Paard kreupel na bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:18

Goed dat je het been op de foto zet, ik hoop dat er een behandelplan uitkomt :)

Zullen we geen discussie over ijzers of geen ijzers beginnen, please, daar zijn echt al zoveel topics over en je overtuigt elkaar toch niet 8)7

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:51

Ik heb er wellicht overheen gelezen, maar heb je ook foto's van de onderkant van de voeten? Zo te zien aan de foto's heeft ie namelijk echt geen platvoeten.
Goed dat je de voeten op de foto gaat laten zetten, wellicht is er wel een probleem met bijvoorbeeld het hoefbeen of iets in die richting. Ik zou wel ernstig overwegen of je je huidige smid wilt houden eerlijk gezegd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:12

Natasjaa schreef:
Ik heb er wellicht overheen gelezen, maar heb je ook foto's van de onderkant van de voeten? Zo te zien aan de foto's heeft ie namelijk echt geen platvoeten.
Goed dat je de voeten op de foto gaat laten zetten, wellicht is er wel een probleem met bijvoorbeeld het hoefbeen of iets in die richting. Ik zou wel ernstig overwegen of je je huidige smid wilt houden eerlijk gezegd....

Foto's onderkant lukken niet, paard kan niet lang genoeg zijn gewicht op 1 been houden.

En ik ben niet van plan om van smid te veranderen. Hij heeft dit paard zo over genomen van zijn voorgangers.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:13

justkid schreef:
Goed dat je het been op de foto zet, ik hoop dat er een behandelplan uitkomt :)

Zullen we geen discussie over ijzers of geen ijzers beginnen, please, daar zijn echt al zoveel topics over en je overtuigt elkaar toch niet 8)7

Was ik ook niet van plan hoor.

Juist open minded naar ts toe en mee denkend naar oplossingen buiten ijzers om.

Ik voel ook niet de behoefte om mensen te overtuigen, dat moeten ze zelf doen.

Ik ben oprecht benieuwd wat uit de rx komt en ook wat plan van aanpak gaat zijn en of het helpt.

Toch blijf ik er bij. "Wees kritisch!!!" Dat is mijn enige echte advies.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:20

Ben ik de enige die dit een beetje een bijzonder topic begint te vinden? TS vraagt tips maar bij iedere tip die wordt gegeven wordt er door TS op gereageerd dat het niet kan, wil of gaat >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:32

irmaz schreef:
Ben ik de enige die dit een beetje een bijzonder topic begint te vinden? TS vraagt tips maar bij iedere tip die wordt gegeven wordt er door TS op gereageerd dat het niet kan, wil of gaat >;)

Excuseer?
Het enige wat ik niet doe is van hoefsmid veranderen en voer veranderen.

Voor hoefschoenen moet mijn paard continu op een droge ondergrond staan, mijn schuld niet dat mijn paddock half onder water staat na een stortbui en je er niets aan kan doen omdat het natuurgebied is en niet mijn eigendom is.

De tip die er gekomen is om hem te helpen bij het ontlasten van zijn voet, wordt zeker uitgetest, heb ook aangegeven.

Daarnaast heb ik de voorstellen voor supplementen die nog niet gegeven zijn, wel degelijk in mijn achterhoofd. Je vergeet ook wel even dat dit paard al jaren problemen heeft en ik al heel wat middeltjes geprobeerd heb om zijn voeten goed te krijgen. Als er voorstellen komen die al gebruikt zijn in het verleden, is er niets mis mee om dat ook aan te geven.

Het is ook dankzij de mensen in dit topic dat heel het been op de foto gaat, niet enkel zijn hoef. Het is echt wel onzin om te beweren dat ik niets met de adviesen wil doen of ga doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:41

SVRL schreef:
Graag dus ook tips voor een goed exzeemdeken dat ook tijdens hete dagen op kan.

Al een paar jaar heel content van die grijze met oranje bies van de Epplejeck. Geen idee hoe die versie noemt eigenlijk :D
Ik had voorheen ook dat Rambo ekzeemdeken en die gelijkaardige maar goedkopere versie van Horsegear.
De Rambo is definitief veel te warm. De Horsegear iets minder.

Ook wel een paar uit gewoon mesh liggen, maar ik gebruik ze hier eigenlijk alleen tegen de vliegen en dazen en daar prikken die steekbeesten toch doorheen :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:50

SVRL schreef:
Voor hoefschoenen moet mijn paard continu op een droge ondergrond staan, mijn schuld niet dat mijn paddock half onder water staat na een stortbui en je er niets aan kan doen omdat het natuurgebied is en niet mijn eigendom is.

Ik zeg zeker niet dat je niks met de tips doet hoor! Maar ik lees bovenstaande en dan denk ik wel: jij kunt wel de locatie kiezen waar je paard staat. Als de locatie niet meer volstaat voor jouw paard dan heb je altijd de keuze om te verhuizen. Je kunt er dus wel iets veranderen aan dat je paard in een paddock moet staan die half onder water staat (soms).

Ik zeg niet dat je moet verhuizen hoor. Dat moet je zelf beslissen, maar er is altijd een keuze.

H_W_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:37

Als er toch ijzers onder moeten zou je eens kunnen informeren of aluminium ijzers een optie zijn. Deze zijn lichtgewicht, gezien de artrose wel prettiger zijn lijkt me. Wel duurder dan normale ijzers.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:01

Volgens mij bestaan er zelfs plakijzers, (voor als het nagelen niet gaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:07

justkid schreef:
Volgens mij bestaan er zelfs plakijzers, (voor als het nagelen niet gaat)

Heb daar idd al over gelezen en wil daar zeker naar vragen. Aluminium is ook wel een goed idee, bedankt.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:16

Ik heb deze van Horsegear. Komt bij epplejeck vandaan. Is betaalbaar. Mijn shet en mijn grote Welsh Cob lopen er de hele zomer mee. Echt een fijne deken.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:04

Waar zit je precies TS? Provincie?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:13

irmaz schreef:

Is misschien vervelend, maar TS staat vrij om te doen wat ze wil met tips etc. Tot nu toe reageert ze heel correct vind ik, terwijl er ook wat drammerige reacties,aannames en adviezen zijn.
Iedereen zal met de beste bedoelingen reageren, maar TS zal zelf moeten beslissen wat ze gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:58

Mindim schreef:

Belgisch Limburg, regio Hasselt/Genk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:12

SVRL schreef:
Mindim schreef:

Ik had nog een eczeemdeken liggen van Rambo, anders kon je die even uitproberen, maar ik zit in Drenthe :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:19

Mindim schreef:
SVRL schreef:

Ik had nog een eczeemdeken liggen van Rambo, anders kon je die even uitproberen, maar ik zit in Drenthe :7[/quote]

Oh, zonde! Maar super lief van je om het aan te bieden, bedankt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:22

CharleyT schreef:
irmaz schreef:

Is misschien vervelend, maar TS staat vrij om te doen wat ze wil met tips etc. Tot nu toe reageert ze heel correct vind ik, terwijl er ook wat drammerige reacties,aannames en adviezen zijn.
Iedereen zal met de beste bedoelingen reageren, maar TS zal zelf moeten beslissen wat ze gaat doen.

Yep, TS reageert juist heel netjes en uitgebreid. Snap haar onderbouwingen helemaal. Daarnaast laat ze nu foto's maken, wat ik een heel strak plan vind en een hele goede tip was van meerdere bokkers.

Heel veel succes alvast komende woensdag TS! Fijn dat je al zo snel terecht kan. Vind de hoeven er helemaal niet zo slecht uit zien en een gebroken voetas is met deze foto's naar mijn idee niet te beoordelen. Hopelijk valt de artrose mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:11

Bedankt Weidebloem en Charley. Ik moet soms echt op mijn handen zitten om niet pittiger te reageren op bepaalde berichten. En ik probeer idd om alles te onderbouwen en ga dat nu nog 1 keer proberen.

Biotine: meer als 1 jaar dagelijks onder het voer gedaan, geen verbetering gemerkt.

Hoefvet: jaren die groene pot met paard op gebruikt, geen verbetering van de voeten. Nadien zonnebloemolie, gaat er nu nog steeds op als het heel droog is, voorkomt het barsten als de voeten groeien niet.

Extra vitaminen: uit bloedonderzoek komen geen tekorten. Ik ben verpleegkundige en weet dat extra vitaminen geven geen zin heeft als er geen tekorten zijn.

Veranderen van voer: paarden stonden tot eind mei op fibre force van cavalor, de voedingsconsulente heeft mijn shet en de jongste op Equigard gezet, Bacardi staat op Brandon XL omdat er gewicht af moet, voer wordt herbeken zodra hij op gewicht is. Ik ga echt geen wijzigingen aanbrengen als mijn paard op aanraden van iemand met expertise en aan de hand van zijn medische problemen op een bepaald voer gezet is.

Problemen van binnenuit aanpakken: doe ik al, ik heb niets voor niets de herboriste van holistic Healing Hands al 3 keer naar mijn paard laten zien. Zij heeft het paard in zijn totaal bekeken en onderzocht, heeft een kruidenmengeling van verse kruiden samengesteld op zijn behoefte en zal bijsturen als er verandering nodig is. Zodra ik morgen resultaten heb, neem ik contact op met haar. Ik weet niet welke kruiden er exact in haar mengeling zitten, zij wil haar recept niet prijs geven, ik wil dan ook het risico niet nemen om zomaar dingen bij te voeren. Te veel van bepaalde stoffen is ook niet goed.

Stalmatten: had ik vroeger, heb ik moeten weg doen. Paard heeft de gewoonte om volle vaart de stal in te vliegen en uiteindelijk stapelden er zo vuil op onder de matten waardoor ze omhoog kwamen. Ik heb een vlasstal en trek die 1 keer per jaar leeg.

Veranderen van hoefsmid: ook al vinden de meesten mijn huidige smid niet top, ik zie wel een heel groot verschil tussen voor deze smid en sinds deze smid. Vroeger waren zijn voeten vele slechter als nu. De ergste barsten heeft hij er al kunnen uit werken en daar ben ik hem heel dankbaar voor. Hij is ook niet iemand die zomaar ijzers onder een paard klopt. Meedenken doet hij zeker wel, heeft hij bij mijn IR shet ook gedaan.

Paard ondersteunen van binnenuit: doe ik met de kruiden die ik heb. Hij heeft net zijn 3de kuur gehad en moet nu even een onderbreking hebben om een optimaal effect te blijven behouden.

Oh, ik zag hier ook ergens paard verhuizen: hell no! Dit paard rekent volledig op mij. Hoe hij het flikt, ik weet het niet, maar ieder medisch probleem steekt de kop op op een vrije dag. Zijn koliek 6 jaar geleden is mega snel behandeld omdat hij thuis staat. Ik hoor aan de toon van zijn gehinnik wat mijn paard nodig heeft. Had ie niet thuis gestaan, was alles anders gelopen. Ik lag die dag met migraine in bed en zou pas 's avonds laat naar de paarden gegaan zijn als ze niet aan huis stonden. Ook zijn oedemen hou ik nauwgezet in het oog. Die kunnen op enkele uren tijd zo verergeren dat het vocht uit zijn benen komt. Heb het gelukkig nog maar 1 keer zo erg gehad, ook op een dag dat ik thuis was. DA was gebeld zodra ik lichte zwelling op zijn benen zag, stond 2 uur later bij mij en tegen die tijd kwam er al vocht uit zijn benen. Dus ook al is mijn paddock niet ideaal, dit paard zet geen voet van huis en ik vertrouw hem aan niemand anders toe. Bij problemen is er altijd een buur die een oogje in het zeil houdt als ik toch aan het werk ben, mijn vriend kan op een kwartiertje thuis zijn als het moet.

Zodra ik morgen foto's heb, gaan deze naar de hoefsmid en de herboriste. Zal ze ook hier plaatsen. En nog eens een dikke merci aan degenen die me aangeraden hebben om heel het been mee te laten nakijken. Was zo gefocused op zijn voeten, dat ik daar helemaal niet aan gedacht had.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:08

Ik zal duimen voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:26

DA is net weg. De artrose aan zijn rechter schouder is stabiel, verder geen artrose in dat been. Links was er wel artrose te zien. Uit de foto's blijkt dat hij idd een te dunne zool heeft. Foto's zijn doorgestuurd naar de hoefsmid, wacht op zijn antwoord voor een plan van aanpak.

Afbeelding

Afbeelding

Het schroefje dat je ziet zit in een blokje hout waar de DA zijn voet op had gezet en steekt niet door het hout. (is een constructie vd DA, niet van mij)

De plekjes op zijn zijde is een bacteriële infectie. Alhoewel er genoeg droge slaapplekken zijn, heeft ie waarschijnlijk een nachtje in op een natte plek gelegen. _-:( Moest me daar geen zorgen om maken en alles gewoon aanstippen met ISO betadine.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:10

Goed dat je het hebt laten checken. Hoe was de stand van het hoefbeen ten opzichte van de zool? Loopt het evenwijdig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:43

Tessebes schreef:
Goed dat je het hebt laten checken. Hoe was de stand van het hoefbeen ten opzichte van de zool? Loopt het evenwijdig?

Volgens de DA wel. Het enige wat hij opmerkte, naast zijn dunne zool, is dat Bacardi heel plat op zijn voeten staat en daardoor ook veel druk zet op zijn straal. Vandaar dus de stempel platvoeten door zijn fokker terwijl ie qua vorm eigenlijk geen platvoeten heeft.

Ben nu aan het appen met mijn smid. Ijzers gaan er niet onder, wel gaat ie minder van de zool halen. DA stelde voor om de hielen langer te laten, hoefsmid zegt dat dit kan, maar dat dit ook nieuwe problemen kan geven. Aan mij de keuze om het wel/niet te doen.

Edit: heb met de DA mijn voer beleid besproken. Hij gaf aan dat de Brandon XL een zeer goed en compleet voer is. Heb aangegeven dat ik de indruk heb dat mijn paard niet echt gewicht verliest en gevraagd hoeveel ik nog kan verminderen zonder het risico te lopen dat mijn paard tekorten krijgt. De bende had al gegeten vandaag, vanaf morgen wordt zijn portie gehalveerd. Hoop dat zijn gewicht dan eindelijk wat omlaag zal gaan.
Bedenk me wel net dat ie niets gezegd heeft over zijn hoefas en ik er ook niet achter gevraagd heb.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:06

Houdt je de camere wat scheef boven? Hoef lijkt daar een lange teen te hebben. Miscchien is het handig om meteen de smid te laten komen zodat hij aan de hand van de foto de hoeven optimaal kan bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:52

imaudy schreef:
Houdt je de camere wat scheef boven? Hoef lijkt daar een lange teen te hebben. Miscchien is het handig om meteen de smid te laten komen zodat hij aan de hand van de foto de hoeven optimaal kan bekappen.

Ik neem aan dat de veearts dat dan wel genoemd zou hebben?