Paard te mager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Paard te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:51

in welke regio zit je TS? Ik kan de vorige eigenaar van m'n merrie eens vragen of hij een goede stal kent.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:39

Voor alfalfa- en andere soorten pellets kun je kijken bij St. Hipplyt:
https://www.st-hippolyt.es/

Voor slowfeeders bij Redes Porto Verde:
https://portoverde.es/

En inderdaad, als je je regio doorgeeft dan weet ik wellicht ook nog wel iets of ik kan rondvragen bij stalgenoten of die ergens ervaringen hebben :j

Geen hooi of ander ruwvoer geven is hier niet normaal, en hele dagen op stal is ook niet per se normaal hier in Spanje. Er is juist meer ruimte dus ik zie ze vaker in paddocks (dan wel kleine paddocks en regelmatig alleen, maar toch). Hopelijk vind je snel iets beters voor je dier!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:53

Ik denk dat het niet meer voeren van alfalfa een duidelijke reden is van waarom hij de laatste tijd meer is afgevallen.
Zijn die 8 weken al bijna voorbij? Misschien komt het inmiddels al wel bijna?

Mocht je naar een andere stal gaan, dan zou ik wel in de gaten houden dat ze op stro blijven staan. Het is heel fijn dat ze dat de hele dag door kunnen knabbelen, dan ben je iets minder afhankelijk van het ruwvoer. Als ze op zaagsel staan hebben ze sowieso niks tussen de voerbeurten door.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:07

Ik vind je paard wel meevallen hoor, al is wel duidelijk te zien dat hij er wel wat bij mag, ook qua bespiering. Als pavo in Spanje verkrijgbaar is zou ik de Fibrebeet gaan proberen. Is speciaal ontwikkeld voor paarden met conditie achterstand.

Hier zelf ook goede ervaring mee. Het is een mix van onder andere bietenpulp en luzerne in brok vorm. Je moet deze alleen wel een kwartier (warm) tot 45 minuten (koud) weken voor gebruik! Eventueel in een emmer met deksel tegen de vliegen...
Voordeel is wel dat je paard dan ook gelijk extra vocht binnen krijgt.

Hou er wel rekening mee dat Fibrebeet geen extra vitamine toevoeging geeft, dus wel krachtvoer of losse vitaminen/mineralen bij blijven voeren!

Een goede kwaliteit stro levert overigens voldoende vezel en het is fijn dat er heel de dag wat te knabbelen valt. Maar qua voedingswaarde is dit zeker niet voldoende, zeker niet voor dieren die wat extra's nodig hebben. Dus voor jouw opgroeiende paard zeker het rantsoen zelf aanvullen!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 16:24

Kinke schreef:
in welke regio zit je TS? Ik kan de vorige eigenaar van m'n merrie eens vragen of hij een goede stal kent.

In de regio Torrevieja half uur ongeveer van Alicante. Wat lief dankjewel

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 16:25

Suikerspinda schreef:

En inderdaad, als je je regio doorgeeft dan weet ik wellicht ook nog wel iets of ik kan rondvragen bij stalgenoten of die ergens ervaringen hebben :j

Geen hooi of ander ruwvoer geven is hier niet normaal, en hele dagen op stal is ook niet per se normaal hier in Spanje. Er is juist meer ruimte dus ik zie ze vaker in paddocks (dan wel kleine paddocks en regelmatig alleen, maar toch). Hopelijk vind je snel iets beters voor je dier!

Dankjewel voor je hulp!!! Ik woon omgeving Torrevieja. Nee ik weet alleen dat het moeilijk te krijgen is. OF dat wordt mij wijsgemaakt. Woon je ook in Spanje?

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 16:27

Temeraire schreef:
Ik denk dat het niet meer voeren van alfalfa een duidelijke reden is van waarom hij de laatste tijd meer is afgevallen.
Zijn die 8 weken al bijna voorbij? Misschien komt het inmiddels al wel bijna?

Mocht je naar een andere stal gaan, dan zou ik wel in de gaten houden dat ze op stro blijven staan. Het is heel fijn dat ze dat de hele dag door kunnen knabbelen, dan ben je iets minder afhankelijk van het ruwvoer. Als ze op zaagsel staan hebben ze sowieso niks tussen de voerbeurten door.

Jaa het is meer dat ze het 8 weken niet heeft gehad. En vorige week is er een baal gekomen, maar er staan 26 paarden en ik vraag me dan af of er na deze baal nog meer komt. Vaak heeft ze het gewoon niet. Met 1 of andere smoes. Dat vind ik een hele goede. Er is 1 andere stal waar ze alleen zaagsel hebben en een beetje stro dus dat is nog slechter

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 16:29

journee schreef:
Ik vind je paard wel meevallen hoor, al is wel duidelijk te zien dat hij er wel wat bij mag, ook qua bespiering. Als pavo in Spanje verkrijgbaar is zou ik de Fibrebeet gaan proberen. Is speciaal ontwikkeld voor paarden met conditie achterstand.

Hier zelf ook goede ervaring mee. Het is een mix van onder andere bietenpulp en luzerne in brok vorm. Je moet deze alleen wel een kwartier (warm) tot 45 minuten (koud) weken voor gebruik! Eventueel in een emmer met deksel tegen de vliegen...

Hou er wel rekening mee dat Fibrebeet geen extra vitamine toevoeging geeft, dus wel krachtvoer of losse vitaminen/mineralen bij blijven voeren!

Een goede kwaliteit stro levert overigens voldoende vezel en het is fijn dat er heel de dag wat te knabbelen valt. Maar qua voedingswaarde is dit zeker niet voldoende, zeker niet voor dieren die wat extra's nodig hebben. Dus voor jouw opgroeiende paard zeker het rantsoen zelf aanvullen!

Dankjewel voor je bericht! Er was een andere paarden eigenaar die dit gevoerd wilde hebben aan haar paard. Maar de staleigenaresse vulde dit in de ochtend met koud water. En dan in de avond gaf ze het en gebruikte die zelfde emmer waar het in zat de volgende dag ook als de fibrebeet niet helemaal op was. Dusja de eigenaresse van dat paard merkte bijna geen verschil. Dankjewel ook voor de tip qua vitamines en mineralen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 16:59

Stormy1234 schreef:
journee schreef:

Dankjewel voor je bericht! Er was een andere paarden eigenaar die dit gevoerd wilde hebben aan haar paard. Maar de staleigenaresse vulde dit in de ochtend met koud water. En dan in de avond gaf ze het en gebruikte die zelfde emmer waar het in zat de volgende dag ook als de fibrebeet niet helemaal op was. Dusja de eigenaresse van dat paard merkte bijna geen verschil. Dankjewel ook voor de tip qua vitamines en mineralen

Wat is het probleem met vullen in de ochtend en geven in de avond En een eventueel restje de volgende dag nog terug geven de volgende dag?
Zo doe ik het ook :o?

(Mits het restje natuurlijk niet zuur is geworden ondertussen)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:02

Stormy1234 schreef:
Dankjewel voor je hulp!!! Ik woon omgeving Torrevieja.

Helaas, da's niet in de buurt (Malaga/Marbella)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:32

Stormy1234 schreef:
Suikerspinda schreef:

Dankjewel voor je hulp!!! Ik woon omgeving Torrevieja. Nee ik weet alleen dat het moeilijk te krijgen is. OF dat wordt mij wijsgemaakt. Woon je ook in Spanje?

Het is inderdaad wel lastig om (goed!) hooi te vinden, het is momenteel erg duur, maar het ís er wel. Er moet alleen wat meer moeite voor gedaan worden (gehaald worden uit bijvoorbeeld Noord-Spanje, Frankrijk of evt Duitsland).

Ik woon inderdaad ook in Spanje :j omgeving Barcelona. Mijn paarden staan in Collserola (natuurpark boven Barcelona). Ik zal eens horen of iemand wat weet in jouw omgeving!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 17:42

Fibrebeet kan inderdaad behoorlijk opzwellen, dus je hebt met een paar handjes zo een emmer vol. Dit is soms teveel voor 1 voerbeurt, dan is het slimmer om het over 2 momenten te verdelen. Als er niet voldoende van wordt gegeten zal het waarschijnlijk ook weinig effect hebben.

Misschien kun je zelf voer meenemen voor je naar je paard gaat (thuis klaarmaken) en/of kun je misschien met een stalgenoot extra voerbeurten voor jullie paarden regelen? Dan ben je minder afhankelijk van de staleigenaar...?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:35

Er zijn heel veel paarden die fiber beet niet lekker vinden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:44

pluisje88 schreef:

Verwende beesten.. ! Bij mij vonden ze het heerlijk, maar door het volume was het wel snel teveel. Dan is het niet gek als de emmer niet leeg gaat hoewel ze het opzich wel lekker vinden. Daarom dus kleinere porties. :)

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 19:04

Kinke schreef:
Stormy1234 schreef:
Dankjewel voor je hulp!!! Ik woon omgeving Torrevieja.

Helaas, da's niet in de buurt (Malaga/Marbella)

Wat jammer

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 19:06

Stormy1234 schreef:
Suikerspinda schreef:

Het is inderdaad wel lastig om (goed!) hooi te vinden, het is momenteel erg duur, maar het ís er wel. Er moet alleen wat meer moeite voor gedaan worden (gehaald worden uit bijvoorbeeld Noord-Spanje, Frankrijk of evt Duitsland).

Ik woon inderdaad ook in Spanje :j omgeving Barcelona. Mijn paarden staan in Collserola (natuurpark boven Barcelona). Ik zal eens horen of iemand wat weet in jouw omgeving![/quote]

Ja dat hoor ik ook veel dat het echt prijzig is. Oh wat gaaf zeg! Hoe staan jouw paarden erbij? Onwijs bedankt!

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 19:07

journee schreef:
Fibrebeet kan inderdaad behoorlijk opzwellen, dus je hebt met een paar handjes zo een emmer vol. Dit is soms teveel voor 1 voerbeurt, dan is het slimmer om het over 2 momenten te verdelen. Als er niet voldoende van wordt gegeten zal het waarschijnlijk ook weinig effect hebben.

Misschien kun je zelf voer meenemen voor je naar je paard gaat (thuis klaarmaken) en/of kun je misschien met een stalgenoot extra voerbeurten voor jullie paarden regelen? Dan ben je minder afhankelijk van de staleigenaar...?

Jaa ze gebruikte het hier vaak 2/3 dagen… maar dat leek me ook niet echt goed.. en dan nog zonder deksel of iets. Ja misschien kan ik zoiets regelen. Het gaat lastig worden omdat de staleigenaresse alles “beter weet”. En zodra jij weggaat doet zij het op haar manier. Heel irritant. Maar ik ben ook aan het kijken om te veranderen van stal

Stormy1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 19:07

pluisje88 schreef:

Oh echt??? Haha ja dat kan ook nog natuurlijk

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:18

Hier ken ik de Fibrebeet alleen maar als iets wat heel goed gegeten wordt! De speedibeet daarentegen is lastiger vaak.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 19:28

als die alfalfa (luzerne) een plak van een grote baal was, kan daar al redelijk wat gewicht in gezeten hebben, mss was dat idd voldoende. Anderzijds is het stugger en geeft daardoor meer kans op maagzweren, en sommigen vinden dat het een negatief effect heeft op de hoeven. Maar het zet wel goed aan, dus ik vermoed dat daar de oorzaak ligt van het vermageren (al vind ik het nog niet alarmerend).

Ik heb het ook een tijd gegeven als extra naast een schrale weide, en de paarden waren er verzot op, kon het hier in België makkelijk krijgen in kleine balen.

Enkel stro als ruwvoer, en dan traag stromend water, dat is ook gevaarlijk voor verstoppingskoliek. Maar Spanje is natuurlijk BE of NL niet, zal moeilijk worden om de ideale plaats te vinden, in ieder geval succes gewenst!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 20:24

Stormy1234 schreef:
pluisje88 schreef:

Oh echt??? Haha ja dat kan ook nog natuurlijk

Ik heb er al drie gehad die hun neus ervoor ophaalden. En 1 daarvan kreeg amper extra’s op z’n oorspronkelijke plek dus die was zeker niet verwend. Pulp met zemelen heb ik nog nooit een paard gehad die dat heeft laten staan

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 00:47

Stormy1234 schreef:
Ja dat hoor ik ook veel dat het echt prijzig is. Oh wat gaaf zeg! Hoe staan jouw paarden erbij? Onwijs bedankt!

Zonder het hele topic over te willen nemen := de mijne staan in een paddock paradise met 24/7 kwalitatief goed hooi. Een basismix hardvoer is inbegrepen bij de stalling maar de meesten kopen zelf hun eigen voer. De staleigenaren/stalhulpen voeren het gelukkig wel 2x per dag voor ons.

Mijn 20-jarige:
Afbeelding

En mijn 4-jarige:
Afbeelding

En voor de beeldvorming, zo ziet een deel van onze paddock eruit:
Afbeelding

Ik zou willen zeggen, je bent welkom hier, maar dat is waarschijnlijk net te ver weg voor je :))

Mijn stalgenoten weten helaas ook niets rond Torrevieja, maar ik zou gewoon bij veel stallen gaan kijken. Er zit vast wel iets bij wat op zijn minst beter is dan dit! Nu is het vinden van een stal in Spanje niet altijd even makkelijk, dus maak ook vooral gebruik van social media (sommige stallen hebben geen website, maar wel instagram bv) en je contacten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:18

Oh dat ziet er fantastisch uit Suikerspinda! Ik hoop dat ts ook zo’n mooie plek in de buurt kan vinden.

Als je ergens anders gaat kijken ts, vraag ze het hemd van het lijf voor je besluit je paard te verhuizen. Zodat je precies weet waar je aan toe bent en een plekje vindt waar je (althans je paard) echt naar tevredenheid kan blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:18

Ik denk wel dat je wat wijs gemaakt word ja want hier in NL komen nog gewoon transporten met grote balen alfalva aan. Duitsland ook.
Deze alfalva komt dan uit Italie of Frankrijk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:35

lies schreef:
Oh dat ziet er fantastisch uit Suikerspinda! Ik hoop dat ts ook zo’n mooie plek in de buurt kan vinden.

Als je ergens anders gaat kijken ts, vraag ze het hemd van het lijf voor je besluit je paard te verhuizen. Zodat je precies weet waar je aan toe bent en een plekje vindt waar je (althans je paard) echt naar tevredenheid kan blijven.

Ik zou wel een beetje voorzichtig zijn met overmatig vragen hoor. Vragen wat belangrijk is is goed maar teveel vragen kan wellicht ook niet in goede aarde vallen.