Of hij dit wel/niet doet zonder pijnstillers nu.
Ieder zijn mening over dat het wel/niet kan.
Ik ben dus nog niet klaar met uitzoeken waar het juist zit.
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Mindim schreef:Apart dat hij het dan op pijnstillers dan ineens prima doet, dan 'test hij niet uit'? Hij loopt waarschijnlijk goed juist vanwege de pijnstilling.
Lesgevers die dit soort materie op het gedrag van het paard gooien, kunnen bij mij gelijk de laan weer uit. Dan heb je het wezen paard imo niet begrepen.
ElCid schreef:Mindim schreef:Apart dat hij het dan op pijnstillers dan ineens prima doet, dan 'test hij niet uit'? Hij loopt waarschijnlijk goed juist vanwege de pijnstilling.
Lesgevers die dit soort materie op het gedrag van het paard gooien, kunnen bij mij gelijk de laan weer uit. Dan heb je het wezen paard imo niet begrepen.
Een paard test niet uit, nooit. Als een paard niet wil betekent het dat er iets niet klopt en dat kan aan een zadel liggen of aan een bit of aan de ruiter of aan de omstandigheid of aan een lichamelijk probleem.
Als hij pijn heeft ( mogelijk door het zadel) en je geeft pijnstillers.......ja, dan is de pijn dus weg en zal hij niet meer klierig doen omdat hij geen pijn meer heeft of minder pijn. Een paard kan, over het algemeen, zelfs met pijn nog aardig presteren maar als het te gek wordt dan zal er dus protest komen.
Als er lichamelijk geen probleem is en rijtechnisch is alles in orde dan ligt het dus aan iets anders.
S_GUN schreef:Vandaag gaan rijden met pijnstillers.
Er was niks aan de hand. Heb gewoon gereden alsof er niks was.![]()
Niet manklopen, geen stijfheid, zit niks vast. Soepel... noem maar op.
Volgens de lesgever zou het ook zijn gedrag kunnen zijn... en dat ik niet consequent zou zijn. Ergens een beetje testen met wat ik zou doen. Ik ben namelijk wel een watje als het op 'doorrijden' op aan komtgeef ik eerlijk toe!
=> Nu... over het 'uittesten' van ruiter door het paard ... daar zijn verschillende meningen over. Dat week ik. Sommige zeggen dat paarden dit niet doen, sommige zeggen dat dit wel kan.
Wat nu verder?
1) Vandaag gaat hij dus van de pijnstillers af en rijden we in de loop van volgende week nogmaals om te kijken of zijn gedrag al dan niet hetzelfde blijft. En dan zien we dus of daar verschil op zit.
2) De DA komt nogmaals langs om het manklopen rechtsvoor (enkel op de harde op volte rechts!) te bekijken en uit te zoeken waar het juist in de voet /kogel /been zit.
3) Ik laat nog iemand anders dan Adje (Arthur) naar het zadel kijken. 2de opinie kan zéker geen kwaad!
Dit is dus zeker nog niet einde van het verhaal, maar we komen wel stapje bij stapje dichter.
Mindim schreef:Ho rustig maar, ik zeg hetzelfde als jij hoor. Heb er altijd een broertje dood aan dat dingen worden uitgelegd als kwaadwillendheid van het paard.
Eerst medisch kijken en je zelf onder de loep leggen, dan is het probleem eigenlijk altijd gevonden.
Dus ben het helemaal met je eens
ElCid schreef:Mindim schreef:Ho rustig maar, ik zeg hetzelfde als jij hoor. Heb er altijd een broertje dood aan dat dingen worden uitgelegd als kwaadwillendheid van het paard.
Eerst medisch kijken en je zelf onder de loep leggen, dan is het probleem eigenlijk altijd gevonden.
Dus ben het helemaal met je eens
Dit was ook geen kritiek op jou maar juist dat ik het met je eens ben en niet met lesgevers die het over uittesten etc. hebben
Popstra schreef:Uit testen is wellicht een verkeerd woord maar dominante paarden kunnen wel degelijk vervelend zijn voor sommige ruiters die geen juist leiderschap tonen. Niet elke Quarter is maar supertje braaf. Kunnen ook zonder medische redenen geen zin hebben in samenwerking met hun ruiter
En dan kun je zoeken tot je een ons weegt op medisch gebied maar het zal je niet de uitkomst geven waar je op gehoopt had.
Mizora schreef:Popstra schreef:Uit testen is wellicht een verkeerd woord maar dominante paarden kunnen wel degelijk vervelend zijn voor sommige ruiters die geen juist leiderschap tonen. Niet elke Quarter is maar supertje braaf. Kunnen ook zonder medische redenen geen zin hebben in samenwerking met hun ruiter
En dan kun je zoeken tot je een ons weegt op medisch gebied maar het zal je niet de uitkomst geven waar je op gehoopt had.
Uiteraard zijn die paarden er, maar die stoppen niet opeens met uittesten als ze pijnstilling krijgen.
Mizora schreef:Popstra schreef:Uit testen is wellicht een verkeerd woord maar dominante paarden kunnen wel degelijk vervelend zijn voor sommige ruiters die geen juist leiderschap tonen. Niet elke Quarter is maar supertje braaf. Kunnen ook zonder medische redenen geen zin hebben in samenwerking met hun ruiter
Uiteraard zijn die paarden er, maar die stoppen niet opeens met uittesten als ze pijnstilling krijgen.