Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:10

Ik ga je volgen TS hier een opgeblazen binnenvetter die nu na behandeling van osteopaat in combinatie met supplementen en ander voer het beter gaat doen.

Voer nu https://www.rwdh.nl/agrobs-alpengrun-mash/
Verder krijgt ze nog mastic bij en ben ik bezig om haar te leren om dingen te verwerken.

Vd zomer
Afbeelding
Nu
Afbeelding

Steppe

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:53

Is er al eens gekeken of jouw paard schimmels heeft in het maagdarmkanaal? Dit kan nl ook heel veel problemen geven die zich op meerdere manieren uiten. Ik lees ook veel veranderingen qua voer, supplementen dit zou ik niet allemaal tegelijk doen maar stuk voor stuk over langere tijd.
En veel Arabieren zijn gevoelige types.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:27

MarjanB schreef:
Ik ga je volgen TS hier een opgeblazen binnenvetter die nu na behandeling van osteopaat in combinatie met supplementen en ander voer het beter gaat doen.

Voer nu https://www.rwdh.nl/agrobs-alpengrun-mash/
Verder krijgt ze nog mastic bij en ben ik bezig om haar te leren om dingen te verwerken.

Vd zomer
[ [url=m/9yoiDR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu
[ [url=m/itYt8j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik vragen hoe je haar leert om dingen te verwerken? Ik heb ook een opgeblazen binnenvetter (of naja... een binnenvetter die te lang alles heeft opgekropt en niks heeft laten zien van haar stress, en nu is het ‘op’ en reageert ze met woede op het minste geringste). Ik wil haar ook helpen maar zou niet weten hoe...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:37

Ik heb daar nu les in met grondwerk begonnen. Dingen vragen bij goed doen stoppen en dan tijd geven om te verwerken. Bij die van mij is dat soms echt 10 minuten stilstaan in de bak voordat ze weer terug op de wereld is. En dan belonen en weer volgende vragen.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:00

Ts wat een herkenbaar verhaal! Als je nieuwsgierig bent kun je tussen mijn berichten zoeken op koliek.

Ik ben sinds een week begonnen met medicijnen van Eric Laarakker. Pony staat ook nog steeds op de sucralfaat. Helaas vandaag wel weer een terugval (Gaskoliek)
Ik heb een mestbal opgestuurd naar Eric en hier kwamen schimmels in de darmen en gluten intolerantie uit.
3 maart hebben we een afspraak staan bij Eric, ik ben benieuwd of er dan nog meer uit komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:26

Ninx schreef:
AdemoJoey schreef:
@ pien_2010: het is ook niet dat ik wil wachten. Ik kan het niet beter uitleggen nu dan in 1 van mijn eerdere reacties; er zijn daadwerkelijk problemen gevonden die losstaan van het hooi, dus dat monitor en zoek ik eerst uit. Ook om te zien welke behandelingen zin hebben (tot nu toe 100% score!) en welke neveneffecten er te zien zijn.

Ik snap dat je soms door de bomen het bos even niet meer ziet, en ook dat je niet zomaar blind van alles wilt proberen zodat het niet duidelijk is wat nu wel en niet werkt...

Toch zou ook ruwvoer mijn eerste keus zijn. Het is de minst schadelijke en invasieve verandering die je kunt doorvoeren.
Je zegt dat er problemen zijn die los staan van het hooi, dus dat je die eerst wilt behandelen en dat het hooi secundair bekeken kan worden.
Toch wil ik hierover nog even 'kip & ei' zeggen.... want het ontstaan van heftige spijsverteringsproblematiek kan wel degelijk ontstaan door voeding.

Er zijn nog steeds MDL artsen die mensen met darmziekten prednison voorschrijven en zeggen dat het dieet niet van invloed is.
Toch zijn er, gelukkig, eigenwijze mensen die hun voeding aanpassen en vervolgens medicijnvrij zijn.
Niet zo gek... wat je eet is de basis van je gezondheid, daar valt of staat alles mee.
Voor een ruwvoereter die 24/7 ruwvoer verwerkt is dat ook het meest relevant: de kwaliteit van het ruwvoer. Alles daarbuiten is helaas secundair.

Dus wat ik wil zeggen: veel artsen zijn niet veel bezig met voeding en er wordt zelden nadruk gelegd op het belang daarvan.
Vaak heeft zoiets als dit een cumulatief effect: een wormbesmetting, verzwakte darmen, beetje stress, matig ruwvoer,.... en dan gaat het kaartenhuis wiebelen. Er is over het algemeen niet 1 oorzaak aan te wijzen.
Daarom zou ik dus toch goed hooi scoren en dat gaan inzetten naast de andere zaken die nu lopen.

Ik hou er verder netjes over op, maar wilde even aangeven dat je het 1 niet los van het ander kan zien.

Nogmaals sterkte!

Mee eens, en zelf ook ervaring mee als darmpatient..gelukkig hier altijd eigenwijs geweest anders was ik er denk ik niet meer geweest.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:56

Drinkt hij wel voldoende water? Te weinig vocht in de darmen geeft hele nare verstoppingen en buikpijn.Vaak hebben nerveuzere type paarden niet alleen een verstopping achterin maar daarbij ook vooraan.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 18:53

@ Ninx; Dank voor jouw reactie! Ik begrijp jou ook echt wel hoor! Ik ben ook zeker van mening dat dieet wel degelijk invloed heeft op darmziektes/darmgezondheid. Gezien ik alleen denk dat het hele scala aan darmproblemen vanuit de lading zand komt die door de boxrust in de darm is gaan liggen (en voor ontstekingen heeft gezorgd, en de medicatie op zijn plaats voor de zweren heeft gezorgd enz) hoop ik toch dat we hem op de goede rit krijgen in zijn huidige situatie. Natuurlijk blijven zijn darmen nu een zwakke plek en zal hij gevoelig blijven voor zweren. Maar als wij toch op deze manier eruit komen, dan blijft de stal waar hij nu staat haalbaar. Anders is dat de vraag en dat is het gedokter toch waard.. En zijn welzijn staat op de eerste plaats, begrijp mij niet verkeerd, maar de darmproblemen hebben al wel wat een verhaal.

@ MarjanB; Wat een fijner beeld inderdaad op de onderste foto! Ze kan haar hals wat ontspannen! Suoer dat de osteo, de veranderde training en de Alpen Grun Mash jullie zo goed helpt! Dit is een slobber toch? Mastic Horse had ik voor dit topic nog nooit van gehoord, maar de ervaringen lijken goed en ook de ingredienten dus die ik ga ik in huis halen. Dank!

@ Rumay; Hoe kun je schimmels in de mest testen, weet je dat toevallig? Ik ga inderdaad rustig aan veranderen. Ik heb gisteren overleg gehad over het voer en de supplementen, de verhoudingen, het afbouw/opbouwschema :) Dank voor jouw reactie!

@ Amy223; dank voor jouw bericht. Ik heb wel wat topics voorbij zien komen, maar alles uitzoeken en regelen is fulltimewerk naast mijn 36-urige werkweek, mijn malende hoofd en alle zorg die ik hem moet geven, dus op dit moment lukt het mij nog niet om jouw topic door te nemen, maar zal dat op een later moment doen :) Wel echt héééél toevallig dat je 3 maart een afspraak hebt! Ik heb dan namelijk een afspraak gereserveerd! Tenminste, jij gaat dan ook naar Ruinerwold denk ik? Bij mij hangt het nog van het e.e.a. af (ik mail hem daar nog even over), maar anders treffen we elkaar misschien wel! Mus gaat ook zsm weer op Sucralfaat trouwens. Wat ontzettend naar dat jouw paard weer een koliekaanval had... Ontzettend veel sterkte gewenst!!

@ KnoLLyBoLLy; ik heb wel de indruk dat hij genoeg drinkt. Hij sopt daarnaast ook wel met zijn hooi :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:06

dat zeggen ze wel dat paarden die met hooi soppen maagzweren hebben.
in jouw geval klopt dan dan dus ook :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:07

Of issues met de tanden, aldus mijn DA.

Schimmels kan Laarakker testen, net als de geschiktheid van het voordroog en ander voer.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 20:02

@ ellepel; ja klopt!

@ Hilary; Ah, super dat dat door Erik Laarakker getest kan worden! Zijn gebit wordt goed behandeld, 2x per jaar, dus ik verwacht dat dat goed zit ☺️

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:05

Heb je een pb gestuurd

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:52

Klopt, ik ga inderdaad naar Ruinerwold, smiddags :)

Hoe is het nu met je paard?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 08:48

@ Rumay; dank, ik heb het gezien! Ik ga zo de PB's beantwoorden, het is een vreselijk stressvolle, drukke regelweek naast mijn werk geweest. Ons systeem ligt er nu uit, dus kan ik even de tijd nemen voor de PB's :)

@ Amy223; wat toevallig! Ik heb er alleen wel voor gekozen de afsprak te verzetten naar half april. Dan staat Mus namelijk (na af/opbouw) 2 weken op zijn definitieve voer, hebben de supplementen hun werk kunnen doen en is hij als het goed is 2 weken van de Prednisolon af en hopelijk ook van de Sucralfaat (deze laatste kan ik vanavond mee beginnen). Dat is een stabieler startpunt vind ik zelf. Het voelt voor mij niet goed om eventueel nog meer veranderingen in zijn systeem door te voeren. Wel komt 3 maart nu de fysio. Dit is ook echt nodig en ook daarmee hoop ik van tevoren iets meer balans te kunnen creeeren in zijn lichaam.

Op dit moment gaat het niet raar vind ik :) Het enige wat hij niet wil is zijn Equi Philo Gastro na de Prednisolon innemen. Dit at hij ontzettend graag, maar sinds 2 weken is het een nogo. In overleg is besloten om hem de dosering van de avond met de helft te verhogen. Zijn energie is wisselend, maar ik vind hem wel helder en vrolijk, dat is al heel wat!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:29

nou weet ik uit eigen ervaring dat ik van prednisolon misselijk word en draaierig.
dus wie weet kan dat bij paarden ook zo zijn en snap ik waarom hij de medicatie niet tegelijk wil hebben.
de prednisolon geef je wel vroeg op de ochtend?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 09:43

@ Ellepel; ja de Prednisolon moet ik voor 9 uur in de ochtend geven. Hij kreeg dit de afgelopen maanden rond half/kwart voor 9. Vanwege de Sucralfaat moet ik dit vervroegen. De Sucralfaat moet namelijk op een zo nuchter mogelijke maag. Gezien ik hem ook gewoon met de groep naar buiten wil laten gaan (ik heb dit door omstandigheden eerder ook wat anders moeten aanpakken en dat was echt heel sneu voor hem), zal hij vanaf morgenochtend om 05.45 de Sucralfaat krijgen en rond 06.20 de Prednisolon (die moet met voer ingegeven worden). Vervolgens krijgt hij dan rond 06.40 de rest van zijn voer van de staleigenaar. Vanwaar jouw vraag of hij het vroeg op de ochtend krijgt? Ik had namelijk zoveel vragen voor de dierenarts dat ik het maar aangenomen heb dat het voor 9 uur gegeven moet worden :p

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:44

Wauw TS, ik heb niks toe te voegen behalve veel complimenten en respect, je doet echt alles wat je kunt en je overweegt alles op zo’n respectvolle manier. Fijn om te lezen! Hopelijk knapt ie snel op, het ligt in elk geval niet aan jouw motivatie en vastberadenheid.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 12:19

@ Eapy; hartstikke bedankt!! Dat doet me heel erg goed, want soms is het zo lastig bepalen wat het beste voor hem is :) En ik hoop het ook! We gaan er in ieder geval wel voor :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:51

Net het hele verhaal gelezen. Lastig probleem heb je AJ want je paard is echt heel ziek geweest en het kan ook echt lang duren eer de darmen weer in balans zijn. Als dat lukt blijft het ook altijd kwetsbaar. Het zal altijd een punt van management blijven.
Je ziet dat ook vaak bij paarden die een flinke worminfectie hebben gehad.
Een bezoek aan Eric Laarakker is denk ik wel een goede keuze. Ik heb daar goede ervaringen mee.

Verder heb ik gelezen dat je gekookt lijnzaad werd geadviseerd maar nog niet dat je het geeft.
Ik heb een jong paard dat veel stro eet. Vooral het korte stro vindt hij soms lekkerder dan zn hooi, de sukkel. Dat heeft al eens geleid tot strokoliek. Sinds ik hem gekookt lijnzaad geeft heeft hij daar geen problemen meer mee. Ik gaf hem al wel lijnzaadolie, maar dat is echt niet hetzelfde.
Als je het lijnzaad kookt zie je wel waarom :D Gekookt lijnzaad is echt heel goed voor de darmwerking en ze gaan er ook nog eens heel goed van uitzien.
Verder doet mijn paard het ook beter op droog hooi ipv voordroog.
Verder ook respect voor wat je allemaal voor je paard doet.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 15:07

@ Babootje; dank voor jouw bericht! Ik heb inderdaad nog geen gekookt lijnzaad gegeven. Hij staat inmiddels bol van de veranderingen en ik kreeg het advies om het hier even bij te houden (en vervolgens komt de Sucralfaat er toch ook bij). Ik heb net het inschrijfformulier naar de kliniek van Eric Laarakker gestuurd en ik schrok er gewoon zelf van hoeveel Mus al meegemaakt heeft qua onderzoeken en behandeling. Tegen de tijd dat we in april de behandeling hebben, is hij (waarschijnlijk) al een paar weken een stuk 'opgeschoond' in al zijn medicamenten, supplementen en is de voerverandering rond. Ik zal dan de gekookte lijnzaad ook met hem bespreken. Ik ben benieuwd!

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:36

Hoe gaat het ondertussen?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:42

Ik ben ook benieuwd hoe het met jullie gaat TS, hopelijk al wat beter!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:00

Ja ben ook benieuwd naar hoe het nu gaat.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 08:41

Ohh wat superlief van jullie!! Ik had het berichtje van Valine al gezien, maar nog geen kans gehad om tijd te nemen voor een reactie.

Op 20 februari 2021 heeft de eerste afbouw van de Fiber Arab en eerste opbouw van de Marstall Gastro plaatsgevonden. Hierin heb ik niet zozeer een reactie van Mus gezien en hij lijkt het met smaak te eten :))

25 februari 2021 zijn we in de avond gestart met de Sucralfaat (dit kon ik niet eerder ontvangen), zoals verwacht reageerde hij hier heftig op. Ondanks dat ik dit uit ervaring al wist, brak mijn hart echt voor hem.. Ik heb 28 februari 2021 filmpjes voor Emmeloord gemaakt waar te zien is dat hij zich 3x om de 4 minuten (daarna aantal x om de 6 minuten, dan om de 9 minuten) volledig uitrekt, rare geluiden maakt (ook lucht binnenkrijgt) en een nare uitdrukking op zijn hoofd heeft. Als ik de filmpjes terugkijk wordt ik er beroerd van. Klinkt misschien overdreven, maar ik vind het echt een naar gezicht.. Kliniek Emmeloord geeft aan dat hij dan wat lijkt te luchtzuigen en denkt dat hij daardoor buikpijn krijgt. Ik zie dit gedrag echter alleen wanneer hij de Sucralfaat krijgt en zie het daarom andersom; hij heeft pijn/ongemak en laat daardoor dit gedrag zien. We zullen moeten bekijken hoe dit uitpakt. Ik hoop ook niet dat hij dit gedrag eraan over gaat houden. We moeten nog heel even de behandeling voortzetten, laatste loodjes..
Het fijne is wel dat hij na 28 februari dit gedrag in mindere mate en minder heftig laat zien! Anders had ik er misschien anders in gestaan. Misschien is dit ook wel in de combinatie dat we een dag later, 1 maart 2021, zijn afgebouwd met de Prednisolon; van 2 capsules naar 1! Ik was die dag ook jarig en het voelde écht als een cadeau! Wat ook positief is, is dat ik hem al wel langere tijd (sinds 17 februari 2021) door de gehele dag heen helderder, alerter en vrolijker vindt. De buikpijn was/is er zeker nog wel, maar toch is er op dit front wel verbetering.

Op 3 maart 2021 is de fysio langs geweest. Mus heeft toen met zijn mysterieuze ongelukje (waarbij hij ook Einschuss kreeg, week na start Prednisolon, november 2020) waarschijnlijk zijn rug geforceerd. Er zijn 2 blokkades weggehaald en ook weer bij zijn rechtervoorbeen/borst en hals was behandeling nodig. Na de behandeling liep hij 2 dagen fors slechter dan hij ooit gelopen heeft. Gelukkig lijkt dat spierpijn te zijn geweest, hij lijkt nu weer wat gemakkelijker te lopen. We zijn er nog niet; 24 maart 2021 is er nog een behandeling nodig. Overigens weet ik van deze fysio dat hij geen onnodige behandelingen inplant; klaar = klaar :o

6 maart 2021 hebben we verder afgebouwd met de Fiber Arab, verder opgebouwd met de Marstall Gastro en Marstall Force toegevoegd. Vanuit Mus zie ik wederom geen reactie en hij blijft het met smaak eten *\%/*

20 maart mogen we de Fiber Arab nog verder afbouwen en zowel de Marstall Gastro als Force verder opbouwen. En een week later gaat de Fiber Arab er volledig af en komt hij op de definitieve dosering Gastro en Force :D

Dus we zijn er nog niet, maar er stond ook nogal wat op de planning :(:) En vooralsnog lijkt het goed te gaan *\o/*

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:01

Wat fijn dat het beter gaat met je droppie meis!!

Ben je bekend met de bijwerkingen van prednison op de maagwand? Mijn merrie heeft net na een flinke pred kuur maagzweren gekregen (icm met een periode van stress). Misschien verergert dat de boel?

Ik ben ook erg benieuwd naar de Marstall gastro. Mijn maagpatientje eet haar brokjes nu steeds slechter, dus het ziet ernaar uit dat we toch verder moeten kijken. Veel succes verder, tot de volgende update!