Ervaringen met Regumate

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:02

Ik zie dat er hier nog best veel mensen zijn die de varkens variant aan hun paard geven. Hoe komen jullie hieraan? Onze da gaf aan dat niet meer voor te mogen schrijven voor een paard.

petitparis

Re: Ervaringen met Regumate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:23

Gewoon via de DA en ik heb het al via meerdere besteld gehad, maar ik ben van België. Maar ik weet ve kennis dat haar DA alleen de paarden variant wilde afleveren omdat ze wedstrijden deed.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:34

Wij zijn nu enkele weken/maanden gestopt met de regumate en mijn merrie word erg mager en bijna depressief. Zij heeft het bij de vorige eigenaar ook heel lang gekregen. Haar hele hormoonhuishouding ligt overhoop. Nu onder behandeling van een veearts en fysio/Osteo omdat ze zo slecht in haar vel zit.
Veearts gaf aan dat er ook steeds meer veeartsen terug komen op het langdurig gebruik van Regumate.
Nu ik dit zie komt het er hier niet meer in. Hopelijk krijgen we haar snel weer op de rit. Veearts gaf aan dat zoiets wel een jaar kan duren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:40

Het lastige is dat veel merries vóórdat ze op regumate gezet werden, (ook) niet lekker in hun vel zaten. Je geeft het middel namelijk niet omdat je het zo leuk vindt om met plastic handschoentjes aan op stal rond te lopen. Dierenartsen geven het ook niet zo maar mee. Vaak is er daarvoor al van alles geprobeerd om de merrie te helpen. Bij mijn merrie in ieder geval wel.

Weet je toevallig waarom je merrie bij de vorige eigenaar regumate kreeg? En ben je in een keer gestopt of heb je netjes afgebouwd?

Edit: jij hebt toch een 2 jarige Spaanse merrie? Hoe kan die heel lang op regumate hebben gestaan? Of gaat het om een ander paard?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:55

Lieser schreef:
Het lastige is dat veel merries vóórdat ze op regumate gezet werden, (ook) niet lekker in hun vel zaten. Je geeft het middel namelijk niet omdat je het zo leuk vindt om met plastic handschoentjes aan op stal rond te lopen. Dierenartsen geven het ook niet zo maar mee. Vaak is er daarvoor al van alles geprobeerd om de merrie te helpen. Bij mijn merrie in ieder geval wel.

Weet je toevallig waarom je merrie bij de vorige eigenaar regumate kreeg? En ben je in een keer gestopt of heb je netjes afgebouwd?

Edit: jij hebt toch een 2 jarige Spaanse merrie? Hoe kan die heel lang op regumate hebben gestaan? Of gaat het om een ander paard?

Inderdaad, het is iets van kiezen uit 2 kwaden, als je een merrie hebt die niet lekker in haar vel zit... geef je niets, is het een drama, geef je langdurig Regumate, kan ik me voorstellen dat de hormoonhuishouding ook verandert... maar wellicht gaat het met veel merries beter in de wintermaanden, omdat ze hopelijk dan niet hengstig worden... en het gebruik van Regumate in die maanden tijdelijk gestopt kan worden?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:09

Als mijn merrie in de winter niet hengstig werd, zou ik inderdaad een winterstop inlassen. Helaas is dat bij haar niet het geval (en bij best veel merries bij ons op stal trouwens).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:14

Lieser schreef:
Als mijn merrie in de winter niet hengstig werd, zou ik inderdaad een winterstop inlassen. Helaas is dat bij haar niet het geval (en bij best veel merries bij ons op stal trouwens).

Ja, dat is dan inderdaad een probleem. Ik vraag me trouwens af of de verlichting op stal ook van invloed kan zijn op de hormoonhuishouding van een merrie.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:34

Lieser schreef:

Ik heb geen 2 jarige Spaanse merrie.
Ik heb 6 paarden maar geen 2 jarige op het moment.
Dit gaat om een KWPN merrie die ik dit jaar gekocht heb. Wij hebben afgebouwd omdat we de herfst ingingen en ik haar in de winter toch geen regumate wilde geven. Daarnaast zou ze met rijden aan je been plakken, vandaar dat ze bij de vorige eigenaren op de regumate stond. Bij mij raakte ze na een valpartij voor de stal meteen geblesseerd nadat ik haar kocht dus ze moest een tijdje op rust. Daarna gaan afbouwen richting de herfst. Daarna ging ze flink achteruit qua gezondheid en is ze meermaals onderzocht door de veearts. Enige conclusie is hormonale disbalans.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:24

Maar komt die hormonale disbalans dan door de regumate of juist omdat je daarmee gestopt bent?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:28

Lieser schreef:
Maar komt die hormonale disbalans dan door de regumate of juist omdat je daarmee gestopt bent?

Dit schijnt vaker te gebeuren na het stoppen. Omdat ze dan toch ontregelt kunnen raken. Waarschijnlijk heeft zij het jaren gehad zonder stoppauze. Behalve tijdens drachten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 00:12

Maar je start met Regumate vanwege een hormonale disbalans toch?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 01:08

Ik kan wel stoppen in de winter, maar ik merk geen enkel verschil, zeker niet depressief en mager. Ik heb er nooit van gehoord, maar goed dat wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk.
Drachten duren 11 maanden. Dan heb je de zoogperiode en de tijd voor ze drachtig is en hengstig wordt. Dus dat zou betekenen dat er wel stops zijn geweest van minimaal 1,5 tot 2 jaar.
Ik zou toch ook kritisch naar de rest van het beleid kijken, voldoende voeding, voldoende eiwit, voldoende buiten en voldoende rust bijv? Heeft ze nog pijn na de val?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 05:07

Regumate legt de cyclus stil, net als een dracht dat doet. Dus dan stoppen is best wel anders dan wanneer ze niet drachtig is. De cyclus van een groot deel merries ligt in de winter ook stil. Dit gaat vooral op licht uren, dus ja, veel verlichting lang aan op stal, zou invloed moeten hebben. Mijn merrie is wel hengstig in de winter (niet op regumate), maar heet cyclus is ongeveer een week langer dan in de zomer.

Bedankt voor de vragen wbt kosten. Ik heb sinds kort onze jonge hengst alleen staan door verkoop van 2 paarden. Heb daarnaast alleen nog een heel hecht groepje van 4 merries. Daar zou hij wel bij mogen, maar ik wil ze niet allemaal drachtig. En bovendien is een merrie zijn halfzus. Ik weet dat er mensen zijn die regumate gebruiken om hengstigheid te onderdrukken, en zo zonder dracht merries en hengsten samen te kunnen houden in 1 kudde.

Maar als ik dan hier lees over de problemen met/na stoppen van regumate denk ik, nee. Alsof ik een sociaal leven voor de één koop met het in disbalans brengen van de ander. Het zijn allemaal jonge, evenwichtige en gezonde merries, wie weet ooit een veulentje erbij fokken. Dus gaan knoeien hiermee is heftig.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:04

Caily schreef:
Ik heb sinds kort onze jonge hengst alleen staan door verkoop van 2 paarden. Heb daarnaast alleen nog een heel hecht groepje van 4 merries. Daar zou hij wel bij mogen, maar ik wil ze niet allemaal drachtig. En bovendien is een merrie zijn halfzus. Ik weet dat er mensen zijn die regumate gebruiken om hengstigheid te onderdrukken, en zo zonder dracht merries en hengsten samen te kunnen houden in 1 kudde.

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik kan me daar ook niets bij voorstellen. Waarom zou je een hengst in een kudde met merries willen zetten?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:07

@callie: weet ook niet of ik er zou op vertrouwen gezien ik eentje heb die dus wel gewoon hengstig wordt met een mooi ei om te te laten insemineren, alleen dan zonder al het negatieve gedrag.
Andere merrie werd door het hengstig spuiten in poging tot inseminatie een echte draak naar de andere paarden toe en het heeft +/- 6 maand geduurd vooraleer ze terug min of meer de oude was.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:02

Lieser schreef:
Caily schreef:
Ik heb sinds kort onze jonge hengst alleen staan door verkoop van 2 paarden. Heb daarnaast alleen nog een heel hecht groepje van 4 merries. Daar zou hij wel bij mogen, maar ik wil ze niet allemaal drachtig. En bovendien is een merrie zijn halfzus. Ik weet dat er mensen zijn die regumate gebruiken om hengstigheid te onderdrukken, en zo zonder dracht merries en hengsten samen te kunnen houden in 1 kudde.

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik kan me daar ook niets bij voorstellen. Waarom zou je een hengst in een kudde met merries willen zetten?

Waarom zou je het niet willen, zou meer de vraag moeten zijn? := Hij heeft toch net zoveel recht op een sociaal leven als elk ander paard?

Ik weet meerdere mensen die het hiervoor inzetten. Of uiteraard waarvoor het bedoeld is; een dracht in stand houden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:19

Caily schreef:
Waarom zou je het niet willen, zou meer de vraag moeten zijn? := Hij heeft toch net zoveel recht op een sociaal leven als elk ander paard?

Ja, en dat regel je door hem in een kudde met ruinen te zetten. Dat doe je niet door 4 merries onnodig hormonen toe te dienen.

Waarom zou je je merries elke dag aan een springende hengst willen blootstellen? Dat is voor de merries en voor de hengst een uitputtingsslag. Merries kunnen namelijk nog steeds hengstig worden als ze regumate krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:23

Afgezien van de kosten vind ik het een heel bijzondere insteek om bij gezonde merries te gaan “sleutelen “ met hormonen.

Als hengst vriendjes wil zou ik zeggen inscharen, een ruin erbij kopen of zelf laten ruinen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:10

Ik denk dat jullie geen ervaring hebben met houden van een hengst die voor de (natuurlijke) fokkerij ingezet wordt? Als je van je ruin af wilt, mag hij wel even komen logeren als gezelschap voor een hengst. Denk dat vrijwel elke hengst de ruin in een dag wel permanent stil op de grond heeft tijdens het seizoen. Ik ken er slechts 1 (van de 200+) die langdurig samen leeft met zowel een ruin als merries. Maar van de eigenaresse weet ik dat dit grotendeels door het gedrag van de ruin komt, en niet altijd vredig verloopt.

Overigens hoeft mij aanvallen hierover echt niet, want ik heb geen invloed op wat anderen met hun dieren doen. Als je mijn vorige post leest, weet je dat ik dat niet doe/ga doen, geen idee ook waar het getal 4 vandaan komt? Omdat ik 4 merries heb? Nogmaals, ik doe dat dus niet. Een deel van die merries mag hij overigens wel dekken (tijdens het seizoen, niet nu).

Een hengst springt niet op merries als ze niet hengstig zijn. Tenzij je een verknipt en sociaal niet ontwikkeld geval hebt, maar daar zou je imo niet mee moeten fokken.

Ik vind het overigens op mijn beurt wel weer bijzonder dat het blijkbaar wel geoorloofd is om te gaan knoeien met hormonen bij merries die een disbalans hebben. Dat valt in mijn ogen toch zeker wel onder het kopje symptoombestrijding. Want die disbalans komt hoe dan ook ergens vandaan.

Regumate is eigenlijk bedoeld om dracht in stand te houden als de aanmaak van het eigen hormoon van de merrie te laag is. Het eerste trimester van de dracht gebeurt de aanmaak en afgifte in de hersenen. Vanaf het tweede trimester neemt de baarmoeder zelf dit over en kan de fokker stoppen met regumate toedienen. Dus langer dan een paar maanden hoort een merrie het eigenlijk niet te krijgen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:14

Caily schreef:
Ik vind het overigens op mijn beurt wel weer bijzonder dat het blijkbaar wel geoorloofd is om te gaan knoeien met hormonen bij merries die een disbalans hebben. Dat valt in mijn ogen toch zeker wel onder het kopje symptoombestrijding. Want die disbalans komt hoe dan ook ergens vandaan.

Welke oplossing heb je dan om hormonale disbalans te verhelpen (anders dan hormonen toe te dienen)? Ik lees het graag!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:19

Dat zal per individu verschillen, want een disbalans kan op vele verschillende plekken zijn oorzaak vinden. Voeding, huisvesting en inewendige gezondheid van de merrie zou ik als eerste tot op de bodem gaan uitpluizen. Een reguliere arts schiet hierin vaak tekort helaas.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:35

Ik ben ook wel benieuwd welke alternatieven er zijn buiten regumate.

Kruiden doen bij mijn merrie helaas niks.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:51

Diddykong schreef:
Ik kan wel stoppen in de winter, maar ik merk geen enkel verschil, zeker niet depressief en mager. Ik heb er nooit van gehoord, maar goed dat wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk.
Drachten duren 11 maanden. Dan heb je de zoogperiode en de tijd voor ze drachtig is en hengstig wordt. Dus dat zou betekenen dat er wel stops zijn geweest van minimaal 1,5 tot 2 jaar.
Ik zou toch ook kritisch naar de rest van het beleid kijken, voldoende voeding, voldoende eiwit, voldoende buiten en voldoende rust bijv? Heeft ze nog pijn na de val?

Ze staat iedere dag van 09:00/18:00 op de wei met 4 merries in een stabiele groep. Onbeperkt hooi, ook in de stal. Voer is helemaal afgestemd op haar. Ze eet ook goed maar heeft heel erg snel stress. Pijn van de blessure was al snel weg gelukkig. We hebben er nu een andere veearts bijgehaald, die iets meer neigt ook naar de natuurlijke kant. Over 2 weken de laatste behandelingen en dan hopen dat het beter wordt.
Mijn paarden stonden 24/7 buiten maar zij was dat niet gewend en pakte daar geen rust waardoor ze bleef ijsberen. Helaas moesten daardoor nog 2 andere mee op stal dus dat was erg balen. Merrie is helaas niet makkelijk met veel dingen.

Veeartsen zeiden dat ze hierin geen unieke is naar het stoppen met Regumate dus het zal wel vaker voorkomen dat ze even een dipje krijgen na het stoppen. Zij kreeg het ook puur omdat de mensen haar hengstigheid irritant vonden met rijden. Wat sloom etc. Niet echt vanuit disbalans denk ik.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:58

Caily schreef:
Dat zal per individu verschillen, want een disbalans kan op vele verschillende plekken zijn oorzaak vinden. Voeding, huisvesting en inewendige gezondheid van de merrie zou ik als eerste tot op de bodem gaan uitpluizen. Een reguliere arts schiet hierin vaak tekort helaas.

Denk jij echt dat de merries die regumate krijgen, niet vooraf uitgebreid onderzocht zijn?

Ik kan je niet (meer) serieus nemen als het over dit onderwerp gaat.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 11:59

Caily schreef:

Regumate is eigenlijk bedoeld om dracht in stand te houden als de aanmaak van het eigen hormoon van de merrie te laag is. Het eerste trimester van de dracht gebeurt de aanmaak en afgifte in de hersenen. Vanaf het tweede trimester neemt de baarmoeder zelf dit over en kan de fokker stoppen met regumate toedienen. Dus langer dan een paar maanden hoort een merrie het eigenlijk niet te krijgen.

Mijn merrie zit (nog) niet op Regumate, omdat ik twijfel, maar wil hier toch op in gaan. Hormoonhuishouding is niet voor iedereen (of elk dier) goed geregeld door de natuur. Er kan een kleine 'fout' ontstaan in de genen/het kan erfelijk bepaald zijn. Je kunt dan niet zeggen, moet je maar beter eten of mooier gaan wonen..
De meeste mensen die hun paard op Regumate zetten hebben al jaren gedokterd, alle supplementen geprobeerd en gezorgd voor optimale leefomstandigheden. Maar dat is dan gewoon niet genoeg.
Je betaalt niet voor de lol 1000 euro per jaar om je paard op die rommel te zetten..