Zou je een ziek paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:35

appiesjappie schreef:
Geld is voor mij echt niet het belangrijkste.het is gewoon een vraag zou je een ziek paard kopen ja of nee?

Nee, ik zou hem/haar wel overnemen als ik hem/haar gratis aangeboden zou krijgen. Soms helpt een wijziging van stalling/omgeving/voeding/eigenaar om een dier weer op de been te krijgen.
Maar ook ik zou er dan de DA naar laten kijken en als het zover komt ook mijn verantwoordelijkheid nemen en het dier niet langer laten lijden.

Overigens niet met PZB in zee gaan, geen sjofele organisatie.

Het is een moeilijke keuze, maar ik snap ook dat je je paard alle mogelijkheden wilt geven, dood is ook zo definitief.

En tevens gefeliciteerd met je verjaardag.
Laatst bijgewerkt door Ania op 20-12-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:37

hahahatsjoe schreef:
Met een ANBI status ? Niet dus.

Die is er toch niet meer?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:37

Nee zou ik niet doen, ik zou eerlijk zijn naar mijn paard en hem laten hemelen.

Slmt9

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:41

Als het niet om het geld gaat, waarom leeft je paard nu nog?

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:42

Echwel schreef:
Je kunt altijd laten slachten alleen niet voor consumptie in dit geval

Zou hem zelf opladen en wegbrengen
Geen dag hoef ik daar over na te denken in dit geval

En als het om het geld gaat voor zo een paard moet je je achter de oren krabben

Dus als jij een mega leuke 18 jaar met een paard hebt gehad, het was het liefste paard wat je ooit had ontmoet. Het ineens ziek en vervelend werd, je je paard moest zien lijden en dan denk je:

Goh weet je ze was zo lief, ik ga haar naar de slacht brengen zodat andere mensen haar lekker kunnen oppeuzelen, zonder erbij na te denken hoe lief ze was, en hoe veel pijn ze had.

Nee dat zou ik niet doen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:45

Coco4life schreef:
Echwel schreef:

Dus als jij een mega leuke 18 jaar met een paard hebt gehad, het was het liefste paard wat je ooit had ontmoet. Het ineens ziek en vervelend werd, je je paard moest zien lijden en dan denk je:

Goh weet je ze was zo lief, ik ga haar naar de slacht brengen zodat andere mensen haar lekker kunnen oppeuzelen, zonder erbij na te denken hoe lief ze was, en hoe veel pijn ze had.

Het maakt het paard toch niet minder geliefd omdat het op iemand zijn bord beland? Ik zou ook nooit voor slachten kiezen maar zie echt niet in wat er erg is aan slachten voor consumptie als de tijd daar is.

Gulfoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:46

ik zou het niet doen.
Ze kan natuurlijk ook chronisch ziek zijn en erg veel pijn hebben.
Dus misschien is het dan beter voor haar om haar in te laten slapen of te laten slachten.

purny

Stegemann schreef:
Je zou eens kunnen overleggen met paar zoekt baas. Die vangen paarden op van mensen die niet meer voor hun dier kunnen zorgen. 18 jaar vind ik nog helemaal niet zo heel oud maar als ze niet meer blij is dan moet er wel echt iets geburen. Verkopen vind ik geen optie. Hooguit zou je haar kunnen weggeven en anders toch inslapen. Heel veel strekte.

Weggeven in de wetenschap dat er nog steeds met dit paard gezeuld wordt?

Earth

Coco4life schreef:
Echwel schreef:

Dat zou jouw keuze niet zijn nee, maar mag iemand anders toch gewoon zelf bepalen?

Kinke

dat is jouw argument Coco4life. Je kunt ook denken, met een schietmasker is het binnen een seconde gebeurd. En je zou ook kunnen redeneren dat het voedselverspilling is om niks met het vlees te doen. Dat mensen een dier oppeuzelen betekent niet dat de TS dan niet denkt aan hoe lief ze was etc.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:47

Coco4life schreef:
Echwel schreef:

Wat maakt dat dan weer uit? Tegenwoordig is slachten echt niet zo pijnlijk meer voor de dieren. Plus, als het dier eenmaal dood is, maakt het toch niet meer uit wat ermee gebeurt? Voor het dier maakt het niet meer uit, alleen de eigenaar.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:49

Ik denk niet dat jij helemaal snapt dat je geliefde dier weggeven en laten opeten niet zulke fijne gedachtes zijn. Dat is trouwens ook een rede waarom ik nooit paardenvlees eet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:51

Coco4life schreef:
Ik denk niet dat jij helemaal snapt dat je geliefde dier weggeven en laten opeten niet zulke fijne gedachtes zijn. Dat is trouwens ook een rede waarom ik nooit paardenvlees eet.

Dat geldt voor jou ja, jij doet het nu voordoen alsof het een feit is. Maar iedereen gaat daar anders mee om. Dat jij daarom geen paardenvlees eet, ook dikke prima, maar dat is ook geen feit dat ieder paardenmens dat maar moet doen.
En nu weer ontopic :P

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:52

Nee ik zou geen ziek paard kopen. Ik zou zelf wel graag een diagnose willen voor ik zo’n paard laat gaan.

En anders inslapen. Fonds gaat denk ik toch niet uitbetalen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:52

Is een totaal andere discussie maar ik bepaal per paard of het geslacht of ingeslapen wordt. Heb er een paar tussen zitten die hebben zo'n vechtlust dat inslapen in mijn ogen een te groot gevecht voor ze zou worden, dan vind ik een pin tussen de ogen veel humaner. Hoeven ze niet te vechten.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:54

Coco4life schreef:

Zo dacht ik ook toen ik 11 was :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:07

Slmt9 schreef:

Omdat TS aan het nadenken is wat er allemaal moet gebeuren. Het dier is chronisch niet in orde, dan schuift je grens steeds wat op Ze heeft het fonds benaderd of het dier ingeslapen mag worden, maar dan krijgt ze niks uitgekeerd. Het fonds koopt het dier over en kan het daarna weer verkopen en daar zat TS mee in de maag.

We hopen allemaal dat we nooit de beslissing hoeven nemen om ons dier te laten inslapen. We hopen allemaal dat ze -als fit en blij paard- op een mooie voorjaarsdag lekker gaan liggen slapen en in hun slaap, in het zonnetje, overlijden.

De beslissing te nemen in accute gevallen --> Je kunt niet anders, de keuze is voor je gemaakt.
Maar een beslissing met deze chronische gevallen. Waar je eigenlijk de hoop hebt dat het nog weer goed komt, pfffffff.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:10

Nee. Laat haar inslapen of slachten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:11

Reken maar dat een paard die 7 jaar niet in een trailer heeft gestaan, 18 jaar in haar vertrouwde wei, ontzettend veel stress ervaart in dat laatste ritje naar de slacht. Zelf zou ik het van m'n leven niet doen ondanks dat ik weet dat het 'gewoon' vlees is nadat het dier overlijdt. Zou mezelf niet vergeven en word er ronduit misselijk van. Iedereen is anders en die discussie staat verder denk ik een beetje los van het topic.

Qua kopen ts, nee zou ik niet doen, maar dat zou je ook niet moeten willen. Verkopen(ondanks eerlijk verhaal) betekend niet dat paard goed terecht komt. Dier kan alsnog worden doorverkocht, met een prachtig verhaal dat ze weide maatje word of niet, die kans is er altijd.
Laat je dier inslapen, neem je financiële verlies, dat dier heeft 18 jaar jou gesteund en ik vind het niet meer dan normaal dat je haar op der vaste plekje rustig laat inslapen. Ze heeft pijn, nog niet zo oud maar soms is het klaar. gelukkig oud worden bestaat niet als je paard duidelijk(!) aangeeft pijn te hebben door ''gevaarlijk'' te worden.
Sterkte ts.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:20

vevina schreef:
Coco4life schreef:

Zo dacht ik ook toen ik 11 was :j

Nou ik ben 69 en denk nog steeds zo.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:22

Ik vind deze twee topics echt vreselijk.
Hoe haal je het überhaupt in je hoofd om na te denken over eventuele verkoop????

Laat dat dier inslapen en neem je 'verlies' qua centen. Ik vind het echt bizar hoe moeilijk je hier over doet en ik heb medelijden met het dier.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:24

Rocamor schreef:
Slmt9 schreef:

Omdat TS aan het nadenken is wat er allemaal moet gebeuren. Het dier is chronisch niet in orde, dan schuift je grens steeds wat op Ze heeft het fonds benaderd of het dier ingeslapen mag worden, maar dan krijgt ze niks uitgekeerd. Het fonds koopt het dier over en kan het daarna weer verkopen en daar zat TS mee in de maag.

We hopen allemaal dat we nooit de beslissing hoeven nemen om ons dier te laten inslapen. We hopen allemaal dat ze -als fit en blij paard- op een mooie voorjaarsdag lekker gaan liggen slapen en in hun slaap, in het zonnetje, overlijden.

De beslissing te nemen in accute gevallen --> Je kunt niet anders, de keuze is voor je gemaakt.
Maar een beslissing met deze chronische gevallen. Waar je eigenlijk de hoop hebt dat het nog weer goed komt, pfffffff.

Er moet maar 1 ding gebeuren: het dier uit haar lijden verlossen. Die hoop waar je over spreekt, is onzin om overna te denken. We hopen ook op een kaboutertje dat geld over een regenboog komt brengen, dat iedereen op de aarde gelukkig is etc.
Als je een dier neemt dan weet je dat je verantwoordelijkheid gaat dragen over het welzijn. Dat betekent ook in rot tijden sterk zijn en de knoop doorhakken. En niet andere met jouw oliebol opzadelen, omdat je zelf de keuze niet kan maken.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:43

Iedereen roept inslapen, maar wat als het dier, door haar verminderde weerstand ergens op reageert? Wij hebben ook een paard op stal gehad wat constant diaree had, meisje had haar overgekocht en na een week of 3 begon het paard weer normale mest te hebben. Terwijl ze bij de vorige eigenaresse jarenlang koeienvlaaien produceerde.

Soms doet verandering van omgeving en spijs wonderen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:44

Captain schreef:
Ik vind deze twee topics echt vreselijk.
Hoe haal je het überhaupt in je hoofd om na te denken over eventuele verkoop????

Laat dat dier inslapen en neem je 'verlies' qua centen. Ik vind het echt bizar hoe moeilijk je hier over doet en ik heb medelijden met het dier.

Dat doet ts niet, dat doet het paardenfonds.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:47

Ania schreef:
Iedereen roept inslapen, maar wat als het dier, door haar verminderde weerstand ergens op reageert? Wij hebben ook een paard op stal gehad wat constant diaree had, meisje had haar overgekocht en na een week of 3 begon het paard weer normale mest te hebben. Terwijl ze bij de vorige eigenaresse jarenlang koeienvlaaien produceerde.

Soms doet verandering van omgeving en spijs wonderen.

Maar is dat dan niet aan ts om uit te proberen?

Waarom zou een ander dat risico gaan nemen?