Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5101
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:27

Als jij daar vrede mee hebt kun je er in meegaan maar ik vind het meer een verhaal van "het is maar een shet, koop maar een nieuwe".

Hij ziet het niet zitten, waarschijnlijk, niet beter. Knap voor iemand die er geen zin in heeft en niet eens de opties van de eigenaar aan wik horen.

Zoek een da die je problemen wel serieus neemt. Bel desnoods een aantal klinieken en kies voor degene waar je het beste gevoel bij hebt.

Maar nogmaals, volg je eigen gevoel, jij zit juist!

Brittneyx

Berichten: 1846
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:33

Ladygiroc schreef:
Als jij daar vrede mee hebt kun je er in meegaan maar ik vind het meer een verhaal van "het is maar een shet, koop maar een nieuwe".

Hij ziet het niet zitten, waarschijnlijk, niet beter. Knap voor iemand die er geen zin in heeft en niet eens de opties van de eigenaar aan wik horen.

Zoek een da die je problemen wel serieus neemt. Bel desnoods een aantal klinieken en kies voor degene waar je het beste gevoel bij hebt.

Maar nogmaals, volg je eigen gevoel, jij zit juist!



Of misschien is dierenarts gewoon eerlijk en wil hij ts niet nog meer op onnodige kosten jagen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen TS! Is geen leuk nieuws om te horen. Ik zou voor mezelf misschien nog 1 iets proberen zodat ik echt het gevoel heb alles gedaan te hebben maar het stopt wel ergens natuurlijk. :(:)

LoveBodin

Berichten: 4374
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:58

Freddydeshet schreef:
5 minuten geleden gesprek gehad met da. Hij vind het niet meer eerlijk om verder te behandelen omdat het neurologisch is en als we weten wat er überhaupt is dat behandeling dan ook niet/nauwelijks mogelijk is. Hij zegt, ik kan hem nog 2 weken op gras laten staan en dan laten inslapen. Hij zegt dat het inderdaad waarschijnlijk door trauma komt(de klap met verkeersbord).

Alle opties en behandeling heb ik voorgesteld en hij ziet het allemaal niet zitten. Het is duur en hij gaat niet beter worden. Bedankt allemaal voor de steun



Wat vreselijk nieuws zo.
Heel veel sterkte de komende weken, volg je gevoel :knuffel:

Elisa2

Berichten: 37976
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:28

Ja het gaat om een magnetiseur die echt ontzettend veel goeds kan met neurologische klachten en niet duur is. Heb er echt al zoveel paarden wonderwel door op zien knappen dat hij nu altijd als eerste komt bij mijn paarden. Hij kan niks goed maken wat mechanisch kapot is, maar juist met zenuwbeschadigingen e.d. kan hij enorm veel. Hoe het werkt weet ik niet, maar ik weet wel dat in veel gevallen werkt. Daarom raadt ik het aan omdat ik denk dat het hier ook zou kunnen werken. (en het kost je geen duizenden euro's) Dus ik zou het in ieder geval proberen.

Ik ben er wat voorzichtig mee op Bokt omdat sommige mensen nogal raar kunnen reageren op iets wat iets alternatiever is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:31

Ik begrijp je!
Maar als de reguliere gezondheidszorg ophoudt, zou ik ook graag een alternatief proberen, hoor!
En misschien soms nog wel eerder ook ;)
Zeker bij dieren, waarbij geen placebo-effect mogelijk is!

Elisa2

Berichten: 37976
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:33

Ons heeft het intussen al enorm veel geld gescheeld... :o vandaar dat hij nu eerst komt haha. Inderdaad is er bij dieren geen placebo mogelijk, ze worden er ook enorm los van.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:38

Dat klinkt fijn en zeker de moeite waard om eens te proberen dan.
Komt die persoon door het hele land?

Freddydeshet

Berichten: 129
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 14:43

Ik ga niet meteen blind mee in wat deze da zegt,ookal vertrouw ik hem wel. Ik moet alles echt even verwerken, en accepteren dat hoe dan ook er wel iets ernstigs is wat niet meer over gaat. Ik heb wel zoiezo besloten hem weer gras te geven(langzaam opbouwend, wil niet dat hij binnen een dag bevangen raakt) om nog een beetje paard waardig plezier uit het leven te halen.
Ik twijfel nog om te stoppen met de medicatie, juist omdat hij nu net zo een harde klap heeft gehad.

Als alles weer gedaald is kan ik nog als behandelings optie de magnetiseur laten kijken, voor de rest moet ik gewoon nog even nadenken.

Het aller ergste vind ik dat hij nog zoo vrolijk is nu. juist mentaal is hij nog super gezond..

Elisa2

Berichten: 37976
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:46

Ja hij komt door het hele land en ook in Belgie, is niet commercieel.

Dat hij vrolijk is, is heel positief TS. Ik zou denk ik even wachten met afbouwen met de medicatie totdat hij weer een beetje hersteld is van deze klap. En een paardwaardig leven lijkt me sowieso belangrijk.

mvdende

Berichten: 5769
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:46

Ladygiroc schreef:
Als jij daar vrede mee hebt kun je er in meegaan maar ik vind het meer een verhaal van "het is maar een shet, koop maar een nieuwe".

Hij ziet het niet zitten, waarschijnlijk, niet beter. Knap voor iemand die er geen zin in heeft en niet eens de opties van de eigenaar aan wik horen.

Zoek een da die je problemen wel serieus neemt. Bel desnoods een aantal klinieken en kies voor degene waar je het beste gevoel bij hebt.

Maar nogmaals, volg je eigen gevoel, jij zit juist!


Pony staat al 5 maanden kreupel en is zelfs mèt pijnstillers niet goed! Dan is het niet paardwaardig z'n beestje te laten lopen. Als ie nou met pijnstillers wél 100% goed was geweest, had ik de twijfel kunnen begrijpen, maar hij is gewoon hartstikke kreupel nog in draf.

En dierenarts geeft nu zelf aan dat het neurologisch is en niet meer te genezen, dan moet je de beslissing gaan maken welke het beste is voor de pony. In dit geval is dat zeer duidelijk inslapen. Bij mij was hij al hemelen! Een dier heeft geen besef van tijd en 99,9% van de diereigenaren is te laat met inslapen, zelden te vroeg.

Aan de ts: zeer verdrietige beslissing om te moeten maken, maar wél de eerlijkste naar Fred. Verwen hem nog een paar dagen zo veel je kan en laat hem lekker alles eten wat Fred lekker vind en lekker op de wei en dan over een paar dagen de afspraak inplannen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:51

En zolang Fred zelf de moed niet opgeeft, moet jij dat inderdaad ook niet doen :(:)

Die magnetiseur klinkt fijn, zou ik zeker een kans geven in de komende twee weken.

Begrijp echt heel goed dat je er even helemaal doorheen zit, hoor, maar even uithuilen in zijn mooie manen en de schouders er nog even onder!

Elisa2

Berichten: 37976
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:09

Zolang het dier nog vrolijk is lijkt het me paardwaardig genoeg. :-)

Zou hem zeker niet zomaar opgeven.

Marigold

Berichten: 12616
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:37

Bedoelt de DA met neurologisch dan ataxie?
Dat hoeft volgens mij geen pijn te doen, maar gaat om verliezen van controle over de bewegingen.
Misschien draaft hij daarom nu wijd met de achterbenen, ahw kunstmatig lopen omdat het gevoel er niet meer voldoende is?

Zelf heb ik ook wel meerdere keren (misschien toeval allemaal) shetlanders gekend die dergelijke symptomen in het bewegingsgestel hadden.
De overeenkomst was dat het niet meer over ging, maar de pony’s een rustig leventje op de wei nog prima konden hebben.
Al dacht ik wel eens, ik kan als mens moeilijk invoelen in elke mate het voor een vluchtdier stressvol is om in die staat te blijven leven. ‘In het wild’ waren ze al wel dood geweest.

Ik zag wel verschil tussen mooi weer dus warmte, en slecht weer/koude.
Met deze pony’s is niet meer gewerkt.

Ik heb een beetje het gevoel dat jou DA mogelijk net iets teveel beïnvloed wordt door het ras van de pony, door direct met hoefbevangen aan te komen.
Nou heb je geld uitgegeven aan foto’s, voor niks.

Ik wens je veel sterkte bij het maken van beslissingen en sowieso het omgaan met deze onzekerheid en het verdriet bij het zien van je pony in deze staat.

mvdende

Berichten: 5769
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:41

Elisa2 schreef:
Zolang het dier nog vrolijk is lijkt het me paardwaardig genoeg. :-)

Zou hem zeker niet zomaar opgeven.


Ben ik het niet mee eens.

Vrolijk zijn hoeft niet te betekenen pijn vrij!

Daarnaast is een paard een vluchtdier en zal gedragsafwijkingen en kreupelheden zo lang mogelijk proberen te voorkomen, want dan ben je een makkelijke prooi.

Ook weten dat je niet meer kunt vluchten (Fred draaft niet! En zeker niet een heel weiland door) is erg stressvol voor een vluchtdier.

Dat Fred ondanks pijnstillers nog steeds kreupel loopt (al vóór het laatste ongelukje met z'n kuddegenoot) geeft gewoon aan dat hij niet pijnvrij is. Want een paard zonder pijn vertoont geen kreupelheden.

Verder is de schade dus toch neurologisch, wat aangeeft dat het nooit meer gaat genezen. Dan kan pony nog zo vrolijk doen, hij blijft met pijn rondlopen......

En dan is het aan ons de taak de beste beslissing te nemen vanuit het welzijn voor het dier en niet vanuit ons eigen welzijn, hoe vreselijk die beslissing ook is...

Freddydeshet

Berichten: 129
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 16:03

Als hij alleen maar kreupel liep zou ik hem nog oke als weidepony houden. Het gaat mij erom dat hij letterlijk niet meer kan doen waar hij voor gemaakt is; vluchten. Hij kan niet meer galopperen, rollen, liggen en draaien. Ik vind hem alleen pijnvrij als hij echt stil staat. Dat dat paard überhaupt bovenop hem springt betekent voor mij dat hij niet meer kan vluchten(wat hij voorheen wel kon, ook bij dit paard). Hij kan geen natuurlijk gedrag vertonen zonder pijn.

mvdende

Berichten: 5769
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:13

Freddydeshet schreef:
Als hij alleen maar kreupel liep zou ik hem nog oke als weidepony houden. Het gaat mij erom dat hij letterlijk niet meer kan doen waar hij voor gemaakt is; vluchten. Hij kan niet meer galopperen, rollen, liggen en draaien. Ik vind hem alleen pijnvrij als hij echt stil staat. Dat dat paard überhaupt bovenop hem springt betekent voor mij dat hij niet meer kan vluchten(wat hij voorheen wel kon, ook bij dit paard). Hij kan geen natuurlijk gedrag vertonen zonder pijn.


Wat je hier schrijft zou voor mij voldoende reden zijn hem een paar fantastische laatste dagen te geven en hem daarna in te laten slapen.

Want je zegt het zelf al, dit is geen paardwaardig bestaan. Een paard hoort gewoon "paardse dingen" te kunnen doen zonder pijn. En pijnstillers helpen dus maar minimaal.


Je hebt je uiterste best gedaan voor je lieve vriendje! Maar houden van is ook los durven laten.

Je zou die magnetische therapie deze week nog kunnen proberen als je budget dat toe laat, dan heb je echt alles uit de kast getrokken en geprobeerd voor Fred. Maar voel je aub niet schuldig als die therapie nu financieel niet haalbaar is en je de keuze maakt om Fred in te laten slapen.

Elisa2

Berichten: 37976
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:04

De DA heeft alleen maar vermoedens..geen zekerheid en al helemaal geen diagnose. Dat hij niet weg kan komen kan ook veroorzaakt worden door bewegingsbeperkingen. En doet dat pijn, ja vast wel..is het onoplosbaar..dat weten ze niet!
Ik ben het ermee eens dat het paardwaardig moet blijven, maar blijf het in dit geval echt nog te vroeg vinden.

mvdende

Berichten: 5769
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:00

Elisa2 schreef:
De DA heeft alleen maar vermoedens..geen zekerheid en al helemaal geen diagnose. Dat hij niet weg kan komen kan ook veroorzaakt worden door bewegingsbeperkingen. En doet dat pijn, ja vast wel..is het onoplosbaar..dat weten ze niet!
Ik ben het ermee eens dat het paardwaardig moet blijven, maar blijf het in dit geval echt nog te vroeg vinden.


Het vermoeden is neurologisch. Om dat uit te sluiten/te bevestigen zijn hele dure onderzoeken nodig. Denk aan MRI/CT scan. En om te beginnen een normale echo. Wil je echt gaan uitzoeken wat Fred mankeert, ben je zo minimaal een paar duizend €€€ armer. En de kans dàt als het inderdaad neurologisch is, er iets aan gedaan kan worden is héél erg klein.

Conclusie: een hoop geld investeren met de zéér grote kans dat de pony na afloop alsnog ingeslapen moet worden.

Dan heb je 2 keuzes in mijn ogen. Het geld er tegenaan gooien en hopen op uitsluitsel of gelijk de keuze maken tot inslapen.

Pony heeft zo te lezen véél pijn, ondanks pijnstillers en zo laten lopen is niet paardwaardig dus er moet zo spoedig mogelijk actie ondernomen worden. Dus of de medische molen in, of er een punt achter zetten. Pony is imo veel te slecht om dit nog weken/ maanden aan te kijken.

Nogmaals, een dier heeft geen besef van tijd, hoe oud ie geworden is, een dier leeft in het nu en nu betekent voor Fred een hoop pijn.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:10

Ik ben het met Elisa eens.

En bewegingsbeperkingen wil niet altijd zeggen pijn.
Als het voortvloeit uit een neurologisch probleem (wat niet per definitie onherstelbaar hoeft te zijn zolang de zenuwbundels nog intact zijn) kan het heel goed zijn dat er sprake is van een slechte communicatie tussen hoofd en benen ;)

Heb dat hier ook aan de hand gehad met een veulen dat letterlijk krom liep nadat zijn papa hem liefdevol over het hek had getild aan zijn nekje |o
Diertje had uiteraard in het begin wel pijn aan de bijtplek en de zwelling, maar heeft zich wonderwel geheel hersteld en is een sterke, vrolijke vent geworden!

Soms kost herstel wat meer tijd, maar een kans moet het altijd hebben, tenzij een dier uitzichtloos lijdt en duidelijk aangeeft geen plezier meer in het leven te hebben...

Fred ging juist de goede kant weer op tot aan dit ongelukkige voorval, dus persoonlijk zou ik het zeker een kans gunnen!

senna21

Berichten: 11973
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:20

Een naar maar realistische advies van de dierenarts.
Eén ding zou ik er aan willen toevoegen (uit eigen ervaring): neem geen drastische beslissingen als je zelf niet goed in je vel zit.
Je schrijft dat je behoorlijk emotioneel bent. Alleszins begrijpelijk, maar niet het moment om dit soort onomkeerbare beslissingen te nemen zoals inslapen.
Gevoel en verstand moeten het wel eens zijn met elkaar. Sterkte.

mvdende

Berichten: 5769
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:49

Shirley schreef:
Ik ben het met Elisa eens.

En bewegingsbeperkingen wil niet altijd zeggen pijn.
Als het voortvloeit uit een neurologisch probleem (wat niet per definitie onherstelbaar hoeft te zijn zolang de zenuwbundels nog intact zijn) kan het heel goed zijn dat er sprake is van een slechte communicatie tussen hoofd en benen ;)

Heb dat hier ook aan de hand gehad met een veulen dat letterlijk krom liep nadat zijn papa hem liefdevol over het hek had getild aan zijn nekje |o
Diertje had uiteraard in het begin wel pijn aan de bijtplek en de zwelling, maar heeft zich wonderwel geheel hersteld en is een sterke, vrolijke vent geworden!

Soms kost herstel wat meer tijd, maar een kans moet het altijd hebben, tenzij een dier uitzichtloos lijdt en duidelijk aangeeft geen plezier meer in het leven te hebben...

Fred ging juist de goede kant weer op tot aan dit ongelukkige voorval, dus persoonlijk zou ik het zeker een kans gunnen!


Een (neurologisch) bewegingsbeperking hoeft zeker niet altijd pijnlijk te zijn. Hanentred bijvoorbeeld...of ataxie.

Maar de ts schrijft zelf dat Fred niet meer kan galloperen, niet meer kan rollen en niet meer liggend kan slapen. En dus óók niet meer weg kan komen als een kuddegenoot er bovenop wil springen. En dat dit voorheen nooit een issue was, omdat Fred toen nog wél kon "vluchten" voor zn kuddegenoot. Eigenlijk alle dingen die een pony moet kunnen doen om een happy life te hebben kan Fred door pijn/ bewegingsbeperking niet meer.

Hoe eerlijk is het dan om een pony met zulke beperkingen dan in leven te laten?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:02

Als die beperkingen blijvend zouden zijn, dan heb je helemaal gelijk.
Dat zie ik dus als uitzichtloos.
Maar ik zou dat graag bevestigd zien middels onderzoek of een gerichte behandeling door bijvoorbeeld de magnetiseur van Elisa.

journee
Berichten: 860
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:10

Van iedereen ken jij Fred het beste. Welke beslissing je uiteindelijk ook neemt, je moet doen wat jij denkt dat het beste is voor Fred. In elk geval veel sterkte gewenst..

Ladygiroc

Berichten: 5101
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:28

Neurologisch hoeft zeker niet altijd pijn te zijn, maar waar baseert deze da dat op? En in grote lijnen ben ik het met je eens mvdende alleen is er in dit geval 0 diagnose en vrij weinig onderzoek gedaan.

Stel he.. dat er een ontsteking zit bij een halswervel, niet gek met de botsing, die veroorzaakt zwelling en knelt op een zenuw. Dat is wellicht op te lossen met een onstekingsremmer op die plek, zwelling neemt af en zenuw komt vrij. Pony kan weer lopen.

Deze da wil niet eens aan een onderzoek beginnen, veegt alle vragen van TS van tafel. Misschien terecht hoor maar hij roept bij de voordeur al kansloos. Dat is waardoor ik denk TS verwerk dit even maar ga zeker rondbellen en kijk wat andere zeggen.

Ik ben ook niet van het in leven houden, kosten wat het kost, maar ik wil de echte beslissing nemen op basis van een echte diagnose en niet op, wellicht, misschien, komt niet meer goed.

mvdende

Berichten: 5769
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:43

Ladygiroc schreef:
Neurologisch hoeft zeker niet altijd pijn te zijn, maar waar baseert deze da dat op? En in grote lijnen ben ik het met je eens mvdende alleen is er in dit geval 0 diagnose en vrij weinig onderzoek gedaan.

Stel he.. dat er een ontsteking zit bij een halswervel, niet gek met de botsing, die veroorzaakt zwelling en knelt op een zenuw. Dat is wellicht op te lossen met een onstekingsremmer op die plek, zwelling neemt af en zenuw komt vrij. Pony kan weer lopen.

Deze da wil niet eens aan een onderzoek beginnen, veegt alle vragen van TS van tafel. Misschien terecht hoor maar hij roept bij de voordeur al kansloos. Dat is waardoor ik denk TS verwerk dit even maar ga zeker rondbellen en kijk wat andere zeggen.

Ik ben ook niet van het in leven houden, kosten wat het kost, maar ik wil de echte beslissing nemen op basis van een echte diagnose en niet op, wellicht, misschien, komt niet meer goed.



Mee eens dat er geen duidelijke diagnose is en dat het het beste voor Fred zou zijn al er wél een duidelijke diagnose gesteld zou kunnen worden.

Maar ik heb óók begrepen/ gelezen dat de ts er nu geen financien (meer) voor heeft om Fred eens goed en grondig door de medische molen te gaan halen.

Misschien zijn er nog kleine dingen mogelijk op korte termijn zoals een echo van het hoofd/hals gebied, dat kost de wereld niet.

Maar als dáár niets uit zou komen, dan ga je moeten denken aan MRI/CT scan enz en dat zijn dure geintjes.

En ik ben wél van mening dat een dier niet mag lijden onder financiële moeilijkheden van de eigenaar, dus als er geen geld beschikbaar is voor grondig onderzoeken, dan moeten er keuzes gemaakt gaan worden.

Want de pony maanden laten lopen zoals ie nu is, vind ik geen dierwaardig bestaan.

Ik hoop echt dat de ts er met een simpele echo of dat magnetische behandeling een diagnose kan krijgen.

En misschien ben ik daar knetterhard in, maar in sommige gevallen is een diagnose nuttig, maar maakt het voor de uitkomst niet uit.

De ts heeft de afgelopen 5 maanden al van alles geprobeerd en het is wel duidelijk dat met alles wat geprobeerd is + 5 maanden rust, het probleem niet verholpen is.

Hoe groot is de kans dan dat er na een echo wél een diagnose mèt behandeling mogelijk is? En hoe groot is deze kans na een MRI/ CT scan?

Soms moet je de vreselijk moeilijke beslissing nemen dat je ondanks geen echte diagnose uitgedokterd bent met een dier.