Ijslander - opgelicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:59

ruitje schreef:
janderegelaa schreef:
Is toch ook helemaal niet relevant voor de koper. En als de DA met de hand de bulten van de peesletsels kan voelen dan denk ik dat beeldvorming niet veel anders gaat vertellen.

Het word relevant op het moment dat jij dat paard met naam en toenaam op internet gaat zetten en gaat waarschuwen dat een paard niet geschikt is voor gebruik x en y. En andere mensen de conclusie trekken dat hij 'stuk' is.

Die conclusie is niet te trekken op basis van dit rapport.

Wat relevant is voor de koper is dat ze op basis van dit rapport haar geld terug heeft gekregen. Is het rapport daar geschikt voor: ja.

Is dit rapport geschikt om iets te zeggen over de inzetbaarheid van dit paard in de toekomst: nee.

Grappig, jij denkt de privacy van het paard te beschermen maar met deze houding kan het geleur met het paard doorgaan terwijl de persoon waar ze nu staat haar niet laat behandelen want ze staat gelijk weer te koop. Ik vind het juist wel goed om het met naam en toenaam te zeggen, dan gaan ze misschien behandelen. Het is niet voor niets dat ze nu weer van internet af is. Nieuws gaat snel. Zeker als het op Bokt staat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:19

ruitje schreef:
janderegelaa schreef:
Is toch ook helemaal niet relevant voor de koper. En als de DA met de hand de bulten van de peesletsels kan voelen dan denk ik dat beeldvorming niet veel anders gaat vertellen.

Het word relevant op het moment dat jij dat paard met naam en toenaam op internet gaat zetten en gaat waarschuwen dat een paard niet geschikt is voor gebruik x en y. En andere mensen de conclusie trekken dat hij 'stuk' is.

Die conclusie is niet te trekken op basis van dit rapport.

Wat relevant is voor de koper is dat ze op basis van dit rapport haar geld terug heeft gekregen. Is het rapport daar geschikt voor: ja.

Is dit rapport geschikt om iets te zeggen over de inzetbaarheid van dit paard in de toekomst: nee.

Wanneer het dier met een duidelijke bemerking bij de huidige verkoper terecht gekomen is, het littekenweefsel zelfs voelbaar is (op bewegend beeld van het paard dat aangespannen loopt het dier ook duidelijk kreupel), en vervolgens ook nu weer niet door een klinische keuring komt weet je toch genoeg?

Dat dieren miraculeus kunnen herstellen, zeker....

Maar de verkopers zijn niet eerlijk geweest. Degene van wie zij dit paard kochten heeft in ieder geval nog wel openheid van zaken gegeven.
Wanneer de verkopers eerlijk waren geweest, openheid van zaken hadden gegeven en het dier niet direct weer als 'gezond' hadden geadverteerd, was het wellicht anders.

Maar ze gooien bewust een dier op de markt als zijnde 'gezond' dat niet in orde is.

Dat jij dat niet problematisch vindt, vind ik zorgelijk. Je verkoopt zelf ook wel eens paarden, hanteer je dan zelf ook deze norm? Ik vind dat echt niet fris.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:25

Ik vind een paard als gezond op de markt zetten die dat zelfs bij een vorige eigenaar niet was erg kwalijk.

Heb het zelf ook aan de hand gehad.
Paard liet ik keuren. Gigantisch afgekeurd.
Dag daarna stond het paard te koop met zogenaamd goed klinisch rapport. Welke dierenarts daarvoor omgekocht is of wat dat paard is toegediend ?
En je kan dan van een moment opname spreken maar niet zo snel.

Dus altijd zelf keuren. Voorkom je al vaak ellende. Bloedproef erbij.

Ninx

Re: Ijslander Elja Fra Skogi - opgelicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:29

Sommige mensen zijn blij dat ze er vanaf zijn....
Laat het paard maar het probleem van de ander zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:10

Zo pardon? Mogen de insinuaties dat ik zelf mensen oplicht even achterwegen blijven? Moet dat, zo op de man spelen? Dat vind ik pas onfris... Ik kan je zo alle advertenties geven waarin ik 100% eerlijk was over wat een paard mankeerd. Ik vind dat een hele nare, onnodige opmerking Ninx.

Ik heb een tijd lang redelijk wat dravers verkocht en daardoor denk ik wel wat ervaring met keuringen en DA's, daarop baseer ik mijn mening over deze keuring. Niet op het feit dat het 'oke' is om op te lichten, ik heb het puur over de waarde van deze keuring. Dat dat verdraaid word naar het is oke om op te lichten is jammer. Dat zeg ik nergens? Ik zeg alleen dat je op basis van deze keuring niet kunt concluderen dat dit paard stuk is, niet meer en niet minder.

Ik heb de ervaring opgedaan dat paarden de ene week klinisch goedgekeurd konden zijn, en door een andere DA de week erna klinisch een bemerking hadden en ongeschikt voor de recreatie waren volgens dat rapport. Dit ging van het niet of wel horen van een hartafwijking tot het anders inschatten van een bult op de pees tot een buigproef. Dit waren allemaal prima DA's, worden hier regelmatig getipt op bokt als betrouwbaar. Een klinische keuring is een momentopname en een inschatting betreft een risico, geen diagnose. Dus diagnose: paard is stuk, dat kan niet. ( tenzij zijn been er af is natuurlijk :+ )

Daarnaast heb ik paarden gehad die klinisch een heel ander beeld gaven dat dat er na onderzoek uit kwam. ( zowel positief als negatief overigens)

Dat heeft dus niks te maken met de privacy van het paard( dat zeg ik nergens? ) of wat ik vind van de verkoper? Want dat weet ik helemaal niet? Ik weet niet of de verkoper dat paard dezelfde dag heeft opgeladen naar een kliniek en onderzoek heeft laten doen, of dat de verkoper inderdaad het paard zonder onderzoek probeert weer op de markt te duwen?

Dat weet niemand? En dan kan een topic om zoiets uit te zoeken voordat je tot koop overgaat geen kwaad. Maar zolang je niet weet wat de uiteindelijke diagnose is, kun je niet spreken van een stuk paard wat weer verkocht word :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:32

Dat is volstrekt anders wat je hier omschrijft.
Ik heb een paard na een paar weken training ook wel eens opnieuw laten keuren, en dan was het in orde terwijl het dier eerst niet door de keuring kwam.

Maar dit dier heeft al een geschiedenis waaruit bleek dat het niet geschikt meer was voor het gebruik waar ts haar voor had willen aanschaffen. Dat wisten de huidige eigenaren.
En ook bij hen kwam dit dier niet door de keuring.

Vervolgens is het dier 1 dag later weer als gezond op 2e hands geplaatst.

Dus ik begrijp dat jij zegt dat 1 keuring niet doorslaggevend hoeft te zijn voor de toekomst, dat vind ik zelf ook niet.
Maar dit is toch een volstrekt ander verhaal.

De reden dat ik refereer aan het feit dat je zelf paarden verkoopt, is dat ik het zorgelijk vond dat je de verkopende partij op deze manier verdedigt.
Ik begrijp nu dat je uitsluitend doelt op de waarde van een momentopname (keuring). Toch lijkt me dat niet van toepassing op deze situatie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:50

ruitje schreef:
Zo pardon? Mogen de insinuaties dat ik zelf mensen oplicht even achterwegen blijven? Moet dat, zo op de man spelen? Dat vind ik pas onfris... Ik kan je zo alle advertenties geven waarin ik 100% eerlijk was over wat een paard mankeerd. Ik vind dat een hele nare, onnodige opmerking Ninx.

Ik heb een tijd lang redelijk wat dravers verkocht en daardoor denk ik wel wat ervaring met keuringen en DA's, daarop baseer ik mijn mening over deze keuring. Niet op het feit dat het 'oke' is om op te lichten, ik heb het puur over de waarde van deze keuring. Dat dat verdraaid word naar het is oke om op te lichten is jammer. Dat zeg ik nergens? Ik zeg alleen dat je op basis van deze keuring niet kunt concluderen dat dit paard stuk is, niet meer en niet minder.

Ik heb de ervaring opgedaan dat paarden de ene week klinisch goedgekeurd konden zijn, en door een andere DA de week erna klinisch een bemerking hadden en ongeschikt voor de recreatie waren volgens dat rapport. Dit ging van het niet of wel horen van een hartafwijking tot het anders inschatten van een bult op de pees tot een buigproef. Dit waren allemaal prima DA's, worden hier regelmatig getipt op bokt als betrouwbaar. Een klinische keuring is een momentopname en een inschatting betreft een risico, geen diagnose. Dus diagnose: paard is stuk, dat kan niet. ( tenzij zijn been er af is natuurlijk :+ )

Daarnaast heb ik paarden gehad die klinisch een heel ander beeld gaven dat dat er na onderzoek uit kwam. ( zowel positief als negatief overigens)

Dat heeft dus niks te maken met de privacy van het paard( dat zeg ik nergens? ) of wat ik vind van de verkoper? Want dat weet ik helemaal niet? Ik weet niet of de verkoper dat paard dezelfde dag heeft opgeladen naar een kliniek en onderzoek heeft laten doen, of dat de verkoper inderdaad het paard zonder onderzoek probeert weer op de markt te duwen?

Dat weet niemand? En dan kan een topic om zoiets uit te zoeken voordat je tot koop overgaat geen kwaad. Maar zolang je niet weet wat de uiteindelijke diagnose is, kun je niet spreken van een stuk paard wat weer verkocht word :)

De privacy van het paard.Die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord en vind ik wel heel erg mooi!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:56

anjali schreef:
ruitje schreef:

De privacy van het paard.Die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord en vind ik wel heel erg mooi!

Dat doe ik gewoon even he Anjali *\o/*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:00

ruitje schreef:

Waarom is het antwoord op de eerste vraag 'ja' en op de tweede vraag 'nee'? Dat lijkt me niet te kunnen. De basis om geld terug te krijgen is namelijk de non-conformiteit van het geleverde product. Die non-conformiteit is het niet kunnen inzetten van het paard voor het doel waar TS het paard voor heeft aangekocht. Het bewijsstuk daarvoor is het rapport. Dit is toch onlosmakelijk met elkaar verbonden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:21

Gini: Het paard is op het moment van de keuring niet geschikt voor het gebruiksdoel dat de koper voor ogen had.

De keuring zegt niets over of het paard in de toekomst wel geschikt gaat zijn. In het geval van een peesblessure duurt dat doorgaans langere tijd, maar het blijft toekomst.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:29

Ineke2 schreef:
Gini: Het paard is op het moment van de keuring niet geschikt voor het gebruiksdoel dat de koper voor ogen had.

De keuring zegt niets over of het paard in de toekomst wel geschikt gaat zijn. In het geval van een peesblessure duurt dat doorgaans langere tijd, maar het blijft toekomst.

Ik vind dat jij en Ruitje te licht denken over de welzijn van het paard. Een dierenarts die een paard echt afkeurt (dat mag hij namelijk wel) die doet dat niet lichtzinnig. En als bij palpatie de pezen al vol bulten zitten dan kun je gerust aannemen dat herstel een utopie is.

Deze dierenarts heeft gehandeld hoe hij zou moeten handelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:37

Hoe weet jij wat Ruitje en ik denken? Heel knap dat je in mijn hoofd kunt kijken.

Ik zeg namelijk helemaal nergens dat de dierenarts iets verkeerds heeft gedaan en dat zie ik Ruitje ook nergens schrijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:38

Ineke2 schreef:

Goh, eigenlijk vind ik dat een beetje een karikaturale schets van de frase 'een klinische keuring is een momentopname'. Ik snap het idee dat een klinische keuring alleen maar iets zegt over dat moment, maar we moeten opletten dat we het ook niet te erg simplificeren. Deze seconde is het paard goed, maar als dierenarts zeg ik niets over de volgende seconde, want dan kan het natuurlijk minder goed zijn. Zo werkt het natuurlijk ook niet. Als ik een auto laat keuren, verwacht ik ook niet dat die 10 minuten in stukken uiteenvalt en dat de garagist dan zegt: sorry, momentopname.
Een dierenarts die een klinische keuring uitvoert, maakt een inschatting of dit paard geschikt kan zijn voor het gebruiksdoel van de koper. Het woord 'doel' impliceert een toekomst. Uiteraard heeft die geen glazen bol, maar hij probeert met al zijn expertise en medische kennis wel een advies te formuleren dat verder reikt dan die ene seconde dat die het paard ziet. Een dierenarts die een paard duidelijk negatief beoordeeld als recreatiepaard zegt dus zeker wel iets over de toekomstige inzetbaarheid van het paard. Namelijk dat het paard klinisch niet geschikt lijkt te zijn als recreatiepaard en dat sowieso verder onderzoek nodig is om die precieze staat van geschiktheid te bepalen. Het rapport zegt dus zeker wel iets over de inzetbaarheid van het paard, dat is namelijk de non-conformiteit op basis waarvan het geld teruggegeven werd. Ik denk dat wat jullie bedoelen is dat het rapport niet in steen gebeiteld staat. Na een behandelingstraject kan dit paard misschien anders beoordeeld kan worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:47

Precies het laatste inderdaad, Gini.

Er zijn genoeg paarden die in eerste instantie afgekeurd worden, omdat die zich helaas net hebben verstapt en 2 weken later worden ze alsnog goedgekeurd.

En nee dat is met dit paard natuurlijk niet aan de orde.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:57

Ja, ik denk dat we elkaar in de laatste posts wel vinden. Zoals Gini het omschrijft is denk ik wel wat ik bedoel :) .

Ik zeg overigens nergens dat de DA iets verkeerds heeft gedaan hoor, zeker niet :o !

@Ninx, bedankt voor je fijne reactie!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:28

Onali schreef:
Cowgirl schreef:
Als ze gewoon geld terug heeft gekregen is er toch geen enkele reden om het juridisch aan te vechten.

Ja dat stukje had ik even verkeerd gelezen.

Gadella, dan snap ik oprecht niet hoe je zo dom had kunnen zijn.

Ja dom, er wordt zo voor gewaarschuwd. Je had de tijd en het geld. Je hebt je 15 jaar kunnen inlezen wat je moet doen bij het kopen van een paard.
En dan nog maak je de grootste fout die er is.

Zo’n reactie vind ik niet kunnen. Kan je je een beetje inleven? Anders kun je voor jezelf nog even uitrekenen hoeveel jaar je al hebt verprutst om dat te ontwikkelen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:42

Hebben jullie de verkoop advertentie gelezen? Of gehoord wat de verkoper aan TS heeft verteld?

Ik zie paarden te koop staan, waar bij staat wat ze mankeren en dan erbij; Heeft er bij ons nooit last van gehad.

Er stond een tijd een paardje te koop die ik kende. Op rontgen niet goed, maar klinisch wel. Werd te koop aangeboden met; Recent goedgekeurd.
Mensen lieten het paard rontgen en dan kwam natuurlijk naar voren wat er mis was.
Daarna stond het weer te koop met weer een recent gekeurd rapport.

Mensen wachtten net zo lang tot er iemand kwam die geen rontgen wilden. Klinisch loopt ie goed, dus het is afwachten of de kopers het weten en wanneer en of het wel te voorschijn komt. Maar als dat na lange tijd gebeurt, zal de verkoper er niet meer op aangesproken worden.

Het is wel hoe de handel is soms. De mensen hebben het paard zelf gekocht voor teveel geld met een bemerking en willen wat terug, omdat ze een nieuw paard willen kopen.

Er is altijd vast iemand die voor een iets lager aankoop bedrag een risico wil nemen. Maar als je niet echt bij de gesprekken en onderhandelingen bent geweest, kan je nooit weten hoe dit gegaan is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:56

janderegelaa schreef:
Ineke2 schreef:

Ik vind dat jij en Ruitje te licht denken over de welzijn van het paard. Een dierenarts die een paard echt afkeurt (dat mag hij namelijk wel) die doet dat niet lichtzinnig. En als bij palpatie de pezen al vol bulten zitten dan kun je gerust aannemen dat herstel een utopie is.

Deze dierenarts heeft gehandeld hoe hij zou moeten handelen.

Er staat niet dat de pees vol bulten zat. Het was voelbaar.
Maar goed, de verkoper heeft wel bewust de boel willen belazeren en dat moet die niet vreemd opkijken als er een tegenactie komt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:10

Ninx schreef:
Ik vind het ontzettend erg dat de eigenaar die wist dat dit paard kapot was, haar van de hand heeft gedaan.
Nu gebeurt dit in de grote paarden aan de lopende band, zelfs op Bokt 'geven' mensen 'met pijn in hun hart' hun kapotgereden paard weg om het in te ruilen voor een nieuwe.
Ik dacht dat het in de IJslanders nog een beetje meeviel.....

Arm dier...

Dit… zo triest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:59

Gini schreef:
Ineke2 schreef:

Goh, eigenlijk vind ik dat een beetje een karikaturale schets van de frase 'een klinische keuring is een momentopname'. Ik snap het idee dat een klinische keuring alleen maar iets zegt over dat moment, maar we moeten opletten dat we het ook niet te erg simplificeren.

Eigenlijk is het wel zo simpel. Een paard dat net klinisch goed is beoordeeld, kan het volgende moment verkeerd van de trailerklep stappen en klinisch niet meer goed zijn.

Een klinische beoordeling zegt niets over de geschiktheid in de toekomst, ook al zou je daar als dierenarts ook best aan kunnen twijfelen als je verlittekening op de pees voelt.
De verzekering houdt een termijn voor acceptatie aan van 3 weken en neemt daar dus ook een zeker risico.

Maar op het moment van de klinische keuring was het paard waar het hier om gaat dus niet geschikt voor het doel waarvoor de TS het paard heeft gekocht en kon ze aantonen dmv een filmpje van het paard voor de koets en ouder peesletsel dat het paard met gebreken is verkocht. Dat maakt dat het paard o.b.v. deze keuring terug kon naar de oude eigenaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:48

Uit dit alles blijkt dus wel dat het beter is een paard te laten keuren VOORDAT je hem koopt.In de huidige markt krijg je wel het probleem dat ze zeggen dat je hem meteen moet nemen zonder enige bedenktijd of keuring anders komt er een nieuwe koper!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:54

anjali schreef:
Uit dit alles blijkt dus wel dat het beter is een paard te laten keuren VOORDAT je hem koopt.In de huidige markt krijg je wel het probleem dat ze zeggen dat je hem meteen moet nemen zonder enige bedenktijd of keuring anders komt er een nieuwe koper!

Nou, dan steken ze het maar in hun r**t! Dat soort druk moet je bij dergelijke aankopen niet accepteren. Dan is het gewoon niet het paard voor jou.
Als mensen je op zo'n manier onder druk zetten zou ik direct omdraaien en weglopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:54

Precies Ninx. Zou ik ook doen. Sommige verkopers hebben er ook zo'n handje van om zich te laten bellen onderwijl dat jij het paard aan het bekijken bent. Met dan de mededeling dat er al een volgende klant in de rij staat en je toch wel meteen moet beslissen. Dan ben ik ook weg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:20

Rangeela schreef:
Onali schreef:

Gadella, dan snap ik oprecht niet hoe je zo dom had kunnen zijn.

Ja dom, er wordt zo voor gewaarschuwd. Je had de tijd en het geld. Je hebt je 15 jaar kunnen inlezen wat je moet doen bij het kopen van een paard.
En dan nog maak je de grootste fout die er is.

Zo’n reactie vind ik niet kunnen. Kan je je een beetje inleven? Anders kun je voor jezelf nog even uitrekenen hoeveel jaar je al hebt verprutst om dat te ontwikkelen.

Mag jij vinden, net zoals dat ik mag vinden dat de TS dom bezig is geweest.
Als je al 15 jaar aan het sparen bent dan neem ik aan dat je ook al 15 jaar bezig bent met je inlezen met de do's en don'ts omtrent een paard kopen.

Met mijn inlevingsvermogen is niks aan de hand. Die gaat aan wanneer ik hem nodig heb ;)

Ik vind het sneu voor het paard. Met de betrokken mensen in dit verhaal niet.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:29

Tigra_ schreef:
Ik vindt niet dat de fout alleen bij de handelaar ligt. Vooral de vorige eigenaar is hier schuldig aan. Maar ook de naïeve mensen die keer op keer weer paarden kopen voor een prikkie en eigenlijk geen tot weinig onderzoek doen. En dan nog niet hun verantwoording nemen en het paard weer terug de handel in brengen. Want dat is gewoon wat er gebeurt als je het paard terug brengt naar de handelaar en je geld terug wil.
Wat mij betreft toch wel een beetje te vergelijken met broodfok. En dat wordt ook in stand gehouden door naïeve mensen met dit is dat toch ook wel hetzelfe.

Wat een onzin, wat is nu het verschil met terugbrengen en het paard niet aanschaffen omdat de DA hem afkeurt? In beide gevallen blijft het paard te koop staan bij dezelfde handelaar en ook voor het paard maakt het geen verschil.