Na hangen ineens bijzonder atactisch gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:20

Linsey1998 schreef:
Net overleg gehad met de kliniek nogmaals. We kunnen wel stellen dat het beeld wat hij nu heeft gegeven, echt niet goed is. En ik er rekening mee zou moeten houden dat het inderdaad aflopende zou kunnen zijn. Hij verslechterd zodanig dat het nooit goed zou kunnen zijn. Je trekt hem ook zo om aan zijn staart en lijkt ieder moment door zijn benen te zakken.

Morgenochtend heel vroeg gaan we heen, bekijken en een beslissing maken. Gaan we hem nog op de trailer zetten. Hoe kijkt utrecht daar tegenaan. Dierenarts heeft overigens ook nog nooit zo’n acuut ernstig geval gezien na hangen aan een touw. Maar inderdaad wellicht was het iets wat hij op dat moment kreeg en daardoor ging hangen, een bloeding oid.

Dankjulliewel voor alle lieve berichtjes, het is zo sneu om hem zo te zien staan, en t gaat zo snel ineens ;(

Ach meid wat vreselijk toch ;( Begrijpelijk dat het zo moeilijk is, wat is het beste voor hem en waar doe je hem helemaal geen plezier meer mee. Echt een moeilijke keuze lijkt me. Hopelijk komt hij de nacht goed door! Ga je nog bij hem kijken vannacht? Of word er extra op hem gelet? (sorry als ik hier overheen lees). Veel sterkte!

Anoniem

Re: Na hangen ineens bijzonder atactisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:24

Wat erg zeg :(:) heel veel sterkte gewenst. Ik zal duimen dat hij de nacht doorkomt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:26

bigone schreef:
Maar heb je nu ook nog nagevraagd of er cortisonen zijn gegeven ? Juist wanneer er zwelling optreed net op de verkeerde plek is dat absoluut noodzakelijk anders loop je risico dat hij morgen dood op stal ligt omdat alle zenuwen afgekneld worden.
TS heeft DA ingeschakeld en kliniek om advies gevraagd. Wat kan ze op dit moment meer doen dan dat? Het is met het geschetste beeld hoe dan ook niet ondenkbaar dat het paard morgen dood op stal ligt. Je kunt in zo'n situatie het paard ondertussen zo comfortabel proberen te houden, meer kun je niet doen, en daar hoeft de TS zich niet schuldig over te voelen. Het is al ellendig genoeg allemaal, lijkt mij.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:29

Helemaal mee eens Askja. TS heeft goed gehandeld. Als de kliniek en DA al zeggen dat ze niet meer kan doen dan nu, dan is dat helaas niet anders, hoe vreselijk ook. Het is nu hard duimen en hopen dat hij morgen alsnog helemaal door de medische molen kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:31

Ik zeg dat niet opdat ze zich schuldig voelt, zeker niet. Maar het kan wel verschrikkelijk zijn dat, wanneer het fout gaat, je er naderhand achter komt dat er misschien iets niet is gebeurt wat wel had moeten gebeuren. Ts kan aan de hele situatie totaal niets doen, alleen er bovenop zitten en ik had haar al eerder gevraagd of er cortisonen waren gespoten, voor haar contact met de da.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:33

Heel veel sterkte! Je doet wat je kunt, je zult vannacht toch geen oog dichtdoen, maar meer kun je op dit moment niet doen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:34

Askja schreef:
bigone schreef:
Maar heb je nu ook nog nagevraagd of er cortisonen zijn gegeven ? Juist wanneer er zwelling optreed net op de verkeerde plek is dat absoluut noodzakelijk anders loop je risico dat hij morgen dood op stal ligt omdat alle zenuwen afgekneld worden.
TS heeft DA ingeschakeld en kliniek om advies gevraagd. Wat kan ze op dit moment meer doen dan dat? Het is met het geschetste beeld hoe dan ook niet ondenkbaar dat het paard morgen dood op stal ligt. Je kunt in zo'n situatie het paard ondertussen zo comfortabel proberen te houden, meer kun je niet doen, en daar hoeft de TS zich niet schuldig over te voelen. Het is al ellendig genoeg allemaal, lijkt mij.

Precies dat. Heel veel sterkte TS. Hopelijk morgen duidelijkheid.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:36

Als je kleine baaltjes hooi of stro hebt, deze langs de kant in de box plaatsen, zodat als je paard gaat liggen hij je niet vast in de hoeken kan gaan liggen en er ook steun aan kan hebben.

Erg verdrietig dit, wat zoiets kleins wel niet teweeg kan brengen.
Heel veel sterkte OP en ik wens je alle wijsheid en heel veel sterkte toe. :knuffel:

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:36

Linsey1998 schreef:
Vanmiddag kwam ik op stal en was het gedrag nog 1000 maal erger. Hij heeft helemaal geen coördinatie meer, is constant zoekenden en dreigt iedere keer te vallen. Dierenarts (een andere) thuis er maar weer bij. Was toevallig al aanwezig voor een ander paard.

Die vond het absoluut ook niet normaal, dus vochtafdrijvers, ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven maar knapt er niet van op. Rond gebeld met verschillende goede klinieken en allemaal zeggen ze dat ik beter een ct scan kan laten maken. Maar hoe hij er momenteel bij staat is vervoeren echt geen optie.

Nu nadenken wat ik wil, morgen kijken hoe we het gaan aanpakken. Ik baal enorm ;(

Hier staat toch duidelijk wat de dierenarts gedaan heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:42

Hebben jullie een binnenbak op stal of een overdekte longeer cirkel ?
Zou hem daarin zetten voor de nacht dan
Heeft ie in elk geval ruimte als ie zich niet in de benen kan houden
Succes en sterkte met je knapperd

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:43

Vandaag Kan je niet zoveel meer doen als af en toe checken of hij er nog oké bijstaat .
En ik zou zelf nog even rond bellen/mailen of er morgenochtend een vervoerder met kleine vrachtwagen beschikbaar is .
Zou hem nu liever op een vrachtwagentje zetten Als op een trailer . Evt met wat stro/hooi balen ernaast .

Heel veel sterkte !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:47

Wat je nog meer kunt doen op het moment dat je paard(of welk ander dier dan ook) zo slecht staat, achteruit gaat en geen verbetering laat zien op medicatie?
In ieder geval niet de nacht afwachten, voor hetzelfde paniekeerd het dier volledig, sterft het of beleeft het een helse nacht.
Ik snap niet dat men hier zegt "meer dan nu aankijken kun je niet doen".
Indien je niet nu je paard naar de kliniek wilt rijden, wat ik overigens snap want dat had ik ook niet gedaan, heb je in mijn optiek nog 2 keuzes.
Er de hele nacht naast blijven zitten en ingrijpen als het niet goed gaat of hem nu laten afspuiten.
Morgenochtend terugkomen en nadenken hoe dit aan te vliegen... dat stadium is gepasseerd gezien het dier zo hard achteruit gaat.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:49

Ach jeetje wat een vreselijke verloop zo .

Wat is wijsheid?
Doe je het ene dan vind een andere het niet goed,doe je het andere dan is dat door iemand anders niet goed.

In deze situatie en met zoveel stress vandaag lijkt het mij lastig om de juiste beslissingen te maken.

Het liefst zou ik hem nu nog naar Utrecht brengen, hebben ze betere mogelijkheden om hem staande te houden maar damn, om nu nog dat voor elkaar te krijgen zal erg lastig worden.

De tip van een binnenbak is een hele goede.

Wat vreselijk dit.

Veel succes en sterkte.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:51

Ik zou er ook bij blijven. Telefoon richting spoed DA in de aanslag.
Hele nacht erbij blijven, zeker niet alleen laten in deze conditie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:55

Wildgirl schreef:
Wat je nog meer kunt doen op het moment dat je paard(of welk ander dier dan ook) zo slecht staat, achteruit gaat en geen verbetering laat zien op medicatie?
In ieder geval niet de nacht afwachten, voor hetzelfde paniekeerd het dier volledig, sterft het of beleeft het een helse nacht.
Ik snap niet dat men hier zegt "meer dan nu aankijken kun je niet doen".
Indien je niet nu je paard naar de kliniek wilt rijden, wat ik overigens snap want dat had ik ook niet gedaan, heb je in mijn optiek nog 2 keuzes.
Er de hele nacht naast blijven zitten en ingrijpen als het niet goed gaat of hem nu laten afspuiten.
Morgenochtend terugkomen en nadenken hoe dit aan te vliegen... dat stadium is gepasseerd gezien het dier zo hard achteruit gaat.

Moet dat nu zo? banketstaaf voor TS dit soort berichten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:56

Wildgirl schreef:
Je gaat op deze wijze de nacht toch niet in TS?
Ik zou, indien je niet nu foto's kunt trekken dan maar gewoon de knoop doorhakken en hem nu laten afspuiten.
Je laat een dier met dit soort symptomen die ook paniek bij het dier kunnen veroorzaken niet zo de nacht in gaan lijkt mij.

Dat is wel erg kort door de bocht. TS is de opties actief aan het onderzoeken. Röntgenfoto's op locatie kunnen alleen de uitsteeksels vastleggen, bijvoorbeeld voor kissing spines. Naar de kliniek is de enige optie.

Ik zou niet gelijk voor de CT scan gaan, laat ze eerst maar eens foto's maken. Mocht de CT scan nodig zijn, en het valt binnen je dekking, dan kan de DA vast de verzekering overtuigen van de noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:56

Sterkte TS, houd hem in de gaten vannacht met de kliniek op speed dial.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:58

Jeetje, wat heftig! Heb dit nog nooit gezien. Ik wil je veel sterkte wensen!

Zou er kunnen dat hij een nek hernia achtige aandoening heeft opgelopen door het hangen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:59

Jeetje, wat een verhaal! Wat sneu dat ie zo snel achteruit is gegaan.

Ik wil je heel veel sterkte toewensen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:00

Ja Mindim, nog vervelender namelijk voor het dier. Die kan de keuze niet maken, niet aangeven wat hij voelt, geen DA bellen en snapt waarschijnlijk niet waarom zijn lijf het nu niet doet.
Als je dieren hebt dien je, je verantwoordelijkheid te nemen indien je dier zo slecht staat.
Dat kan op meerdere manieren uiteraard, maar in mijn optiek valt een nachtje aankijken daar in dit stadium niet onder.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:04

Marigold schreef:
Ik zou er ook bij blijven. Telefoon richting spoed DA in de aanslag.
Hele nacht erbij blijven, zeker niet alleen laten in deze conditie!

Ik zou dat ook zo doen. Gezien de verslechtering op de dag zou ik m niet een nacht alleen durven laten.

Sterkte TS, wat een klote situatie...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:06

Ik ben helaas mijn eerste paard verloren aan een hersenbloeding. Had ook wel wat overeenkomsten kwa beeld.
Verschrikkelijk om je paard zo te zien lijden ts.
Ik wil je heel veel kracht en wijsheid toewensen.
En nou hebben wij bokkers niet gestudeerd als arts dus meedenken is fijn maar daadwerkelijk zeggen wat er moet gebeuren moeten we maar aan de d.a. overlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:07

Wildgirl schreef:
Ja Mindim, nog vervelender namelijk voor het dier. Die kan de keuze niet maken, niet aangeven wat hij voelt, geen DA bellen en snapt waarschijnlijk niet waarom zijn lijf het nu niet doet.
Als je dieren hebt dien je, je verantwoordelijkheid te nemen indien je dier zo slecht staat.
Dat kan op meerdere manieren uiteraard, maar in mijn optiek valt een nachtje aankijken daar in dit stadium niet onder.

En TS heeft verzaakt waar?
In het afspuiten volgens jou, neem aan dat de kliniek dat zou hebben gemeld.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 22:14

Jeetje mina wat een berichten zeg, en jeetje wat doen sommige negatief. Ik leef in een nachtmerrie. Ik doe er alles aan om mijn paard zo goed mogelijk te houden waarin ik voortdurend alle afwegingen maak, en dat wordt er gezegd dat ik verzaak en geen keuze durf te nemen. Ik heb al meerdere keren de dierenarts over de vloer gehad, net weer 2 uur rondgebeld voor adviezen. Dan zeggen dat het dier vanavond nog dood moet. Ik ken het dier het beste, hij komt dat nachtje echt nog wel door. Staat op zware pijnstillers en wordt voortdurend gecontroleerd.

Wees maar niet bang hoor!

Mulan000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:16

TS ongelooflijk veel sterkte in deze vervelende situatie

Bokkers zijn geen DA en je hebt alles gedaan wat je kunt :knuffel:

Hopelijk komt er morgen meer duidelijkheid