Metazoa voer ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 07:25

Hoi allemaal,

Bij Metazoa zag ik de musclefit voorbij komen. Wie heeft hier goede ervaringen mee? Ik zoek voor mijn 20 jarige iets om hem wat meer te gaan ondersteunen nu hij langzaam toch weer iets meer beweging gaat krijgen (vrije beweging & longeren en wie weet stap ritjes uiteindelijk). Ik zag al wel veel supplementen wat ik zou kunnen geven maar kwam nu deze tegen. Hij krijgt altijd al de digest esparcette in de avond geweekt. Dat vind hij heerlijk! Gaat dan vooral om de eiwitten die hij gaat krijgen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 07:36

veertje99 schreef:
Hoi allemaal,

Bij Metazoa zag ik de musclefit voorbij komen. Wie heeft hier goede ervaringen mee? Ik zoek voor mijn 20 jarige iets om hem wat meer te gaan ondersteunen nu hij langzaam toch weer iets meer beweging gaat krijgen (vrije beweging & longeren en wie weet stap ritjes uiteindelijk). Ik zag al wel veel supplementen wat ik zou kunnen geven maar kwam nu deze tegen. Hij krijgt altijd al de digest esparcette in de avond geweekt. Dat vind hij heerlijk! Gaat dan vooral om de eiwitten die hij gaat krijgen

Ik was er zeer tevreden over! Maar de brokjes zijn kneiterhard en weken lukt ook niet met deze brokjes. Uiteindelijk liet mijn paard het staan, helaas

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 07:46

veertje99 schreef:
Hoi allemaal,

ik ben een andere melasse vrije luzernebrok bij gaan voeren(Roosens) omdat die veel voordeliger is... Brokjes worden bij ons ook goed gegeten

veertje99

Re: Metazoa voer ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:46

Oef als ze zo hard zijn weet ik niet of dat handig is. Ze hebben geen proef zakjes denk ik of wel?

Weet niet of hij tegen volle luzerne kan, heb eerder vitalbix gehad en daar begon hij nog meer van te schuren. Voer wat hij nu heeft is ook luzerne vrij. Kan wel supplementen opzoeken met extra eiwit maar vind het handiger om het met een 'brok' op te kunnen lossen aangezien hij dat altijd makkelijk eet

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:15

ik week de brokjes altijd in (warm) water wat een mooi ''papje'' wordt. Bij mij eet het paard erg goed! Bij agradi kan je een metazoa proefpakket bestellen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:49

IlseL123 schreef:
ik week de brokjes altijd in (warm) water wat een mooi ''papje'' wordt. Bij mij eet het paard erg goed! Bij agradi kan je een metazoa proefpakket bestellen.

Nou ik krijg de musclefit van metazoa echt niet geweekt hoor!! Ook niet na een half uur in heet/warm water. De kleine brokjes zijn echt enorm hard en ik kan ze niet eens doormidden breken

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:15

IlseL123 schreef:

Ik zie alleen proefpakket met alle producten erin zitten. Kan metazoa ook zelf berichtje doen of ze proef zakjes hebben :)

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:26

Ik schop dit topic even omhoog

Omdat mijn paard de Voermeesters rust&Herstel niet meer eet heb ik een voeradvies aangevraagd bij Metazoa

De balancefit esparcette en de naturalfit muscle werden in combinatie aangeraden

Onder het mom de kracht van bokt: wat vinden jullie van deze 2 en eten ze het goed?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:39

Mijn pre merrie doet het heel goed op Fitright Thimotee (balancer). Ze vindt het niet superlekker, maar ik geef juist Voermeesters rust en herstel als 'lekker' erbij. Daar zit ook net iets meer in.
Pavo Vital vond ze veel lekkerder, maar kreeg ze wat veel energie van.

Metazoa is erg goed voer vind ik!

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:15

Tilmar schreef:
Mijn pre merrie doet het heel goed op Fitright Thimotee (balancer). Ze vindt het niet superlekker, maar ik geef juist Voermeesters rust en herstel als 'lekker' erbij. Daar zit ook net iets meer in.
Pavo Vital vond ze veel lekkerder, maar kreeg ze wat veel energie van.

Metazoa is erg goed voer vind ik!

Nadat meneer 4 zakken Rust&Herstel op heeft eet hij het niet meer en ook niet door de slobber dan laat hij alles staan nu is het een gigantisch moeilijke eter maar sinds we moeten oppassen met suiker en zetmeel nog ietsje meer…

Ben ik trouwens de enige die in de war raak als ik naar de maatbeker van Metazoa kijk welke is nu voor wat :Y)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 09:48

Ik kreeg de metazoa er met geen mogelijkheid in...
Ik weeg zelf het voer af, maatbeker klopt niet altijd.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 09:57

lletam schreef:
Ik kreeg de metazoa er met geen mogelijkheid in...
Ik weeg zelf het voer af, maatbeker klopt niet altijd.

ook niet als je het nat maakt?

onze paarden eten het erg goed. Zelfs de moeilijke eter.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 12:12

Hier voer ik metazoa al meer dan 10 jaar na alle tevredenheid.
Meerdere paarden gehad die dit gevoerd kregen en geen enkel paard die het weigerde gelukkig

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 21:15

Ik heb de fitright Esparcette en ze zijn er tot nu toe allemaal gek op.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:26

Ik krijg morgen de balancefit esparcette binnen en de naturalfit muscle ben heel benieuwd of mijn dramaking het eet of dat hij denkt dat het vergif is :Y)

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 23:38

Mocht er iemand interesse hebben in ruim 15 kilo Metazoa Musclefit… mijn paard eet het helaas niet.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:26

De musclefit is vergeven ik heb nog wel een dichte zak balancefit esparcette voor de liefhebber om over te nemen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:04

Hoe zijn recente ervaringen?
Met de balancers, timothee en Esparcette versies?
Ik vind ze eigenlijk helemaal niet zo hoog in vitaminen en mineralen zitten;maar kom het wel enorm veel tegen op bijvoorbeeld de socials…

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:25

Ik heb het vorig jaar nog geprobeerd.. echt nooit meer. Sinds de nieuwe, mooie voerzakken (voorheen waren het lelijke felgroene) is de kwaliteit er op achteruit gegaan vind ik.. Mijn fjorden werden gek van de balancer. Alle 3. Ik herkende mijn paarden helemaal niet terug. En van de gewone esparcette kreeg mijn dametje last van slokdarmobstructies.. tot heel heftig aan toe. Ik was zo bang. Hier komt het er echt niet meer in.. :(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:39

Welke verandering zag je dan bij je paarden dat je ze niet meer terug kende?

De gewone Esparcette moet je geloof ik vanaf 200gr al geweekt voeren. Dat deed ik iig wel altijd en dat beviel goed.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:42

Ik ben zeer recent gestart met de digestfit esparcette, tot nu toe wordt het gegeten. Merk nog geen verschil in gedrag.

Ze komt af van de agrobs alphengrun pellet maar daar was de merrie niet heel enthousiast over :+

Ik vind het wel weinig voer, 250 gram. Dus ik mix het met een ruwvoermixje.

Over een balancer denk ik nog na.
Of metazoa, of vitalbix. Idk. Moeilijk want paard is kieskeurig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:05

Ik heb onze 17 jarige Friese merrie nu haar 3e winter op Metazoa staan. Ze doet het er erg goed op.

Mijn 13 jarige merrie staat er sinds december op.
Ik heb dit paard pas een half jaar. Ik vind haar momenteel heel erg ril en paniekerig, terwijl ik dat niet eerder zo herkende. Ik dacht fris door de winter en door minder in het werk te staan. Als ik het zo lees, wellicht het proberen waard om toch een andere balancer te proberen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:12

Ik heb de vraag aan Copilot voorgelegd. Interessant antwoord

Het korte antwoord: nee, niet ieder paard doet het goed op Metazoa Esparcette, ook al is het voor veel paarden een prachtig product. Dat jouw paard schrikkeriger en angstiger lijkt, is iets wat ik serieus zou nemen — en het komt vaker voor dan mensen denken.

Waarom sommige paarden er juist minder goed op reageren

Esparcette (sainfoin) staat bekend om:

• een laag suiker- en zetmeelgehalte
• veel structuur
• tannines die de darmgezondheid ondersteunen
• een rustiger, “koeler” energieprofiel dan luzerne

Maar… elk paard is een individu. En er zijn een paar redenen waarom een paard juist drukker, alerter of angstiger kan worden:

1. Meer eiwit dan je paard gewend is

Esparcette bevat behoorlijk wat eiwit.
Sommige paarden — vooral gevoelige types, nerveuze rassen of paarden die weinig arbeid doen — reageren op een eiwitpiek met:

• meer spanning in het lijf
• sneller schrikken
• “aan” staan

Niet omdat eiwit “heet” maakt, maar omdat het metabolisme harder moet werken.

2. Verandering in darmflora

Een rantsoenwissel, zelfs naar iets gezonds, kan tijdelijk:

• gasvorming
• lichte buikpijn
• onrust
• verhoogde alertheid

geven. Paarden uiten buikongemak vaak als “angstig gedrag”.

3. Tannines: niet ieder paard vindt dat fijn

De tannines in esparcette zijn meestal positief, maar bij sommige paarden:

• remmen ze de opname van bepaalde mineralen
• kunnen ze de darmwerking nét iets te veel vertragen

Dat kan subtiel ongemak geven → meer spanning.

4. Teveel van het goede

Metazoa is geconcentreerd.
Als je paard al rijk hooi krijgt, of gevoelig is voor eiwit/structuur, kan de combinatie te zwaar worden.

---

Wat jij nu kunt doen

✔️ 1. Stop 3–5 dagen met de esparcette

Als het gedrag dan duidelijk verbetert, heb je je antwoord.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:56

Ik heb het hier denk ik ook al eerder gedeeld. Mijn paard deed het ook niet goed op de esparcette van Metazoa. Vooral slechte mest en heel veel honger. Ze stond toen op boxruat, dus ik kan niet zeggen of ze er gevoeliger van werd, maar overall reageerde haar lijf er niet goed op.
Nu op Florian doet ze het fantastisch. Mooi glanzend en fijn werkbaar.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:38

Ze schrikten van dingen waar ze doorgaans niet echt op schrikte.

En wat betreft dat weken, is mij dus niet gezegd. De Equifyt Esparcette at ze zonder problemen namelijk en het lijkt exact het zelfde product..

Hier ook op Florian!