Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ninx schreef:Het dier is problemen gaan vertonen na het vastzitten in de voetbal.
Ik zou daar met een ...e.
ME10 schreef:Ninx schreef:Het dier is problemen gaan vertonen na het vastzitten in de voetbal.
Kan een chiropractor kwaad bij een jaarling? Niet dat ze daar nadelige gevolgen van kan hebben omdat ze nog in de groei zijn?
Dan is het voor haar algehele conditie misschien wel eens iets om eentje te laten komen. Al is het maar om heel de rug endergelijk ook eens aan te pakken.
Maar wordt dat wel gedaan bij zo jonge paarden?
Pareltjes schreef:Ayasha schreef:Zullen we mensen niet met paarden vergelijken in deze?
1. Mensen kunnen zelf pijn aangeven
2. Mensen wegen geen 500kg en staan niet overwegend.
3. Mensen hebben veelal niet de mogelijkheid om ingeslapen te worden omwille van artrose.
En er zijn nog een boel verschillen maar goed.
Paarden kunnen ook pijn aangeven. Is achterhaald dat ze dat niet zouden kunnen. Moet je als eigenaar de signalen wel kennen én willen zien
Een lichaam staat in verhouding. Of een zoogdier 5, 50 of 500 kilo weegt, het lichaam is uitbelanceerd op dát gewicht en kan dus ook prima die krachten aan.
Voor het staan heeft een paard ook een mooi mechanisme ontwikkeld zodat het geen spierkracht kost.
Nee doorgaans worden mensen niet ingeslapen omwille van artrose. Hoeft een 1,5 jaar oud paard ook niet trouwens zolang er nog geen eenduidige diagnose is.
Is er wel zoveel verschil? Of maakt het als paardenhouder alleen maar lastig? Paard met mankement is kostbaar dus weg ermee. Sommige reacties moet je eens in perspectief zetten. En niet gelijk gaan roepen naar de eeuwige weides etc. Nog voor er überhaubt een fatsoenlijke diagnose is. Daarnaast is wat voor de een onbruikbaar is kan voor de andere nog prima “ bruikbaar “ zijn.
ME10 schreef:Ninx schreef:Het dier is problemen gaan vertonen na het vastzitten in de voetbal.
Kan een chiropractor kwaad bij een jaarling? Niet dat ze daar nadelige gevolgen van kan hebben omdat ze nog in de groei zijn?
Dan is het voor haar algehele conditie misschien wel eens iets om eentje te laten komen. Al is het maar om heel de rug endergelijk ook eens aan te pakken.
Maar wordt dat wel gedaan bij zo jonge paarden?
Ayasha schreef:Dus ik vind dat ik te laat ben tegen de tijd dat ie signalen geeft. Een mens kan je vragen of ie pijn heeft of niet. Een paard niet.
Ayasha schreef:Het betreft hier geen spierprobleem maar een gewrichtsprobleem dus dat spieren mechanisme doet er niet toe. Je had al kunnen lezen dat ik dit dier nog niet meteen zou in slapen. Omdat de problemen begonnen zijn na het voerbak incident zou ik eerst willen weten of ie überhaupt wel mankt op het botprobleem dat in 1e instantie ooit artrose kon gaan worden, of dat ie niet iets in de zachte weefsels beschadigd heeft. Dat neemt niet weg dat paarden en mensen gewoon níet te vergelijken zijn. Eer een paard ongemak aan geeft heeft ie vaak al behoorlijk last en dat heeft niets te maken met signalen missen en alles met hun instinct. Achterblijven = dood.
Dus ik vind dat ik te laat ben tegen de tijd dat ie signalen geeft. Een mens kan je vragen of ie pijn heeft of niet. Een paard niet. We zijn twee totaal verschillende soorten, het is gewoon niet te vergelijken. Als het lichaam zo goed uit gebalanceerd was kon ie net als mensen gewoon voor langere periodes na elkaar liggen en dat kan een paard niet. Dus again: niet te vergelijken.
Ook bij mensen met artrose is minder gewicht een voordeel. Dus ik zou zelfs als ik jouw redenering volg geen reden kunnen bedenken waarom het extra gewicht geen nadeel is.
fransje23 schreef:Ayasha schreef:Dus ik vind dat ik te laat ben tegen de tijd dat ie signalen geeft. Een mens kan je vragen of ie pijn heeft of niet. Een paard niet.
Bijzondere opmerking!
Zullen we alle paarden dan maar preventief euthanaseren? Wie weet hebben zepijn maar geven ze nog geen signalen?![]()
Vaak ga je zoeken naar een oorzaak als er wel signalen zijn en dat lijkt mij ook een logische volgorde.
ME10 schreef:nicky_rilana schreef:Misschien een hele domme vraag, maar wat wil je opereren aan artrose? Meestal zijn operaties juist slecht en vergroot het de kans op artrose.
Het enige wat ik ken en bewezen werkt is de knie distractie (bij mensen) dit zorgt voor nieuw kraakbeen.
Geen idee. Je zou het kunnen ‘fixeren’ zei mijn veearts maar weet niet wat hij hiermee bedoeld. Ze zou dan nog steeds ‘onbruikbaar’ zijn volgens hem onder het zadel, maar dan kan ze misschien wel pijnvrij verder. Ik ga kijken voor eerst een second opinion en of er behandeling mogelijk is al dan niet in de vorm van medicatie.
Ayasha schreef:Er zijn mensen met zware artrose die minder pijn hebben dan mensen waarvan de artrose amper te zien is. Waarom? Verschillende theorieën, geen een doet er hier echt toe. Maar wel het feit dat deze mensen dat dus zelf kunnen aangeven. ‘Ja ik heb een defect maar ik heb wel/geen/weinig pijn.’
Datzelfde defect is bij paarden een stuk gecompliceerder. Genoeg paarden met zware artrose die geen dag in hun leven manken. En paarden die prima door RX keuringen komen omdat de afwijking niet zorgelijk is die geen dag zuiver lopen.
Maar IK zou er bij een paard met flinke artrose dus niet zo licht er over gaan en zeggen ‘mensen met artrose slapen we ook niet in.’
Opnieuw: bij dit paard zou ik meer onderzoek willen (duidelijke diagnose) en aan de hand daarvan bepalen wat de beste keuze is. Dus ja. Ik vind het ook overdreven hoe een aantal bokkers hem al richting de ovens zouden hebben doen gaan inmiddels. Maar ik vind ook dat je er ook weer niet te licht over moet gaan en dat risico neem je wel als je ze met mensen gaat vergelijken.
Pareltjes schreef:Het paard is 1,5 !!!
Geef het tijd. .....
Ik zou zeggen maak voor nu even geen drama. Overvoed je paard niet. Zorg dat je laag ontstekingsgevoelig voer voert ( weinig suikers ) geef evt ouderwets levertraan erbij ( werkt vele malen sterker dan plantaardige omegas) en laat het paard gewoon paard zijn en groeien. Zolang het niet alle dagen mank gaat, misschien af en toe een keer, zie ik nog geen reden tot paniek. Laat “ het lijf “ zijn werk doen en kijk op een jaar 3 of 4 nog eens.
Succes!
Pareltjes schreef:Ayasha schreef:Er zijn mensen met zware artrose die minder pijn hebben dan mensen waarvan de artrose amper te zien is. Waarom? Verschillende theorieën, geen een doet er hier echt toe. Maar wel het feit dat deze mensen dat dus zelf kunnen aangeven. ‘Ja ik heb een defect maar ik heb wel/geen/weinig pijn.’
Datzelfde defect is bij paarden een stuk gecompliceerder. Genoeg paarden met zware artrose die geen dag in hun leven manken. En paarden die prima door RX keuringen komen omdat de afwijking niet zorgelijk is die geen dag zuiver lopen.
Maar IK zou er bij een paard met flinke artrose dus niet zo licht er over gaan en zeggen ‘mensen met artrose slapen we ook niet in.’
Opnieuw: bij dit paard zou ik meer onderzoek willen (duidelijke diagnose) en aan de hand daarvan bepalen wat de beste keuze is. Dus ja. Ik vind het ook overdreven hoe een aantal bokkers hem al richting de ovens zouden hebben doen gaan inmiddels. Maar ik vind ook dat je er ook weer niet te licht over moet gaan en dat risico neem je wel als je ze met mensen gaat vergelijken.
Je word nu tegenstrijdig. Als met ernstige artrose weinig pijn kan voortkomen en omgekeerd. Dan hoeft een paard met ernstige artrose per defintie niet te worden ingeslapen...?
Dan kom je op het belangrijkste punt, wanneer is het niet meer paardwaardig! Als het zoals jij zegt niet meer bruikbaar is en er nog voldoende “ goede paarden” zijn? Of wanneer pijn de levenslust ontneemt?
Artrose geeft pijn bij vlagen. Afhankelijk van vele factoren, weer, voeding, belasting etc..
Mens en paard zijn zoogdieren. Kun je 1 op 1 vergelijken? Nee natuurlijk niet maar veel is wel vergelijkbaar en zelf medische inzichten worden onderling gebruikt en uitgewisseld. Dat er géén vergelijkingen zijn is een onwaarheid. Er wordt niet licht overgedacht, in tegendeel. Het direct afschrijven is juist makkelijk.
Indien men dieren lager acht dan een mens kan men idd makkelijker beslissen over leven en dood van dieren. Het ontslaat je van schuldgevoel. Het is immers maar een dier, en er zijn betere...die niet stuk zijn.
Pareltjes schreef:Ayasha schreef:Er zijn mensen met zware artrose die minder pijn hebben dan mensen waarvan de artrose amper te zien is. Waarom? Verschillende theorieën, geen een doet er hier echt toe. Maar wel het feit dat deze mensen dat dus zelf kunnen aangeven. ‘Ja ik heb een defect maar ik heb wel/geen/weinig pijn.’
Je word nu tegenstrijdig. Als met ernstige artrose weinig pijn kan voortkomen en omgekeerd. Dan hoeft een paard met ernstige artrose per defintie niet te worden ingeslapen...?
Dan kom je op het belangrijkste punt, wanneer is het niet meer paardwaardig! Als het zoals jij zegt niet meer bruikbaar is en er nog voldoende “ goede paarden” zijn? Of wanneer pijn de levenslust ontneemt?
Artrose geeft pijn bij vlagen. Afhankelijk van vele factoren, weer, voeding, belasting etc..
Mens en paard zijn zoogdieren. Kun je 1 op 1 vergelijken? Nee natuurlijk niet maar veel is wel vergelijkbaar en zelf medische inzichten worden onderling gebruikt en uitgewisseld. Dat er géén vergelijkingen zijn is een onwaarheid. Er wordt niet licht overgedacht, in tegendeel. Het direct afschrijven is juist makkelijk.
Indien men dieren lager acht dan een mens kan men idd makkelijker beslissen over leven en dood van dieren. Het ontslaat je van schuldgevoel. Het is immers maar een dier, en er zijn betere...die niet stuk zijn.
denisesilver schreef:Niet banketstaaf bedoeld, maar met die discussies en het proberen "winnen" van die discussies voedt je alleen je eigen ego. TS heeft er niets aan. Ga anders die discussie voeren in een ander topic.
TS, goed dat je een second opinion hebt aangevraagd! Ik ga mee met wat een van mijn voorgangers al zei; laat ook eens kijken naar de weke delen. Kan best zijn dat je merrie een pees verrekt geeft of iets dergelijks door het incident met de voerbak. Ik denk dat je eigenlijk nog het beste een nieuw (uitgebreid) kreupelheidsonderzoek laat uitvoeren door een arts die er wel zin en tijd voor heeft gewoon eens goed naar je paard te kijken.
Als je echt bang bent dat ze met het rennen en gek doen meer schade aanbrengt nu ze kreupel loopt, zou je haar op een kleiner stuk gras/paddock kunnen zetten. Vaak gaan ze op kleinere stukken minder vaak rennen. Wel opletten dat ze dan geen korte draaien maakt.
Succes!
janderegelaa schreef:Een paard is een vluchtdier. Zodra het paard blijvend kreupel is dan is het niet meer paard waardig. En dan moet je een besluit nemen.
Ayasha schreef:Pareltjes schreef:
Lieve schat. Ik ben nog steeds ziek van het inslapen van mijn hond drie weken geleden. Niet slapen. Misselijk. Geloof me maar als ik zeg dat ik dieren niet lager zet dan mensen.
Ik doe niks anders dan dieren die door anderen afgeschreven zijn kansen geven.
Ik denk dat je mij compleet verkeerd begrijpt.
janderegelaa schreef:Een paard is een vluchtdier. Zodra het paard blijvend kreupel is dan is het niet meer paard waardig. En dan moet je een besluit nemen. En een paard staat inderdaad lager dan de mens. Zelfs in de wet.
janderegelaa schreef:denisesilver schreef:Niet banketstaaf bedoeld, maar met die discussies en het proberen "winnen" van die discussies voedt je alleen je eigen ego. TS heeft er niets aan. Ga anders die discussie voeren in een ander topic.
TS, goed dat je een second opinion hebt aangevraagd! Ik ga mee met wat een van mijn voorgangers al zei; laat ook eens kijken naar de weke delen. Kan best zijn dat je merrie een pees verrekt geeft of iets dergelijks door het incident met de voerbak. Ik denk dat je eigenlijk nog het beste een nieuw (uitgebreid) kreupelheidsonderzoek laat uitvoeren door een arts die er wel zin en tijd voor heeft gewoon eens goed naar je paard te kijken.
Als je echt bang bent dat ze met het rennen en gek doen meer schade aanbrengt nu ze kreupel loopt, zou je haar op een kleiner stuk gras/paddock kunnen zetten. Vaak gaan ze op kleinere stukken minder vaak rennen. Wel opletten dat ze dan geen korte draaien maakt.
Succes!
Dat maak ik zelf wel uit, niet jij.
Pareltjes schreef:janderegelaa schreef:Een paard is een vluchtdier. Zodra het paard blijvend kreupel is dan is het niet meer paard waardig. En dan moet je een besluit nemen. En een paard staat inderdaad lager dan de mens. Zelfs in de wet.
Blijvend kreupel met of zonder pijn?Met of zonder overbelasting van andere systemen Met of zonder stress? Wel of niet zelfstandig recht kunnen komen? Er zijn vele gradaties. Kort door de bocht, blijvend kreupel is einde oefening is makkelijk gedacht. Wat is kreupel? Een mankje of een slepend been? Kreupel is een verzamelterm en zegt opzich helemaal niets.