Ervaringen Synovitis in halswervels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Ervaringen Synovitis in halswervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 18:13

Vaker dan 1x inspuiten, lijkt mij ook geen probleem.

Mijn merrie was 2x in SI, 1x in knie, 1x in hals ingespoten en daarna vond de dierenarts het geen goed plan meer.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:11

Mijn Peet was 1x in SI, 1x in hals en 1x in beide voorvoeten. 4 spuiten gehad op 6 maand tijd. Heb toen zelf de stekker eruit getrokken.

Ik kan SMDC alleen maar aanraden voor een second opinion! Zijn echt mega grondig en hebben veel kennis over de betreffende problemen. Ik ben daar geweest met Peet toen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 17:21

Maar dat was dan toch niet 4x op dezelfde plek!?
Waarom de stekker er uit getrokken dan?

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 22:14

Ik heb vanavond mn eigen dierenarts gemaild met het hele verhaal en het onderzoeksverslag met ook de vraag of een second opinion een idee zou zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:29

Popstra schreef:

Misschien had ze daar wel een goede reden voor? -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:31

Ging mij om waarom geen 2e keer herhalen.
Dat kan namelijk prima

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:46

Mijn ruin had het ook.... ik heb het laten inspuiten. Het is me op den duur met veel laserbehandelingen en gericht trainen gelukt om nog 2 jaar te rijden.
Nu is hij pensionado. Hij heeft toch wat atactische trekjes.

Ik wijt het 100% aan fokbeleid (en okay, veel met je handen rijden is ook niet echt handig). Die hals is bij zoveel paarden een zwakke plek geworden.

In theorie zou een paard dat goed in het balansmodel staat heel goed moeten kunnen functioneren op een ruiter die ook in balans zit.
Bij veel paarden moet je tegenwoordig een revalidatietrainer zijn en een heel arsenaal aan peuten uit de kast trekken om een rondje te kunnen rijden, ik vind dat wel veelzeggend.
Hopelijk gaan we weer steviger paarden fokken.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 21:07

Eens dat de huidige rijderij en fokkerij bijdragen aan toenemende aantallen en ernst halsproblematiek. Maar sommige paarden lopen synovitis ergens in de hals op door trauma, vastliggen, hangen, val en duikelpartijen, compensatie bij onderbeenproblemen etc….

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 09:42

BoktVerlaten schreef:
Eens dat de huidige rijderij en fokkerij bijdragen aan toenemende aantallen en ernst halsproblematiek. Maar sommige paarden lopen synovitis ergens in de hals op door trauma, vastliggen, hangen, val en duikelpartijen, compensatie bij onderbeenproblemen etc….

Dit dus. Mijne heeft een ongeluk gehad waardoor het begonnen is. En juist verergert omdat de dierenarts toen niet eens nadacht over de hals nakijken ondanks vragen. Pas toen we 2nd opinion lieten doen was het binnen paar seconden bijna zeker en daarna bevestigt met beeldvorming. 1e kliniek vond behandeling daarna onnodig dus zijn we definitief overgestapt naar dierenarts 2.

Dat laat dus al zien dat we niet eens weten hoeveel paarden er vroeger last van hadden zoals bij heel veel andere dingen. Toen waren ze gewoon lastig of stuk en werden ze afgemaakt. Of doorgereden tot ze echt kapot waren. Mijn paard heeft jarenlang te maken gehad met vooroordelen van anderen die hem klinisch gewoon goed vonden en ons maar vonden overdrijven. Van professionals tot andere eigenaren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 12:47

Maar toch geloof ik dat de hals problemen meest voorkomen uit de gedwongen houding die het gereden paard moet lopen.
Helemaal als dag in dag uit het onmogelijke van een paard gevraagd word.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 14:37

Popstra schreef:

Hij liet altijd alles toe. Braafste paard van allemaal. Vreemde mensen konden hem overal aanraken maar bij de laatste spuiten ging hij gericht bijten en meppen. Ja dat zegt mij ook iets. Plus het feit dat hij ondanks die spuiten nogsteeds slecht liep. Ontstekingen waren wel weg. Dus MRI werd aangeraden voor verder onderzoek maar dat is en een bizar duur onderzoek, en er moet dan ook maar net iets uitkomen waar ze wat mee kunnen. Alles bij alles was het voor mij, en ik denk ook voor hem, genoeg.
Nu staat hij lekker als wandel en knuffelpaard te genieten van alle liefde die hij krijgt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:16

Werd hij niet verdoofd voor het in spuiten dan?
Niet genoeg verdoofd??

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:48

Gewoon normale als altijd. Maar zelfs als hij pijn had of behandelt werd, ging hij eerder niet trappen en bijten. Ik heb die keuze gemaakt omdat hij er gewoon klaar mee was. Ken hem daar goed genoeg voor. Het is niet dat zijn leven nu slecht is, staat lekker hele dagen buiten met soortgenoten. Hij loopt zo licht kreupel dat menig mens het niet zou zien dus mega veel pijn lijkt hij me niet te hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:08

Snap ik. Je moet ook doen wat je gevoel zegt.
Het word een gebed zonder eind met dat behandelen anders

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Popstra schreef:
Maar toch geloof ik dat de hals problemen meest voorkomen uit de gedwongen houding die het gereden paard moet lopen.
Helemaal als dag in dag uit het onmogelijke van een paard gevraagd word.

Die van mij was nog maar zo kort onder het zadel dat dit onmogelijk is. Paard werd zowieso nog niet rond gevraagd.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Ninx schreef:
Mijn ruin had het ook.... ik heb het laten inspuiten. Het is me op den duur met veel laserbehandelingen en gericht trainen gelukt om nog 2 jaar te rijden.
Nu is hij pensionado. Hij heeft toch wat atactische trekjes.

Ik wijt het 100% aan fokbeleid (en okay, veel met je handen rijden is ook niet echt handig). Die hals is bij zoveel paarden een zwakke plek geworden.

In theorie zou een paard dat goed in het balansmodel staat heel goed moeten kunnen functioneren op een ruiter die ook in balans zit.
Bij veel paarden moet je tegenwoordig een revalidatietrainer zijn en een heel arsenaal aan peuten uit de kast trekken om een rondje te kunnen rijden, ik vind dat wel veelzeggend.
Hopelijk gaan we weer steviger paarden fokken.

Precies dat... stuk gefokt...