kreupel of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: kreupel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:28

Je zegt rustig aan te doen en je pony heeft wel een zadel op? Ik zou echt even niet meer rijden en ook wandelen op een harde ondergrond proberen te vermijden.

Ik vind m erg kort en gevoelig lopen op de eerste video en zou zeker de dierenarts laten komen.

Als je echt rustig aan doet en niet meer rijdt kan je het ook nog een weekje aankijken, maar ik zou echt even niks meer doen met hem/haar. Hoogstens wandelen aan de hand in de bak/wei, maar verder niks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:31

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:32

Ik had een zadel op omdat hij best veel energie heeft en hij gaat er af en toe vandoor de laatste tijd niet meer hoor maar daarom had ik voor de zekerheid een zadel op voor als hij ervandoor zou gaan sta ik dan zou kunnen opstappen en dit filmpje is al van 1 week geleden toen liep hij wel iets slechter dan nu maar nu is hij ook niet helemaal rad

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:33

Elisa2 schreef:
PeanutGuapa schreef:
sorry dat het zo lang duurde maar hierbij de filmpjes:
https://www.youtube.com/shorts/PApXIwRUZDM
https://www.youtube.com/shorts/JAoeV2TaAZY
ik denk niet dat hij hoefbevangen is maar het kan natuurlijk wel dus dat zal ik dan ook even aan de da vragen

Dit is niet te beoordelen, filmpjes van de zijkant zijn wenselijker en aan de longe..onbelast.

Dat heb ik ook al geprobeerd alleen hij loopt met longeren altijd best dichtbij mij en dan lukt het niet echt om een goed filmpje te maken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:37

Vraag even of iemand anders filmt voor je :-)

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:39

Oké maar van het weekend gaat dat niet meer lukken want het is nu best warm dus ga ik niet longeren ik ga het vlgde week proberen om zo'n filmpje te maken

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:40

En trouwen was een beetje domme reactie van mij want ik had er even niet aan gedacht dat iemand anders mij ook kan filmen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:44

Ik zou gewoon als je nog steeds twijfelt de DA laten komen en kijken, dan hoef je ook niet moeilijk te doen en krijg je gelijk antwoord en advies. :-)

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:46

Ja klopt ik ga gewoon maandag de da bellen ik denk dat verstandiger is dan elke keer op bokt vragen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:48

Maar als het wel een beginnende hoefbevangenheid is dan is het niet slim om lang te wachten. Dan kan de schade in de hoef toenemen. Ik zou gewoon de dierenarts laten kijken. Pony rust geven en ook zorgen dat hij uit voorzorg even van het gras af is en sober gevoerd wordt.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:49

Ja isg dan zet ik hem nu even niet op het gras ik voer hem sowizo al heel sober maar dan laat ik het gras weg

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 12:50

Hoop dat het geen beginnende hoefbevangenheid is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:56

PeanutGuapa schreef:
Ja klopt ik ga gewoon maandag de da bellen ik denk dat verstandiger is dan elke keer op bokt vragen

Precies, goedzo! Ben benieuwd naar de bevindingen van de DA.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:14

Hey TS, mijn ervaring met dit soort filmpjes waarop je net niets kan beoordelen is dat je zelf maar blijft staren naar wat je wel/niet ziet. Wij hadden ook een pony waarbij de kreupelheid ook heel subtiel begon.
Eigenlijk is het het verstandigst meteen de DA te laten kijken. Zelf ga ik ht liefst meteen naar een kliniek omdat daar alles bij de hand is, maar je kunt natuurlijk ook eerst prima een DA laten komen.

Goed dus dat je dat gaat doen. Houd je ons op de hoogte? Niets aan om je zorgen te maken over dit soort dingen he?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:33

Hoe oud is hij? Ik heb het idee dat hij vooral kreupel is op het rechtervoorbeen. Als je al tijdje bezig bent dan zou ik er zeker een DA erbij halen.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 13:39

imaudy schreef:
Hoe oud is hij? Ik heb het idee dat hij vooral kreupel is op het rechtervoorbeen. Als je al tijdje bezig bent dan zou ik er zeker een DA erbij halen.

Hij is rond de 12/13 het is nog niet heeel lang hoor ik denk 3 weken maar het is wel verstandig om de da langd te laten komen ja

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 13:42

Koekie73 schreef:
Hey TS, mijn ervaring met dit soort filmpjes waarop je net niets kan beoordelen is dat je zelf maar blijft staren naar wat je wel/niet ziet. Wij hadden ook een pony waarbij de kreupelheid ook heel subtiel begon.
Eigenlijk is het het verstandigst meteen de DA te laten kijken. Zelf ga ik ht liefst meteen naar een kliniek omdat daar alles bij de hand is, maar je kunt natuurlijk ook eerst prima een DA laten komen.

Goed dus dat je dat gaat doen. Houd je ons op de hoogte? Niets aan om je zorgen te maken over dit soort dingen he?

Ja je blijft ernaar kijken loopt hij nou wel goed loopt hij nou niet goed dus ik had beter denk ik de da iets eerder moeten laten komen. Ja ik hoop echt dat het niks ergs is want ik maak me best wel zorgen en dat is niet zo leuk nee maarja het kan ook niet altijd goed gaan en als je een paard koopt heb je natuurlijk een groot risico dat hij een keer kreupel wordt. En ik zal jullie op de hoogte houden en ik hoop dat het weer allemaal goed komt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 20:26

Op het eerste filmpje is het moeilijk te zien maar wel goed te horen dat hij op links voor valt, probleem zit dan (vooral/het meest)rechts voor. Dit past weer bij het afwijkend neerzetten van rechtsvoor op een het eerder gemaakte filmpje.

In stap op het zachte is hij overall gevoelig, wat zou kunnen wijzen op een beginnende/lichte bevangenheid. Voor ernstig bevangen vind ik hem niet gevoelig genoeg bij kort draaien, nu draai je om het linker voorbeen. Kijk zelf eens hoe hij om het rechter voorbeen draait.

Maandag ochtend dierenarts bellen voor afspraak dezelfde dag, als hij morgen slechter loopt de spoed dienst bellen.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 20:45

Oké ga ik doen

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 13:57

Mijn moeder heeft de da gebeld vanochtend en vanmiddag kan ze komen dus ben benieuwd

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 14:57

de da is geweest en we wouden eerst op het harde een paar dingetjes oefen alleen ik kwam erachter dat ik nergens mijn hoofdstel kon vinden en zonder hoofdstel gaat het niet op het erf want dan gaat hij meestal naar het gras dus hebben we die dingen die ze op het harde wou doen in de paddock gedaan we hebben een paar rondjes op links en rechtsom gestapt en gedraaft toen zag ze niks en toen nog een paar 8tjes zag ze ook niks en toen nog een buigproefje en toen liep hij ook gewoon goed en ze heeft ook nog met een tang gekeken of hij daar op reageerde met zn hoeven maar daar reageerde hij totaal niet op dus zei ze dat hij niet hoefbevangen is gelukkig en ze vond hem ook niet te dik en ze vond de cpl er ook heeel goed uit zien en ze zei hoe het nu is de cpl is denk ik op zn best dus daar ben ik heel blij mee en ze vind hem nu ook niet kreupel ik heb ook nog even die filmpjes laten zien die ik ook hier had gezet en ze zei dat hij daar wel kreupel op was maar dat is al van 1 week geleden dus zei ze mischien heeft het ook goed gedaan dat hij een poosje rust heb gehad en ze zei nu eerst sowiezo nog 2 weken rust loopt hij tussendoor nog niet helemaal goed dan daar een filmpje van maken en doorsturen en dan kan ze beoordelen of hij medicatie moet of iets anders maar gaat het allemaal gewoon goed dan kan ik na 2 weken weer aan de hand gaan stappen of rijden wel maar 5 minuten natuurlijk en na 3 weken weer 5 minutjes erop draven en het rijden weer rustig oppaken dus ik hoop dat het zo goed blijft gaan en hij geen terugval meer heeft dus ik ben heel erg blij!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:29

Ah fijn dat de dierenarts is geweest en je deze bevestiging hebt gehad. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent!

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 15:37

Ja ik ben heel blij dat ik haar heb laten komen jullie ook bedankt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:38

Graag gedaan

Altijd goed om een DA te laten meekijken bij twijfel. Nu op naar een voorspoedig herstel!

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 15:43

Ja voortaan laat ik hoor gewoon komen als er iets niet helemaal goed zit ja ik hoop dat hij snel weer de oude is en dat we weer lekker kunnen gaan rijden over een poosje