Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 00:26

princequillo schreef:
Kan iemand dat je überhaupt wel verbieden? Verkocht is verkocht lijkt me? Misschien wel heel kort door de bocht hoor.

Nee dat mag ze niet. Je mag iemand niet tot iets dwingen dat in strijd is met de wet en een gebrek verzwijgen is in strijd met de wet. Je kán het natuurlijk altijd proberen maar ze heeft geen poot om op te staan en zou IMO al dankbaar moeten zijn dat TS haar geld niet terug eist.

Vind het ook een slap excuus om het om die reden niet gewoon te melden in de advertentie samen met alle andere punten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 07:53

Ayasha schreef:
Vind het ook een slap excuus om het om die reden niet gewoon te melden in de advertentie samen met alle andere punten.

Mag ik zeggen dat ik het niet geloof? :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:31

Waarom bemoeit die oud eigenaar zich nog?
Is dat familie of zo?

Ik zou zeggen hier heb je hem weer en nu mijn geld terug.
Want uiteindelijk is dat de weg die bewandeld hoort te worden.
En dat die verkoper dan geen geld meer heeft oid, niet jou probleem van maken.
Of het moet familie zijn of zo...anders begrijp ik het niet.
Ik hing zo'n oplichter nog liever aan de virtuele boom dan dat ik daar een advertentie voor zou veranderen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:48

Ik heb een haflinger gereden welke ineens ook raar gedrag ging vertonen. Was eerst braaf, maar ineens spatjes, bijten, flink brullen op wat mini-merries. Gedrag wat hij eerst niet had. Het viel mij op dat er toch ineens een bolling kwam waar de ballen normaal zitten wat hij eerst niet had. Dus ook aangekaart van volgens mij is hij niet gecastreerd, was pas 4 jaar. Waarschijnlijk dus 1 bal later ingedaald. Eigenaar heeft hem toen deze bal ook weg laten halen en gedrag was na een paar weken over.

Mijn advies zou zijn, castreren. Kijken hoe het daarna ontwikkeld. Tot die tijd dus alleen volwassenen met hem laten lopen en geen kinderen in situaties waar hij nog wat heftig is. Mocht het gedrag niet overgaan dan kun je alsnog verkopen. Daarbij een verhuizing is natuurlijk ook niet niks voor een paard, dat ze dan een periode nog niet zijn zoals ze normaal zouden zijn lijkt mij dan ook logisch.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:53

Met een merrieveulen huisvesten? Lijkt me geen goed idee. Je hebt het dan ws niet over een veulen van dit jaar maar van vorig jaar?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:01

Ze heeft de paarden nog niet thuis staan, dus dat lees ik als in de toekomst.

Maar ik zou eerst eens met de oud eigenaar om de tafel gaan zitten.
Dit onopgevoede beest, al was het een ruin, zou ik niet eens in de buurt van een klein kind willen.
Dat is geen brave kinderpony.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:27

Ach, gewoon eerst even castreren..dat zsm doen, advertentie even weg halen en dan kijken of zijn gedrag veranderd. Zo niet, kan hij altijd nog te koop gezet worden als ruin.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:33

Wat stond er op papier toen je hem kocht? Hengst of klophengst?
Als er hengst op het papier stond, is dit dan geen verborgen gebrek?

Maar als je de pony wil verkopen als hengst terwijl het geen hengst is maar een klophengst dan is dit niet eerlijk tegenover de nieuwe eigenaren. En volgens mij is dat ook niet toegestaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:41

Op papier staat meestal alleen mannelijk...

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:45

Sharmila schreef:
Even iedereen beantwoorden. We hebben nog geen contact opgenomen met onze rechtsbijstand. De vorige eigenaar heeft vooral geen geld. En naar wat ik weet is haar verstandelijk vermogen niet echt groot. Niet lelijk bedoeld maar ik vermoed dat deze mevrouw een laag iq heeft of een geestelijke afwijking.

Ik heb hem op afstand gekocht een maand geleden en laten keuren. De veearts vond hem wel te stoer maar die pony stond al maanden zonder daglicht weg te kwijnen in een box. Dat is ook de reden dat ik hem daar weg haalde.

In het verleden heeft deze pony ook echt kinderlesjes gelopen bij een kennis van mij. Toen was er niks te merken van hengsten gedrag. Zij heeft deze pony voor me opgehaald. Omdat ze hem goed kende uit het verleden dachten we eigenlijk er is niks loos.

Tot hij hier kwam en hij helemaal koekoek werd. We hebben zijn testosteron waarden laten bepalen die uitslag heb ik nog niet. Maaaaar de vorige eigenaar liet ineens los wie haar arts was en die heb ik dus gebeld. En daar zijn vorig jaar al zijn waarden gecheckt en daar kwam 100% klophengst uit.

Ik wil hem over een aantal weken laparoscopisch laten opereren. En ergens deze week neem ik contact op met de advocaat.

Ik wil gewoon handelen naar wat goed is voor het dier. Terug is geen optie, ook niet voor de vorige eigenaar. Mevrouw heeft geen geld en kan niet met hem om gaan. Het was de pony van haar zoon van geloof ik een jaar of 12. Die heeft hem altijd overal zijn zin in gegeven. Het losrukken is daar al aangeleerd.

Het is niet dat ik deze pony perse wil houden. Maar ik wil het beste voor hem. Ik wil hem niet de handel in hebben en dat hij dan van hand tot hand gaat. Of er moet zich iemand melden die een superplek heeft of we gaan hem castreren en het geld terug vorderen en duimen dat hij dan handelbaarder wordt.

Wat een vervelende situatie TS. Het siert je dat je het beste voor dit dier wilt.

Als ik mij in jouw situatie zou bevinden zou ik eerst laten uitzoeken of hij überhaupt operabel is en wat dan de risico’s (en kosten) zijn.

Een klophengst, zo heb ik altijd geleerd, is een gefrustreerde hengst omdat z’n hormonen continu aan staan maar de kans klein is dat hij er iets mee kan. Verkopen als hengst kan dus niet.

Als dit beestje zo gevaarlijk is en opereren teveel risico en kosten met zich meebrengt dan zou ik de voor hemzelf en z’n omgeving eerlijkste keuze maken en hem laten inslapen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:27

SjonnieZ schreef:
Sharmila schreef:
Even iedereen beantwoorden. We hebben nog geen contact opgenomen met onze rechtsbijstand. De vorige eigenaar heeft vooral geen geld. En naar wat ik weet is haar verstandelijk vermogen niet echt groot. Niet lelijk bedoeld maar ik vermoed dat deze mevrouw een laag iq heeft of een geestelijke afwijking.

Ik heb hem op afstand gekocht een maand geleden en laten keuren. De veearts vond hem wel te stoer maar die pony stond al maanden zonder daglicht weg te kwijnen in een box. Dat is ook de reden dat ik hem daar weg haalde.

In het verleden heeft deze pony ook echt kinderlesjes gelopen bij een kennis van mij. Toen was er niks te merken van hengsten gedrag. Zij heeft deze pony voor me opgehaald. Omdat ze hem goed kende uit het verleden dachten we eigenlijk er is niks loos.

Tot hij hier kwam en hij helemaal koekoek werd. We hebben zijn testosteron waarden laten bepalen die uitslag heb ik nog niet. Maaaaar de vorige eigenaar liet ineens los wie haar arts was en die heb ik dus gebeld. En daar zijn vorig jaar al zijn waarden gecheckt en daar kwam 100% klophengst uit.

Ik wil hem over een aantal weken laparoscopisch laten opereren. En ergens deze week neem ik contact op met de advocaat.

Ik wil gewoon handelen naar wat goed is voor het dier. Terug is geen optie, ook niet voor de vorige eigenaar. Mevrouw heeft geen geld en kan niet met hem om gaan. Het was de pony van haar zoon van geloof ik een jaar of 12. Die heeft hem altijd overal zijn zin in gegeven. Het losrukken is daar al aangeleerd.

Het is niet dat ik deze pony perse wil houden. Maar ik wil het beste voor hem. Ik wil hem niet de handel in hebben en dat hij dan van hand tot hand gaat. Of er moet zich iemand melden die een superplek heeft of we gaan hem castreren en het geld terug vorderen en duimen dat hij dan handelbaarder wordt.

Wat een vervelende situatie TS. Het siert je dat je het beste voor dit dier wilt.

Als ik mij in jouw situatie zou bevinden zou ik eerst laten uitzoeken of hij überhaupt operabel is en wat dan de risico’s (en kosten) zijn.

Een klophengst, zo heb ik altijd geleerd, is een gefrustreerde hengst omdat z’n hormonen continu aan staan maar de kans klein is dat hij er iets mee kan. Verkopen als hengst kan dus niet.

Als dit beestje zo gevaarlijk is en opereren teveel risico en kosten met zich meebrengt dan zou ik de voor hemzelf en z’n omgeving eerlijkste keuze maken en hem laten inslapen.

Nee zeg,dan is ts haar geld kwijt en het paard zijn leven! De juiste oplossing is dat het paard teruggaat naar de verkoopster wegens non-conformiteit: ts wou een ruin en dat is deze niet. Dus de koop moet ontbonden worden .Of de verkoopster zou het "gebrek"moeten herstellen en castratie betalen zodat ts een ruin heeft die ze dacht gekocht te hebben.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:43

anjali schreef:
SjonnieZ schreef:

Nee zeg,dan is ts haar geld kwijt en het paard zijn leven! De juiste oplossing is dat het paard teruggaat naar de verkoopster wegens non-conformiteit: ts wou een ruin en dat is deze niet. Dus de koop moet ontbonden worden .Of de verkoopster zou het "gebrek"moeten herstellen en castratie betalen zodat ts een ruin heeft die ze dacht gekocht te hebben.

TS schrijft dat ze het beste voor de pony wil.
Soms betekent dat dat je het risico op verlies moet nemen.
Gezien z’n gevaarlijke gedrag op dit moment is direct laten inslapen ook een optie.
Een paard dat zo gefrustreerd is kan zich nooit lekker voelen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:09

Anjali dat had een oplossing kunnen zijn. Maar doel van ts gezien de mp adv was nu verkoop daar is hij prima geschikt voor. Ts heeft haar doel dus aangepast.

Daarnaast is het particuliere verkoop dus heb je niks met consumenten gedoe te maken.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:20

StalNollie schreef:
Anjali dat had een oplossing kunnen zijn. Maar doel van ts gezien de mp adv was nu verkoop daar is hij prima geschikt voor. Ts heeft haar doel dus aangepast.

Daarnaast is het particuliere verkoop dus heb je niks met consumenten gedoe te maken.

Een klophengst als hengst verkopen is niet netjes. De kans dat deze hengst zich kan voortplanten is minimaal.
De kans dat iemand een klophengst als kinderpony wilt evenzo.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 16:50

Net de waarden binnen gehad en die zijn een stuk hoger dan vorig jaar.
Mijn man is nu ook aan het bemoeien en vindt het te gek worden allemaal. Hij heeft ramen kapot getrapt uit frustratie toen hij op stal stond. Tja mannen zijn wat zakelijker. Die is nu zo klaar ermee dat hij hem terug wilt brengen en niks meer met die pony te maken wilt hebben.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:52

Wat sneu hoe het allemaal gaat.
Op hele korte termijn castreren zit er niet in?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:14

Als je hem gecastreerd wil verkopen waarom castreer je hem dan nu niet en kijk je niet hoe hij zich ontwikkeld? Hij zit met zn eigen gedrag ook zichzelf in de weg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:22

Ramen kapot trappen zakelijk?
Oké...

Maar voor de rest heeft hij wel gelijk.
Terug brengen en geld terug.
Dat verkoper dan een probleem heeft moet niet jullie probleem worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:31

DuoPenotti schreef:
Oké...

Ik denk dat ze bedoelt dat de pony dat gedaan heeft.

In principe moet ze hem terug nemen maar begrijp dat je hem liever een ander baasje gunt.

Persoonlijk zou ik hem dan laten castreren en dan kijken hoe het gaat.
Gedrag na het castreren kun je vooraf niet voorspellen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:32

DuoPenotti schreef:
Oké...

De pony…de ramen…niet haar man…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:33

oh ja natuurlijk :o :o?
:D

Niet lezen met een duffe kop :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:38

DuoPenotti schreef:

Ik las het eerst ook zo :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:44

Ik schreef het al eerder; terugbrengen! Straks gaat de castratie mis en sta jij letterlijk met lege handen, geen paard, geen geld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:46

DuoPenotti schreef:

_O- _O- Wijntje erbij? :P

Ik heb wel medelijden met het dier. Zo in de knoop zitten met je hormonen -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:49

oh ja lekker Cayenne... zou nu zo een fles opzuipen...en ik hou niet eens van wijn.... :P

Ja voor het dier is het heel sneu.
Maar als je dan niet kiest voor terugbrengen dan zou ik iig eens geld terugvragen om dan de castratie te betalen.