Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:07

Helemaal eens Elisa2.

Vwb (vrijwel ;-) ) correcte beenstanden als je je hele leven naar paarden hebt gekeken en ermee gewerkt kun je daar denk ik soms meer over zeggen en vinden (ook al is het voor jezelf) dan een gemiddelde dierenarts. Gezond paardenverstand is heel belangrijk, helaas ontwikkel je dat soms ook door schade en schande (en door geod op te letten wat er in je omgeving gebeurt).
Bij correcte beenstanden hoort bij mij ook in vrijheid gelijke passen maken. Dat betekent dat als ze draven of stappen dat je ziet dat bijv het linkerachterbeen net zover onder de massa wordt geplaatst als het rechter. Daarvoor moet je goed kijken. Goed kunnen beoordelen op een rechte lijn en op de weg. Of de paarden een paar keer hebben gezien, observeren op de wei. Doet ook vrijwel niemand.
Maar daar haal je wel heel veel uit.
Je kunt dat ook afleiden uit de bespiering (sorry was ik nog vergeten te zeggen) is het dier op een synchrone manier bespierd. Zo niet dan compenseert het ergens.

Een paard kopen op één ritje, even wat heen en weer draven en hup in en uit de stal. Weliswaar met een keuringsrapport (soms al gemaakt voor dat het gekocht wordt) van een al dan niet erkende dierenarts heb ik persoonlijk dus ook nog nooit gedaan.

Elisa2

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:14

Ja gelijke passen vind ik ook belangrijk, maar als ze scheef gereden zijn dan kunnen ze ook weer een ongelijke pas maken achter. Als je daar doorheen kunt kijken kan het verder toch een prima paard zijn mits de scheefheid uit de rijderij komt en niet uit compensatie voor iets medisch natuurlijk.

Ben het ermee dat je door schade en schande wijs wordt, ik denk dat iedereen weleens paarden gekocht heeft waarvan je achteraf denkt had ik maar dit of dat gedaan of deze niet gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:21

Elisa2 schreef:
Maar doen jullie door dit zo te zeggen in het topic niet precies hetzelfde? (even advocaat van de duivel spelen hoor)

Ik denk dat iedereen zich laat leiden door het uiterlijk van een paard en het karakter wat deze laat zien, het is toch een persoonlijkheid en geen zakje suiker wat je koopt. En daar is ook niks mis mee vind ik, iedereen heeft zijn/ haar eigen smaak in wat aanspreekt in een paard. En concessies doen vind ik ook normaal. "Het" perfecte paard bestaat namelijk niet.
Ik neem aan dat je het hebt over het klok en klepel stukje? Ik noem niemand bij naam en zeg ook niet dat iemand die bepaalde afwijkingen/eigenschappen niet wil zien per definitie maar wat roept, maar er is wel een beetje een algemene tendens op internet dat veel mensen (NB: dus niet iedereen) maar wat roepen zonder eigenlijk echt te weten waar ze het over hebben. Niet alleen op dit gebied, maar ook op veel andere gebieden. Met vijf minuten googlen heb je gewoonweg niet dezelfde kennis in huis als mensen die zich ergens jarenlang mee bezighouden, laat staan diezelfde vaardigheden. :)

En ik ben ook verre van een expert hoor! :D Ik lees weleens mee in fokkerijtopics en als jullie het dan hebben over een traag achterbeen denk ik ook: whut? Dus kijk ik in alle stilte zo'n filmpje nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. En denk dan nog steeds: whut? Maar daarom zie je mij ook niet meepraten in die topics of hengsten aandragen, maar ik lees ze wel graag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:40

Op jonge leeftijd (3-6) moet het röntgenonderzoek van een paard gewoon goed zijn (uitgezonderd bewust gekocht als weidepaard voor weinig).

Van een veulen moet de merrie gewoon goed zijn en geen rare klinische afwijkingen. Een veulen van een merrie die vanwege blessures (geen ongeluk zoals in een hek terecht gekomen of ongeval met de trailer) hoef ik absoluut niet. Blessuregevoeligheid is in mijn ogen erfelijk en dat dit bij merries gedaan wordt is 1 van de redenen dat er zoveel brekebeentjes zijn.

Bij een volwassen paard zijn lichte beperkingen geen probleem, maar kissing spines hoef ik niets van. Ook artrose moet wel heel minimaal zijn. En klinisch helemaal zuiver (jong paard ook).

Bij een ouder paard, 16+, moet hij klinisch zuiver zijn, nog steeds geen ks, maar wil ik alleen geen zware beperkingen. Daar zou ik waarschijnlijk wel ook de pezen van gescand willen hebben.

In het verleden een peesblessure gehad is voor mij een reden om heel hard te gaan twijfelen. Ook luchtzuigen of maagzweerverleden (of nu tekenen van maagzweren, zelfs al zegt de eigenaar dat het niet zo is) is een sterke negatieve beïnvloeder. Zomereczeem begin ik gewoon niet aan.

Beenstand, mits niet te extreem, is voor mij geen beperking. Slechte hoefkwaliteit is wel iets dat ik meeneem, maar niet per se afkeur. Daar blijkt vaak met voeding enorm veel aan te doen te zijn.

Pssm1 en pssm2 wil ik bij risicorassen laten testen (dna, ja ik vind de pssm2-test voldoende betrouwbaar). Eventueel via voorwaardelijke koop, dus in principe van mij en ook al bij mij gehuisvest, behalve als de testuitslag ziekte uitwijst.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:30

Elisa2 schreef:
Maar doen jullie door dit zo te zeggen in het topic niet precies hetzelfde? (even advocaat van de duivel spelen hoor)

Ik denk dat iedereen zich laat leiden door het uiterlijk van een paard en het karakter wat deze laat zien, het is toch een persoonlijkheid en geen zakje suiker wat je koopt. En daar is ook niks mis mee vind ik, iedereen heeft zijn/ haar eigen smaak in wat aanspreekt in een paard. En concessies doen vind ik ook normaal. "Het" perfecte paard bestaat namelijk niet.

Nee, vind ik niet. Ik richt me niet op een persoon of een paard of verkoop geval. Het is heel algemeen.

Ik kies mn woorden nog voorzichtig, omdat mensen meelezen en zich altijd aangesproken voelen als iets hun richting uitwijst.

Maar even om je heen kijken, zie je toch ook wel dat het met aankopen niet altijd goed en verstandig gaat? Hoeft van mij niet, doe ik zelf ook vaak niet, maar heb geen ambities meer.

Wat ik wel lastig vind, is toen ik nog flink les gaf, die problemen wel tegen kwam en je heel machteloos staat. Je kan mensen en paard helpen, maar je kan ze niet de harde waarheid vertellen soms. Of althans, niet in 1 keer vaak.

Ik ben gewoon heel vaak tegengekomen dat men zich laat leiden door mensen die meer helpen voor eigen ego, dan echt de mensen en paarden willen helpen tot een goede match. Dat vind ik een kwalijke zaak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:04

Copi schreef:
Eens met de 'problemen koop je niet'reacties. Hoewel ik veel van de DA laat afhangen. Die weet wat ik ermee wil. Zo heb ik in het verleden wel een luchtzuiger gekocht en dat is met goed management flink verminderd en een pony die blind was aan 1 oog maar dat gaf verder ook geen issues voor ons. Ik vind botten/spieren/pezen en luchtwegen wel de belangrijkste punten.
Maar dan even wat anders: krijgen jullie nog de kans om te keuren momenteel ? Wij wilden een pony erbij maar alles gaat zó snel. Het is heel snel komen kijken en daar ter plekke beslissen anders is ie weer weg. Niks 2x komen kijken, even nadenken, terugkomen om te keuren... we hebben de zoektocht voor nu gestaakt. Ik ga niet mee in deze gekte.

Dat klopt. Maar inderdaad is het heel onverstandig om je te laten opjagen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:20

Padoertje schreef:
Simbaa schreef:
Super interessant topic, maar ik word er wel huiverig van.

Ik heb namelijk een super brave e-pony staan die eigenlijk voor de verkoop was. Helaas heeft zij vorig jaar een ongeluk gehad, waardoor ze een grote beenwond heeft opgelopen. Thank god is er qua pezen/botten etc niets geraakt, maar de wondgenezing duurt heel lang.

Nu de wond bijna dicht is (op een korst na) wil ik haar eigenlijk toch wel verkopen. Het is een super pony, maar altijd al voor de verkoop geweest en voor mij, alleen al qua hoogte, niet ideaal.

Ik vraag me alleen af of er een markt voor is, waar ze het ook nog eens goed heeft. Als ik de berichten hier lees, is dat niet zo. Super zonde, want buiten het litteken, is het een heel mooie pony. Ook fijn te rijden en ondanks haar leeftijd al heel braaf.

Maar voor de pony zelf wil ik ook niet dat ze in de handel komt. Als ik de berichten hierboven lees, is er voor een pony met een gebrek dus eigenlijk geen markt?

Dat is een cosmetisch iets en heeft verder dus niets te maken met het klinische beeld van de pony. Geen idee of de pony uitgebracht is, maar als je hem kunt klasseren dan kom je voor de verkoop al in een leukere prijsklasse met wellicht een ambitieus ruitertje waar de pony goed tot zijn recht komt. En in een iets hogere prijsklasse, heb je minder kans op snelle handel. Persoonlijk vind ik een cosmetisch iets zeker geen issue om een goed en gezond dier op te laten staan.

Een cosmetisch gebrek is voor mij absoluut geen reden om een paard te laten staan. Ik vind wel dat als een paard iets mankeert,een wond of blessure of wat dan ook, dat hij eerst de tijd thuis moet krijgen om geheel te genezen.En pas daarna te koop gezet kan worden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:22

Een jong, onbeleerd paard zou ik op iedere beperking laten staan, zodra het belast wordt zie je namelijk pas de gevolgen. Als dat zelfde paard, lekker getraind, na een jaar of 4 met die bemerking geen last heeft gehad vind ik het een ander verhaal.

Een excemer of paard met maag problemen/ koliek gevoeligheid zou ik zelf nooit aan beginnen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:23

Laten jullie een 2 jarige ook keuren? En wat zijn dan de mogelijkheden?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:27

Hier wordt de opfok altijd prok gekeurd, 1x per jaarlaten ze een arts komen die voor alle opfok klanten de dieren op de foto zet, van 1 tot 3 jaar..... schrik ervan hoeveel er op 1 of 2 jaar al een ocd / chip zitten en dat wordt dan meestal direct operatief verwijderd daarna op de kliniek.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:31

En een afwijkend spronggewricht in de zin van reebeen of hazenhak? Is dat voor de meesten een no go?

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:37

Weet iemand wat een sportkeuring ongeveer kost?

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:44

onpaard schreef:
Weet iemand wat een sportkeuring ongeveer kost?

Ik kwam er vandaag achtet dat dit heel erg kan verschillen van prijs. Dus als ik jou was, zou ik rondbellen in de omgeving
Laatst bijgewerkt door MeggiieTommy op 16-04-21 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 15:49

Himyar schreef:
En een afwijkend spronggewricht in de zin van reebeen of hazenhak? Is dat voor de meesten een no go?

Niet voor mij.Ik verwacht trouwens ook geen prestaties,ik weet niet of aangeboren afwijkende standen daar grote invloed op zouden hebben.Het is net wat voor werk je met het paard wilt gaan doen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:35

onpaard schreef:

Ik heb mijn tweejarige niet laten keuren. Over getwijfeld omdat het mijn eerste paard is en ik er zeker nog geen oog voor heb (behalve heel oppervlakkig). Maar vond hem tegelijk te jong voor bijvoorbeeld buigproeven. Voor mij telde zwaar mee dat ik de fokker ken, ik haar vertrouw en het paard daar bleef staan (en nog staat). Tot nu toe gaat het goed... maar hij is nog maar drie. Als de gok slecht uitpakt, dan heb ik een weidepaard. Hij gaat niet meer weg.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:43

Buiten de dingen waarbij rijden niet meer kan, ook zomereczeem en pollen/stof allergie.
Heb beiden meegemaakt en begin er niet meer aan.
Wat een werk zit daar aan om het voor die dieren paardwaardig te maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:54

onpaard schreef:

Ja, 2,5 was hij toen. Maar leek me wel slim voordat ik hem uit Portugal zou laten komen. Hij is zowel klinisch als röntgenologisch gekeurd. Van te voren daarvoor dus wat training gehad, zodat het mogelijk was hem te onderzoeken en te laten bewegen. (stukje extra opvoeding moest hij toch ook hebben voor het transport)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:28

In de western sport gaan 2 jarigen vaak op de foto voor ze aan het werk gaan, dus ja, dat gebeurt en kan.

Maar ik vind het een wassen neus, want als je ziet wat ze er daarna mee doen, maken sommigen gezonde paarden zelf flink kapot.

Ik zou bijv nooit een paard kopen waar bij staat; recent gekeurd. Of wel kopen, maar dan alsnog zelf laten keuren.

Weet inmidddels een paard dat te koop stond; werd klinisch goedgekeurd, rontgen bemerking. Werd weer te koop aangeboden met klinisch goedgekeurd. Weer wilde kopers rontgen en weer zelfde bemerking uiteraard, dus niet verkocht.
Kwam er weer een nieuwe adv, inmiddels wat later met weer recent klinisch goedgekeurd.
Dan ga ik me afvragen waar mensen laten keuren, paard goed is en toch niet gekocht.

Kan echt meer redenen hebben hoor, maar ik keur pas bij serieuze interesse als ik keur en ga niet daarna pas over andere zaken vallen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:30

superpony schreef:
In de western sport gaan 2 jarigen vaak op de foto voor ze aan het werk gaan, dus ja, dat gebeurt en kan.

Maar ik vind het een wassen neus, want als je ziet wat ze er daarna mee doen, maken sommigen gezonde paarden zelf flink kapot.

Ik zou bijv nooit een paard kopen waar bij staat; recent gekeurd. Of wel kopen, maar dan alsnog zelf laten keuren.

Weet inmidddels een paard dat te koop stond; werd klinisch goedgekeurd, rontgen bemerking. Werd weer te koop aangeboden met klinisch goedgekeurd. Weer wilde kopers rontgen en weer zelfde bemerking uiteraard, dus niet verkocht.
Kwam er weer een nieuwe adv, inmiddels wat later met weer recent klinisch goedgekeurd.
Dan ga ik me afvragen waar mensen laten keuren, paard goed is en toch niet gekocht.

Kan echt meer redenen hebben hoor, maar ik keur pas bij serieuze interesse als ik keur en ga niet daarna pas over andere zaken vallen.

Het voordeel van een recent gekeurd paard is dat je de foto’s van over kunt laten kijken door je eigen dierenarts, voor je eventueel zelf nog een keer keurt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:48

996981 schreef:
superpony schreef:

Het voordeel van een recent gekeurd paard is dat je de foto’s van over kunt laten kijken door je eigen dierenarts, voor je eventueel zelf nog een keer keurt

Maar er werd alleen steeds gezegd; klinisch goedgekeurd. Dat een paard inmiddels 2x door de rontgen is gegaan, weten mensen dan niet volgens mij.
Is gewoon maar hopen en gokken dat mensen niet rontgen of iets over het hoofd wordt gezien.

Als een paard gister is gekeurd, wil ik er wel over nadenken, maar waarom is een paard 3 weken geleden gekeurd en niet verkocht? Dat wil ik dan weten.

En stel dat het op proef is geweest. Wat is daar gebeurt? Waarom is hij terug?

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:56

Wat vinden jullie van een karperrug? Die heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:03

Karperrug, hazenhak en reebeen zijn ook bemerkingen die het gebruik kunnen beïnvloeden. Dus ja, daar laat ik ze ook op staan.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:04

ECVM is voor mij ook een grote no-go, teveel risico. Helaas door niet goed voorgelicht te zijn door de dierenarts, ondanks röntgenologische keuring toch een paard met deze aandoening gekocht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:05

Ligt aan leeftijd en hoe hij beweegt, karakter en mijn doel. Ik vind het echt een probleem zelf, maar er zijn redenen om er toch voor te kiezen.

Als iemand echt een super super braaf paard zoekt en het dier loopt er goed mee, zou ik het toch niet gek vinden dat iemand ervoor kiest.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 18:08

Independence schreef:
Wat vinden jullie van een karperrug? Die heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen

Ik ken maar 1 paard die het heeft. Paard heeft een zwakke en trage achterhand. Voornamelijk in stap, de stap vind ik heel slecht van dat paard. Of het verband houd met een karperrug weet ik eigenlijk niet..
Paard is ook al 13 en al 10 jaar niet heel voorwaarts gereden dus dat kan natuurlijk ook gewoon de oorzaak zijn. Helpen doet het sowieso niet :P

Fysiotherapeut heeft aangegeven dat ze zich nooit zo’n zorgen maakt over paarden met een karperrug.

Maar persoonlijk zou ik het niet durven kopen nee..