze zeker weten! :D
Had geen fijnere staleigenaren kunnen hebben. :D

Mijn dochter wordt in november 3 :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:14

MyWishMax schreef:
Je was toch zo'n voorstander van paard naar huis halen germie? Paard van TS heeft op de kliniek helemaal niet doorgehad dat ze in het weideseizoen ineens binnen moest blijven. Daar blijft bijna alles binnen en is het doodnormaal. Bijna elk paard accepteert dat juist daar, sterker nog, tegen ons zeiden ze dat ze er nog geen 1 meegemaakt hadden die het niet accepteerde, juist door de rust dat alles op stal staat. Hier thuis is het maar een korte tijd nog en er zijn wel meer redenen waarom paarden even kort op stal moeten blijven. Maar wel krom dat je 'tegen' het op kliniek blijven was maar nu weer tegen de zorg die nodig is thuis geven? En korte tijd ongemak als de kans enorm groot is op gewoon een normaal leven daarna lijkt mij juist geen twijfel. Anders zouden veel simpelere blessures al het einde betekenen. Pijn en boxrust komen ook bij simpele dingen voor als een wond of noem maar op.

Hier is het weideseizoen sinds vandaag afgelopen, weet niet hoe het bij ts is? Hopelijk legt ze zich er snel bij neer! Maar super van de temperatuur zeg, dat is super. Ook voor jouw zenuwen en de portemonnee

Ja, ik had het paard inderdaad waarschijnlijk gewoon zelf verzorgd en ab gespoten zoals vroeger heel normaal was. Maar ook op zo'n kliniek ben ik dus tegen stalrust, neem desnoods paddockjes van 5 bij 5 zodat je een buitenstal hebt, maar dan zien ze wel meer, en de paarden die het kunnen gewoon naar buiten in een paddock met hooi (of echt op de wei). Zoals ik eerder schreef heb ik ooit een paard 1 nacht in een kliniek gehad wat echt een drama was en die mocht wel gewoon naar buiten en lieten ze voor het gemak maar op stal en hadden ze zelfs niet goed gevoerd, terwijl dat ook gewoon mocht. Dat heeft waarschijnlijk mijn beeld van een kliniek vertroebeld, maar ik neem het wel mee.
En zo veel mensen, zo veel wensen. Er is gelukkig niet 1 weg naar Rome en iedereen staat vrij om het beste te kiezen voor zijn of haar paard. Ik zou het wel een hele moeilijke beslissing vinden om wel of niet te opereren. Bij mijn paard was de kans op herstel 96%, dus wat meer dan 80%. 20% herstelt dus niet. En het is een lang traject. Bij mijn paard was het 6 weken met die beugel, hier is het 6 weken in een stal, en dan kun je daarna wel weer aan de slag, maar niet direct voluit. Ik weet wel dat ik mijn 2 paarden niet duidelijk had kunnen maken dat ze op stal zouden moeten blijven. Dat accepteren ze niet. En ok, de rest ging toen wel naar buiten, maar zelfs mijn paard apart in een stukje weide naast de rest ging niet. Ze sprong er gewoon uit om bij de rest te lopen. Ook over afrasteringen van 1.50m hoogte met stroom er op. Er gaan van die filmpjes rond op internet over paarden die echt uit elke weide springen of uit de bak, nou, mijn paard was zo eentje. Die bepaalde echt zelf wat het beste was.
Op stal heeft ze toen zelfs met haar erge kreupelheid geprobeerd om over de staldeur te springen.
Toen dat een jong paard was hebben we echt heel wat meegemaakt. Een stal met stripbegrazing? Leuk, maar mijn paard sprong een sloot en 4 afrasteringen om in het hoogste gras te staan. Die liet zich echt niet zeggen dat iets niet kon. :P

Verder heb ik dus bij iemand een mislukte koliekoperatie gezien. En eigenlijk maar heel weinig succesverhalen van echte operaties met lang herstel.

En dat beeld heb ik dus voor ogen. En ik schrijf nergens dat ik het de ts of Olivia niet gun. Maar ik hoop dat het niet voor niets geweest is. Dat ze straks gewoon over 2 weken pijnvrij kan lopen en dat het opbouwen ook goed gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:33

Koliekoperatie is iets compleet anders, ook qua slagingskans. Dat zijn operaties die ik bijna zeker nooit zou laten uitvoeren. Bij andere soorten operaties zijn er enorm veel paarden die er allemaal wel goed doorheen komen. Dat is juist te zien aan de percentages. Zowel van slagingskans als wat ze daarna nog kunnen.

En echt, je kan het niet vergelijken op stal thuis waar je niet de zorg en de rust kan geven van een kliniek. De mijne konden allemaal niet alleen binnen blijven als de rest naar buiten ging, op de kliniek geen enkel probleem. Juist als je ze ineens wel heen en weer gaat brengen in paddockjes, wat gewoon bijna de ruimte van een box is dus wat is het nut, krijg je onrust.
Ik blijf erbij dat je echt te makkelijk denkt over de zorg bij echte problemen. Het is niet alleen maar ab spuiten. Er komt veel meer zorg bij kijken. Niet te vergelijken met een paard dat 6 weken een beugel moest en verder alles mocht.
Zelfs bij de mijne, met een eierstoktumor, was het nodig om op de kliniek te blijven vanwege zorg die je niet thuis kan geven. 24/7 toezicht en meerdere controles per dag waarbij er meteen ingegrepen kan worden als er tekenen zijn dat er complicaties zijn. Plus dus de rust qua paarden die in de box blijven.
Die heeft ook gewoon 6 weken boxrust moeten hebben, waarvan een gedeelte bij ons thuis. En ja daar hebben we een gedeelte in het weiland moeten doen met stukje vann5 bij 5 afgezet, maar dat was echt vele malen minder prettig als op de kliniek. Veel meer stress en 4 keer per dag langs gaan en soms nog vaker. Soms uren erbij moeten zitten om in de gaten te houden.

Een paard wat thuis iets niet accepteert kan dat op kliniek juist wel heel goed. Daar zijn duizenden voorbeelden van. Juist omdat ze daar allemaal blijven staan en ze dus niet de rest zien vertrekken. Dus jouw voorbeelden zeggen niks, behalve dat boxrust op kliniek of revalidatie stal waarschijnlijk een veel betere keuze was geweest als het nodig was.

Helemaal bij operaties waar het alternatief of inslapen of een onhandelbaar paard wat uiteindelijk misschien ook ingeslapen moeten worden is er gewoon weinig keuze. Als de operatie dan zo'n enorm grote kans van slagen heeft met een net zo'n grote kans dat ze alles weer kunnen dan vallen die weken boxrust echt in het niet. Voor de pijn hebben ze gewoon medicatie, de meest kritieke weken staan ze ergens waar geen stress voor naar buiten gaan en alleen achter blijven is.

Je laat idd 1 ervaring met een kliniek die in mijn ogen slecht gehandeld heeft alles kleuren, maar denkt vooral ook te makkelijk over serieuze problemen, die zelfs zonder operaties voor kunnen komen, waarbij boxrust en behandelingen op de kliniek veel beter zijn voor het paard als het thuis proberen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:34

Renske, veel plezier met Olivia en je dochter vanochtend.
Geniet van je beide meisjes!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:37

Veel plezier!!! :):) Dat is toch heerlijk dat ze elkaar weer kunnen zien?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 07:41

Een koliek operatie zou ik ook nooit aan beginnen. Vind dat ook geen vergelijking met deze ingreep.

Olivia stond op de kliniek beduidend rustiger dan nu op haar eigen stal.
Maar het is geen paard wat uit de box zal klimmen.

Mijn dochter was weer helemaal blij om Olivia te zien. En heeft haar verwend met appeltjes en wortels. :D
En ook weer even lekker kunnen borstelen. <3

Verder nog niet veel nieuws. Gisteren de 1e filmpjes gestuurd van een stappende Olivia, chirurg was tevreden.
Morgen staan de smid en de verbandwissel op het programma. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 07:44

Super fijn zeg! Heeft ze ijzers of is het gewoon bekappen? Ben benieuwd hoe dat gaat, maar het klinkt echt goed allemaal. En heerlijk zo'n dagje met dochter en Olivia :+:

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:10

Interessant om te volgen.
Na een ongeluk van een paard stond die operatie hier ook op de planning. Maar uiteindelijk was er in een ander deel zulke vergroeiing dat er geen slaagkans meer was.
Was idd niet zo heel veel over te vinden. Interessant om het traject te volgen voor mensen die voor zulke keuze staan.
Hopelijk verloopt het vervolg vlot en kunnen jullie snel terug genieten.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 08:47

Aleen bekappen gelukkig.
Hoewel dat linksachter nog een uitdaging wordt. Ik denk dat we daar alleen de vijl langs gaan halen. :=

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:56

Ik volg ook, echter moet ik nog even de tijd vinden om het hele topic te lezen. Mijn vorige paard had helaas een vergelijkbaar verhaal wat betreft de artrose in het kroongewricht, alleen dan in zijn rechter achterbeen. Wij hebben dit laten inspuiten, maar helaas een septische ontsteking daar aan opgelopen waarvoor hij 2 weken in de kliniek heeft gestaan.

Bij ons was de keuze uiteindelijk inslapen geworden, omdat wij vanuit Utrecht een zeer lage slagingskans kregen en de mededeling dat als het zou slagen hij hooguit pijnvrij als grasmaaier kon functioneren. Echter liep die van mij door de ontsteking met een olifantsbeen en op 3 benen, wat de kans op slagen nihil maakte.

Ik ga voor jullie duimen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:57

Renske_W schreef:
Aleen bekappen gelukkig.
Hoewel dat linksachter nog een uitdaging wordt. Ik denk dat we daar alleen de vijl langs gaan halen. :=

Daarom was ik benieuwd, ja := hopelijk lukt het gewoon of iig voldoende om het te rekken tot volgende beurt. Maar ik hoop nog meer dat ze je enorm verrast!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 21:13

Er zijn vrijdag een hoop wilgentakken uit de boom gewaaid, dus die krijgt ze nu telkens op stal.
Heeft ze lekker wat extra's te knabbelen. :D
Afbeelding

Verder nog niet veel boeiends te melden. Morgen de verbandwissel, ben heel benieuwd hoe het eruit ziet.

Hadden ook nog gevraagd of we de wond wellicht konden laseren. Maar dat raadde ze af, als er nog bacteriën in of rond de wond zouden zitten dan ga je die met de laser verspreiden en de ontsteking kan dan ook weer opvlammen.