Artrose jaarling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Artrose jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:07

Daar ben ik het mee eens, inslapen wordt altijd zo gemakkelijk geroepen als een paard niet "bruikbaar" meer is. Er zijn zoveel verschillen en gradaties.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:22

Het dier is problemen gaan vertonen na het vastzitten in de voerbak.
Ik zou daar met een veearts/chiropractor aandacht aan besteden.
Buiten de factor tijd en de Second opinion dus.

Jonge paarden halen nogal wat wat toeren uit. Een chiropractor laten corrigeren wat niet goed staat kan het proces van herstel enorm gunstig beïnvloeden.
Waarom zeg ik herstel? Omdat de behandelend arts eerst ook dacht dat het trauma de primaire oorzaak voor kreupelheid was, maar het nu wat af lijkt te doen door het uiteindelijk naar die artrose te schuiven.
Die man lijkt er geen zin in te hebben. Iemand anders zoeken dus.

En mensen die direct willen inslapen. Ik kan daar niks mee.

ME10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 10:45

Ninx schreef:
Het dier is problemen gaan vertonen na het vastzitten in de voetbal.
Ik zou daar met een ...e.

Kan een chiropractor kwaad bij een jaarling? Niet dat ze daar nadelige gevolgen van kan hebben omdat ze nog in de groei zijn?
Dan is het voor haar algehele conditie misschien wel eens iets om eentje te laten komen. Al is het maar om heel de rug endergelijk ook eens aan te pakken.
Maar wordt dat wel gedaan bij zo jonge paarden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:18

ME10 schreef:
Ninx schreef:

Kan een chiropractor kwaad bij een jaarling? Niet dat ze daar nadelige gevolgen van kan hebben omdat ze nog in de groei zijn?
Dan is het voor haar algehele conditie misschien wel eens iets om eentje te laten komen. Al is het maar om heel de rug endergelijk ook eens aan te pakken.

Ja, maar vooral spaarzaam omdat eigenaren het vaak onnodig lijkt op die leeftijd.
Terwijl juist jonge paarden nogal eens een smakkerd maken.
Niet ieder euvel lost zich op met rust en ‘met rust laten’. Heel veel wel overigens. Blokkades en scheefstand leidt tot onevenredige ontwikkeling, dus correctie kan echt op z’n plaats zijn.

Zoek wel een goed opgeleid iemand, bij voorkeur iemand die tevens arts is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:36

Pareltjes schreef:
Ayasha schreef:
Zullen we mensen niet met paarden vergelijken in deze?
1. Mensen kunnen zelf pijn aangeven
2. Mensen wegen geen 500kg en staan niet overwegend.
3. Mensen hebben veelal niet de mogelijkheid om ingeslapen te worden omwille van artrose.
En er zijn nog een boel verschillen maar goed.

Paarden kunnen ook pijn aangeven. Is achterhaald dat ze dat niet zouden kunnen. Moet je als eigenaar de signalen wel kennen én willen zien

Een lichaam staat in verhouding. Of een zoogdier 5, 50 of 500 kilo weegt, het lichaam is uitbelanceerd op dát gewicht en kan dus ook prima die krachten aan.
Voor het staan heeft een paard ook een mooi mechanisme ontwikkeld zodat het geen spierkracht kost.

Nee doorgaans worden mensen niet ingeslapen omwille van artrose. Hoeft een 1,5 jaar oud paard ook niet trouwens zolang er nog geen eenduidige diagnose is.

Is er wel zoveel verschil? Of maakt het als paardenhouder alleen maar lastig? Paard met mankement is kostbaar dus weg ermee. Sommige reacties moet je eens in perspectief zetten. En niet gelijk gaan roepen naar de eeuwige weides etc. Nog voor er überhaubt een fatsoenlijke diagnose is. Daarnaast is wat voor de een onbruikbaar is kan voor de andere nog prima “ bruikbaar “ zijn.

Het betreft hier geen spierprobleem maar een gewrichtsprobleem dus dat spieren mechanisme doet er niet toe. Je had al kunnen lezen dat ik dit dier nog niet meteen zou in slapen. Omdat de problemen begonnen zijn na het voerbak incident zou ik eerst willen weten of ie überhaupt wel mankt op het botprobleem dat in 1e instantie ooit artrose kon gaan worden, of dat ie niet iets in de zachte weefsels beschadigd heeft. Dat neemt niet weg dat paarden en mensen gewoon níet te vergelijken zijn. Eer een paard ongemak aan geeft heeft ie vaak al behoorlijk last en dat heeft niets te maken met signalen missen en alles met hun instinct. Achterblijven = dood.

Dus ik vind dat ik te laat ben tegen de tijd dat ie signalen geeft. Een mens kan je vragen of ie pijn heeft of niet. Een paard niet. We zijn twee totaal verschillende soorten, het is gewoon niet te vergelijken. Als het lichaam zo goed uit gebalanceerd was kon ie net als mensen gewoon voor langere periodes na elkaar liggen en dat kan een paard niet. Dus again: niet te vergelijken.

Ook bij mensen met artrose is minder gewicht een voordeel. Dus ik zou zelfs als ik jouw redenering volg geen reden kunnen bedenken waarom het extra gewicht geen nadeel is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:52

ME10 schreef:
Ninx schreef:

Chiropractor kan heel veel! Neem er wel een die ook dierenarts is!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:13

Ayasha schreef:
Dus ik vind dat ik te laat ben tegen de tijd dat ie signalen geeft. Een mens kan je vragen of ie pijn heeft of niet. Een paard niet.

Bijzondere opmerking!
Zullen we alle paarden dan maar preventief euthanaseren? Wie weet hebben zepijn maar geven ze nog geen signalen? :Y)
Vaak ga je zoeken naar een oorzaak als er wel signalen zijn en dat lijkt mij ook een logische volgorde.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:18

Ayasha schreef:
Het betreft hier geen spierprobleem maar een gewrichtsprobleem dus dat spieren mechanisme doet er niet toe. Je had al kunnen lezen dat ik dit dier nog niet meteen zou in slapen. Omdat de problemen begonnen zijn na het voerbak incident zou ik eerst willen weten of ie überhaupt wel mankt op het botprobleem dat in 1e instantie ooit artrose kon gaan worden, of dat ie niet iets in de zachte weefsels beschadigd heeft. Dat neemt niet weg dat paarden en mensen gewoon níet te vergelijken zijn. Eer een paard ongemak aan geeft heeft ie vaak al behoorlijk last en dat heeft niets te maken met signalen missen en alles met hun instinct. Achterblijven = dood.

Dus ik vind dat ik te laat ben tegen de tijd dat ie signalen geeft. Een mens kan je vragen of ie pijn heeft of niet. Een paard niet. We zijn twee totaal verschillende soorten, het is gewoon niet te vergelijken. Als het lichaam zo goed uit gebalanceerd was kon ie net als mensen gewoon voor langere periodes na elkaar liggen en dat kan een paard niet. Dus again: niet te vergelijken.

Ook bij mensen met artrose is minder gewicht een voordeel. Dus ik zou zelfs als ik jouw redenering volg geen reden kunnen bedenken waarom het extra gewicht geen nadeel is.

Artrose kan verschillende ziektenbeelden geven. Disfunktioneren van een gewricht, bot op bot bijvoorbeeld. Daar kunnen ze tegenwoordig bij paarden heel mee. Denk aan injecteren hyaluronzuur bijvoorbeeld. Het kan ook inwerken op pezen, en banden door de ruwe oppervlakten. Hier kan met medische ingrepen ook al veel bereikt worden. Daarnaast vermijden van ontstekingsvorming, weinig suikers voldoende omega’s. Dát voorkomt weer pijn door ontstekingen. Zolang de artrose niet snel progressief is en bijv. Is ontstaan door een trauma zou ik me niet al te druk maken.

Het opslot zetten van de benen vind plaats door pezen/ en banden om spieren te ontlasten. Is er geen probleem met deze strukturen, is er geen probleem. Er komt pas een probleem als een paard gedurende lange tijd op 3 benen moet staan. Dan kan er serieuze overbelasting van het ándere been plaatsvinden.

Zolang een paard zelfstandig goed in de benen kan komen zal het voldoende rust nemen met liggen. Dit doen zij niet zoals mensen 8 uur aan een stuk maar in korte periodes. Men kan een paard geen weken bedrust voorschrijven idd maar dat heeft in grote mate te maken met de darmen en niet zozeer dat een paard niet langdurig “ in de benen” zou kunnen staan. Daarnaast is gewicht geen probleem maar overgewicht wel. Dus zolang een paard op acceptabel gewicht is is hij in balans. Bij overgewicht kan er overbelasting optreden.

Natuurlijk moet er eerst verder gezocht worden bij het paard van TS. Er is veel te veel onduidelijkheid op dit moment.

Een paard zal lang niet altijd pas in een late fase zijn ongemak aangeven. Heb hier een zeer kleinzerig exemplaar staan en een die idd pas iets aangeeft als hij er ernstig aan toe is. Maar voor die tijd heb ik allang kleine signalen opgemerkt dat er iets niet klopt.

Ik spreek jou er niet op aan dat je het dier wilt laten inslapen, maar andere roepen hier maar ongefundeerd in het wilde weg naar de eeuwige groene weides. Daarmee wordt de TS onterecht op stang gejaagd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:30

fransje23 schreef:
Ayasha schreef:
Dus ik vind dat ik te laat ben tegen de tijd dat ie signalen geeft. Een mens kan je vragen of ie pijn heeft of niet. Een paard niet.

Bijzondere opmerking!
Zullen we alle paarden dan maar preventief euthanaseren? Wie weet hebben zepijn maar geven ze nog geen signalen? :Y)
Vaak ga je zoeken naar een oorzaak als er wel signalen zijn en dat lijkt mij ook een logische volgorde.

*zucht*
Als jij daar gelukkig van wordt moet je dat vooral doen.

Er zijn mensen met zware artrose die minder pijn hebben dan mensen waarvan de artrose amper te zien is. Waarom? Verschillende theorieën, geen een doet er hier echt toe. Maar wel het feit dat deze mensen dat dus zelf kunnen aangeven. ‘Ja ik heb een defect maar ik heb wel/geen/weinig pijn.’

Datzelfde defect is bij paarden een stuk gecompliceerder. Genoeg paarden met zware artrose die geen dag in hun leven manken. En paarden die prima door RX keuringen komen omdat de afwijking niet zorgelijk is die geen dag zuiver lopen.

Maar IK zou er bij een paard met flinke artrose dus niet zo licht er over gaan en zeggen ‘mensen met artrose slapen we ook niet in.’

Opnieuw: bij dit paard zou ik meer onderzoek willen (duidelijke diagnose) en aan de hand daarvan bepalen wat de beste keuze is. Dus ja. Ik vind het ook overdreven hoe een aantal bokkers hem al richting de ovens zouden hebben doen gaan inmiddels. Maar ik vind ook dat je er ook weer niet te licht over moet gaan en dat risico neem je wel als je ze met mensen gaat vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:38

ME10 schreef:
nicky_rilana schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar wat wil je opereren aan artrose? Meestal zijn operaties juist slecht en vergroot het de kans op artrose.
Het enige wat ik ken en bewezen werkt is de knie distractie (bij mensen) dit zorgt voor nieuw kraakbeen.

Geen idee. Je zou het kunnen ‘fixeren’ zei mijn veearts maar weet niet wat hij hiermee bedoeld. Ze zou dan nog steeds ‘onbruikbaar’ zijn volgens hem onder het zadel, maar dan kan ze misschien wel pijnvrij verder. Ik ga kijken voor eerst een second opinion en of er behandeling mogelijk is al dan niet in de vorm van medicatie.

vraag dan ook even wat een operatie precies kan verbeteren, behalve de inhoud van zijn knip

begrijp dat u alles wil doen maar "proberen" is niet altijd ten gunste van de patiënt

alle succes en veel sterkte

informatie over kniedistractie bij mensen

https://www.umcutrecht.nl/nl/ziekenhuis ... distractie

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:11

Zoals ik het hier lees is dat dus niet bewezen:
Update (november 2020) over de kniedistractiebehandeling
Wij voeren op dit moment geen kniedistractiebehandelingen uit en nemen geen verwijzingen aan. Het Zorginstituut Nederland heeft beoordeeld dat er onvoldoende bewijs is dat de kniedistractie net zo goed is als een totale knieprothese.

Even over het voer, is die 700 gram niet voor beide jaarlingen? Ipv per paard?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:25

Ayasha schreef:
Er zijn mensen met zware artrose die minder pijn hebben dan mensen waarvan de artrose amper te zien is. Waarom? Verschillende theorieën, geen een doet er hier echt toe. Maar wel het feit dat deze mensen dat dus zelf kunnen aangeven. ‘Ja ik heb een defect maar ik heb wel/geen/weinig pijn.’

Datzelfde defect is bij paarden een stuk gecompliceerder. Genoeg paarden met zware artrose die geen dag in hun leven manken. En paarden die prima door RX keuringen komen omdat de afwijking niet zorgelijk is die geen dag zuiver lopen.

Maar IK zou er bij een paard met flinke artrose dus niet zo licht er over gaan en zeggen ‘mensen met artrose slapen we ook niet in.’

Opnieuw: bij dit paard zou ik meer onderzoek willen (duidelijke diagnose) en aan de hand daarvan bepalen wat de beste keuze is. Dus ja. Ik vind het ook overdreven hoe een aantal bokkers hem al richting de ovens zouden hebben doen gaan inmiddels. Maar ik vind ook dat je er ook weer niet te licht over moet gaan en dat risico neem je wel als je ze met mensen gaat vergelijken.

Je word nu tegenstrijdig. Als met ernstige artrose weinig pijn kan voortkomen en omgekeerd. Dan hoeft een paard met ernstige artrose per defintie niet te worden ingeslapen...?

Dan kom je op het belangrijkste punt, wanneer is het niet meer paardwaardig! Als het zoals jij zegt niet meer bruikbaar is en er nog voldoende “ goede paarden” zijn? Of wanneer pijn de levenslust ontneemt?
Artrose geeft pijn bij vlagen. Afhankelijk van vele factoren, weer, voeding, belasting etc..

Mens en paard zijn zoogdieren. Kun je 1 op 1 vergelijken? Nee natuurlijk niet maar veel is wel vergelijkbaar en zelf medische inzichten worden onderling gebruikt en uitgewisseld. Dat er géén vergelijkingen zijn is een onwaarheid. Er wordt niet licht overgedacht, in tegendeel. Het direct afschrijven is juist makkelijk.

Indien men dieren lager acht dan een mens kan men idd makkelijker beslissen over leven en dood van dieren. Het ontslaat je van schuldgevoel. Het is immers maar een dier, en er zijn betere...die niet stuk zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:59

Pareltjes schreef:
Het paard is 1,5 !!!

Geef het tijd. .....

Ik zou zeggen maak voor nu even geen drama. Overvoed je paard niet. Zorg dat je laag ontstekingsgevoelig voer voert ( weinig suikers ) geef evt ouderwets levertraan erbij ( werkt vele malen sterker dan plantaardige omegas) en laat het paard gewoon paard zijn en groeien. Zolang het niet alle dagen mank gaat, misschien af en toe een keer, zie ik nog geen reden tot paniek. Laat “ het lijf “ zijn werk doen en kijk op een jaar 3 of 4 nog eens.

Succes!

amen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:44

Pareltjes schreef:
Ayasha schreef:

Je word nu tegenstrijdig. Als met ernstige artrose weinig pijn kan voortkomen en omgekeerd. Dan hoeft een paard met ernstige artrose per defintie niet te worden ingeslapen...?

Dan kom je op het belangrijkste punt, wanneer is het niet meer paardwaardig! Als het zoals jij zegt niet meer bruikbaar is en er nog voldoende “ goede paarden” zijn? Of wanneer pijn de levenslust ontneemt?
Artrose geeft pijn bij vlagen. Afhankelijk van vele factoren, weer, voeding, belasting etc..

Mens en paard zijn zoogdieren. Kun je 1 op 1 vergelijken? Nee natuurlijk niet maar veel is wel vergelijkbaar en zelf medische inzichten worden onderling gebruikt en uitgewisseld. Dat er géén vergelijkingen zijn is een onwaarheid. Er wordt niet licht overgedacht, in tegendeel. Het direct afschrijven is juist makkelijk.

Indien men dieren lager acht dan een mens kan men idd makkelijker beslissen over leven en dood van dieren. Het ontslaat je van schuldgevoel. Het is immers maar een dier, en er zijn betere...die niet stuk zijn.

Lieve schat. Ik ben nog steeds ziek van het inslapen van mijn hond drie weken geleden. Niet slapen. Misselijk. Geloof me maar als ik zeg dat ik dieren niet lager zet dan mensen.

Ik doe niks anders dan dieren die door anderen afgeschreven zijn kansen geven.
Ik denk dat je mij compleet verkeerd begrijpt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:48

Pareltjes schreef:
Ayasha schreef:

Een paard is een vluchtdier. Zodra het paard blijvend kreupel is dan is het niet meer paard waardig. En dan moet je een besluit nemen. En een paard staat inderdaad lager dan de mens. Zelfs in de wet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:51

Niet banketstaaf bedoeld, maar met die discussies en het proberen "winnen" van die discussies voedt je alleen je eigen ego. TS heeft er niets aan. Ga anders die discussie voeren in een ander topic.

TS, goed dat je een second opinion hebt aangevraagd! Ik ga mee met wat een van mijn voorgangers al zei; laat ook eens kijken naar de weke delen. Kan best zijn dat je merrie een pees verrekt geeft of iets dergelijks door het incident met de voerbak. Ik denk dat je eigenlijk nog het beste een nieuw (uitgebreid) kreupelheidsonderzoek laat uitvoeren door een arts die er wel zin en tijd voor heeft gewoon eens goed naar je paard te kijken.

Als je echt bang bent dat ze met het rennen en gek doen meer schade aanbrengt nu ze kreupel loopt, zou je haar op een kleiner stuk gras/paddock kunnen zetten. Vaak gaan ze op kleinere stukken minder vaak rennen. Wel opletten dat ze dan geen korte draaien maakt.

Succes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:53

denisesilver schreef:
Niet banketstaaf bedoeld, maar met die discussies en het proberen "winnen" van die discussies voedt je alleen je eigen ego. TS heeft er niets aan. Ga anders die discussie voeren in een ander topic.

TS, goed dat je een second opinion hebt aangevraagd! Ik ga mee met wat een van mijn voorgangers al zei; laat ook eens kijken naar de weke delen. Kan best zijn dat je merrie een pees verrekt geeft of iets dergelijks door het incident met de voerbak. Ik denk dat je eigenlijk nog het beste een nieuw (uitgebreid) kreupelheidsonderzoek laat uitvoeren door een arts die er wel zin en tijd voor heeft gewoon eens goed naar je paard te kijken.

Als je echt bang bent dat ze met het rennen en gek doen meer schade aanbrengt nu ze kreupel loopt, zou je haar op een kleiner stuk gras/paddock kunnen zetten. Vaak gaan ze op kleinere stukken minder vaak rennen. Wel opletten dat ze dan geen korte draaien maakt.

Succes!

Dat maak ik zelf wel uit, niet jij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:58

janderegelaa schreef:
Een paard is een vluchtdier. Zodra het paard blijvend kreupel is dan is het niet meer paard waardig. En dan moet je een besluit nemen.

Klopt. OMdat ze bij mensen staan en je ze dus kunt beschermen ook als ze 24 uur buiten staan kun je het even aankijken.
Ik ben heel erg blij dat wij onze merrie na de val de tijd hebben gegeven. Voordat het echt helemaal over was en je niets meer zag (het was een komen en gaan met de blessure na een enorme val) is ze nu al jaren zo vreselijk goed.
Ik rijd er niet meer op (hooguit 1 of 2x per jaar wandelen met haar, ik ernaast en dan even een stukje in draf of galop→ daar genieten we beiden heel erg van en dan is het weer klaar) en ik heb haar vorige zondag nog gezien in de kudde.
Ik kende haar bijna niet meer terug. Ze staat bovenaan met een andere merrie van de kudde. Ze is totaal niet meer vet (loopt in groot heuvelachtig gebied 24 uur buiten) en ze is zo vreselijk gespierd. Ze staat haar vrouwtje en de achterbeentjes kunnen super snel uithalen naar andere kuddeleden als die iets doen wat haar niet bevalt. Ze is weer echt een oerpaardje, ziet er prachtig uit, ze draaft en galoppeert heuvel af en heuvel op en ze is meer paardenpaardje geworden en dat doet haar heel goed.
Ik ben blij dat ik haar die kans heb gegeven. Het is het offer van haar in de groep zetten en dus een stuk afstand nemen dik en dik waard. Alleen niet iedereen heeft die mogelijkheid (kost vrijwel niets voor mij want ze is bij vrienden) en het lukt ook niet meer bij alle paarden.

Ik ben het eens bij blijvend kreupelheid moet je besluit gaan nemen. Zelf vind ik er in dit verhaal nog wat vragen omheen zitten. Dus ik zou dit nu ook nog niet doen en net als TS voor second opinion gaan.
Ik vind zeker bij een jong paard dat als je gaat voor euthanasie dat niemand dit je kwalijk kan nemen.
Maar ik deel wel de opvatting van JvdR als het gaat om het vluchtdier zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:00

Ayasha schreef:
Pareltjes schreef:

Lieve schat. Ik ben nog steeds ziek van het inslapen van mijn hond drie weken geleden. Niet slapen. Misselijk. Geloof me maar als ik zeg dat ik dieren niet lager zet dan mensen.

Ik doe niks anders dan dieren die door anderen afgeschreven zijn kansen geven.
Ik denk dat je mij compleet verkeerd begrijpt.

Dat zou heel goed kunnen...nadeel van pc schermen. Levende lijve geeft een beter beeld. Men kan iemand “ finetunen” in zijn/ haar gesproken woord. Het nonverbale erbij lezen.

Toch blijf ik erbij dat paarden signalen van pijn of ongemak wel degelijk in vroeg stadia kunnen aangeven. Het feit dat ze niet kunnen spreken heeft daar niets mee van doen. Als spreken de belangrijkste factor zou zijn om pijn te kunnen uiten dan gaan alle babies in de gevarenzone komen. Zonder éen woord of zelfs maar een huil weten moeders feilloos dat er “ iets” mis is. Moeders met pasgeboren babys zijn zo strak “ ingezoomd” op hun kind dat ze de kleinste signalen opvangen. Veel mensen met paarden zijn ingezoomd op het gebruiksdoel maar niet op het paard als wezen zelf.

Fijn te horen dat je zo begaan bent met dieren! Maar de laatste opmerking was dan ook niet persoonlijk tegen jou bedoeld.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:12

janderegelaa schreef:
Een paard is een vluchtdier. Zodra het paard blijvend kreupel is dan is het niet meer paard waardig. En dan moet je een besluit nemen. En een paard staat inderdaad lager dan de mens. Zelfs in de wet.

Blijvend kreupel met of zonder pijn?Met of zonder overbelasting van andere systemen Met of zonder stress? Wel of niet zelfstandig recht kunnen komen? Er zijn vele gradaties. Kort door de bocht, blijvend kreupel is einde oefening is makkelijk gedacht. Wat is kreupel? Een mankje of een slepend been? Kreupel is een verzamelterm en zegt opzich helemaal niets.

Vluchtgedrag is voor onze gedomesticeerde paarden nauwelijks meer van toepassing. Sterker nog het wordt er massaal uitgefokt want de sport vind dat maar lastig. Als mens bieden we ze een veilige situatie, die veilige situatie geeft meer mogelijkheden voor het aanhouden van dieren met een ACCEPTABELE handicap.

Jouw standpunt is duidelijk, zwart / wit met de wet in de hand als absolute waardheid. Inzichten en daarmee wetten evolueren. En dan plots blijkt dat een “ oude wet “ zwaar achterhaald bleek te zijn. En misschien zelfs wel unfair. Voorbeelden te over.

Dus voor TS blijf kritisch, informeer jezelf, overleg met deskundigen. En houd bovenal oog voor je paard, maar daar twijfel ik niet aan.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 13-12-20 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:14

janderegelaa schreef:
denisesilver schreef:

Succes!

Dat maak ik zelf wel uit, niet jij.

Ik had het niet direct over jou. Maar prima. :evaw:

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:36

Hoi,

ik weet niet of dit 100% overeenkomt, maar wil het graag meegeven.
Mijn Arabier heeft toen hij 1 jaar jong was zijn knie ontzettend gestoten waardoor een stukje bot of kraakbeen is gaan ontsteken. Hier zijn toen foto's van gemaakt en hier werd ook gesproken over gevaar voor artrose op zijn kniegewricht. Hij is bijgevolg 3x met hyaluronzuur (in combi met nog een ander product) geinjecteerd over een periode van enkele maanden. Ondertussen is hij bijna 10 jaar en heeft hij maar 1x iets gevoeliger gelopen, maar dit hoeft niet percé aan elkaar gelinkt worden. Hij werd toen erg intensief getraind, veel kleine voltes gereden etc.. weekje rust gegeven en alles was weer als voordien.

Desondanks het alweer zolang geleden is, weet mijn paard echter nog steeds "wat er gebeurd is".. Desondanks de injecties onder sedatie zijn gebeurd, weet hij nog steeds dat dit onaangenaam was. Een vreemde mag nog steeds dat specifieke been niet optillen. Voor mij is er geen probleem. ;)

Veel succes gewenst!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:37

Pareltjes schreef:
janderegelaa schreef:

Blijvend kreupel met of zonder pijn?Met of zonder overbelasting van andere systemen Met of zonder stress? Wel of niet zelfstandig recht kunnen komen? Er zijn vele gradaties. Kort door de bocht, blijvend kreupel is einde oefening is makkelijk gedacht. Wat is kreupel? Een mankje of een slepend been? Kreupel is een verzamelterm en zegt opzich helemaal niets.

Niet met je eens Pareltjes. Zo kun je alles wel "goed praten". Kort gezegd: Een kreupel paard heeft pijn anders was het niet kreupel. En, als we het dan toch over "de natuur" hebben: Een kreupel paard zal in de natuur niet overleven.

Bij het veulen zou ik eerst een goede diagnose willen zien om ook echt een andere oorzaak dan de artrose helemaal uit te sluiten. Als de artrose wel de oorzaak is kun je nog overwegen of behandeling zinvol is (tildren, stamcel o.i.d.) Er zit artrose, dat is goed te zien op de foto. En artrose is progressief. Ik heb het nog nooit "zomaar" zien verdwijnen. Als deze artrose niet de oorzaak is van de kreupelheid kun je het misschien tot staan brengen met behandeling, maar die is niet altijd succesvol en pittig voor de portemonnee.
Persoonlijk zou ik wel een 2nd opinion willen op de diagnose.
Bevestigt deze de eerdere diagnose dan zou ik zelf zo'n veulen niet in leven laten want het heeft echt geen toekomst.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:46

[quote="Babootje"]

Niet met je eens Pareltjes. Zo kun je alles wel "goed praten". Kort gezegd: Een kreupel paard heeft pijn anders was het niet kreupel. En, als we het dan toch over "de natuur" hebben: Een kreupel paard zal in de natuur niet overleven.
[quote]

Natuur = geen gedomesticeerde setting.
Kreupelheid ALTIJD gepaard gaan de met pijn? Hoeft niet . Er kan ook een mechanisch disfunktioneren zonder pijnsensatie zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:02

Kreupelheid hoeft niet altijd gepaard te gaan met pijn, kan ook een beperking in de beweging zijn.
Dat zie ik al bij mijzelf, gebroken knie gehad en kan niet altijd goed mijn pas afmaken en dan mank ik, maar doet geen pijn, het blokkeert gewoon.

Alleen ben ik er van overtuigd dat we bij paarden minder ver kunnen en mogen gaan.