PAAG methode - artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: PAAG methode - artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

Sjonniez daar dacht ik ook aan. Het wringt mij dat het paard wel pijnstilling nodig heeft. Moet er per se getraind worden om hem goed te houden? Waarom niet op rust zonder pijnstilling? als reactie op Smotz

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

SjonnieZ schreef:
Elias7 schreef:
Ohh Paris wat ontzettend rot dat het met jou paardje nig niet lekker gaat

Hier is het nu 3 maanden terug dat mijn paard is ingespoten met PAAG en een ruim een jaar geleden dat hij is gevallen bij behandeling van de hoefsmid, waardoor dit allemaal is ontstaan. Vanaf het moment dat de PAAG is ingespoten hebben wij regelmatig gewandeld. Wij zijn sinds mei lichte stapjes gaan doen ook met rustdagen erbij en we zijn verhuisd van een stalplek naar 24/7 buiten plek.
Omdat op stal staan hem echt geen goed deed. Hij kon amper de stal nog uit omdat zijn been zo stijf was. Sinds dat hij 24/7 buiten staat gaat het veel beter, de vrije beweging doet hem goed.
Mijn paard staat nog wel nog steeds op pijnstillers. Ik heb via de dierenarts een recept gekregen van equioxx omdat deze variant vrij prijzig is, mocht ik van de dierenarts overstappen naar previcoxx dit is dezelfde werkzame stof alleen dan voor honden en hij hoeft hier maar een kwart van te hebben per dag. Dit scheelt enorm in de prijs en mijn paard doet het hier echt heel goed op. Wij hebben gister voor het eerst een heel klein stukje, ik denk 50 stappen gedraafd en dit voelde eigenlijk best goed. Geen kreupelheid of onregelmatighei. Ik heb het gevoel dat het gewricht aan het vastgroeien is en dat de PAAG zijn werk doet. Maar alles wat ik doe, doe ik met mate en kijk per dag hoe het gaat.

Paris heeft jouw paard pijnstillers en zouden Previcoxx ook iets voor jou paard kunnen zijn

Ik zit helaas ook in de molen met mij paard en zodoende lees ik mee met dit topic.
Maar als ik dit dan lees en de reactie van Paris dan vraag ik mij wel af, hoe effectief PAAG werkelijk is.
Als een paard pijnstillers nodig heeft is dat mijns inziens toch een teken dat de PAAG niet werkt.

De paag zit er nog maar 3 maanden in en heeft tijd nodig om te settelen in het gewricht het werkt niet gelijk. Op 6 maanden zit de paag op de max en dan is er wat over te zeggen en werkt het als het goed is 2 jaar.
In de tussentijd heb ik mijn paard idd op pijnstillers staan om hem verlichting te geven. Maar ik heb wel het idee dat er nu verbetering in zit te komen en ik mogelijk kan gaan afbouwen met pijnstillers. Mijn paard liep in draf echt onregelmatig in draf ook met de pijnstillers en daar zit nu echt verbetering in

SjonnieZ

Re: PAAG methode - artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:43

Is de beweging die je geeft onderdeel van het revalidatie traject opgesteld door een DA?
Ik zou er namelijk zelf wel moeite mee hebben om een kreupel paard te rijden - met en zonder - pijnstillers.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:29

@Elisa7, nee mijn paard staat en stond niet op pijnstillers.
Na de PAAG injectie hebben we op advies van de DA een maand lang 2x per dag 30min aan de hand gestapt, en daarna opgebouwd met draf aan de lijn en later ook ohz.
Is jouw paard wel voorwaarts en enthousiast in het werk?

@Smotz, qua naam ken ik het niet, is het (vergelijkbaar met) IRAP of PRP?
Die laatste 2 ken ik wel, maar had bij mijn paard geen zin meer. Ik hoop dat het bij jouw paard wel effect heeft!!

Ik denk dat Paag wel degelijk mooie resultaten kan geven; als je er op tijd bij bent en de spat nog niet heel vergevorderd is. Mijn paard heeft een hardnekkige vorm die schijnbaar niet stagneert of vertraag?

Ik hoop dat het Osteomax supplement gaat helpen…

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

@Earth: wat is je vraag, of ik pijnstilling heb gegeven?
Na de eerste prik 24 juni wel, 10 dagen Equioxx. Maar nu dus al even niet meer.
Ik wandel iedere dag, dat was het advies ook, naast weidegang. Minstens een kwartier actief lopen om het spul het gewricht door te smeren.

Na de controle van afgelopen dinsdag was het advies om de beweging iets op te pakken, onder het zadel stappen ook en nu qua tijdsduur een uur ipv max een half uur. Wel recht toe rechtuit houden. Ik liep intussen al langer als een half uur, maar dat was deels actief en deels hapje stapje dus nu langer actief

Wat ik begreep is Alpha2EQ de nieuwe en betere versie van IRAP.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:20

SjonnieZ schreef:
Is de beweging die je geeft onderdeel van het revalidatie traject opgesteld door een DA?
Ik zou er namelijk zelf wel moeite mee hebben om een kreupel paard te rijden - met en zonder - pijnstillers.

Ja is in overleg met DA. Wij hebben heeeeel veeeel gewandeld omdat ik er niet op wilde maar hij was aan de hand op een gegeven moment zo rap dat ik er hijgend naast liep. In stap is hij ook niet kreupel, en voor de artrose is het beter om te lopen. Dus deed ik dat braaf. Ik hield hem gewoon niet meer bij zo rap stapte hij om een gegeven moment. De DA gaf aan dat ik er gewoon op kon gaan zitten en zo kon blijven stappen ook dat hebben we maanden gedaan. Wij zijn inmiddels 1 jaar verder na de val bij de hoefsmid toen dit allemaal begon . Ik heb altijd naar mijn paard gekeken en geluisterd naar wat hij aangaf wat hij kon.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:32

Paris_ schreef:
@Elisa7, nee mijn paard staat en stond niet op pijnstillers.
Na de PAAG injectie hebben we op advies van de DA een maand lang 2x per dag 30min aan de hand gestapt, en daarna opgebouwd met draf aan de lijn en later ook ohz.
Is jouw paard wel voorwaarts en enthousiast in het werk?

Misschien helpt het je paard wel met pijnstillers om hem vrijer te laten bewegen. Waarom zou je je paard daar niet ik mogen ondersteunen…

Mijn paard wil graag mee op pad hij word juist verdrietig als hij niet meer mee mag, heeft in het begin altijd even tijd nodig om op te warmen maar dat is logisch met artrose daarna stapt hij goed en heeft plezier hij wilde van de week uit zichzelf ineens ook draven dat deed hij eerst niet en mocht hij ook niet van mij.
Maar dat hij aangeeft dat hij dat weer wilt is voor mij een goed teken.
Wij stappen ook alleen maar rechtdoor, geen longeerwerk, helemaal niet gedaan dat voelde gewoon niet goed.