Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Karlijnxxx schreef:Ik ben wel benieuwd: heeft iemand dan ervaring met het oplossen en drachtig krijgen van een merrie die ook lucht/ontstekingen in de baarmoeder had, zonder dat de merrie werd dichtgezet? Welke behandelingen er gevolgd werden, wat de resultaten waren? Misschien heeft TS daar iets aan?
Sterkte met je merrie TS! Ik hoop dat de ontsteking snel verholpen wordt.
Cioccolato schreef:Karlijnxxx schreef:Ik ben wel benieuwd: heeft iemand dan ervaring met het oplossen en drachtig krijgen van een merrie die ook lucht/ontstekingen in de baarmoeder had, zonder dat de merrie werd dichtgezet? Welke behandelingen er gevolgd werden, wat de resultaten waren? Misschien heeft TS daar iets aan?
Sterkte met je merrie TS! Ik hoop dat de ontsteking snel verholpen wordt.
De grap van de dag
Dat kan dus niet of je neemt heel erg bewust een risico met dood als gevolg voor merrie en/of veulen.
Vele malen erger als je t mij vraagt.
neetoch schreef:Moet ik als een regelrechte spuit 11 er hier sommigen aan herinneren dat degene zonder zonde de eerste steen werpt?
M.a.w. blijf niet zo zuigen net als dat de vagina van deze merrie doet. Je hebt namelijk zelf ook het nodige fout gedaan in je leven.
De ts heeft keurig uitgelegd hoe dat men tot dit besluit is gekomen. Ik denk dat iedereen die dit voor het eerst meemaakt zich laat overrompelen. Het is gebeurd en voor de merrie is het beter. Ts heeft nog genoeg tijd om te bedenken of ze dit nog een keer zou willen doen of dat het bij het eenmalig fokken van een veulen blijft.
En wanneer leren jullie nu eens dat het jezelf als een regelrechte pismerrie te gedragen averechts werkt?
neetoch schreef:Moet ik als een regelrechte spuit 11 er hier sommigen aan herinneren dat degene zonder zonde de eerste steen werpt?
M.a.w. blijf niet zo zuigen net als dat de vagina van deze merrie doet. Je hebt namelijk zelf ook het nodige fout gedaan in je leven.
De ts heeft keurig uitgelegd hoe dat men tot dit besluit is gekomen. Ik denk dat iedereen die dit voor het eerst meemaakt zich laat overrompelen. Het is gebeurd en voor de merrie is het beter. Ts heeft nog genoeg tijd om te bedenken of ze dit nog een keer zou willen doen of dat het bij het eenmalig fokken van een veulen blijft.
En wanneer leren jullie nu eens dat het jezelf als een regelrechte pismerrie te gedragen averechts werkt?
Schuur_ schreef:En daarbij als de merrie dus anatomisch slecht is gebouwd dat ze steeds baarmoederontstekinfen zou krijgen door het luchtzuigen moet je je afvragen of je dit wilt doorfokken. Toch?
Popstra schreef:Nouja TS weer wat geleerd. Nooit op Bokt om raad vragen!!!
9 vd 10 die zo dramatisch reageren hebben in dit geval wss nog nooit een veulen gefokt. Geen idee wat daar uberhoupt voor kosten tegenwoordig aan verbonden zijn eer er een gezond veulen op de grond staat! Wat dekkingen kosten....
Little_Gift schreef:Alleen gaat de hele vlieger medisch verantwoord als excuus niet op bij deze merrie.
Zij is 9 jaar, heeft nog nooit een baarmoederontsteking gehad en bijgevolg dus geen last gehad van haar vulva die al dan niet lucht zuigt.
Bij deze merrie doet men het dus niet als oplossing voor de herhaaldelijke baarmoederontstekingen en pijn want dat was helemaal niet aan de orde...
Voor zelfde geld had deze merrie nooit last gekregen...
Enige moment waarop dit gebeurd is, is na insemineren en de toevalsbevinding van de dierenarts... Afwachten is soms ook een goede keuze echter
Zonnetje81 schreef:Dat het nu een noodzakelijk iets is snap ik maar de discussie die begon of je dit moet willen is denk ik wel een goede. Ervaren fokkers vinden dit normaal en dat is juist het probleem.
c_alsemgeest schreef:Hechtingen voel je altijd de eerste paar dagen, de merrie ook.
Maar als je ze niet dicht zet (en dat is echt niet helemaal dichtnaaien btw, alleen bovenin) zuigt de merrie mest naar binnen de vagina in bij bewegen.
Ik ben ook geen fan van dichtzetten, maar bij sommige merries ontkom je er niet aan. Als je het dan niet doet krijgen ze continu baarmoeder ontsteking e.d. en dat is erg pijnlijk en gevaarlijk.
Hutcherson schreef:c_alsemgeest schreef:Hechtingen voel je altijd de eerste paar dagen, de merrie ook.
Maar als je ze niet dicht zet (en dat is echt niet helemaal dichtnaaien btw, alleen bovenin) zuigt de merrie mest naar binnen de vagina in bij bewegen.
Ik ben ook geen fan van dichtzetten, maar bij sommige merries ontkom je er niet aan. Als je het dan niet doet krijgen ze continu baarmoeder ontsteking e.d. en dat is erg pijnlijk en gevaarlijk.
Hoe gaat mest van het rectum naar de vagina? Daar ben je me even kwijt? Wordt de colondarm dan semipermeabel voor mest?
Zonnetje81 schreef:Voor mij gaat het niet over TS.
In het algemeen:
Maar wil je met deze ingrepen fokken? Voor mij zou dat een brug te ver zijn. Maar door velen wordt het gezien als een normale ingreep. Het zou eerder een noodgreep moeten zijn om daarna tot de conclusie te komen: nooit meer. Ipv dat je weet dat dat paard elk jaar dicht gezet moet worden. Omdat je perse ermee wil fokken.
Anna79 schreef:Hutcherson schreef:
Hoe gaat mest van het rectum naar de vagina? Daar ben je me even kwijt? Wordt de colondarm dan semipermeabel voor mest?
Ik denk dat waterige mest, wat sommige paarden hebben als laatste van wat ze gepoept hebben naar beneden sijpelt en dan de iets openstaande vagina inloopt.
janderegelaa schreef:Zonnetje81 schreef:Voor mij gaat het niet over TS.
In het algemeen:
Maar wil je met deze ingrepen fokken? Voor mij zou dat een brug te ver zijn. Maar door velen wordt het gezien als een normale ingreep. Het zou eerder een noodgreep moeten zijn om daarna tot de conclusie te komen: nooit meer. Ipv dat je weet dat dat paard elk jaar dicht gezet moet worden. Omdat je perse ermee wil fokken.
Totdat jouw (eventuele vrouw) een ingreep moet ondergaan om zwanger te kunnen. Zeg je dan ook met een anatomische afwijking moet je geen baby willen?