euthanasie met T61

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:56

DuoPenotti schreef:
Ja net wat jij ook al aangaf, doen wat je voor jezelf prettiger vind. Heb daar ook geen oordeel over.

Zo heb ik mijn paard van het erf op laten halen.
Dus niet aan de weg hoeven leggen.
Dat kan ook, zelfs in het weekend.
Kost wel 500 euro.
Dat vond ik ook fijner, maar begrijp ook dat dit erg veel geld is en dat andere dan zeggen, paard voelt er niets meer van dus leg hem aan de weg.

Zulke beslissingen zijn allemaal goed :j

Ja, maar ik snap wel dat je dat geld ervoor uitgeeft. Het kan gewoon netter en fijner. Het is wel je maatje, dus dat je dat doet begrijp ik goed, ik zou het ook doen.

Ladygiroc

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:06

Hier helaas ervaring met beide. Mijn shet heb ik laten euthanaseren en mijn fries heb ik laten schieten. Bij mijn fries was ik zo bang dat ze ging vechten dat ik meer vertrouwen had in 1 keer een klap. Had mijzelf voor de kop geslagen als ik ze liet euthanaseren en ze zou wel vechten.

Inslapen ook goede ervaringen mee. In zoverre goed natuurlijk, maar dat ging snel en vriendelijk. Alleen het vallen blijft hoe dan ook een rotgezicht.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:22

DuoPenotti schreef:
Ja net wat jij ook al aangaf, doen wat je voor jezelf prettiger vind. Heb daar ook geen oordeel over.

Kost wel 500 euro.
Dat vond ik ook fijner, maar begrijp ook dat dit erg veel geld is en dat andere dan zeggen, paard voelt er niets meer van dus leg hem aan de weg.

Ik heb helaas 2x een paard laten inslapen, en beide keren is de Rendac hier op het erg wezen ophalen in plaats van aan de weg. We wonen aan een vrij drukke weg, ik wilde niet dat mijn paard daar lag ook al voelde ze daar niks meer van. Het ophalen vanaf het erf is echt geen €500 hoor. Bij mijn weten was het Gewoon de standaard prijs voor een paard. Overigens wel met de “gewone” wagen, niet individueel, dat is veel duurder.

Sommige dierenartsen hebben ook een schietmasker, maar ik weet niet of ze daarmee ook paarden schieten. Schapen in elk geval wel (1x meegemaakt, ander verhaal).

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:23

Moossie90 schreef:
*niet alles gelezen, dus kan eerder gemeld zijn*

Steeds meer klinieken worden opgekocht door investeerders en wordt het medicijn gebruik veel meer op de kg gevolgd, aangehouden en geregistreerd.Oftewel dier krijgt voldoende voor het lichaamsgewicht. Bij paarden wordt dat vaak geschat en vaak is het net aan of net niet voldoende.
Trek zelf daar je conclusies uit.

Mijn dieren worden alleen ge-euthanaseerd door een zelfstandig werkende dierenarts. Oftewel mijn dieren slapen in en zijn al zover heen door de verdoving dat de laatste prik met zooi alleen het laatste zetje geeft naar de regenboogbrug. Zonder lijden of spartelen.

Sorry maar dit is echt grote onzin. Dierenartsen die werken onder een andere firma gebruiken gewoon nog steeds de doseringen die worden aangegeven door de fabrikanten van de medicijnen, niet wat hen wordt opgedragen door investeerders. Als de inschatting van de dierenarts is dat het dier meer nodig heeft dan de aangegeven dosering en dat kan onderbouwen dan wordt dat gewoon toegediend, daar hoeft geen enkele dierenarts verantwoording voor af te leggen aan de investeerder. De klant krijgt gewoon het aantal gebruikte milliliters aangerekend.
Zoals eerder aangegeven reageert ieder dier anders op gegeven medicatie, je moet werken binnen de range van de normale resultaten en anticiperen op andere situaties.

Ook over de consumptie van het vlees, het wordt ingedeeld in bepaalde categorieën. Ook voor diervoeding zijn er gewoon restricties. Het is absoluut niet waar dat alles wat voor menselijke consumptie ongeschikt is, zonder pardon wordt verwerkt tot diervoeding.

Terug naar het onderwerp: gelukkig zullen de meeste dierenartsen 3 middelen gebruiken waardoor een dier rustig in zal slapen. Spijtig dat er toch een aantal slechte ervaringen zijn. Sterkte daarmee!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:30

Ik heb zelf 2x een paard laten inslapen, 2x een hond, 1x een schaap, 2x een cavia.

Bij beide paarden was er vanwege de situatie geen andere keuze. Het eerste paard had een dikkedarmdraaiing en is binnen 2 uur van gezond naar ingeslapen gegaan. Opereren was voor hem geen optie meer, o.a. vanwege het vervoer.
Het tweede paard stond al maanden vol op medicatie vanwege heftige artrose. Is uiteindelijk daarom ook ingeslapen. Ze kon ook absoluut niet overweg met veranderingen, incl. een nieuwe locatie. De trailerrit van een kwartier toen we haar 5 maanden daarvoor kochten was al bijna haar dood geworden vanwege haar staat (ze is bij ons in eerste instantie wel enorm opgeknapt, maar toch door de artrose ingehaald).

De ene hond heeft na de definitieve spuit een hele heftige epileptische aanval gekregen. Daar heeft hij zelf niets van gemerkt, hij was al onder narcose, maar was niet bepaald leuk afsluiten.

De andere hond vond het aanbrengen van de canule heel naar. Het inslapen zelf (overdosering kalmeringsmiddel en daarna inslaapmiddel) ging gelukkig heel vredig. Ze was samen met het eerste paard het heftigst voor mijzelf, omdat ze pas 6.5 was. Dus dat het zo afgesloten kon worden was wel heel fijn.

Het schaap ging heel vlotjes. Was een heel oud (12+) schaap met ernstige artrose.

De cavia's vonden de injectie onprettig, maar is daarna heel rustig gegaan. De stress van het naar de dierenarts toe brengen was echter groot voor hem, zelfs al had ik zijn kooimaatjes meegenomen. En de week daarvoor was voor de 1e van de twee cavia's ook absoluut niet leuk, waar de dierenarts toch wilde dat ik hem ging dwangvoederen omdat er wat aan zijn gebit gedaan was i.p.v. hem direct in te slapen. De cavia is niet meer zelfstandig gaan eten en heeft er echt een nare week aan overgehouden. De tweede cavia wilde de dierenarts in eerste instantie ook eerst nog gaan behandelen, met de wetenschap dat het rekken zou worden, maar is na aandringen toch ingeslapen.

Dat was het moment dat ik besloot voor mijn kleindieren niet meer afhankelijk te willen zijn van de dierenarts. Ik heb dus een schietmasker (ondertussen 2, zodat ik ook de konijnen kan doen) aangeschaft en geleerd te slachten bij dit formaat dieren. Is het leuk om te doen? Nee, maar als ik vind dat het klaar is, is het klaar. En dat vind ik veel diervriendelijker dan er mee te moeten zeulen bij dieren die vrijwel nooit in handen komen (ze leven bij mij in grote buitenverblijven. De grootste groep op 8m2) en zijn veelal bij mij thuis geboren en nooit ergens geweest. Die verdienen een snelle stressloze dood, zelfs al is hij voor ons mensen minder fijn qua beeld. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik er handig mee ben en ook mijn kippen bijvoorbeeld zelf slacht (voor consumptie), dus het is voor mij niet zo'n drempel.

LaDonna75 schreef:
DuoPenotti schreef:

Kost wel 500 euro.

Ik heb helaas 2x een paard laten inslapen, en beide keren is de Rendac hier op het erg wezen ophalen in plaats van aan de weg. We wonen aan een vrij drukke weg, ik wilde niet dat mijn paard daar lag ook al voelde ze daar niks meer van. Het ophalen vanaf het erf is echt geen €500 hoor. Bij mijn weten was het Gewoon de standaard prijs voor een paard. Overigens wel met de “gewone” wagen, niet individueel, dat is veel duurder.

Sommige dierenartsen hebben ook een schietmasker, maar ik weet niet of ze daarmee ook paarden schieten. Schapen in elk geval wel (1x meegemaakt, ander verhaal).

Ze komen op zich wel op het erf, maar dan moet het wel geschikt zijn voor hun vrachtwagen. Individueel ophalen kan veel gemakkelijker, in veel meer situaties mogelijk. één van de paarden hebben we moeten (laten) verslepen omdat deze net een paar stappen weg deed bij het inslapen en daardoor een meter buiten bereik lag. Individueel had ze gewoon zo opgehaald kunnen worden, nu heeft de loonwerker van een paar huizen verderop ons geholpen.

We laten de dieren overigens allemaal collectief ophalen en vernietigen. Voor mij is een ingeslapen dier een zielloos lijk(je). Ik heb er niets meer mee. Ik ben ook nog nooit naar de graven van mijn grootouders geweest. Eventueel herdenken doe ik thuis. Dat maakt mogelijk ook uit met hoe met dit soort dingen om te gaan.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:33

Klopt, het erf moet wel geschikt voor de vrachtwagen. Maar dan betaal je dus de standaard prijs, individueel ophalen is veel duurder en gebeurt met een speciale paardentrailer.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:43

Ik heb (helaas) 2 keer een paard moeten laten inslapen. Heb van te voren aangegeven dat ik absoluut niet wilde dat het paard ging vechten en dat ze dus echt wel genoeg moesten spuiten. Beide keren heel rustig en netjes gegaan. Eerst inderdaad roesje, narcose en uiteindelijk de dodelijke spuit. Wel een ‘fijne’ ervaring en zou het met mijn huidige weer zo doen. Paard naar de slacht brengen vind ik zelf een enorm akelig idee.

Mijne zijn geloof ik wel ingeslapen met euthasol(?) zo naar als de laatste momenten akelig zijn.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:59

Moossie90 schreef:
*niet alles gelezen, dus kan eerder gemeld zijn*

Steeds meer klinieken worden opgekocht door investeerders en wordt het medicijn gebruik veel meer op de kg gevolgd, aangehouden en geregistreerd.Oftewel dier krijgt voldoende voor het lichaamsgewicht. Bij paarden wordt dat vaak geschat en vaak is het net aan of net niet voldoende.
Trek zelf daar je conclusies uit.

Mijn dieren worden alleen ge-euthanaseerd door een zelfstandig werkende dierenarts. Oftewel mijn dieren slapen in en zijn al zover heen door de verdoving dat de laatste prik met zooi alleen het laatste zetje geeft naar de regenboogbrug. Zonder lijden of spartelen.

Dit is grote onzin..

Alles moet geregistreerd worden, of je nu bij een grote investeerder zit of bij een kleine kliniek. Overal moet genoteerd worden hoeveel van welk medicijn gebruikt wordt. Of je dat nu uitgebreid beschreven krijgt op de factuur of dat het intern wordt verwerkt en jij er niks van mee krijgt kan allebei natuurlijk.

Zonder spartelen kan je nooit garanderen. Sommige dieren zullen altijd krampen/stuipen oid. Dat heeft niks met voldoende verdoving of welk euthanasiemiddel te maken.

Vaak gaan ze juist krampen op ketamine.. Dat gebeurt zelfs nog wel eens als ze met ketamine verdoofd worden voor een operatie.

Het maakt niet uit welk middel/welke verdoving. Het ene dier reageert er veel heftiger op dan de andere.. Dit kan je van te voren helaas niet bepalen. Enige wat je kan hopen is dat het mooi en vlot gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:39

Ik bedoelde idd individueel.
Met de speciale trailer.
Ik wilde hem niet met de grijper laten pakken.

Daarnaast was het zaterdag.
De gewone komt dan pas op maandag.
En het was 25 graden.

En ja zou het zo weer doen.
Voor het paard maakt het niks. Voor mijn verwerking wel.

Maar nogmaals begrijp dat een ander zegt voor dat geld doe ik liever wat anders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:08

Ik vind jouw verwerking minstens zo belangrijk. Als daar niet voldoende aandacht aan wordt besteed, kun je daar echt heel lang mee rondlopen. En dat beeld op je netvlies wil je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:57

En dat is inderdaad per persoon heel erg verschillend. Voor mij is een dood paard slechts een omhulsel. De ziel is er niet meer en het is niet meer mijn maatje maar een lichaam.

Ik heb mijn pony laten schieten bij de slager dat ging enorm netjes en respectvol paard heeft er ook geen stress ofzo gehad.

Mijn andere pony is ingeslapen op de kliniek wat ook heel rustig ging. Die heb ik daarom ook niet opgehaald ofzo zien worden.

Pony van vriendin die ik ook altijd reed is thuis ingeslapen ook daarmee goeie ervaring. Paard is op zijn favo graasplekje in de berm ingeslapen en is daar een paar uur later door de rendac opgehaald.

Cremeren oid heb ik helemaal niks mee en vind ik je reinste geldverspilling. Ik vind het dan vanuit milieu oogpunt prettig dat lichamen van de paarden nog nuttig gebruikt worden zoals bij de rendac. Maar dat een ander daar wel voor kiest kan ik begrijpen en dat is ook ieder zijn eigen keuze :) !

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 02:00

Wij schieten onze eigen dieren als het nodig is. Nooit iets wat je graag doet en gaat samen met tranen. De eerste keer wist ik niet wat te verwachten, maar ik was zo opgelucht om te zien hoe het echt in 1 klap over is (het wordt je verteld, maar is anders om het ook daadwerkelijk te zien). Nu ik weet hoe schieten gaan, vind ik het fijn dat we het zo kunnen doen: eigen mensen erbij, eigen omgeving etc.

Ik snap dat inslapen prettiger idee is voor velen, dat idee had ik ook altijd. Maar ervaring heeft mij geleerd dat schieten heel humaan is.

Sommige verhalen hier. Heftig en vreselijk om mee te maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:32

Buiten het feit dat ik bij een paardje was echt niet goed met inslapen, heb ik het ook wel gezien dat het wel goed en netjes ging. Gewoon mooi en vredig ( in hoeverre dat kan omdat er door hevige koliek geen andere optie meer was).

Maar bij mijn eigen paardje kies in nu toch voor slachten ( mits vervoerbaar natuurlijk, want die rit moet nog wel eerlijk zijn).
Maar als ik zie hoe hard ze altijd al vecht bij een sedatie (bij bv de tandarts, sedatie wordt door de da gedaan) is mijn angst heel groot dat ze het dan ook gaat doen.
Ik wil voor haar en voor mij zelf niet het beeld hebben dat ze gaat vechten, vallen en weer probeert op te staan. Dit laatste had een vriendin van mij ook met haar paardje. Vreselijk om te zien, en dan ook nog de paniek bij het dier in zijn ogen.

Maar goed je kan het bedenken van te voren, maar je weet toch nooit hoe het in de toekomst gaat gebeuren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:51

Ik denk dat mijn eerste paard ingeslapen is met T61, dat was in '95, het was een ouder paard welke met koliek op de wei lag, toen de veearts kwam werd snel duidelijk dat euthanasie de enige goede keuze was, mijn paard werd toen ingespoten met wat ik nu vermoed T61 en die raakte helemaal in paniek, om hem rustig te houden moest ik op zijn nek gaan liggen, afijn, zegt die veearts, oh mijn flesje is leeg, moet even een nieuwe halen...
Toen hij terug kwam was er amper een bloedvat meer te vinden, hij bleef maar prikken om een werkende ader te vinden, en dat paard maar in paniek zijn... ik vond het een afschuwelijke dood en heb gezworen dat ik nóóit meer een paard zou laten inslapen, dan is een schot echt 1000x sneller...

Afijn, hier in Duitsland zijn inmiddels 4 paarden ingeslapen, met 3 spuiten doen ze dat, eerst sedatie, 2de prik vallen ze ( als ze nog niet liggen) en vallen ze in een hele diepe slaap, en dan de laatste spuit...Echt het gaat zo rustig, maar ze gebruiken wel een narcose middel, geen T61...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:09

DuoPenotti schreef:

Kost wel 500 euro.

Ik heb voor mijn paard dezelfde keuze gemaakt. Ik heb hem midden in de wei in laten slapen en heb hem 's avonds op laten halen door Rendac individueel. Ik was heel tevreden over de manier waarop alles is gegaan. Rendac kwam echt op de afgesproken tijd en gaf mij alle ruimte om goed afscheid te nemen van mijn oude vriend.

Ik heb zelf geen tractor en vond het heel naar om een boer uit de buurt te moeten vragen voor die klus. Ik had de € 500,- er graag voor over en zou het zo weer doen. Omdat mijn paard in de wei is ingeslapen hebben de andere paarden nog afscheid kunnen nemen.

Mijn andere paard is dood gegaan op straat, dus lag al langs de kant van de weg. Ook toen goede ervaring gehad met Rendac. Een aardige mevrouw aan de telefoon, een tijdsindicatie van wanneer de chauffeur zou komen en ook dat bleek een hele aardig man. Ook die gaf me de ruimte om mijn paard gedag te zeggen en stuurde me toen naar binnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:12

Pfft wat een nare dood...ik vind dat zo triest, als eigenaar en DA/ schieter is het laatste beste wat je voor een dier kan doen die overgang zo vredig en makkelijk mogelijk maken. Daar hoort geen paniek bij...

Ik heb geen oordeel over schieten of inslapen verder, ken er genoeg die naar de slager zijn gegaan maar ik ben daar zelf nooit bij geweest. Ik zou er zelf niet aan moeten denken dat mijn geliefde paard opgegeten wordt maar aan de andere kant is het beeld van destructie ook geen prettige. Het belangrijkste blijft wat er gebeurd als het dier nog in leven is denk ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:29

Maar wat kimmie verteld is gewoon een grote fout van de VA.
Er moet altijd volledige narcose aan vooraf aan.
Je kan het middel daar niet op aan kijken. Als de slachter het masker niet goed op zet en de pin ketst af heb je ook hele taferelen.
In goed gebruik zijn beide diervriendelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:55

Elisa2, ik snap wat je bedoeld. Maar je kan bij schieten er ook voor kiezen dat het dier dan met rendac mee gaat. Het is niet zo dat het perse opgegeten wordt. Zou er ook niet aan moeten denken om nadien het vlees van mijn eigen dier op te moeten eten ( al is het wel een eerlijk stukje vlees, maar nee haha).
Ik ben ook niet tegen inslapen en pro schieten in het algemeen. Hoe ik er nu over denk is gezien vanuit mijn paardje. Mocht het zo ver zijn, dan heb ik hopelijk de mogelijkheid om te kiezen wat voor haar zo comfortabel mogelijk is.
Nu ben ik van mening dat schieten in haar situatie beter is, maar dan moet ze in dat geval nog wel vervoerbaar zijn natuurlijk.
Want schieten en laten verbloeden op de locatie waar ze staat ga ik niet aan beginnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:09

Ja dat weet ik inderdaad, het verschilt wellicht ook per paard wat vriendelijker is. Hier gingen ze altijd al regelmatig mee naar het bos met de trailer dus makkelijk te vervoeren en als het te plannen is dan is de DA ook gewoon een "uitje".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:11

c_alsemgeest schreef:
Maar wat kimmie verteld is gewoon een grote fout van de VA.
Er moet altijd volledige narcose aan vooraf aan.
Je kan het middel daar niet op aan kijken. Als de slachter het masker niet goed op zet en de pin ketst af heb je ook hele taferelen.
In goed gebruik zijn beide diervriendelijk.

Ja dat begrijp ik, heb het ook weleens mis zien gaan bij de slachthuizen in de rapportages van paardenleed in slachthuizen in Argentinie en Australie. Het is echt zo belangrijk dat het in een keer goed en respectvol gedaan wordt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:30

DuoPenotti schreef:
(...)
En ja zou het zo weer doen.
Voor het paard maakt het niks. Voor mijn verwerking wel.

Maar nogmaals begrijp dat een ander zegt voor dat geld doe ik liever wat anders.

Precies dat wat je zegt is waar het om gaat. Jij moet ermee verder en jij betaalt, dus bepaalt.

En ik moet zeggen, ik woon op een boerderij met groot erf en tractoren, paard is in de ochtend in de vertrouwde wei ingeslapen, daarna heb ik haar stalgenoten bij in de wei gezet, en 's avonds toen de kudde weer binnen stond, is het paard met de tractor uit de wei op het erf gelegd en de volgende dag opgehaald. En voor mij was dit zo prima, ik kijk hier fijn op terug.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:49

kiki1976 schreef:
Buiten het feit dat ik bij een paardje was echt niet goed met inslapen, heb ik het ook wel gezien dat het wel goed en netjes ging. Gewoon mooi en vredig ( in hoeverre dat kan omdat er door hevige koliek geen andere optie meer was).

Maar bij mijn eigen paardje kies in nu toch voor slachten ( mits vervoerbaar natuurlijk, want die rit moet nog wel eerlijk zijn).
Maar als ik zie hoe hard ze altijd al vecht bij een sedatie (bij bv de tandarts, sedatie wordt door de da gedaan) is mijn angst heel groot dat ze het dan ook gaat doen.
Ik wil voor haar en voor mij zelf niet het beeld hebben dat ze gaat vechten, vallen en weer probeert op te staan. Dit laatste had een vriendin van mij ook met haar paardje. Vreselijk om te zien, en dan ook nog de paniek bij het dier in zijn ogen.

Maar goed je kan het bedenken van te voren, maar je weet toch nooit hoe het in de toekomst gaat gebeuren.

Dat laatste inderdaad.

Ik heb het bij een paard kunnen plannen, maar die had echt moeite met vreemde mensen en helemaal de veearts. Dat gaf al stress vanaf het sederen. De veearts deed echt zijn best, maar het moest wel gebeuren en het paste ook bij zijn ziekte, dus was niet te trainen.

Die ging echt niet en dat vond de veearts ook wel echt heel rot.

Mijn ruin vorig jaar heeft een soort toeval gehad en lag al. Moest gewoon zo snel mogelijk en ging aardig netjes en snel.

De shet ging echt opeens heel hard achteruit en was normaal niet onder de indruk van sedatie, maar was nu zo weg. Voor ons heel fijn, want het ging rustig en netjes en voor ons ook een soort teken dat we de juiste beslissing namen.

Verder alleen normale ervaringen, ene keer gaat het sneller dan de andere keer, maar de gezondheid zal ook meespelen.

Paniek of stress kan je niet altijd 100% voorkomen. Zeker niet als het acuut is en de eigenaren ook emoties hebben. Dat is er met gepland ook, maar kan een hele andere stress zijn.

Honden en katten net zo. Soms gaat het makkelijk en snel en soms is er wat meer stress of kost het wat meer tijd. Je kan situaties niet altijd met elkaar vergelijken.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:53

Als ik de keus zou hebben, zou ik kiezen voor een kogel. Weet je zeker dat het in 1 keer klaar is. In mijn ervaring is het schieten van dieren super humaan, alleen kan het er misschien naar uitzien.
Zelf heb ik meerdere paarden geschoten zien worden en geholpen met het weghalen van het lichaam etc. Heb daar zelf geen moeite mee, althans niet met paarden waar ik niet een hechte band mee heb. Niet lezen als je gevoelig bent:
Spoiler:
Bij 1 van de paarden ging het zo snel, dat zij haar been brak bij het schot (bij de val, want ze stond). Waarschijnlijk heeft ze het hele schot niet gehoord, zo snel ging het allemaal.

Maarja, dit was allemaal in het buitenland. In Nederland heb je de keus niet zomaar om op je erf te schieten. Ik denk dat het in sommige gevallen echt humaner is om te schieten, dan op een dierenarts te moeten wachten.
In dat geval zou ik het liefste kiezen voor slacht bij een paard dat geen problemen heeft met de trailer. Anders wel inslapen (of kogel thuis als dat nog op een manier kan?).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:25

Elisa2 schreef:
Ja dat weet ik inderdaad, het verschilt wellicht ook per paard wat vriendelijker is. Hier gingen ze altijd al regelmatig mee naar het bos met de trailer dus makkelijk te vervoeren en als het te plannen is dan is de DA ook gewoon een "uitje".

Hier gelukkig ook hoor, gaat graag mee op de trailer naar het bos, spring/dressuurles.
Maar doelde bv meer, stel dat ze haar been breekt. Dan is vervoeren geen optie meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:55

Vervoeren is heel vaak geen optie en zoals bij ons, willen we gewoon dat de rest goed afscheid kan nemen. Dan moet daarna dus het paard verplaatst worden wat geen prettig gezicht is, maar ik ben wel zo realistisch dat het dan al dood is en toch moet gebeuren. Je doet het zo netjes mogelijk, meer kan je niet doen.

Ik heb er niet meer naar geinformeerd, maar vroeger mocht je wel op eigen erf schieten als je het bloed kon opvangen.