Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kwita schreef:Ik heb van horen vertellen dat mijn opa dat ook ooit heeft gehad bij een paard. Het dier had wel een actief leven als middelste paard bij het ploegen (van een 3span, dus 3 paarden naast elkaar). Ook in het 4 span als eerste paard voor de wagen met eentje naast haar aan de linkerkant en 2 voor haar!. Ze heeft ook een gezond veulen gehad (was een ongepland ongelukje). Haar veulen was een hengstje en die werd geruind. Haar ogen zijn destijds dicht gehecht door een dierenarts wat er met de oogjes is gebeurd geen idee. haar moeder had een koeiebel aan, altijd en dat gaf haar rust. Verder was het een gewoon paard wat echt heel aanhankelijk was.Hoe oud ze is geworden is mij onbekend ze omgekomen bij een bombardement in de 2e wereld oorlog. verdronken toen het span met werktuig aan de kletter ging, en in een diepe watergang kwam.
Popstra schreef:kwita schreef:Ik heb van horen vertellen dat mijn opa dat ook ooit heeft gehad bij een paard. Het dier had wel een actief leven als middelste paard bij het ploegen (van een 3span, dus 3 paarden naast elkaar). Ook in het 4 span als eerste paard voor de wagen met eentje naast haar aan de linkerkant en 2 voor haar!. Ze heeft ook een gezond veulen gehad (was een ongepland ongelukje). Haar veulen was een hengstje en die werd geruind. Haar ogen zijn destijds dicht gehecht door een dierenarts wat er met de oogjes is gebeurd geen idee. haar moeder had een koeiebel aan, altijd en dat gaf haar rust. Verder was het een gewoon paard wat echt heel aanhankelijk was.Hoe oud ze is geworden is mij onbekend ze omgekomen bij een bombardement in de 2e wereld oorlog. verdronken toen het span met werktuig aan de kletter ging, en in een diepe watergang kwam.
Dit vind ik een mooi stukje. Wel ontzettend triest dat ze zo aan hun eind zijn gekomen.
sassefras schreef:ik had ooit een prachtig hengstveulen zonder piemel, nare foutjes van de natuur. hoe triest ook, inslapen wordt niks helaas
spoekie schreef:Ik heb geen ervaring met veulens die blind zijn, maar ik wil je wel meegeven dat mensen voor 70% leren met het zicht. Ik verwacht dat dit voor een paard niet heel anders zal zijn. Dit betekent dat hij een (sociale) achterstand zal hebben. Dit itt een paard wat later blind is geworden.
Daarnaast hebben mensen met een oogaandoening ook vaak last van bijvoorbeeld fel licht. Zo’n veulen kan niet aangeven of dit ook voor hem geldt. En volgens mij zijn daar geen hulpmiddelen voor bij paarden.
De kans bestaat dus dat hij wel degelijk pijn heeft of krijgt.
Misschien nog iets om mee te nemen in je beslissing en met de da te bespreken. Ik weet niet of het precies hetzelfde werkt als bij mensen, maar het principe van de werking van het oog is volgens mij grotendeels hetzelfde.
Ayasha schreef:spoekie schreef:Ik heb geen ervaring met veulens die blind zijn, maar ik wil je wel meegeven dat mensen voor 70% leren met het zicht. Ik verwacht dat dit voor een paard niet heel anders zal zijn. Dit betekent dat hij een (sociale) achterstand zal hebben. Dit itt een paard wat later blind is geworden.
Daarnaast hebben mensen met een oogaandoening ook vaak last van bijvoorbeeld fel licht. Zo’n veulen kan niet aangeven of dit ook voor hem geldt. En volgens mij zijn daar geen hulpmiddelen voor bij paarden.
De kans bestaat dus dat hij wel degelijk pijn heeft of krijgt.
Misschien nog iets om mee te nemen in je beslissing en met de da te bespreken. Ik weet niet of het precies hetzelfde werkt als bij mensen, maar het principe van de werking van het oog is volgens mij grotendeels hetzelfde.
De werking van het oog wellicht wel. De interpretatie van de signalen die het oog wel of niet door zend zal dat absoluut niet zijn. Die gebeurt nl. gewoon in de hersenen en die zijn bij een paard niet te vergelijken met die van een mens.
spoekie schreef:Ja oké, maar een pijnprikkel door overbelichting bijvoorbeeld zal ook een pijnprikkel of ongemak doorgeven bij een paard. Ik geloof niet dat dat zo verschillend is.
Eerder het verwerken van eventuele beelden zelf en mensen hebben dan nog de mogelijkheid om te relativeren etc, iets wat een paard totaal niet kan. Terwijl een paard zich meer zal berusten want hij beseft niet dat hij iets mist.
Maar goed, daarom zei ik ook: vooral verder bespreken met de dierenarts.
Het was alleen een tip om mee te nemen in de bespreking met en iets om over na te denken.
kwita schreef:Ik heb van horen vertellen dat mijn opa dat ook ooit heeft gehad bij een paard. Het dier had wel een actief leven als middelste paard bij het ploegen (van een 3span, dus 3 paarden naast elkaar). Ook in het 4 span als eerste paard voor de wagen met eentje naast haar aan de linkerkant en 2 voor haar!. Ze heeft ook een gezond veulen gehad (was een ongepland ongelukje). Haar veulen was een hengstje en die werd geruind. Haar ogen zijn destijds dicht gehecht door een dierenarts wat er met de oogjes is gebeurd geen idee. haar moeder had een koeiebel aan, altijd en dat gaf haar rust. Verder was het een gewoon paard wat echt heel aanhankelijk was.Hoe oud ze is geworden is mij onbekend ze omgekomen bij een bombardement in de 2e wereld oorlog. verdronken toen het span met werktuig aan de kletter ging, en in een diepe watergang kwam.
Kabayo schreef:.sassefras schreef:ik had ooit een prachtig hengstveulen zonder piemel, nare foutjes van de natuur. hoe triest ook, inslapen wordt niks helaas
Hoelang heb je gewacht? Piemels kunnen wel weken later gaan dalen. Hier eerst ook gewoon een gat. Later een piemeltje . Op bokt ook wel gelezen dat het een maand duurde voordat de piemel gespot word. Zolang ze maar kunnen plassen hihi
Irisx schreef:Om even de "discussie" te stoppen over wel of niet inslapen. Het gaat hier niet om een advies of iemands mening. Het gaat om ervaringen met zo'n zelfde veulen.
Ik snap de welbedoelde adviezen en vind dat heel aardig, maar daar heeft de vriendin en/of veulen waar het om gaat niets aan. Er is een uitgangspunt & een eigen mening en die is niet anders dan dat de meesten hier zeggen.
Ook ervaringen met blind geworden paarden zijn lief bedoeld maar daar heb ik er zelf een van staan en de vriendin waar het om gaat ook meer dan genoeg ervaring mee![]()
Het gaat puur om dit geval. Om Microphthalmie dus.