De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boxrust

Ja, volle 4 weken
68 (39%)
Ja, maar snel uitloop/stappen
64 (37%)
Nee onzin
39 (22%)

Totaal aantal stemmen: 171

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 19:59

Ze heeft vandaag een uurtje in de stal tegenover gestaan, ze vond het geweldig. Lekker alles onderzocht en daarna was ze weer helemaal her happy self *\o/* het licht ging helemaal aan hahaah.
Ik was ook blij want ik kon dr stal een keer wat uitgebreider doen. Wat opzich ook geen slecht idee was..

Daan13

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:49

Zolang het maar een klein stukje is zodat ze niet gek kan doen,dat doet een paard al zoveel goed.

Kan ze dan ook grazen daar?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 20:56

Hilary schreef:
Tape helemaal om het been werd door mijn DA verboden. Risico op afknellen is groter. Ik mocht wel tape plakken, maar tussen de uiteindjes moest dan een opening zitten, aansluitend of overlappend mocht absoluut niet.

Klopt. Mocht er iets misgaan waardoor het been gaat zwellen dan moet dat kunnen. Met tape dat rondom geplakt zit kan dat niet.

Beslist niet doen, gaat natuurlijk 9 van de 10 goed, maar als het mis gaat zijn de gevolgen groot!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:07

Dat vertelde mijn DA ook inderdaad :j Ik heb zelf het verband een keer gewisseld (andere keren met de DA erbij om te beoordelen), ik was bang dat ik het te strak zou doen, maar kreeg daar goed les in van de DA. Aanvullende woorden: “ze loopt tot nu toe niet kreupel, dus als ze dat na de wissel wel gaat doen, zit het te strak.” Oké, dank :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 21:19

Hilary schreef:
Dat vertelde mijn DA ook inderdaad :j Ik heb zelf het verband een keer gewisseld (andere keren met de DA erbij om te beoordelen), ik was bang dat ik het te strak zou doen, maar kreeg daar goed les in van de DA. Aanvullende woorden: “ze loopt tot nu toe niet kreupel, dus als ze dat na de wissel wel gaat doen, zit het te strak.” Oké, dank :')

Tegen mij zei de da dat, omdat er een dikke laag wattenrol omheen zit, ik het eigenlijk niet te strak kon doen. Als ik het maar niet strakker boven doe dan onder, en van onder naar boven wikkel. Dus dat is vrij simpel :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 21:21

Daan13 schreef:
Zolang het maar een klein stukje is zodat ze niet gek kan doen,dat doet een paard al zoveel goed.

Kan ze dan ook grazen daar?

Nee dat was ook gewoon een box. Iets langwerpiger maar verder even groot enzo. Letterlijk deur open, twee meter lopen en de andere deur dicht :+

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:27

Dat is ideaal en zo fijn voor je paard <3

Gelukkig komt er nog een week met mooi weer aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:53

Mijn ervaring is om te kiezen, of een arts en het plan van een arts volgen, of geen arts.
Kies ik voor een arts omdat ik denk dat het nog gehecht kan of dat er meer nodig is dan volg ik ook het plan van de arts en ja daar hoort boxrust bij meestal. Toen de mijne haar knie stuk had (ook op de operatie tafel gelegen) heeft ze de eerste weken met een verband gestaan dat haar been niet te buigen was. Mede omdat het gehecht was. Het heeft lang geduurd maar is wel mooi genezen, echter er was evengoed nog eens stuk afgestorven en dus moest dat vlak nieuwe huid krijgen.

Bovenbenen en hoger tenzij niet heel ernstig laat ik op zijn beloop, onderbenen of grote wonden/worden die gehecht kunnen ga ik naar een arts.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 21:55

Daan13 schreef:

Wat maakt dat uit nu? Ze staat toch helemaal binnen. Ik heb voor haar liever piep weer, dan komen de andere paarden meer schuilen :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 10:35

Nou, foto's gestuurd naar de dierenarts en die is er super blij mee hoe de wond eruit ziet. Ze loopt behoorlijk voor op het schema *\o/* . Vanaf woensdag mag ik in plaats van de sticker honingzalf gaan smeren onder het verband

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:41

Fijn!!

Ik ben heel benieuwd of het je lukt met de honingzalf. Zelf krijg ik de honingzalf bijna niet op de wond, omdat het zo slecht hecht en de wond heel glad is. Het plakt dus helemaal aan mijn vingers, maar krijg het met geen mogelijkheid op de wond :+

Dus als het je lukt hoor ik graag hoe!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 10:54

Oh dat is wel lastig :+ ik heb niet echt ervaring met honingzalf, moet het nog halen. Ik heb het wel op m'n eigen bijtwond gehad, voelde niet zo prettig eerlijk gezegd. Beet een beetje. Misschien even wat warm wrijven voor het opsmeren?

Alle andere wonden van Mel heb ik behandeld met een andere zalf, van farm o San. Het heet uierzalf maar is niet dat vaseline achtige spul, maar een heel zachte witte zalf. Voelt heel fijn op wonden (zelf ook uitgeprobeerd). Het voelt verkoelend, stopt jeuk en maakt soepel. Heerlijk spul. Alle boeren die ik ken gebruiken dat ook op alle wondjes van koeien.

Maarja hierin volg ik de dierenarts wel eerst :P

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:14

Je kunt ook kijken of er iemand bij je in de buurt honingzalf kunt halen waar ook propolis in zit. Of zelfs alleen propolis ipv hongingzalf.
Dat werkt nog sneller dan honingzalf.
Ik heb heb het geluk dat mijn staleigenaar het zelf maakt dus dat is makkelijk.
Dierenklinieken uit de buurt hebben het resultaat gezien en die nemen het nu ook af bij grote wonden.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:15

Simbaa schreef:
Fijn!!

Ik ben heel benieuwd of het je lukt met de honingzalf. Zelf krijg ik de honingzalf bijna niet op de wond, omdat het zo slecht hecht en de wond heel glad is. Het plakt dus helemaal aan mijn vingers, maar krijg het met geen mogelijkheid op de wond :+

Dus als het je lukt hoor ik graag hoe!

Ik smeer honingzalf altijd op een wondgaas, dat leg ik dan op de wond en eventueel verband eromheen.
Zonder verband zou je ook kunnen proberen het gaas op de wond te leggen in de hoop dat je zo de honingzalf op de wond krijgt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:15

Kun je de zalf niet met een schone spatel op het verband aanbrengen en dat tegen de wond aan leggen Simbaa? Of loopt jouw paard zonder verband?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 11:56

Waarschijnlijk zit er woensdag wel over de hele wond korst dus ik denk dat het bij Mel goed moet lukken om het te smeren. Meestal werkt het wel om de pot of tube een beetje warm te maken om zalf smeerbaarder te krijgen.
Ik zag dat de ej het heeft dus dat ga ik maar halen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:12

Mijn ervaring was dat het door warmte juist zo vloeibaar werd dat het van m’n vingers afdroop voordat ik bij de wond was :+
Ook na het smeren moest ik snel zijn met het verband er weer om, anders liep het van de wond af. Keer daarna dus andersom gedaan, zalf op het verband, zalf op de wond en dan gauw verband om het been heen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:16

Sintara schreef:
Daan13 schreef:

Wat maakt dat uit nu?

Wow sorry hoor.

Ik had begrepen dat ze op een klein stukje buiten stond en dan buiten bedoel ik op een klein stukje gras of bak.

Daar was mijn reactie op gebaseerd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 20:54

Nou, het is super simpel te smeren :D het werd wel een beetje dun op de wond, maarja ik moest het toch niet dik smeren.

De wond gaat ook goed, hij is al ongeveer een centimeter kleiner in doorsnee. Het lichtgekleurde weefsel laat nu los en daaronder zit even licht gekleurd weefsel maar dan gladder. Ik denk dat dat een goed teken is :) de korst is wel weg, ik denk dat die er puur was door uitdroging van afgezakt verband. Inmiddels zakt het verband niet meer af dus nu blijft het vochtiger..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:14

Het is nu ook kouder dan toen ik moest smeren, haha. Dat was midden in juli :')

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:16

Haha jaloers! Maar fijn dat het lukt! Welk merk honingzalf heb je?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 21:48

Oh ja dat zal vast schelen, al vind ik het behoorlijk warm zeker voor november! Ik heb Vetramil, want dat is degene die de epplejeck had. Had ff geen tijd om online te bestellen en daarop te wachten :P

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 19:47

Volgens mij doet deze zalf helemaal niks, het trekt niet in de wond. Heb ik een slecht merk?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:32

Vetramil? is een prima merk, hier heel goed werk gedaan bij een grote hoofdwond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:37

Hier ook wel goede ervaringen met Vetramil. Alleen geen ervaring op een wonde van het kaliber dat jouw paard heeft.