Pus bij dichtgezette merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Pus bij dichtgezette merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:14

En daarbij als de merrie dus anatomisch slecht is gebouwd dat ze steeds baarmoederontstekinfen zou krijgen door het luchtzuigen moet je je afvragen of je dit wilt doorfokken. Toch?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:22

Karlijnxxx schreef:
Ik ben wel benieuwd: heeft iemand dan ervaring met het oplossen en drachtig krijgen van een merrie die ook lucht/ontstekingen in de baarmoeder had, zonder dat de merrie werd dichtgezet? Welke behandelingen er gevolgd werden, wat de resultaten waren? Misschien heeft TS daar iets aan?

Sterkte met je merrie TS! Ik hoop dat de ontsteking snel verholpen wordt.

De grap van de dag
Dat kan dus niet of je neemt heel erg bewust een risico met dood als gevolg voor merrie en/of veulen.
Vele malen erger als je t mij vraagt.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:25

Cioccolato schreef:
Karlijnxxx schreef:
Ik ben wel benieuwd: heeft iemand dan ervaring met het oplossen en drachtig krijgen van een merrie die ook lucht/ontstekingen in de baarmoeder had, zonder dat de merrie werd dichtgezet? Welke behandelingen er gevolgd werden, wat de resultaten waren? Misschien heeft TS daar iets aan?

Sterkte met je merrie TS! Ik hoop dat de ontsteking snel verholpen wordt.

De grap van de dag
Dat kan dus niet of je neemt heel erg bewust een risico met dood als gevolg voor merrie en/of veulen.
Vele malen erger als je t mij vraagt.

Waarom een 'grap' Cioccolato? Ik zie dat sommige mensen zeggen tegen TS dat ze kan leren dat het 'anders kan'. Dan ben ik zeer benieuwd welke andere ervaringen zij dan hebben opgedaan. Als je die ervaring niet hebt kan je dat gewoon normaal beschrijven. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 12:28

:')
Ja, alle vragen mogen gesteld worden. Maar kom op zeg..
Het is dus een heel prima antwoord.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:13

Moet ik als een regelrechte spuit 11 er hier sommigen aan herinneren dat degene zonder zonde de eerste steen werpt?

M.a.w. blijf niet zo zuigen net als dat de vagina van deze merrie doet. Je hebt namelijk zelf ook het nodige fout gedaan in je leven.

De ts heeft keurig uitgelegd hoe dat men tot dit besluit is gekomen. Ik denk dat iedereen die dit voor het eerst meemaakt zich laat overrompelen. Het is gebeurd en voor de merrie is het beter. Ts heeft nog genoeg tijd om te bedenken of ze dit nog een keer zou willen doen of dat het bij het eenmalig fokken van een veulen blijft.

En wanneer leren jullie nu eens dat het jezelf als een regelrechte pismerrie te gedragen averechts werkt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:18

neetoch schreef:
Moet ik als een regelrechte spuit 11 er hier sommigen aan herinneren dat degene zonder zonde de eerste steen werpt?

M.a.w. blijf niet zo zuigen net als dat de vagina van deze merrie doet. Je hebt namelijk zelf ook het nodige fout gedaan in je leven.

De ts heeft keurig uitgelegd hoe dat men tot dit besluit is gekomen. Ik denk dat iedereen die dit voor het eerst meemaakt zich laat overrompelen. Het is gebeurd en voor de merrie is het beter. Ts heeft nog genoeg tijd om te bedenken of ze dit nog een keer zou willen doen of dat het bij het eenmalig fokken van een veulen blijft.

En wanneer leren jullie nu eens dat het jezelf als een regelrechte pismerrie te gedragen averechts werkt?

Amen :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:22

neetoch schreef:

:j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:39

Voor mij gaat het niet over TS.

In het algemeen:
Maar wil je met deze ingrepen fokken? Voor mij zou dat een brug te ver zijn. Maar door velen wordt het gezien als een normale ingreep. Het zou eerder een noodgreep moeten zijn om daarna tot de conclusie te komen: nooit meer. Ipv dat je weet dat dat paard elk jaar dicht gezet moet worden. Omdat je perse ermee wil fokken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:41

Nouja TS weer wat geleerd. Nooit op Bokt om raad vragen!!!

9 vd 10 die zo dramatisch reageren hebben in dit geval wss nog nooit een veulen gefokt. Geen idee wat daar uberhoupt voor kosten tegenwoordig aan verbonden zijn eer er een gezond veulen op de grond staat! Wat dekkingen kosten....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:44

Schuur_ schreef:
En daarbij als de merrie dus anatomisch slecht is gebouwd dat ze steeds baarmoederontstekinfen zou krijgen door het luchtzuigen moet je je afvragen of je dit wilt doorfokken. Toch?

Ja, al zijn er ook merries die het hebben zonder ooit een veulen te hebben gehad en oudere merries die het opeens krijgen die het nooit eerder hebben gehad. Of door iets wat bij een bevalling is gebeurt.

Bij veel van deze gevallen is het er wel, (zuigen) maar niet ernstig genoeg om dicht te zetten. Als het bv niet diep genoeg komt. Of als het een merrie is waar niet mee gedekt wordt en er geen ontstekingen vormen. Dan kom je er ws nooit achter dat het er is.

Daar kan alleen de VA een goed besluit over maken. Wij niet vanaf ons scherm. Ik zie zoiets ook alleen als laatste redmiddel als je merrie anders baarmoeder ontsteking krijgt.

En zoals ik eerder al aan gaf. Of dit bij de merrie van de TS zo is kan niemand weten, alleen de VA die erbij geweest is. Dus ook niet of het onnodig gedaan is of terecht.
Of je er mee zou moeten willen fokken is denk ik een discussie die niet echt past bij de vraag van de TS. Namelijk of iemand hier ervaring mee had.
De mensen die het hadden zeiden, meteen VA bellen en dat is gebeurt.
Ik zou zelf nooit fokken met een probleem in de anatomie. Maat er zijn er ook genoeg die fokken met inteelt, foute beenstanden etc. Dat is voor elke individuele fokker een eigen afweging, kan je wat van vinden, maar past imo niet in dit topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:49

Popstra ik denk dat TS heel goed het kaf van het koren kan scheiden. Dus deze vraag op Bokt stellen vind ik wel verstandig.
Er hebben Bokkers (fokkers) met echt verstand van zaken gepost zoals Quir en Jan de regelaar e.a Zij geven goede adviezen. Ik zou daar naar luisteren en ik denk Ts ook.
Alle verwijten, naar anderen, discussies die niet te maken hebben met de vraag in de openingspost etc kan als niet ter zake opzij geschoven worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:50

Popstra schreef:
Nouja TS weer wat geleerd. Nooit op Bokt om raad vragen!!!

9 vd 10 die zo dramatisch reageren hebben in dit geval wss nog nooit een veulen gefokt. Geen idee wat daar uberhoupt voor kosten tegenwoordig aan verbonden zijn eer er een gezond veulen op de grond staat! Wat dekkingen kosten....

Maar willen vervolgens wel een gezond en braaf paard kopen voor 2000 euro *D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:57

Laten we het maar weer over cavia's of over relatieproblemen gaan hebben. Zo'n beetje de enige onderwerpen waar je nog een topic over kunt starten zonder dat er een berg stront wordt omgekeerd. Alle serieus paardgerelateerde topics worden lekker om zeep geholpen.

Over dichtzetten. mijn merrie is ook dichtgezet. Nee niet voor de fok, maar gewoon om haar een fijn pensioen te geven, waarbij zij gewoon lekker kan rollen en dollen in de wei en op de zandstukken, zonder baarmoederontstekingen. Gewoon uit het oogpunt van welzijn. Kleine ingreep, merkt ze niets van, veel plezier.

En nee het hoeft geen anatomische fout van de merrie te zijn wat haar ongeschikt voor de fok maakt, kan gewoon in de loop van de tijd lub worden of na een moeilijke bevalling lub geworden zijn...of gewoon zoals bij mijn merrie, dusdanig horny dat ze zich door elke ruin liet dekken. Tja, ik had haar ook apart kunnen zetten....in mijn ogen stuk minder diervriendelijk als een klein stiknaadje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:05

Little_Gift schreef:
Alleen gaat de hele vlieger medisch verantwoord als excuus niet op bij deze merrie.
Zij is 9 jaar, heeft nog nooit een baarmoederontsteking gehad en bijgevolg dus geen last gehad van haar vulva die al dan niet lucht zuigt.
Bij deze merrie doet men het dus niet als oplossing voor de herhaaldelijke baarmoederontstekingen en pijn want dat was helemaal niet aan de orde...
Voor zelfde geld had deze merrie nooit last gekregen...

Enige moment waarop dit gebeurd is, is na insemineren en de toevalsbevinding van de dierenarts... Afwachten is soms ook een goede keuze echter

Niet dus, bij afwachten was er een abortus gekomen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:07

Dat het nu een noodzakelijk iets is snap ik maar de discussie die begon of je dit moet willen is denk ik wel een goede. Ervaren fokkers vinden dit normaal en dat is juist het probleem.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:21

Zonnetje81 schreef:
Dat het nu een noodzakelijk iets is snap ik maar de discussie die begon of je dit moet willen is denk ik wel een goede. Ervaren fokkers vinden dit normaal en dat is juist het probleem.

Maar is dat niet een ethische discussie waarbij iedereen ook vrij mag zijn om daar een andere mening over te hebben? Ik snap heel goed wat je zegt hoor, maar met de ervaringen die ik ermee heb is het echt een kleine ingreep die wat mij betreft acceptabel is. Ik geloof er namelijk ook echt in dat heel veel merrie's heel gelukkig worden van het hebben van een veulen.
Rondom het drachtig krijgen van een merrie gebeuren meerdere dingen waar ze op dat moment denk ik niet super blij van worden. Denk aan het meerdere keren scannen, insemineren, evt een keer hengstig spuiten. Maar het is allemaal met een paar minuutjes gedaan en dan mogen ze hun (hopelijk) heerlijke leventje weer hervatten met na 11 maanden een veulentje aan de voet. Wat mij betreft is dat oke. Maar daar hoeft niet iedereen hetzelfde over te denken. Ik zit ook op mijn paard terwijl een groep mensen het daar niet mee eens is. Ik ben dan wel vegetarisch, maar veroordeel mensen die vlees eten niet. Ik denk dat het belangrijk is om bewust te zijn wat we doen en er goed over na te denken wat we ervan vinden, maar uiteindelijk is er niet één juiste keus.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 14:55

Bedankt voor de fijne reacties en jammer dat er zoveel vervelende opmerkingen komen. Ik zal de volgende keer wel eerst 10x nadenken voordat ik een topic op bokt open haha. Het is gelukkig allemaal goed gekomen, het ziet er nu rustig uit:
Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:04

Wat ik uit het verhaal van TS haal, is dat dit haar eerste zelfgefokte veulen wordt en dat de merrie bij de eerste inseminatie perfect gezond was. Er was dus geen reden om af te zien van een dekking. Pas na de eerste inseminatie bleek er bij controle lucht in de baarmoeder, waardoor de VA, (de wel ervaring en expertise heeft) besloten heeft de merrie 'dicht' te zetten, wat normaal een relatief kleine en onschuldige ingreep is. Dit om mogelijke baarmoederontsteking, iets wat wel grote gezondheids problemen en gevolgen voor de merrie en het mogelijke veulen kan hebben te
voorkomen.

Dit zijn situaties waar iemand zonder ervaring, zoals TS, vooraf geen rekening mee kon houden omdat zij dit niet aan kon zien komen. (ik ga ervan uit dat zij net als de gemiddelde persoon niet in de toekomst kan kijken. :+ )

Verder bleek na de eerste inseminatie dat de merrie (spoel) wormen had. Ook dit kon TS niet vóóraf weten. Paarden boven de 3 worden voor veel wormen redelijk immuun, waardoor zij meestal geen last meer hebben van een besmetting. (een reden waarom beperkte wormenkuur in combinatie met tussentijdse controles konden worden ingevoerd) Slechts een enkeling blijft levenslang gevoelig voor wormbesmetting, ook als andere paarden in dezelfde wei er geen last van hebben.

Gelukkig is het mogelijk dit op te lossen met de juiste wormenkuur, zeer waarschijnlijk is de veearts ook prima op de hoogte welke geschikt zijn voor het probleem en ook voor een eventueel drachtige merrie.

TS, fijn om te lezen dat het probleem inmiddels is opgelost! Hopelijk heeft de merrie nu verder een onbezorgde dracht en kun je over een klein jaar genieten van een prachtig veulen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:23

Moderatoropmerking:
Ik denk dat de discussie over de voor-en nadelen van deze methode voor een ieder nu wel uitgebreid genoeg besproken is geweest voor de topicstarter van dit bericht. De persoonlijke sneren zijn daarbij ook niet nodig. En overigens ook niet toegestaan op Bokt. Vandaar ook dat er na overleg nog verschillende berichten verwijderd worden. Desbetreffende Bokkers krijgen daar bericht van.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:51

c_alsemgeest schreef:
Hechtingen voel je altijd de eerste paar dagen, de merrie ook.
Maar als je ze niet dicht zet (en dat is echt niet helemaal dichtnaaien btw, alleen bovenin) zuigt de merrie mest naar binnen de vagina in bij bewegen.
Ik ben ook geen fan van dichtzetten, maar bij sommige merries ontkom je er niet aan. Als je het dan niet doet krijgen ze continu baarmoeder ontsteking e.d. en dat is erg pijnlijk en gevaarlijk.

Hoe gaat mest van het rectum naar de vagina? Daar ben je me even kwijt? Wordt de colondarm dan semipermeabel voor mest?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 18:42

Hutcherson schreef:
c_alsemgeest schreef:
Hechtingen voel je altijd de eerste paar dagen, de merrie ook.
Maar als je ze niet dicht zet (en dat is echt niet helemaal dichtnaaien btw, alleen bovenin) zuigt de merrie mest naar binnen de vagina in bij bewegen.
Ik ben ook geen fan van dichtzetten, maar bij sommige merries ontkom je er niet aan. Als je het dan niet doet krijgen ze continu baarmoeder ontsteking e.d. en dat is erg pijnlijk en gevaarlijk.

Hoe gaat mest van het rectum naar de vagina? Daar ben je me even kwijt? Wordt de colondarm dan semipermeabel voor mest?

Ik denk dat waterige mest, wat sommige paarden hebben als laatste van wat ze gepoept hebben naar beneden sijpelt en dan de iets openstaande vagina inloopt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 18:52

Ik zou me wel even goed inlezen in de andere aspecten die bij fokken komen kijken. Deze merrie moet ook op tijd weer opengeknipt worden bijvoorbeeld.
Je hebt er geen ervaring mee, dus ik zou me tijding inlezen in de ins en outs van fokken en bevallen. Oa wat is een red bag bevalling? Wat zijn de tekenen dat een merrie gaat veulenen? Wat zijn de beste omstandigheden om te bevallen? Hoe snel moet een veulen staan, drinken, plassen en poepen etc?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:32

Zonnetje81 schreef:

In het algemeen:
Maar wil je met deze ingrepen fokken? Voor mij zou dat een brug te ver zijn. Maar door velen wordt het gezien als een normale ingreep. Het zou eerder een noodgreep moeten zijn om daarna tot de conclusie te komen: nooit meer. Ipv dat je weet dat dat paard elk jaar dicht gezet moet worden. Omdat je perse ermee wil fokken.

Totdat jouw (eventuele vrouw) een ingreep moet ondergaan om zwanger te kunnen. Zeg je dan ook met een anatomische afwijking moet je geen baby willen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:36

Anna79 schreef:
Hutcherson schreef:

Ik denk dat waterige mest, wat sommige paarden hebben als laatste van wat ze gepoept hebben naar beneden sijpelt en dan de iets openstaande vagina inloopt.

ook door bv te poepen tegen staart zodat die ingesmeerd is met poep wat weer alles verder onder smeert met zwaaien van de staart

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:39

janderegelaa schreef:
Zonnetje81 schreef:

In het algemeen:

Totdat jouw (eventuele vrouw) een ingreep moet ondergaan om zwanger te kunnen. Zeg je dan ook met een anatomische afwijking moet je geen baby willen?

Dat is gewoon niet vergelijkbaar, een mens kan consent geven, een dier niet.