Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9230
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:33

Die mist balans en kracht

Lotte_G
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 17:34

Hevonen schreef:
Lotte_G schreef:
https://youtu.be/FXlFlBXh4BU

Hier is het filmpje..

HIj lijkt heel erg balansproblemen te hebben als ik het zo zie. Hij kan in elk geval geen ruiter dragen zo, misschien zelfs zichzelf niet, ik weet niet hoe hij los loopt.


Ja momenteel werken we zoizo op balans,
We proberen er iets van te maken zonder geld.
Als het echt moet met geld dan doen we dat maar we wachten liever eventjes af

Anoniem

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:36

Lijkt mij alsof hij door onbalans in telgang wil gaan.

Thioro

Berichten: 4007
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:36

Op het filmpje zie ik een paard dat heel kort draaft en er af en toe schweinenpas/bijna tolt tussen gooit.
Dit is een balansprobleem.
Kan door vanalles komen, ongemak in de rug, spanning, rijtechnisch of ongelijke bodem. Je ziet hem ook even struikelen en daarna gooit hij alle varianten van draf door mekaar.
Een onzuivere schweinenpas kan er als kreupelheid uitzien.

Als uitgesloten is dat er een lichamelijk probleem is (rug en knieën nakijken) en het zadel goed past, dan zou ik er een handige ruiter op zetten die ervaring heeft met zuivere gangen rijden.

MyWishMax

Berichten: 25562
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:38

Geld gaat het sowieso kosten, want ik zou dus wel gaan investeren in lessen. Zodat jullie goed begeleid worden in dit traject, dit moet je niet alleen willen doen. In ieder geval heeft hij geen balans onder de ruiter en de ruiter heeft ook moeite met de balans wat elkaar tegenwerkt. Ik zou alleen wel willen weten wat hij dan mankeerde volgens de DA, want misschien is er wel iets lichamelijks en niet alleen balans/kracht en gaat hij juist achteruit van trainen en krijgt hij meer last. Dat kost dan juist nog meer geld en ook verdriet.

Hoe loopt hij zonder ruiter?

Ook wat Thioro zegt dus, daar sluit ik me bij aan.

oji

Berichten: 4303
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:43

Ts, wat vervelend dat jullie een paardje hebben gekocht en dat het niet meteen helemaal gaat zoals je gehoopt had.

Maar je hebt een draver gekocht, die onlangs nog gekoerst heeft. Oftewel, die moet nog helemaal beginnen onder het zadel en heeft daarin totaal nog geen balans. Om dan te gaan rijden met een ruiter die geen ervaring heeft in het omscholen, op een weide die ongelijk is, is eigenlijk het paardje helemaal geen goede kans geven die balans en de juiste tact te vinden. Het is dus niet zo raar dat hij moeite heeft en niet goed loopt. Als de bodem op de plek waar je bent wezen proefrijden wel goed was, en al helemaal als het paard daarvoor is voorgereden door iemand van daar, voor jij erop ging, dan heb je een totaal onvergelijkbare situatie.

Wees voorzichtig met de verkoper beschuldigen van oplichting. Als het dier ingespoten is met pijnstillers is dit altijd terug te vinden in het bloed, mits je op het moment van keuring bloed hebt laten afnemen. Als je nu nog bloed moet afnemen ben je inderdaad te laat en is de kans dat je nog iets aan kunt tonen heel klein.

Maar als je ervoor zou kiezen dat je het paard terug wilt brengen omdat hij toch een blessure blijkt te hebben, als de verkoper een handelaar/professional is in de paarden, dan heb je een half jaar tijd om hem terug te brengen indien hij niet goed is en ligt de bewijslast, dat de blessure niet bij jou ontstaan is bij hem.

Lotte_G
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 17:51

MyWishMax schreef:
Geld gaat het sowieso kosten, want ik zou dus wel gaan investeren in lessen. Zodat jullie goed begeleid worden in dit traject, dit moet je niet alleen willen doen. In ieder geval heeft hij geen balans onder de ruiter en de ruiter heeft ook moeite met de balans wat elkaar tegenwerkt. Ik zou alleen wel willen weten wat hij dan mankeerde volgens de DA, want misschien is er wel iets lichamelijks en niet alleen balans/kracht en gaat hij juist achteruit van trainen en krijgt hij meer last. Dat kost dan juist nog meer geld en ook verdriet.

Hoe loopt hij zonder ruiter?

Ook wat Thioro zegt dus, daar sluit ik me bij aan.



Zonder ruiter loopt hij redelijk normaal.
Af en toe ook wat raar vooral als hij op de rechterhand loopt,
Op de linkerhand loopt is zijn draf altijd beter

Paardenfann4
Berichten: 1379
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:53

Het is wel een erg kort filmpje. Maar deze ondergrond is totaal ongeschikt voor dit paard met balansproblemen. Ben benieuwd hoe het paard loopt in een gewone bak met goede bodem.

Autumnn

Berichten: 8106
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:55

TS, enkele pagina’s geleden vroeg ik waarom je dit paard hebt gekocht. Helaas nog geen antwoord op gehad. Kan je dat misschien alsnog doen?

nikkel
Berichten: 2560
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:58

Paardenfann, ik ben het absoluut met jou eens. Op deze manier krijgt het paard in mijn ogen hele maal geen eerlijke kans. Dat het diertje zich verstapt in een stukje zand tussen het gras vind ik niet raar. Daarnaast een weitje zoals dit om in te rijden, is zeker niet ideaal voor het dier

Earth

Berichten: 8002
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:00

Ik zie inderdaad ook een paard die moeite heeft met balans. Ik zou eens beginnen met longeren, eerst zonder bijzet, oefenen met veel overgangen, grote en kleine voltes. Als dat goed gaat, heel licht bijzetten zodat hij ook leert om over de rug te lopen.

Kinke

Berichten: 20602
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:02

ik zou juist de TS niet aanraden om te longeren. TS heeft in mijn ogen veel te weinig ervaring om zo'n dier goed op te leiden. Mijn advies is, zoek een instructeur die zeer ervaren is in grondwerk en rechtrichten. En daarna pas verder onder het zadel (met begeleiding)

Kaatje_S

Berichten: 1015
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:06

Ik zie een paard dat in tölt valt op het moment dat je de teugels meer aanneemt of hem meer wil verzamelen

Lotte_G
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 18:11

Autumnn schreef:
TS, enkele pagina’s geleden vroeg ik waarom je dit paard hebt gekocht. Helaas nog geen antwoord op gehad. Kan je dat misschien alsnog doen?




Door zijn karakter,
En toen ik hem ging uitproberen liep hij super goed..
en normaal

Lotte_G
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 18:12

Earth schreef:
Ik zie inderdaad ook een paard die moeite heeft met balans. Ik zou eens beginnen met longeren, eerst zonder bijzet, oefenen met veel overgangen, grote en kleine voltes. Als dat goed gaat, heel licht bijzetten zodat hij ook leert om over de rug te lopen.



Bedankt voor de tip

Lotte_G
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 18:14

Kinke schreef:
ik zou juist de TS niet aanraden om te longeren. TS heeft in mijn ogen veel te weinig ervaring om zo'n dier goed op te leiden. Mijn advies is, zoek een instructeur die zeer ervaren is in grondwerk en rechtrichten. En daarna pas verder onder het zadel (met begeleiding)



Ik ben ervaren genoeg,
Mijn b-pony was nog heel groen toen hij hier aankwam,
Hij had kuren (steigeren, bokken)
En nu heb ik er mijn eigen droompony van kunnen maken..
En doet hij alles voor me.
Dit heeft lang geduurd maar het is gelukt.
Ik heb ook nog iemand ervaren bij me die me hiermee helpt..

Goof

Berichten: 29037
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:15

Kaatje_S schreef:
Ik zie een paard dat in tölt valt op het moment dat je de teugels meer aanneemt of hem meer wil verzamelen


Precies dat. Hoe meer teugel en verzameling, hoe meer hij zal gaan krabbelen en andere gangen zal pakken.

Mijn draver deed precies hetzelfde TS. Ik heb haar gekocht als 3-jarige, getraind voor de sulky en er had 3x iemand op gezeten voordat ze bij mij kwam. Zij liep ook zo, niet gewend aan gewicht op de rug, niet gewend aan de teugeldruk op die manier, niet gewend aan de bak.
Veel languit rijden, weinig druk op de teugels, paard goed laten wennen aan je gewicht. Zodra hij sterker wordt en jou beter gaat begrijpen (bedenk dat hij jouw aanwijzingen niet snapt he) zal hij ruimer, meer ontspannen en stabieler gaan lopen.

Jouw paard laat op dit filmpje in ieder geval (naar mijn mening) niks geks zien. Hij moet zich gewoon ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:18

Lotte_G schreef:
Kinke schreef:
ik zou juist de TS niet aanraden om te longeren. TS heeft in mijn ogen veel te weinig ervaring om zo'n dier goed op te leiden. Mijn advies is, zoek een instructeur die zeer ervaren is in grondwerk en rechtrichten. En daarna pas verder onder het zadel (met begeleiding)



Ik ben ervaren genoeg,
Mijn b-pony was nog heel groen toen hij hier aankwam,
Hij had kuren (steigeren, bokken)
En nu heb ik er mijn eigen droompony van kunnen maken..
En doet hij alles voor me.
Dit heeft lang geduurd maar het is gelukt.
Ik heb ook nog iemand ervaren bij me die me hiermee helpt...




Kuren eruit rijden is niet hetzelfde als een groen paard trainen. Je bent duidelijk niet kundig genoeg want dan liep je ook niet tegen dit probleem aan. Dat is niet erg, met goede les en een ervaren iemand die dit paard traint kun je dit oplossen.

Lotte_G schreef:
Autumnn schreef:
TS, enkele pagina’s geleden vroeg ik waarom je dit paard hebt gekocht. Helaas nog geen antwoord op gehad. Kan je dat misschien alsnog doen?




Door zijn karakter,
En toen ik hem ging uitproberen liep hij super goed..
en normaal


Waarschijnlijk werd hij daar gereden door een kundige ruiter die hem goed in balans kon brengen. Als hij elke dag goed werd gereden dan kon hij het goed hebben dat er eens een mindere ruiter op kwam. Nu loopt hij als jong paard dat nog niet genoeg gespierd is en nog niet ver genoeg in training en balans is met een minder kundige ruiter en dan krijg je dit. Ik zou hem elke week zeker laten rijden door een ruiter die kan helpen met de balans en dit ook door een kundig iemand laten opnemen aan de longe. En ja, dit gaat geld kosten. Dat is het risico van een jong en groen paard als je zelf nog heel veel te leren hebt.

Kinke

Berichten: 20602
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:19

Lotte_G schreef:
Ik ben ervaren genoeg,
Mijn b-pony was nog heel groen toen hij hier aankwam,
Hij had kuren (steigeren, bokken)
En nu heb ik er mijn eigen droompony van kunnen maken..
En doet hij alles voor me.
Dit heeft lang geduurd maar het is gelukt.
Ik heb ook nog iemand ervaren bij me die me hiermee helpt..


Dat ben je niet, anders had je hier geen topic geopend.
Een paard specifiek soepel en recht maken waardoor het in balans loopt is iets waar je veel kundigheid voor moet hebben.

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:19

Zorg voor een goede ondergrond en neem les bij iemand die dit eerder gedaan heeft. Hij maakt wat ze in het Duits een Gangensalat noemen. Een mengelmoesje van tölt, telgang en draf. Dat moet uit elkaar gehaald worden en de draf beter bevestigd. Ook moet er aan balans gewerkt worden.

MyWishMax

Berichten: 25562
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:24

Lotte_G schreef:
Kinke schreef:
ik zou juist de TS niet aanraden om te longeren. TS heeft in mijn ogen veel te weinig ervaring om zo'n dier goed op te leiden. Mijn advies is, zoek een instructeur die zeer ervaren is in grondwerk en rechtrichten. En daarna pas verder onder het zadel (met begeleiding)



Ik ben ervaren genoeg,
Mijn b-pony was nog heel groen toen hij hier aankwam,
Hij had kuren (steigeren, bokken)
En nu heb ik er mijn eigen droompony van kunnen maken..
En doet hij alles voor me.
Dit heeft lang geduurd maar het is gelukt.
Ik heb ook nog iemand ervaren bij me die me hiermee helpt..


Een draver opleiden tot rijpaard is wel wat anders. Heeft die ervaren persoon ervaring met dravers omscholen tot rijpaard? En hoe zo'n draver opgeleid is, dus wat de dingen zijn die je tegenkomt met omscholen naar rijpaard?

Echt, lees ruitjes post en neem eventueel contact met haar op. Zij heeft echt bakken vol ervaring met dravers omscholen en zal je zo enorm veel kunnen vertellen.

Lotte_G
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 18:25

Caira schreef:
Zorg voor een goede ondergrond en neem les bij iemand die dit eerder gedaan heeft. Hij maakt wat ze in het Duits een Gangensalat noemen. Een mengelmoesje van tölt, telgang en draf. Dat moet uit elkaar gehaald worden en de draf beter bevestigd. Ook moet er aan balans gewerkt worden.




Bedankt voor de tip

Earth

Berichten: 8002
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:26

Lotte_G schreef:
Kinke schreef:
ik zou juist de TS niet aanraden om te longeren. TS heeft in mijn ogen veel te weinig ervaring om zo'n dier goed op te leiden. Mijn advies is, zoek een instructeur die zeer ervaren is in grondwerk en rechtrichten. En daarna pas verder onder het zadel (met begeleiding)



Ik ben ervaren genoeg,
Mijn b-pony was nog heel groen toen hij hier aankwam,
Hij had kuren (steigeren, bokken)
En nu heb ik er mijn eigen droompony van kunnen maken..
En doet hij alles voor me.
Dit heeft lang geduurd maar het is gelukt.
Ik heb ook nog iemand ervaren bij me die me hiermee helpt..


Wat leuk dat je je pony zo heb kunnen opvoeden. Echter is dat maar 1 pony, en ervaren kun je jezelf pas noemen als je weet hoe je met verschillende paarden om kunt gaan. Je pony heeft een andere aanpak nodig gehad, dan wat je draver nodig gaat hebben. Goed longeren is bijvoorbeeld een hele kunst, dat is niet simpel rondjes laten lopen, maar met de juiste activiteit, met de juiste stelling en buiging en dat moet je kunnen bereiken zonderdat je je paard bij zet met hulpteugels. En het is niet erg dat je dat nog niet kunt, iedereen moet leren. :) En draver opleiden is sowieso pittig werk, want dravers zijn niet gefokt om te rijden, maar op heel hard te draven. Daar is hun hele bouw op aangepast, dus dat heeft echt tijd nodig om te kunnen omschakelen.

KittyDylan

Berichten: 8912
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 18:29

Ik zou eerlijk gezegd een ervaren ruiter zoeken, die ervaring heeft met Dravers omscholen, en die samen met jouw TS, het paard onder handen kan nemen. Jij krijgt dan les en het paard word gelijk ook door een kundige ruiter gereden. Eventjes geld in goede les en begeleiding steken en ik denk dat je een fijn paard terug krijgt.

Lotte_G
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 18:34

KittyDylan schreef:
Ik zou eerlijk gezegd een ervaren ruiter zoeken, die ervaring heeft met Dravers omscholen, en die samen met jouw TS, het paard onder handen kan nemen. Jij krijgt dan les en het paard word gelijk ook door een kundige ruiter gereden. Eventjes geld in goede les en begeleiding steken en ik denk dat je een fijn paard terug krijgt.



Bedankt voor de tip.
Dit is iets wat we misschien wel kunnen doen.
Ik hoop echt dat we dan een leuk rijpaardje in de plek terugkrijgen.