Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:19

Ik vermoed dat dit probleem ook al wat langer speelt, aangezien TS zelf al niet meer ziet dat het paard nog steeds niet goed loopt op het laatste filmpje. Ze is iets minder duidelijk onregelmatig nu, maar over alle benen gewoon kreupel en ongemakkelijk. Ik denk dat de dierenarts van Ts haar vast goed kan adviseren over verdere stappen, eventueel op de kliniek, als hij eerst bij haar thuis komt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:50

knollentuin schreef:
Cinnepin schreef:
Ik zie dat ze minder knikt met haar hals. Maar goed lopen doet ze nog niet. Ik heb ook een kreupel paard gehad, zeker 2,5 maand kreupel geweest. Ik heb Laura Bonnes er bij gehad ( na eerst een hoop anderen ) en heeft hem 2 keer behandeld, vervolgt door revalidatie lessen. Paard loopt weer goed ;)

Revalidatie les?? Is weer zo een modern verdien model- gewoon goed leren rijden en dan nog kan je pas een paard dat niet goed loopt rijden nadat er onderzocht is wat er daadwerkelijk ad hand is dmv echo of röntgen.
Ts deze pony loopt niet ok, je doet er goed aan om dit even te laten bekijken door een da met röntgen of scan- dan vandaaruit dan een behandel en trainingspak maken

Waar staat dat mijn pony geen dierenats heeft gezien? Geen foto's zijn gemaakt? Ze konden het niet vinden..ik moest rust geven. Er is ook een ostheopaat bij geweest, ook geen resultaat, Paard bleef onder toezicht van da staan. Na de behandelngen van Laura en les van een revalidatie trainster liep hij goed. Ook bevestigd door da...allemaal voor ik er op ging. Les kan ook op een andere manier dan rijden. Niet je conclusies trekken!

Elisa2

Re: Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:36

Er zijn er genoeg die door goede training opknappen.

Maar het is wel belangrijk inderdaad dat er eerst gekeken wordt er er medisch niet iets aan de hand is.

Wat zei de DA TS?

Artrose is heel normaal op die leeftijd, maar als ze er kreupel door gaan lopen dan zit het er toch al in een verder gevorderd stadium en heeft de pony inderdaad ondersteuning nodig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:00

knollentuin schreef:
Cinnepin schreef:
Ik zie dat ze minder knikt met haar hals. Maar goed lopen doet ze nog niet. Ik heb ook een kreupel paard gehad, zeker 2,5 maand kreupel geweest. Ik heb Laura Bonnes er bij gehad ( na eerst een hoop anderen ) en heeft hem 2 keer behandeld, vervolgt door revalidatie lessen. Paard loopt weer goed ;)

Revalidatie les?? Is weer zo een modern verdien model- gewoon goed leren rijden en dan nog kan je pas een paard dat niet goed loopt rijden nadat er onderzocht is wat er daadwerkelijk ad hand is dmv echo of röntgen.
Ts deze pony loopt niet ok, je doet er goed aan om dit even te laten bekijken door een da met röntgen of scan- dan vandaaruit dan een behandel en trainingspak maken

Waar staat dat mijn pony geen dierenats heeft gezien? Geen foto's zijn gemaakt? Ze konden het niet vinden..ik moest rust geven. Er is ook een ostheopaat bij geweest, ook geen resultaat, Paard bleef onder toezicht van da staan. Na de behandelngen van Laura en les van een revalidatie trainster liep hij goed. Ook bevestigd door da...allemaal voor ik er op ging. Les kan ook op een andere manier dan rijden. Niet je conclusies trekken![/quote]

Maar dat zet je er niet bij, dat er eerst onderzoek gedaan is. Dat ze niets hebben kunnen vinden kan dus wijzen dat je paard niet goed liep omdat hij aan het compenseren was in z'n lijf omdat er iets in de training niet klopte .maar nog niets mis in z'n lijf was, dan heb je geluk gehad .
En dan nog blijf ik erbij dat revalidatie les niet nodig is als iedereen zou rijden en les zou krijgen hoe het hoort- maar dat is weer een heel ander topic.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:59

Dat klopt, hij was ook aan het compenseren en had daardoor ook flinke knopen in zijn lijf. Elke dag moeten masseren ook.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:29

woemp schreef:
Vinden jullie de hoeven op de foto er ok uit zien?

Nee,
De steunsels zijn te lang, er zit veel overtollig zoolmateriaal, en aan een kant zit er een flare.
Ze zijn imo dus niet te kort, maar ze kunnen wel manken door die harde steunsels.
Maar je hebt meer kans dat ze op een steen getrapt heeft of idd een beginnende zweer.
Even afwachten.
Een kneuzing is meestal met 2-3 dagen wel beter. een zweer zal ze enkel harder gaan manken, moment dat ze er niet meer op kan steunen bel je de smid om die uit te snijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:15

Eens Knollentuin, maar daar is aardig niveau voor nodig en voor veel mensen gewoon moeilijk te behalen. Meer een geval van onbewust, onbekwaam..en de meeste mensen proberen het wel maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:35

Ik rijd alleen in de bossen, was niet echt met een trainings niveau bezig. Hij heeft wel hoefzweren gehad waardoor hij ook kan gaan compenseren...Dunne zool wat ook niet lekker liep ( staat nu achter dus ook op ijzers tegen die dunne zolen en hoefzweren ). Soms doe je je best maar je kan niet alles voorkomen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:48

Cinnepin schreef:
Ik rijd alleen in de bossen, was niet echt met een trainings niveau bezig. Hij heeft wel hoefzweren gehad waardoor hij ook kan gaan compenseren...Dunne zool wat ook niet lekker liep ( staat nu achter dus ook op ijzers tegen die dunne zolen en hoefzweren ). Soms doe je je best maar je kan niet alles voorkomen.

Even hier ip reageren ook al is het volledig buiten de vraag van ts om- juist paarden die alleen voor recreatie gebruikt worden hebben ook dressuurmatige training nodig, op de juiste manier van achter uit, letten op ruggebruik, ontspannen en in balans lopen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:04

Helemaal mee eens, heb er al vele meegemaakt die slechter werden/ waarbij mensen in de problemen kwamen omdat ze dachten lekker vriendelijk buiten te rijden. :-)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:13

Je weet niet of het helemaal buten vraag van ts om is he ;) Wie weet is het daar ook wel aan de hand...geen idee.

Wat ik wel weet is dat de dame die mijn paard dus goed kreeg veel paarden weer goed gekregen heeft. En die zaten niet alleen maar in de knoop zeg maar. Zij heeft facsia release. Ik was in het begin heel sceptisch, maar werkte wel ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:17

Ik geloof daar absoluut in, zelf ook goede ervaringen met fascia release en soms zitten ze in de knoop door iets onbenulligs. Een keer uitglijden/ vastliggen. Als ze dan helemaal los zijn en weer goed opgetraind worden dan krijg/ houdt je vaak blije losse paarden. :-)

Als ze vast blijven zitten gaan ze ook eerder compenseren met alle gevolgen van dien. (meer overbelasting op een been oid)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:33

Precies Elisa. Het heeft mijn paardje zo goed geholpen. Heb zelf dus ook knopen gemasseerd en intensief bezig geweest. Heb een super blij paardje die lekker los is :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:05

Citaat:
Dat ze niets hebben kunnen vinden kan dus wijzen dat je paard niet goed liep omdat hij aan het compenseren was in z'n lijf omdat er iets in de training niet klopte .maar nog niets mis in z'n lijf was, dan heb je geluk gehad

... dat is een optie.
Al vind ik persoonlijk dan dat de DA net niet volledig is geweest.

Dwz: bij kreupelheidsonderzoek hoort longeren (stap, draf galop, op kleinere en grotere cirkel en in elk geval stap en draf op het harde) -
en je kunt aan de longe onderzoeken of er compensatie in het spel is.
Vraag het dier om 'rechtop' (in verticale balans) te lopen.
Soms verandert dit niets, soms wordt het erger ('Mens ik loop scheef omdat rechtop pijn doet...!') en soms verandert/ verdwijnt de kreupelheid ( = 'diepe zucht, dit helpt...').
Citaat:
En dan nog blijf ik erbij dat revalidatie les niet nodig is als iedereen zou rijden en les zou krijgen hoe het hoort- maar dat is weer een heel ander topic.

'Hoe het hoort', tja, dagelijks zie ik mensen die denken dat het als volgt hoort:
één seconde na het opstijgen vraag je de neus achter de loodlijn,
een duwend achterbeen is prima,
een holle rug is niet erg (etc)...

Doe mij dan maar 'revalidatie les'. Noem het hoe je het noemen wil, maar les van iemand die een paard kan helpen om het bekken correct te kantelen etc etc etc en uiteindelijk vanuit dragende achterbenen een mooie aanleuning te nemen -
heel erg graag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:18

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat ze niets hebben kunnen vinden kan dus wijzen dat je paard niet goed liep omdat hij aan het compenseren was in z'n lijf omdat er iets in de training niet klopte .maar nog niets mis in z'n lijf was, dan heb je geluk gehad

... dat is een optie.
Al vind ik persoonlijk dan dat de DA net niet volledig is geweest.

Dwz: bij kreupelheidsonderzoek hoort longeren (stap, draf galop, op kleinere en grotere cirkel en in elk geval stap en draf op het harde) -
en je kunt aan de longe onderzoeken of er compensatie in het spel is.
Vraag het dier om 'rechtop' (in verticale balans) te lopen.
Soms verandert dit niets, soms wordt het erger ('Mens ik loop scheef omdat rechtop pijn doet...!') en soms verandert/ verdwijnt de kreupelheid ( = 'diepe zucht, dit helpt...').
Citaat:

'Hoe het hoort', tja, dagelijks zie ik mensen die denken dat het als volgt hoort:
één seconde na het opstijgen vraag je de neus achter de loodlijn,
een duwend achterbeen is prima,
een holle rug is niet erg (etc)...

Doe mij dan maar 'revalidatie les'. Noem het hoe je het noemen wil, maar les van iemand die een paard kan helpen om het bekken correct te kantelen etc etc etc en uiteindelijk vanuit dragende achterbenen een mooie aanleuning te nemen -
heel erg graag.

Ok ,dan geef ik revalidatie-les

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:23

Prima.

Old School Hofreitschule te Wenen: het was volstrekt normaal dat hengsten met 25 nog volop in het werk waren.

Dat is ook gewoon het doel van de 'klassieke' dressuur - het dier lang mee laten gaan.

(Momenteel gaat het niet zo best in Wenen en de pensioenleeftijd zakt...)

Sonyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:32

Hoi TS, heb je ondertussen al een afspraak kunnen maken met een DA?

Mij valt vooral de pain face op bij jouw pony. Gespannen lippen en neus, in zichzelf gekeerd tijdens het draven en een houd spanning vast (‘zie de deuk’) als je globale lijn neemt tussen haar neus en oog.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:35

Knollentuin, Ik vind je een beetje kinderachtig reageren. Het gaat er toch om dat het paard weer goed is? Daarom gaf ik het hier aan, dat ze dat in haar achterhoofd kan houden?
Waarom moet jij dan er zo op in gaan? Wees blij dat het geholpen heeft en nog steeds helpt. Mijn paard is overigens ook 21. Net als die van ts

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:05

Ik snap even niet wat je er kinderachtig aan vindt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:31

Ik zou er idd eerst een goede bekapper bij halen, en dan laten losmaken door bijv. fascia release. Want stel dat ze gewoon pijnlijke voeten heeft door de overgroeide steunsels, en vastzit door compenseren, kan je röntgenfoto's nemen (waar heel waarschijnlijk wel iets te vinden zal zijn, zoals bij de meeste paarden van 20+) maar heb je daarmee misschien de oorzaak niet aangepakt. Neem je idd een paar basisproblemen weg, en leer je het paard correct bewegen, dan heeft ze mss van de typische ouderdomskwaaltjes ook geen last meer. Die van mij was met fascia release zelfs enorm verbeterd bij een zeer ernstige peesblessure (natuurlijk geen wondermiddel in haar geval, maar het effect was direct merkbaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 21:45

Ts, ik ben benieuwd of er al onderzoek is geweest en je al meer weet?

Toch vind ik dit ook echt wel hoefbevangen lijken, zou ik zeker niet uitsluiten momenteel.
Goed lopen doet ze iig niet, en de hoeven vind ik er ook niet geweldig uit zien.
Voor de rest ga ik er geen uitspraken over doen, ik ben geen dierenarts of hoefsmid, weet wel dat ze behoorlijk kunnen compenseren in het lijf als ze ergens last van hebben, dus kan wel van alles zijn.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 19:54

Romy1234 schreef:
Ts, ik ben benieuwd of er al onderzoek is geweest en je al meer weet?

Toch vind ik dit ook echt wel hoefbevangen lijken, zou ik zeker niet uitsluiten momenteel.
Goed lopen doet ze iig niet, en de hoeven vind ik er ook niet geweldig uit zien.
Voor de rest ga ik er geen uitspraken over doen, ik ben geen dierenarts of hoefsmid, weet wel dat ze behoorlijk kunnen compenseren in het lijf als ze ergens last van hebben, dus kan wel van alles zijn.

Sorry voor de wat latere reactie, het is momenteel super druk op mijn werk.
De dierenarts is vrijdag voormiddag langsgekomen.

Eerst voelde hij aan de benen. Hij zei dat er lichte pulsatie te voelen was.
Er was ter hoogte van de kogel ook een kleine zwelling ten gevolge van vocht of iets dergelijks.
Daarna nam hij been per been en plooide het een tijdje. Telkens na het plooien moest ik een stukje rechtdoor met haar lopen. De eerste passen mankte ze maar daarna was het beter.
Hij pitste ook even met een tang in de hoeven en de tenen reageerden gevoelig.
Tot slot heeft ze ook nog op de volte moeten draven en ook hier zag hij nog een lichte onregelmatigheid.

Hij denkt dat het een combinatie is van factoren. Enerzijds is ze oud en heeft ze al hard gewerkt waardoor ze zeker al wel lichte artrose heeft.
Anderzijds vermoedt hij dat ze gevoelig is aan de hoeven omdat ze erg dun waren door de te harde ondergrond ( klinkers aan de paddock, kleigrond die een steen is in de weide,…) Hij zegt dat het plotse manken kan zijn door zich te mistrappen maar dat ze zeker al een tijdje stijver is.

Een foto nemen vond hij niet nodig. Ik moet nu 10 dagen ontstekingsremmer geven en daarna een kuur duivelsklauw. Ze moet nu 14 dagen rusten en dan terug beginnen aan het werk te zetten. Als ze blijft slecht lopen, dan nemen ze een foto maar hij denkt dat het hiermee al opgelost zal zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:14

Oei TS, ik vind dit wel een wat linke uitspraak van je DA.

Als er geen foto/ scan gemaakt wordt dan is het gissen wat er aan de hand is. De pulsatie en zwelling kunnen ook door iets anders veroorzaakt worden. (peesblessure oid) en dan maak je het erger als je haar weer aan het werk zet.

Zo te lezen bleef ze onregelmatig en kreupel in het kreupelheidsonderzoek, normaal gesproken gaan ze dan het been onderdeel voor onderdeel verdoven om te pijn te lokaliseren. Dit is imo teveel natte vinger werk en gokken en ik zou haar zeker niet aan het werk gaan zetten met duivelsklauw. (wat een pijnstiller is)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:10

Dit kun je eigenlijk geen onderzoek noemen, want dit beeld was door ons hier ook al te zien.
je hebt nu geen diagnose. En weer in het werk gaan zetten zonder controle is echt niet goed. Jij kunt zelf de kreupelheid niet goed zien, dus al loopt ze in jouw idee beter kan ze nog kreupel zijn.
Het kan best zijn dat je pony gewoon "op" is gezien de voorgeschiedenis, maar dan wil je dat ook weten, want als dat zo is, is weer in het werk zetten ook niet eerlijk tegenover haar.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:14

Romy1234 schreef:
Anderzijds vermoedt hij dat ze gevoelig is aan de hoeven omdat ze erg dun waren door de te harde ondergrond ( klinkers aan de paddock, kleigrond die een steen is in de weide,…)

Naast dat ik vind dat de dierenarts geen goede diagnose kan stellen aan de hand van dit onderzoek, wil ik hier even op inhaken.

Als je pony gevoelige en dunne zolen heeft wordt dat ook niet opgelost met een pijnstiller. Dat is nu een blijvend iets omdat jullie grond zo hard is. Daarvoor zul je een ijzertje moeten laten plaatsen (eventueel met zooltje) om die pijn en druk te verminderen. Hoefschoenen is ook een optie maar ik weet daar zelf te weinig van, weet niet of je die 24/7 om kunt laten.