Opeens vervelend onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_GUN

Re: Opeens vervelend onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 17:32

Dat gaan we dus nu testen eh... ;-)
Of hij dit wel/niet doet zonder pijnstillers nu.

Ieder zijn mening over dat het wel/niet kan.

Ik ben dus nog niet klaar met uitzoeken waar het juist zit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:10

Een paard test niet uit. Als hij met pijnstilling lief was tijdens het rijden weet je in ieder geval dat pijn zijn reden is om het gedrag te vertonen wat jij vervelend vindt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:49

Zadel past voor geen meter, sorry. Ik heb eerder zadels gezien die bij Arthur vandaan komen en die niet pasten.......terwijl er bij hoog en laag beweerd werd dat ze dat wel deden.
Ik heb niet alles gelezen maar dit zadel is sowieso veel te lang en, aan hoe het op de paardenrug heen en weer wipt, ook te wijd voor dit paard. Daarbij lijkt het zadel achter absoluut niet aan te liggen op de rug; ook een westernzadel hoort netjes op de rug te liggen en aan te sluiten en mag echt niet zo klapperen als deze doet ( al zeggen heel veel zadelverkopers dat dat "normaal" is).
Niet meer mee rijden! Hiermee rijd je je paard kapot.

Een westernzadel is eigenlijk niet aan te meten zonder de kale boom te gebruiken en dan nog gaat het, te, vaak fout. Wij hebben al verschillende "passende" zadels aangepast omdat ze dus echt niet goed liggen.

Wij maken zelf zadels en zijn dat eigenlijk gaan doen ( onder begeleiding van een gerenommeerd Nederlandse ( western) zadelmaker ( die jammer genoeg niet meer leeft) omdat we ook te vaak slecht passende zadels zagen en ook slecht passende zadels gehad hebben die ons als passend waren verkocht.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:22

Een zadelpasser die jou met dit zadel laat rijden zou ik nooit meer naartoe gaan. Helemaal als hij het nieuw aan jou op jouw paard heeft durven verkopen. Een instructeur die niet door heeft dat een paard een probleem heeft als hij met pijnstilling ineens een stuk beter loopt zou ik ook mee stoppen. Los van het feit dat jouw instructeur had moeten zeggen dat je niet met dit zadel moet rijden. Kennen instructeur en zadelpasser elkaar goed? Houden elkaar misschien de hand boven het hoofd? Misschien tijd voor een schone lei. Moet jouw paard natuurlijk wel weer fit zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:28

Mindim schreef:
Apart dat hij het dan op pijnstillers dan ineens prima doet, dan 'test hij niet uit'? Hij loopt waarschijnlijk goed juist vanwege de pijnstilling.

Lesgevers die dit soort materie op het gedrag van het paard gooien, kunnen bij mij gelijk de laan weer uit. Dan heb je het wezen paard imo niet begrepen.

Een paard test niet uit, nooit. Als een paard niet wil betekent het dat er iets niet klopt en dat kan aan een zadel liggen of aan een bit of aan de ruiter of aan de omstandigheid of aan een lichamelijk probleem.

Als hij pijn heeft ( mogelijk door het zadel) en je geeft pijnstillers.......ja, dan is de pijn dus weg en zal hij niet meer klierig doen omdat hij geen pijn meer heeft of minder pijn. Een paard kan, over het algemeen, zelfs met pijn nog aardig presteren maar als het te gek wordt dan zal er dus protest komen.

Als er lichamelijk geen probleem is en rijtechnisch is alles in orde dan ligt het dus aan iets anders.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:28

Oef, ook ik vind het braaf zijn en lekker lopen met pijnstillers echt een teken dat er iets is wat 'm echt dwars zit. Is duidelijk dat hij zonder pijnstillers dus ergens ongemak/pijn heeft en dit jou probeert duidelijk te maken. Super dat je 'm serieus neemt en succes met de verdere zoektocht.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:41

Het zadel vind ik niet zo fijn en passend zo op het oog!

Ook ik had een westernzadel en dat lag goed ook zonder een ruiter erop in draf!

Ik vind het zadel ook veel te lang en te hoog. Is het wat te smal geworden?

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 20:54

Ik heb zonet een mailtje naar Arthur gestuurd dat ik er echt wat aan wil doen! Aan het zadel bedoel ik ;-)!

Ik hoop op een fijne reactie van hem.

Ook de DA is op de hoogte via mail van ons avontuur vandaag bij het rijden dat hij 'normaal' deed.
Ik wacht ook zijn reactie hierop af.

Fijn weekend iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:42

ElCid schreef:
Mindim schreef:
Apart dat hij het dan op pijnstillers dan ineens prima doet, dan 'test hij niet uit'? Hij loopt waarschijnlijk goed juist vanwege de pijnstilling.

Lesgevers die dit soort materie op het gedrag van het paard gooien, kunnen bij mij gelijk de laan weer uit. Dan heb je het wezen paard imo niet begrepen.

Een paard test niet uit, nooit. Als een paard niet wil betekent het dat er iets niet klopt en dat kan aan een zadel liggen of aan een bit of aan de ruiter of aan de omstandigheid of aan een lichamelijk probleem.

Als hij pijn heeft ( mogelijk door het zadel) en je geeft pijnstillers.......ja, dan is de pijn dus weg en zal hij niet meer klierig doen omdat hij geen pijn meer heeft of minder pijn. Een paard kan, over het algemeen, zelfs met pijn nog aardig presteren maar als het te gek wordt dan zal er dus protest komen.

Als er lichamelijk geen probleem is en rijtechnisch is alles in orde dan ligt het dus aan iets anders.

Ho rustig maar, ik zeg hetzelfde als jij hoor. Heb er altijd een broertje dood aan dat dingen worden uitgelegd als kwaadwillendheid van het paard.
Eerst medisch kijken en je zelf onder de loep leggen, dan is het probleem eigenlijk altijd gevonden.
Dus ben het helemaal met je eens :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 01:19

Ik ben het ook met jullie beiden eens :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:23

S_GUN schreef:
Vandaag gaan rijden met pijnstillers.
Er was niks aan de hand. Heb gewoon gereden alsof er niks was. :?
Niet manklopen, geen stijfheid, zit niks vast. Soepel... noem maar op.

Volgens de lesgever zou het ook zijn gedrag kunnen zijn... en dat ik niet consequent zou zijn. Ergens een beetje testen met wat ik zou doen. Ik ben namelijk wel een watje als het op 'doorrijden' op aan komt :o geef ik eerlijk toe!

=> Nu... over het 'uittesten' van ruiter door het paard ... daar zijn verschillende meningen over. Dat week ik. Sommige zeggen dat paarden dit niet doen, sommige zeggen dat dit wel kan.

Wat nu verder?

1) Vandaag gaat hij dus van de pijnstillers af en rijden we in de loop van volgende week nogmaals om te kijken of zijn gedrag al dan niet hetzelfde blijft. En dan zien we dus of daar verschil op zit.

2) De DA komt nogmaals langs om het manklopen rechtsvoor (enkel op de harde op volte rechts!) te bekijken en uit te zoeken waar het juist in de voet /kogel /been zit.

3) Ik laat nog iemand anders dan Adje (Arthur) naar het zadel kijken. 2de opinie kan zéker geen kwaad!

Dit is dus zeker nog niet einde van het verhaal, maar we komen wel stapje bij stapje dichter.

Volgens mij is dit vrij simpel, met pijnstilling geen problemen dus hij heeft pijn. Nee paarden testen niet uit op die manier, uittesten is een ander soort gedrag maar niet kreupel lopen. Ik vind het ook heel vreemd dat een lesgever zoiets beweert bij een paard die kreupel loopt.

Ik zou zeker verder gaan onderzoeken door de DA want het is duidelijk dat het dier pijn heeft en er iets aan de hand is.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:27

Heel slim dat je iemand anders naar het zadel laat kijken! sowieso slim om jaarlijks/ halfjaarlijks te checken of je zadel nog goed is. Persoonlijk vind ik je zadel heel erg lang, maar ik heb echt 0 verstand van westernzadels XD
Laat je ons weten wat het eindresultaat is?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:47

Ook ik ben het met de reacties eens dat een paard niet uit kan testen .
Ik vraag me af hoeveel ervaring je hebt met paarden, is dit je eerste paard ?

Je hebt je paard pijnstilling gegeven en nu loopt hij soepel en doet alles wat je wil.

Dan zou het mij als eigenaar erg duidelijk moeten zijn dat het paard pijn heeft zonder de pijnstilling .

Vind het dan zo jammer om te horen dat de lesgeefster zegt ; hij test je uit en je moet gaan doorpakken ?
Wat een paardonvriendelijke reactie ..

Ook ik heb weinig verstand van westernszadels maar zie ook dat het ding van geen kant ligt op je paard , denk dat daar heel erg veel winst te behalen is .
En inderdaad , met een slecht passend zadel rijd je je paard kapot .

Luister aub naar je paard en naar de werking van de pijnstillers, deze uitkomst zegt al genoeg

Als je een goede dierenarts hebt, dan zal hij ook zeggen .
*Pijn en staak gedrag zonder pijnstilling .
*Niets van dat alles met pijnstilling
1+1=2 hier is meer onderzoek nodig

Ik wens je veel wijsheid toe ..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:10

Ik geloof ook niet in ‘uittesten’….paard heeft ergens last van. Maar je hebt een plan TS, ben ergens ook wel benieuwd of je paard met rijden straks zonder pijnstilling toch weer signalen geeft. Goed dat je de DA laat komen en met dat zadel aan de slag gaat, hopelijk is het zoiets ‘simpels’

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:36

Mindim schreef:
Ho rustig maar, ik zeg hetzelfde als jij hoor. Heb er altijd een broertje dood aan dat dingen worden uitgelegd als kwaadwillendheid van het paard.
Eerst medisch kijken en je zelf onder de loep leggen, dan is het probleem eigenlijk altijd gevonden.

Dit was ook geen kritiek op jou maar juist dat ik het met je eens ben en niet met lesgevers die het over uittesten etc. hebben ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:50

ElCid schreef:
Mindim schreef:

Dit was ook geen kritiek op jou maar juist dat ik het met je eens ben en niet met lesgevers die het over uittesten etc. hebben ;-)

Dan las ik het verkeerd, excuus :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:16

Uit testen is wellicht een verkeerd woord maar dominante paarden kunnen wel degelijk vervelend zijn voor sommige ruiters die geen juist leiderschap tonen. Niet elke Quarter is maar supertje braaf. Kunnen ook zonder medische redenen geen zin hebben in samenwerking met hun ruiter
En dan kun je zoeken tot je een ons weegt op medisch gebied maar het zal je niet de uitkomst geven waar je op gehoopt had.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:23

Popstra schreef:
Uit testen is wellicht een verkeerd woord maar dominante paarden kunnen wel degelijk vervelend zijn voor sommige ruiters die geen juist leiderschap tonen. Niet elke Quarter is maar supertje braaf. Kunnen ook zonder medische redenen geen zin hebben in samenwerking met hun ruiter
En dan kun je zoeken tot je een ons weegt op medisch gebied maar het zal je niet de uitkomst geven waar je op gehoopt had.

Uiteraard zijn die paarden er, maar die stoppen niet opeens met uittesten als ze pijnstilling krijgen.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:47

Ik weet niet hoe hij nu loopt maar op de filmpjes aan de longe, loopt hij achter kreupel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:55

Mizora schreef:
Popstra schreef:

Uiteraard zijn die paarden er, maar die stoppen niet opeens met uittesten als ze pijnstilling krijgen.

Dit!
Je doet toch juist de test met de pijnstiller omdat onderscheid te kunnen maken?

Ts, je bent op de goede weg met je zoektocht naar de oorzaak! Laat je niet van je plan afbrengen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:12

Mizora schreef:
Popstra schreef:

Precies, en uit probeer gedrag zit in hele andere zaken dan kreupel lopen. Eerder in schrik gedrag, hoeken niet in willen, kantjes er van af lopen, bokken etc.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 14:23

Even heel belangrijk!! want ik lees enkele reacties dat mijn paard kreupel loopt onder het zadel.... en dat vind ik zo zonde!!!!

Voor alle duidelijkheid; Mijn paard loopt niet kreupel onder het zadel!
Dat is iets helemaal anders dan dat hij staakt en niet vooruit wil.
We zijn nu, met een goede DA aan het kijken waarom hij dat doet!

Ik heb zo de indruk dat dit een eigen verhaal begint te krijgen, en dat wil ik echt niet... :(

@N4N4 ik krijg de indruk dat ik een beetje wordt aangevallen door je? Of lijkt dat alleen maar zo? (Soms lijken geschreven berichten harden aan te komen dan het lijkt.)
Want 'Ik wens je veel wijsheid toe...' en 'luister naar je paard...' slaagt voor mij nergens op.
Hebt u alles gelezen van dit topic?

Ik wil alleen maar het beste voor mijn paard en ik doe er alles aan om nu uit te zoeken wat er aan de hand is. Ik kan nu niet meer doen dan dit...
En ja ik luister naar mijn paard en ik heb wel ervaring met paarden. Maar dit heb ik nog niet voorgehad.

Btway... mailtje terug en Arthur wil dat ik hem opbel want hij staat er zeker voor open om het zadel met paard te bekijken!

Fijne zondag allemaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:33

Oke goed dat je het verduidelijkt, in je berichten staat dat hij niet helemaal goed loopt bij de DA dus vandaar de verwarring denk ik.

Maar ook als hij met pijnstilling niet staakt en zonder wel dan is dat een belangrijk signaal.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 14:51

Toen de DA langs kwam heeft hij hem nogmaals helemaal klinisch gekeurd. Enkel op de harde bodem rechtsom op de volte loopt hij 70% 'mank'.
Dit is rechtsvoor.
Dit zie je niet in de piste (zachte bodem) of onder het zadel.
Ook niet bij de buigproeven.

Dus dat zal de verwarring zijn geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:55

Op het harde kreupel lopen is ook kreupel lopen. Dan maakt het soort bodem niks uit. kennelijk is er pijn en ongemak anders zou hij niet kreupel/onregelmatig/mank lopen. (geef het een naam). En het feit dat hij nu gewoon meewerkt met pijnstilling geeft dat ook wel aan.

Daarnaast heb ik je filmpjes met zadel gezien, verbazingwekkend dat de zadelverkoper dit een passend zadel vindt.het is echt veel te lang alleen al