Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Melzazu schreef:Ik lees een beetje mee hier maar ik word er een beetje bang van merk ik. Ik lees hier meerdere malen over hele lichte zwelling en snel erna niets meer en ook geen warmte, niet kreupel, gewoon “niks” meer aan de hand.
Je zou haast denken je paard maandelijks alle benen te laten scannen want de kans dat je die zwelling dus helemaal niet gezien hebt en dus je paard zijn benen er constant normaal uit zien en voelen voor je is erg groot lijkt het hier. Dan zou je dus geheel onwetend met een blessure rond rijden.
MyWishMax schreef:Na een maand een lange zijde draven is meer als wat ik mocht. Eerst periode alleen maar stappen en pas na controle kwam er draf bij. Maar paar weken later mocht ik idd alleen lange zijdes draven, omdat de hoeken meer belasting zijn. Opbouwen ging hier eerst in lange zijdes, later pas minuten toen de hoeken wel mochten.
Voorzichtig is absoluut niet erg, je kan wel te voorzichtig zijn want je wilt wel lichte belasting aan de pees geven zodat deze op juiste manier weer aansterkt, maar dat is eerder maandenlang alleen blijven stappen bijvoorbeeld. Maar te snel is meestal slechter, dan ga je sneller als wat de pees aan kan.
Rizette schreef:Melzazu schreef:Ik lees een beetje mee hier maar ik word er een beetje bang van merk ik. Ik lees hier meerdere malen over hele lichte zwelling en snel erna niets meer en ook geen warmte, niet kreupel, gewoon “niks” meer aan de hand.
Je zou haast denken je paard maandelijks alle benen te laten scannen want de kans dat je die zwelling dus helemaal niet gezien hebt en dus je paard zijn benen er constant normaal uit zien en voelen voor je is erg groot lijkt het hier. Dan zou je dus geheel onwetend met een blessure rond rijden.
Neem aan dat je de benen van jouw paard dagelijks in de gaten houdt. Dan zie je de zwelling wel. Als je de pezen ragelmatig controleert komt daar soms voelen bij.
sh4e schreef:MyWishMax schreef:Na een maand een lange zijde draven is meer als wat ik mocht. Eerst periode alleen maar stappen en pas na controle kwam er draf bij. Maar paar weken later mocht ik idd alleen lange zijdes draven, omdat de hoeken meer belasting zijn. Opbouwen ging hier eerst in lange zijdes, later pas minuten toen de hoeken wel mochten.
Voorzichtig is absoluut niet erg, je kan wel te voorzichtig zijn want je wilt wel lichte belasting aan de pees geven zodat deze op juiste manier weer aansterkt, maar dat is eerder maandenlang alleen blijven stappen bijvoorbeeld. Maar te snel is meestal slechter, dan ga je sneller als wat de pees aan kan.
Ik heb het niet helemaal goed opgeschreven. Ik mocht 6 weken na de diagnose 2 x 2 lange zijdes draven. Na de controle echo was dat 6 x 2 lange zijdes. Dat moet ik een maand vol houden en dan pas 1 lange zijde er bij. Dan na 6 weken weer controle.
Ik lees hier over elke week een minuut langer.
Dus vandaar dat het wat (te) voorzichtig voelt
Rizette schreef:Wat een naar bericht.Hoop dat het nog mee mag vallen voor jullie .Is de pees echt bijna door? Ook kreupel? Het kan ook nog heel erg meezitten met een peesblessure je weet het soms niet. Dierenartsen zijn sowieso erg behoudend in prognoses qua peesblessures. Blijft ze een beetje rustig op een klein stukje en is de bodem goed? Afspuiten heeft het meeste nut in de acute fase en die heb je denk ik wel gehad. Na 10 dagen ongeveer. Wat zou er als jouw paard jonger was geopereerd kunnen worden? Dat kan sowieso bij de meeste blessures niet volgens mij. Kun je vrij arm hooi geven dat ze wel genoeg krijgt maar minder qua voeding wat er in zit?