Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BoktVerlaten schreef:Eens dat de huidige rijderij en fokkerij bijdragen aan toenemende aantallen en ernst halsproblematiek. Maar sommige paarden lopen synovitis ergens in de hals op door trauma, vastliggen, hangen, val en duikelpartijen, compensatie bij onderbeenproblemen etc….
Popstra schreef:Maar dat was dan toch niet 4x op dezelfde plek!?
Waarom de stekker er uit getrokken dan?
Popstra schreef:Maar toch geloof ik dat de hals problemen meest voorkomen uit de gedwongen houding die het gereden paard moet lopen.
Helemaal als dag in dag uit het onmogelijke van een paard gevraagd word.
Ninx schreef:Mijn ruin had het ook.... ik heb het laten inspuiten. Het is me op den duur met veel laserbehandelingen en gericht trainen gelukt om nog 2 jaar te rijden.
Nu is hij pensionado. Hij heeft toch wat atactische trekjes.
Ik wijt het 100% aan fokbeleid (en okay, veel met je handen rijden is ook niet echt handig). Die hals is bij zoveel paarden een zwakke plek geworden.
In theorie zou een paard dat goed in het balansmodel staat heel goed moeten kunnen functioneren op een ruiter die ook in balans zit.
Bij veel paarden moet je tegenwoordig een revalidatietrainer zijn en een heel arsenaal aan peuten uit de kast trekken om een rondje te kunnen rijden, ik vind dat wel veelzeggend.
Hopelijk gaan we weer steviger paarden fokken.