Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suikerspinda schreef:Voor alfalfa- en andere soorten pellets kun je kijken bij St. Hipplyt:
https://www.st-hippolyt.es/
Voor slowfeeders bij Redes Porto Verde:
https://portoverde.es/
En inderdaad, als je je regio doorgeeft dan weet ik wellicht ook nog wel iets of ik kan rondvragen bij stalgenoten of die ergens ervaringen hebben![]()
Geen hooi of ander ruwvoer geven is hier niet normaal, en hele dagen op stal is ook niet per se normaal hier in Spanje. Er is juist meer ruimte dus ik zie ze vaker in paddocks (dan wel kleine paddocks en regelmatig alleen, maar toch). Hopelijk vind je snel iets beters voor je dier!
Temeraire schreef:Ik denk dat het niet meer voeren van alfalfa een duidelijke reden is van waarom hij de laatste tijd meer is afgevallen.
Zijn die 8 weken al bijna voorbij? Misschien komt het inmiddels al wel bijna?
Mocht je naar een andere stal gaan, dan zou ik wel in de gaten houden dat ze op stro blijven staan. Het is heel fijn dat ze dat de hele dag door kunnen knabbelen, dan ben je iets minder afhankelijk van het ruwvoer. Als ze op zaagsel staan hebben ze sowieso niks tussen de voerbeurten door.
journee schreef:Ik vind je paard wel meevallen hoor, al is wel duidelijk te zien dat hij er wel wat bij mag, ook qua bespiering. Als pavo in Spanje verkrijgbaar is zou ik de Fibrebeet gaan proberen. Is speciaal ontwikkeld voor paarden met conditie achterstand.
Hier zelf ook goede ervaring mee. Het is een mix van onder andere bietenpulp en luzerne in brok vorm. Je moet deze alleen wel een kwartier (warm) tot 45 minuten (koud) weken voor gebruik! Eventueel in een emmer met deksel tegen de vliegen...
Voordeel is wel dat je paard dan ook gelijk extra vocht binnen krijgt.
Hou er wel rekening mee dat Fibrebeet geen extra vitamine toevoeging geeft, dus wel krachtvoer of losse vitaminen/mineralen bij blijven voeren!
Een goede kwaliteit stro levert overigens voldoende vezel en het is fijn dat er heel de dag wat te knabbelen valt. Maar qua voedingswaarde is dit zeker niet voldoende, zeker niet voor dieren die wat extra's nodig hebben. Dus voor jouw opgroeiende paard zeker het rantsoen zelf aanvullen!
Stormy1234 schreef:journee schreef:Ik vind je paard wel meevallen hoor, al is wel duidelijk te zien dat hij er wel wat bij mag, ook qua bespiering. Als pavo in Spanje verkrijgbaar is zou ik de Fibrebeet gaan proberen. Is speciaal ontwikkeld voor paarden met conditie achterstand.
Hier zelf ook goede ervaring mee. Het is een mix van onder andere bietenpulp en luzerne in brok vorm. Je moet deze alleen wel een kwartier (warm) tot 45 minuten (koud) weken voor gebruik! Eventueel in een emmer met deksel tegen de vliegen...
Voordeel is wel dat je paard dan ook gelijk extra vocht binnen krijgt.
Hou er wel rekening mee dat Fibrebeet geen extra vitamine toevoeging geeft, dus wel krachtvoer of losse vitaminen/mineralen bij blijven voeren!
Een goede kwaliteit stro levert overigens voldoende vezel en het is fijn dat er heel de dag wat te knabbelen valt. Maar qua voedingswaarde is dit zeker niet voldoende, zeker niet voor dieren die wat extra's nodig hebben. Dus voor jouw opgroeiende paard zeker het rantsoen zelf aanvullen!
Dankjewel voor je bericht! Er was een andere paarden eigenaar die dit gevoerd wilde hebben aan haar paard. Maar de staleigenaresse vulde dit in de ochtend met koud water. En dan in de avond gaf ze het en gebruikte die zelfde emmer waar het in zat de volgende dag ook als de fibrebeet niet helemaal op was. Dusja de eigenaresse van dat paard merkte bijna geen verschil. Dankjewel ook voor de tip qua vitamines en mineralen
Stormy1234 schreef:Suikerspinda schreef:Voor alfalfa- en andere soorten pellets kun je kijken bij St. Hipplyt:
En inderdaad, als je je regio doorgeeft dan weet ik wellicht ook nog wel iets of ik kan rondvragen bij stalgenoten of die ergens ervaringen hebben![]()
Geen hooi of ander ruwvoer geven is hier niet normaal, en hele dagen op stal is ook niet per se normaal hier in Spanje. Er is juist meer ruimte dus ik zie ze vaker in paddocks (dan wel kleine paddocks en regelmatig alleen, maar toch). Hopelijk vind je snel iets beters voor je dier!
Dankjewel voor je hulp!!! Ik woon omgeving Torrevieja. Nee ik weet alleen dat het moeilijk te krijgen is. OF dat wordt mij wijsgemaakt. Woon je ook in Spanje?
Stormy1234 schreef:Suikerspinda schreef:Voor alfalfa- en andere soorten pellets kun je kijken bij St. Hipplyt:
Dankjewel voor je hulp!!! Ik woon omgeving Torrevieja. Nee ik weet alleen dat het moeilijk te krijgen is. OF dat wordt mij wijsgemaakt. Woon je ook in Spanje?
journee schreef:Fibrebeet kan inderdaad behoorlijk opzwellen, dus je hebt met een paar handjes zo een emmer vol. Dit is soms teveel voor 1 voerbeurt, dan is het slimmer om het over 2 momenten te verdelen. Als er niet voldoende van wordt gegeten zal het waarschijnlijk ook weinig effect hebben.
Misschien kun je zelf voer meenemen voor je naar je paard gaat (thuis klaarmaken) en/of kun je misschien met een stalgenoot extra voerbeurten voor jullie paarden regelen? Dan ben je minder afhankelijk van de staleigenaar...?
Stormy1234 schreef:pluisje88 schreef:Er zijn heel veel paarden die fiber beet niet lekker vinden.
Oh echt??? Haha ja dat kan ook nog natuurlijk
Stormy1234 schreef:Ja dat hoor ik ook veel dat het echt prijzig is. Oh wat gaaf zeg! Hoe staan jouw paarden erbij? Onwijs bedankt!
lies schreef:Oh dat ziet er fantastisch uit Suikerspinda! Ik hoop dat ts ook zo’n mooie plek in de buurt kan vinden.
Als je ergens anders gaat kijken ts, vraag ze het hemd van het lijf voor je besluit je paard te verhuizen. Zodat je precies weet waar je aan toe bent en een plekje vindt waar je (althans je paard) echt naar tevredenheid kan blijven.