Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lieser schreef:Het lastige is dat veel merries vóórdat ze op regumate gezet werden, (ook) niet lekker in hun vel zaten. Je geeft het middel namelijk niet omdat je het zo leuk vindt om met plastic handschoentjes aan op stal rond te lopen. Dierenartsen geven het ook niet zo maar mee. Vaak is er daarvoor al van alles geprobeerd om de merrie te helpen. Bij mijn merrie in ieder geval wel.
Weet je toevallig waarom je merrie bij de vorige eigenaar regumate kreeg? En ben je in een keer gestopt of heb je netjes afgebouwd?
Edit: jij hebt toch een 2 jarige Spaanse merrie? Hoe kan die heel lang op regumate hebben gestaan? Of gaat het om een ander paard?
Lieser schreef:Als mijn merrie in de winter niet hengstig werd, zou ik inderdaad een winterstop inlassen. Helaas is dat bij haar niet het geval (en bij best veel merries bij ons op stal trouwens).
Lieser schreef:Het lastige is dat veel merries vóórdat ze op regumate gezet werden, (ook) niet lekker in hun vel zaten. Je geeft het middel namelijk niet omdat je het zo leuk vindt om met plastic handschoentjes aan op stal rond te lopen. Dierenartsen geven het ook niet zo maar mee. Vaak is er daarvoor al van alles geprobeerd om de merrie te helpen. Bij mijn merrie in ieder geval wel.
Weet je toevallig waarom je merrie bij de vorige eigenaar regumate kreeg? En ben je in een keer gestopt of heb je netjes afgebouwd?
Edit: jij hebt toch een 2 jarige Spaanse merrie? Hoe kan die heel lang op regumate hebben gestaan? Of gaat het om een ander paard?
Caily schreef:Ik heb sinds kort onze jonge hengst alleen staan door verkoop van 2 paarden. Heb daarnaast alleen nog een heel hecht groepje van 4 merries. Daar zou hij wel bij mogen, maar ik wil ze niet allemaal drachtig. En bovendien is een merrie zijn halfzus. Ik weet dat er mensen zijn die regumate gebruiken om hengstigheid te onderdrukken, en zo zonder dracht merries en hengsten samen te kunnen houden in 1 kudde.
Lieser schreef:Caily schreef:Ik heb sinds kort onze jonge hengst alleen staan door verkoop van 2 paarden. Heb daarnaast alleen nog een heel hecht groepje van 4 merries. Daar zou hij wel bij mogen, maar ik wil ze niet allemaal drachtig. En bovendien is een merrie zijn halfzus. Ik weet dat er mensen zijn die regumate gebruiken om hengstigheid te onderdrukken, en zo zonder dracht merries en hengsten samen te kunnen houden in 1 kudde.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik kan me daar ook niets bij voorstellen. Waarom zou je een hengst in een kudde met merries willen zetten?
Caily schreef:Waarom zou je het niet willen, zou meer de vraag moeten zijn?Hij heeft toch net zoveel recht op een sociaal leven als elk ander paard?
Caily schreef:Ik vind het overigens op mijn beurt wel weer bijzonder dat het blijkbaar wel geoorloofd is om te gaan knoeien met hormonen bij merries die een disbalans hebben. Dat valt in mijn ogen toch zeker wel onder het kopje symptoombestrijding. Want die disbalans komt hoe dan ook ergens vandaan.
Diddykong schreef:Ik kan wel stoppen in de winter, maar ik merk geen enkel verschil, zeker niet depressief en mager. Ik heb er nooit van gehoord, maar goed dat wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk.
Drachten duren 11 maanden. Dan heb je de zoogperiode en de tijd voor ze drachtig is en hengstig wordt. Dus dat zou betekenen dat er wel stops zijn geweest van minimaal 1,5 tot 2 jaar.
Ik zou toch ook kritisch naar de rest van het beleid kijken, voldoende voeding, voldoende eiwit, voldoende buiten en voldoende rust bijv? Heeft ze nog pijn na de val?
Caily schreef:Dat zal per individu verschillen, want een disbalans kan op vele verschillende plekken zijn oorzaak vinden. Voeding, huisvesting en inewendige gezondheid van de merrie zou ik als eerste tot op de bodem gaan uitpluizen. Een reguliere arts schiet hierin vaak tekort helaas.
Caily schreef:Ik vind het overigens op mijn beurt wel weer bijzonder dat het blijkbaar wel geoorloofd is om te gaan knoeien met hormonen bij merries die een disbalans hebben. Dat valt in mijn ogen toch zeker wel onder het kopje symptoombestrijding. Want die disbalans komt hoe dan ook ergens vandaan.
Regumate is eigenlijk bedoeld om dracht in stand te houden als de aanmaak van het eigen hormoon van de merrie te laag is. Het eerste trimester van de dracht gebeurt de aanmaak en afgifte in de hersenen. Vanaf het tweede trimester neemt de baarmoeder zelf dit over en kan de fokker stoppen met regumate toedienen. Dus langer dan een paar maanden hoort een merrie het eigenlijk niet te krijgen.