Paard heeft aanvallen? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 17:10

Nee komt niet uit Spanje

Wintu

Re: Paard heeft aanvallen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:12

Maar wat gaan ze nu verder wel doen dan? Behalve onbeperkt hooi voeren, ik neem aan dat ie moet blijven voor meer onderzoek. Zo uit je woorden komt het over alsof er niet echt gezocht wordt, maar meer aangekeken. Maar dat hoeft vanzelf niet zo te zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:26

Ik lees het nog nergens, maar is het paard getest op PSSM? Want dit kan getriggerd worden door verandering in voer / management of stal, de aanvallen lijken erop.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:00

Ik heb zelf een pssm-er maar dit doet mij niet aan pssm denken als ik eerlijk ben

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 20:02

Wintu schreef:
Maar wat gaan ze nu verder wel doen dan? Behalve onbeperkt hooi voeren, ik neem aan dat ie moet blijven voor meer onderzoek. Zo uit je woorden komt het over alsof er niet echt gezocht wordt, maar meer aangekeken. Maar dat hoeft vanzelf niet zo te zijn.

Hij word nu behandeld voor de maagzweren en dan kijken of er nog aanvallen komen

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 14:27

Net gebeld door de dierenarts, er is bloed gevonden in de urine. Nu uitgebreid urine en bloedonderzoek voor blaasstenen/ontsteking. Erna word er gekeken naar de maag en dan nieren met een echo ;(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:52

Escada schreef:
Net gebeld door de dierenarts, er is bloed gevonden in de urine. Nu uitgebreid urine en bloedonderzoek voor blaasstenen/ontsteking. Erna word er gekeken naar de maag en dan nieren met een echo ;(

Mijn duimen draaien. Wel fijn dat er iig iets gevonden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:49

Wel fijn dat er in ieder geval iets gevonden is. Hopelijk krijg je meer antwoorden uit de verdere onderzoeken.

Sterkte en hopelijk kun je ook nog een fijne plek vinden. Ik weet hoe lastig de omgeving is. :(

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:59

Fijn dat er iig iets naar voren komt. Hopelijk is dit het en kunnen ze er iets aan doen.

Waarom eerst nog kijken naar maag? Hadden ze gister toch al gedaan?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:01

Fijn dat er iets naar voren komt!

In welke regio zoek je een stal? Wellicht dat we je kunnen helpen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:33

Hee en een probleem met de pancreas (alvleesklier)? Als door obstructie in de galweg vanaf de lever de doorstroom van gal naar de maaginhoud in de twaalfvingerige darm niet goed verloopt krijg je een soort galstenen aanval. Dit geeft krampen, buikpijn en schietende, stekende pijnen die vaak opvlammen enige tijd na het eten. Is zoiets bekeken al?

Oh lees net je update. Fijn dat er iets can duidelijkheid is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:12

Nicje87 schreef:
Hij gaat staan als een sidewinder. Maar die aandoening komt normaliter alleen bij oude paarden voor.

Wat gek zeg! Hopelijk weet je gauw meer!

Dit lijkt ABSOLUUT niet op een Sidewinder. Het lijkt er in de verste verte niet op.
Daarbij komt dat ook niet alleen bij oude paarden voor, vaak wel maar ook zeker bij jongere dieren.
Ik heb geen goede adviezen want ik weet het gewoon niet maar dat dit ESS is geloof ik zeker niet.

Verder hoop ik dat je er snel achter komt TS, het is heel vervelend niet te weten wat je vriend mankeert.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 16:52

Ze gaan nu een echo maken van de lever en nieren. Leverwaardes waren afwijkend in het bloed.
Kijken naar nierstenen.
Als hier niks uit komt dan een blaasscopie morgen en kijken naar blaasstenen ;(

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:34

Ts ik wens je veel sterkte met je paard.
Ik vind het erg interessant om te volgen en ben benieuwd of ze iets op de echo hebben kunnen zien.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:30

Heel veel sterkte TS. Hopelijk vinden ze iets wat ze ook gelijk kunnen gaan behandelen. Ben ook benieuwd of ze iets op de echo hebben kunnen vinden.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 06:55

Op de echo waren de nieren goed. Op de lever zijn witte plekjes gezien. Dit zien ze normaal bij oudere paarden en niet bij een paard van 5. Voor nu was het advies om de lever niet verder te onderzoeken omdat de waardes daarvan niet extreem hoog waren.

Gisteren geen aanvallen gezien en ook de urine schoon en geen bloed. Op mijn verzoek wilde ik toch een blaasscopie dus dat staat vandaag op de planning. Dus weer afwachten vandaag

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 07:16

Wat een zoektocht zeg, maar wat geweldig dat je je zo inspant (en je spaarrekening vast ook) om je dier te helpen _/-\o_ Ik volg ook al een tijdje mee vanuit interesse. Ik hoop dat er iets 'makkelijks' uit de blaasscopie komt :\

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:17

Wat heb je veel voor je paard over zeg, _/-\o_

Ik hoop echt dat ze snel de oorzaak vinden en dat er iets simpels gedaan kan worden om het op te lossen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:28

drinkt hij eigenlijk wel genoeg?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:37

Ik vraag me toch af welk effect het nu onbeperkte eten en drinken heeft op de aanvallen. Op het filmpje zie ik hem niet echt super veel pijn hebben, maar wel een raar misschien akelig gevoel in de buik. As je dat zelf hebt voelt je je ook naar. Het is lastig uit te sluiten maar misschien verklaart dat het uitblijven van de aanvallen nu hij op de kliniek onbeperkt mag eten.

Je hebt wel wat over voor je paard zeg. Top van je. Succes met de komende onderzoeken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:04

Mss ook het water eens testen op stal. Is dat leidingwater geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:30

Hopelijk zijn het gewoon blaasstenen en is het relatief onschuldig verder.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 14:09

Nog steeds niks gehoord. Ben heel benieuwd...

Zijn er hier mensen die een verzekering hebben bij Equipe? Ze keren namelijk geen enkele euro uit terwijl ik toch aanvullend verzekerd ben, wat een gedoe -O- daar betaal je dan al 5 jaar aan

AlberdinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:13

Wat gek, weet je ook waarom ze niet uitkeren? Ik heb eerder geen fijne ervaring gehad met communicatie vanuit Equipe maar de ziektekosten hebben ze wel netjes vergoed.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 17:25

Blaasscopie gehad. Bij het inbrengen begon de penis al te bloeden, de blaas zag er opzich goed uit. Wel zagen ze kleine bloedvlekjes op de wand, leek een soort van kneuzing of een oude blaasontsteking. Urine wordt nu nogmaals uitgebreid onderzocht, resultaten krijg ik na het weekend. Ook dit vond ze niet te maken hebben met de aanvallen.
Dus die aanvallen blijven vreemd, afgelopen dagen nu niet meer gezien. Vallie mag zaterdag mee naar huis en hopelijk zijn de urine uitslagen goed.