Grasvoetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:39

pillow schreef:
Morganlefay schreef:
Dit is geen graasvoet maar een bokvoet.
Heel goed managen met bekappen en ijzers en onthou dat de pezen niet teveel mogen belast worden
Dus bekappen met volgen van de (bok)voet stand. Dus aan de stand niet rommelen.
Vriendin van mij heeft met heel goed op dit soort zaken te letten het redelijk ver kunnen schoppen in de dresuur. Uiteindelijk paard moeten laten gaan vanwege artrose en het door de hoefzool heenkomen van hoefbeen.
Geen HB!!!.

Is het een idee om eerst alle reacties even te lezen voor je een opmerking plaatst. Dit is al tig keer opgemerkt.

Als je mijn post leest dan lees je dat ik bekend ben met bokvoetjes en het regime erom heen.
En ook dat(gekantelde)hoefbenen niet alleen vanwege HB door de zool heen gaan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:43

Ik zou er zo eentje toch op een ijzertje zetten in overleg met de smid zodat de voet niet ongunstig slijt en lengte behoudt om het voetje optimaal te kunnen bekappen.

Ongelijkheid zal in het hele lijf zitten, maar goed bijhouden door de smid en regelmatig naar de osteopaat/fysio/oid moet dat wel zo optimaal mogelijk kunnen houden.

Ik zeg optimaal, want helemaal gelijk wordt het natuurlijk nooit. Alleen als je management goed is hoeft ze er geen last van te krijgen, maar dat kan alleen de tijd zeggen. Daar is ze nu nog te jong voor.

lenka14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 16:51

Hier zijn nog nieuwe foto’s van de zijkant van het hoefje
Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Re: Grasvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:52

Ziet er wel beter uit. Maar hoe is het andere voetje?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:25

Je ziet nog steeds wel dat het een flinke bokvoet is, als je kijkt naar de stijlheid van de bovenkant van de voet. Je ziet dat hij halverwege wel gecorrigeerd is, maar ik vraag me dus af in hoeverre dit invloed gaat hebben op de pezen. Want dat voetje wil gewoon stijl blijven als je naar de inzet vanaf de kroonrand omlaag kijkt. Je ziet dat de voetas nog steeds flink gebroken is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:18

Earth schreef:
Je ziet nog steeds wel dat het een flinke bokvoet is, als je kijkt naar de stijlheid van de bovenkant van de voet. Je ziet dat hij halverwege wel gecorrigeerd is, maar ik vraag me dus af in hoeverre dit invloed gaat hebben op de pezen. Want dat voetje wil gewoon stijl blijven als je naar de inzet vanaf de kroonrand omlaag kijkt. Je ziet dat de voetas nog steeds flink gebroken is.

Wilde ik net schrijven, de gebroken voetas is er duidelijk uit te halen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:20

Uh ja. Maar de TS heeft nu eenmaal deze pony. Ze heeft er een smid bij. Samen maken ze er het beste van. Veel meer dan dat kun je niet doen, toch?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:24

Ik zou er sowieso een ijzertje onder zetten. Dan krijg je hem toch beter in model.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 17:01

_Lorette_ schreef:
Uh ja. Maar de TS heeft nu eenmaal deze pony. Ze heeft er een smid bij. Samen maken ze er het beste van. Veel meer dan dat kun je niet doen, toch?

Klopt, alleen een bok voet moet je niet belasten.

Gewone ongelijke voorvoeten kunnen wel belast worden.

Het is belangrijk dat dit verschil begrepen wordt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:21

Ik ken iemand met een paard met 2 bokvoeten voor, dat paard heeft Z2 gelopen en is toen voor goed geld verkocht.

Een ijzer of niet zal niet veel verschil maken. Het is gewoon een kwestie van goed bij houden. Het paard staat verder ietsjes frans zo te zien, maar een franse stand is niet meteen een ramp.

Ik heb in Indonesie wel paarden gezien die volledig op de toon liepen omdat de pezen te kort waren en deze dieren waren volwassen en deden zwaar werk. Dan kan het hier voor een paard waar er gewoon goed bekapt wordt echt wel meevallen als je gaat rijden. Je kunt natuurlijk pech hebben, maar ik zou zo'n paard niet direct tot grasmaaier degraderen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:51

In Indonesie worden ook paarden ( pony's) met een volledig kapotte schoft nog gebruikt om toeristen de berg op te dragen. Dus of dat nu het beste voorbeeld is?

Vriendin van me had een arabiertje met een bokvoetje. Die is met beleid recreatief bereden, uiteindelijk vrij jong aan iets anders dood gegaan, maar van het voetje heeft ze geen last gehad. MAAR: dier werd dus echt heel erg weinig belast: 1 of 2 keer per week een rustig ( stap /draf) bosritje van ongeveer anderhalf uur. Dat was het. Weet niet of ze bij een hogere belasting ook goed was gebleven.

Mijn eerdere KWPN merrie had 2 ongelijke voeten, niet eens zo heel erg, moest echt wel een beetje verstand van zaken hebben om het te zien. Maar goed: deze merrie had dus wél een steeds terugkerende peesblessure, waardoor ze als rijpaard niet meer geschikt was...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:27

germie schreef:
Ik ken iemand met een paard met 2 bokvoeten voor, dat paard heeft Z2 gelopen en is toen voor goed geld verkocht.

Een ijzer of niet zal niet veel verschil maken. Het is gewoon een kwestie van goed bij houden. Het paard staat verder ietsjes frans zo te zien, maar een franse stand is niet meteen een ramp.

Ik heb in Indonesie wel paarden gezien die volledig op de toon liepen omdat de pezen te kort waren en deze dieren waren volwassen en deden zwaar werk. Dan kan het hier voor een paard waar er gewoon goed bekapt wordt echt wel meevallen als je gaat rijden. Je kunt natuurlijk pech hebben, maar ik zou zo'n paard niet direct tot grasmaaier degraderen.

Bij 2 bokvoeten is de belasting gelijk, dat is het grootste probleem bij 1 bokvoet...