Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:23

pluisje88 schreef:
Ladygiroc schreef:
Geen ervaring mee hoor maar zou je dan ook preventief een foto kunnen maken?

Ik heb hierom gevraagd bij onze dierenarts die best goed bekend staat en zij zeiden dat het niet kan...

Bijzonder, zowel Utrecht als de lokale kliniek hier geven aan dat een foto de enige methode is om het goed te kunnen zien. Vaak moet je wel naar de kliniek toe omdat de mobiele apparatuur niet sterk genoeg is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:25

pluisje88 schreef:
Ladygiroc schreef:

Ik heb hierom gevraagd bij onze dierenarts die best goed bekend staat en zij zeiden dat het niet kan...

Dat is bijzonder. Een goede röntgenfoto is eigenlijk de enige manier om echt duidelijk te krijgen of en hoeveel zand er zit, naast je paard open maken.
De meeste dierenartsen hebben geen röntgenapparaat dat sterk genoeg is, daar moet je meestal toch voor naar een kliniek gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:48

ElCamino schreef:
Hier staan 70 pensionpaarden, ze gaan elke dag in de zandpaddock, ZONDER hooi.
Ze staan hier 2.5 uur in, iedereen kan piepen dat het te weinig is maar de situatie is hier nu eenmaal zo.
(Mijn paard staat er dan 2x in vanwege zijn pensioen.)
Wanneer ze op stal staan is er altijd ruim voldoende hooi. De meesten eten het niet eens helemaal op tot de volgende hooironde.

Er staat er hier werkelijk NOOIT eentje met koliek.
Blijkbaar is de 2,5 uur buien net lang genoeg om de verveling niet te laten toeslaan en ze eten dus geen zand, een enkeling graaft naar China (dat dan weer wel)
Let wel: Dit is geen excuus van mij voor de korte paddocktijd hoor!!!!

Het is denk ik dus van belang wanneer ze wél langer buiten staan op zand en je voert hooi bij het van de grond af te houden.

En hier staan ze van mei tot einde seizoen op de wei, gras op = van de wei af. Dat scheelt ook enorm in zandopname.

Dat denk ik ook, maar hij doelde idd op langer. Je ziet hier stallen waar ze bv 6 uur zonder buiten staan.

Voeren van zand af scheelt idd, hier krijgen ze uit slowfeeders en de bakken staan op bestraten stukken.
Maar nog zie je die van mij dagelijks een rondje doen om misschien net wel onder de draden door een grassprietje te kunnen scoren. Terwijl ze ook nu met de winter nog een paar uurtjes de weide opmogen

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:36

Mijn shetlander is een paar jaar geleden ook met veel moeite door zandkoliek heen gekomen. De dierenarts heeft haar destijds opgevoeld en haalde er zo een handvol zand uit, zat volledig vol. Waarschijnlijk al meegenomen van de vorige stalling waar ze op een kale wei stond en hooi vanaf de grond gevoerd kreeg. De dierenarts heeft haar toen paraffine gegeven via een zonde en een zandkuur via de dierenarts.

Daarna ben ik altijd preventief blijven geven. Vlak na de zandkoliek een maandelijkse zand kuur van psyllium vezels en dagelijks gekookte lijnzaad. Toen we niet langer zand in haar mest vonden alleen nog de maandelijke kuur van psyllium vezels. Tot haar dood heeft ze (gelukkig) nooit meer last gehad van zandkoliek.

De lijnzaad kookte ik altijd thuis tot een plakkerige pap, tot groot genoegen van mijn moeder... :D
En de psyllium vezels kreeg ze 50 gram per dag geloof ik en dan 4 dagen. Dit maakte ik aan met een beetje water zodat het een klonterig papje was en dan over de slobber/senioren voer. Gelukkig at zij werkelijk alles en had ze ook het ook nog zonder de slobber opgegeten. :+
Laatst bijgewerkt door Geke_Lizzy op 24-12-20 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:40

pluisje88 schreef:
Ladygiroc schreef:

Mijn DA vond het onnodig. Omdat er bij mij ook zand in de mest test zat. Hij zei, dan zit er sowieso zand in dat eruit moet. Foto zou niets toevoegen (zonde geld), ik moest sowieso kuren geven en ongeacht de hoeveelheid moest dat we uit.

Ik wilde nu weer een kuur geven, maar ze eet paar dagen wat slechter, dus ik wacht even. Anders heb ik zeker weten koliek.

Ladygiroc

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:48

Maar wat als een paard die kuur niet eet?

Ik krijg in die van mij geen psyllium :(

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:48

Ladygiroc schreef:

Ook niet door de slobber heen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:55

kiki1976 schreef:
Superpony
Deels wel deels niet met je eens.
Vroeger was er idd minder bekend. Maar toen hoorde je het ook wel, maar dan idd alleen als er veel zand in de mest zat,

Popstra, je zegt het zelf al, ruim voldoende hooi.
Als ik hier in de regio kijk zijn er diverse stallen waar ze op de paddock al geen hooi krijgen.

Kaitlyn die periode is ook idd slecht en veroorzaakt veel zandkoliek. Net als de paarden die veel graven-zandeten.

Ik zeg niet dat het niet voor kwam. Maar heel veel paarden kregen koliek en als ze stierven, werd niet gekeken naar wat voor koliek het was. Er zijn echt heel veel paarden overleden aan zandkoliek, die gewoon koliek zijn genoemd.
Er waren ook minder mogelijkheden om te onderzoeken en te behandelen.

Maar tegenwoordig ook nog. Als een paard met koliek staat en de veearts komt, wordt er nog vrij standaard ingegrepen. Met minimaal zand, zullen veel paarden het daarop ook "gewoon" redden. Bij vermoeden van zand een paraffine behandeling, psyllium als advies, zal een veearts al snel roepen dat paard niet meer op de paddock mag. Niet vertellen hoe je een paard wel goed kan buiten houden en voeren om het te voorkomen.
Maar bij ernstige koliek, waarbij het paard snel bergafwaarts gaat, zal niet altijd onderzocht worden, wat voor koliek het was.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 11:59

Ik zat mij eigenlijk te bedenken (door dit topic) dat we verder ook niets ter voorkoming doen. Mijn merrie staat het hele jaar op een grote zandpaddock en krijgt daar wel goed te eten, net als op stal. Ik zie hun niet de hele zandbak omploegen zeg maar. In de winter staan ze hier een halve dag (krijgen ze wel eten) en in de zomer een hele dag (met ook meerdere keren eten).

Ik zat te googlen, is sandclear in die zin echt de beste/enige optie? Ik sta liever niet iets te koken (is dat erg?) Of zijn er nog andere opties?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:02

ElCamino schreef:
Hier staan 70 pensionpaarden, ze gaan elke dag in de zandpaddock, ZONDER hooi.
Ze staan hier 2.5 uur in, iedereen kan piepen dat het te weinig is maar de situatie is hier nu eenmaal zo.
(Mijn paard staat er dan 2x in vanwege zijn pensioen.)
Wanneer ze op stal staan is er altijd ruim voldoende hooi. De meesten eten het niet eens helemaal op tot de volgende hooironde.

Er staat er hier werkelijk NOOIT eentje met koliek.
Blijkbaar is de 2,5 uur buien net lang genoeg om de verveling niet te laten toeslaan en ze eten dus geen zand, een enkeling graaft naar China (dat dan weer wel)
Let wel: Dit is geen excuus van mij voor de korte paddocktijd hoor!!!!

Het is denk ik dus van belang wanneer ze wél langer buiten staan op zand en je voert hooi bij het van de grond af te houden.

En hier staan ze van mei tot einde seizoen op de wei, gras op = van de wei af. Dat scheelt ook enorm in zandopname.

Als ze met een volle buik buiten komen, zullen ze niet snel op zoek gaan naar eten en 2,5 uur is daar ook niet lang genoeg voor.

Het gaat ook niet om die stal of welke stal, maar op veel stallen is dit wel een probleem. Een postzegel paddock, alleen staan, geen eten en drinken etc. Op een postzegel slaat verveling ook heel snel toe. Daarom hoor je ook vaak dat paarden aan het hek staan en mensen dat gebruiken als reden dat hun paard naar stal wil.

Op grotere stallen, op sportstallen etc is vaak veel wisseling en wordt het effect op langere termijn van paarden zo houden niet gezien. Zandkoliek kan ook echt langer duren. Elke dag een klein beetje zand, wordt vanzelf veel.
En natuurlijk zijn er paarden die nooit ziek zijn, oud worden etc. Onze van 27 heeft jaren heel slecht gestaan ergens en die leeft ook nog. Is ook beter dan toen. Maar paarden zijn sterk en hebben een grote overlevingsdrang/vermogen.

De oplossing is vaak; dan maar niet buiten. Het is ook niet zo dat stallen het beleid bepalen. De klant bepaald, want zolang mensen komen, huur betalen en alles accepteren, komen stallen daarmee weg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:03

xDenies schreef:
Ik zat mij eigenlijk te bedenken (door dit topic) dat we verder ook niets ter voorkoming doen. Mijn merrie staat het hele jaar op een grote zandpaddock en krijgt daar wel goed te eten, net als op stal. Ik zie hun niet de hele zandbak omploegen zeg maar. In de winter staan ze hier een halve dag (krijgen ze wel eten) en in de zomer een hele dag (met ook meerdere keren eten).

Ik zat te googlen, is sandclear in die zin echt de beste/enige optie? Ik sta liever niet iets te koken (is dat erg?) Of zijn er nog andere opties?

Misschien even het topic doorlezen.

Sandclear is gewoon psyllium. Daarnaast is het een combinatie van factoren en moet je weten hoevaak, hoeveel je geeft etc.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:22

Ladygiroc schreef:

Dat is dus ook mijn probleem. Het is elke keer weer verschrikkelijk. Laatste keer ging aardig, dat waren de hele zaden en heeft ze alle dagen het goed gegeten. Wel over meerdere kleinere porties op een dag, hopelik helpt dat ook voldoende.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:31

De psyliumzaden van pit zijn een ware traktatie voor de mijne. ze graaft bijna een gat in de Betonvloer omdat ze niet kan wachten _O- beetje brok, scheutje lijnzaadolie en Y)(^)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 19:41

Ladygiroc schreef:

Welke heb je gegeven?

Ik krijg de husk er ook niet in. Die geef ik wel af en toe, maar geef standaard de bruine vlozaad. Dan af en toe de zwarte zaden en 2x pj de husk bij de zaden, dus 50/50. Maar iets teveel en ze laten het staan.

De zaden gooi ik los op het voer en eten ze zo op.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:38

superpony schreef:
xDenies schreef:

Misschien even het topic doorlezen.

Sandclear is gewoon psyllium. Daarnaast is het een combinatie van factoren en moet je weten hoevaak, hoeveel je geeft etc.

Uiteraard gedaan voordat ik een post heb gemaakt. Maar sorry, mijn concentratie is nul komma nul (en dat is niet ineens morgen anders) en ik krijg me niet door de teksten heen gewurmd om het begrijpend voor mezelf te maken. Vandaar dus mijn vraag.

Maaruhm, dankjewel..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 08:48

Voor degene waarvan het paard het psyllium niet wilt eten, misschien eens de Sand Exit Muesli proberen van Excellent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 09:09

Probleem is een beetje dat ik een zwaar IR shet heb. Had nu eens getest of geweekte grasbrok erin ging (mijn shet houdt niet van nat voer, daarin dingen mengen heeft geen zin) en na 5 dagen stond ie knal hoefbevangen ook al kreeg ie maar een handvol. -O- Ik durf dus niet zomaar ieys anders voeren als zijn huidige korrel.
Zie hier wel andere tips voorbij komen die ik wil testen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 09:28

Oh nee dan zou ik het niet doen de sand exit.
Dan zou ik eerder kiezen om de vlozaadvezels over zijn eigen brok heen te doen, gewoon droog. Eventueel met wat lijnzaadolie om het te laten plakken als die dat wel mag.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:29

Of gekookt lijnzaad eventueel met vlozaad mixen. Dat eet onze lastige eter graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:04

kiki1976 schreef:
Dan zou ik eerder kiezen om de vlozaadvezels over zijn eigen brok heen te doen, gewoon droog. Eventueel met wat lijnzaadolie om het te laten plakken als die dat wel mag.

Dat doe ik nu, meneer neemt dan boos zijn emmer tussen zijn tanden en gooit hem vervolgens helemaal om.

Gekookt lijnzaad, ook al aan gedacht, maar dat is dan weer een prutje en mijn shet weigert alles wat een papje of prutje is. Pulp en die geweekte grasbrok gingen er nog een beetje in, maar daar kan hij met zijn IR dan weer niet tegen. -O-

Ik krijg er alleen iets in als ik het kan oplossen en in een spuit kan doen. Heb vloeibare duivelsklauw, bij hoefbevangen heide lukt enkel Buut omdat ik dat kan oplossen en voor magnesium ben ik ook nog zoekende naar ene die goed water oplosbaar is.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:14

Bij horseflex verkopen ze lijnzaadolie met magnesium, wellicht een idee?

Ik wilde eens vragen, heb net een zand test gedaan bij mijn Shetlander, mest in een doorzichtige handschoen met water. Hij heeft last van heel veel mestwater en soms ook wat dunne mest.,Nu zag vooral heel veel onverteerde vezels, en een paar korreltjes zand...

Hoe hoort zo’n test eruit te zien? Wat is redelijk normaal?

Heb wel gelijk weer een zandkuur opgestart, dus de test ga ik nu een paar dagen herhalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:57

SVRL schreef:
kiki1976 schreef:

Dat doe ik nu, meneer neemt dan boos zijn emmer tussen zijn tanden en gooit hem vervolgens helemaal om.

Gekookt lijnzaad, ook al aan gedacht, maar dat is dan weer een prutje en mijn shet weigert alles wat een papje of prutje is. Pulp en die geweekte grasbrok gingen er nog een beetje in, maar daar kan hij met zijn IR dan weer niet tegen. -O-

Ik krijg er alleen iets in als ik het kan oplossen en in een spuit kan doen. Heb vloeibare duivelsklauw, bij hoefbevangen heide lukt enkel Buut omdat ik dat kan oplossen en voor magnesium ben ik ook nog zoekende naar ene die goed water oplosbaar is.

Gewoon lijnzaad malen in een koffiemolentje en zo geven.

Wat krijgt je shet verder te eten? je kan evt hooi weglaten en dat vervangen door iets, zodat hij niet meer binnen krijgt, maar wel iets waar de psyllium overheen gegooid kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 17:07

@Superpony: hij staat op een half glaasje van een mix Brandon Xl en Equigard en krijgt apart eten, anders vreet ie gewoon mee uit de bakken van de andere 2. Het maakt trouwens niet uit als hij meer krijgt, alles wat op zijn voer gaat wordt ontdekt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 19:21

meiske1577 schreef:
Bij horseflex verkopen ze lijnzaadolie met magnesium, wellicht een idee?

Ik wilde eens vragen, heb net een zand test gedaan bij mijn Shetlander, mest in een doorzichtige handschoen met water. Hij heeft last van heel veel mestwater en soms ook wat dunne mest.,Nu zag vooral heel veel onverteerde vezels, en een paar korreltjes zand...

Hoe hoort zo’n test eruit te zien? Wat is redelijk normaal?

Heb wel gelijk weer een zandkuur opgestart, dus de test ga ik nu een paar dagen herhalen.

Ik heb het eenmaal gedaan met verse mest...

Resultaat was best wel veel zand toen, in het puntje van de zak zat toen ongeveer 1cm zand.
Pony had toen ook nogal wat mestwater en een bolle buik.
Ik weet wel dat niet bij elke hoop mest zand mee naar buiten komt. Daarom zeggen ze ook van meerdere malen te testen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 19:36

Ik verbaasde me eigenlijk ook een beetje op de grote hoeveelheid vezels maar ik weet niet of dat goed of fout is... :D