Kissing spines? Iets anders of overbezorgd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:23

Laibadji schreef:
Ik wil eerst en vooral zeggen dat ik jullie 100% volg. Voor mij is het hier genoeg geweest en is dit paard geen geschikt rijpaard. Waarom in godsnaam een paard constant pijn doen? Dat is pure egoïsme vind ik.

Het moeilijke is dat ik iedereen moet overtuigen. Ik krijg alleen maar te horen 'daarom geef je je paard toch niet op?' 'Dat beetje dat jij met hem doet dat zal het niet maken.'

Het enige wat ik voel is dat het niet correct is. Vandaar dat ik mij 100% kon vinden in de eindconclusie van de 1e DA. Hoe verdrietig ook. Echter gaf het ook rust.

Maar schuldgevoelens worden door 2e DA aangepraat en ook vriend twijfelt. Dus dan word je heen en weer geslingerd.

En ik wil 100% zeker zijn vooraleer ik een beslissing neem. Hem houden als grasmaaier is jammer genoeg niet mogelijk. Het zou dus ook niet eerlijk zijn tegenover hem als ik een beslissing neem die misschien niet genomen hoefde te worden.

Dat is echt heel rot.. ik snap dat je dan meer bevestiging zoekt.

Dan zou ik denk ik voor een second opinion gaan bij een gerenommeerde kliniek. Dan heb je net wat meer wetenschappelijke basis om je beslissing op te baseren en wat meer munitie als mensen je op die wijze ‘aanvallen’.

En natuurlijk moet je je er eigenlijk niets van aantrekken maar dat is gewoon heel lastig..

Laibadji

Re: Kissing spines? Iets anders of overbezorgd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:12

Update: second opinion: paard mankt op 3 benen. 2x voor en rechtsachter. Hij heeft duidelijk last. Zijn rug is inderdaad compensatie. De hoefkatrol is dus ernstig.

De eerste diagnose wordt dus bevestigd.

Ik zal een hartverscheurende beslissing moeten nemen maar een dier hoeft in mijn ogen geen pijn te hebben. Hier gaan nog heel wat tranen vloeien....

Bedankt voor jullie steun. Xxx

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:14

Jeetje, dat is wel heftig zeg! Heel veel sterkte met de beslissing, maar weet dat dit het beste voor hem is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:27

Heel veel sterkte... vreselijke diagnose :(

Wel "fijn" dat je duidelijkheid hebt...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:51

We zijn duidelijk geland in het hele traject... Het verdorie pijn...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:56

Gatver, dit is niet waar we op gehoopt hadden.

Het doet pijn om te weten wat de stand van zaken is en wat de beste oplossing is maar ik heb zelf de paar keer dat ik in een gelijkaardige situatie zat veel steun gehad aan de wetenschap dat ik de juiste beslissing kon nemen en uitvoeren voor mijn paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:34

Laibadji schreef:

Mag ik vragen hoe zijn hoeven eruit zien? Hoefkatrol wordt heel vaak veroorzaakt door verkeerd bekapprn / hoefstand.
Afhankelijk wat je wil met dit paard is er mss wel verbetering uit te halen dmv andere bekapping.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 22:45

Duhelo schreef:
Laibadji schreef:

Mag ik vragen hoe zijn hoeven eruit zien? Hoefkatrol wordt heel vaak veroorzaakt door verkeerd bekapprn / hoefstand.
Afhankelijk wat je wil met dit paard is er mss wel verbetering uit te halen dmv andere bekapping.

Daar ben ik nu heel zeker van dat dit goed zit. Mijn vriend is hoefsmid en geeft les aan de Hoefsmederijschool van België + op Syntra. Hij werkt samen met de top van België en wordt vaak door dierenartsen gevraagd bij hoefproblemen.

Zijn voeten zien er zeer mooi uit en gelijk. Normaal geeft hoefkatrol een kleinere hoef. Echter is mijn paard de uitzondering op de regel. Ook de test met het houtenblokje goed doorstaan. Dit is ook de reden van de grote twijfel geweest door veel mijn dierenarts + vriend. Als je mijn paard uiterlijk ziet zou je totaal niet kunnen bedenken dat hij hoefkatrol heeft.

Toch bedankt om mee te denken!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:51

Heel veel sterkte TS. Goed dat je nog een second opinion hebt laten doen. Heel vervelende en nare uitslag, maar hiermee wel duidelijkheid....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:07

Jeetje, dat is heftig! Misschien is door het juiste bekappen de diagnose zo lastig geweest, met minder goed bekappen was het misschien wel veel eerder duidelijk geweest en dan had je veel eerder afscheid moeten nemen.
Ik snap dat het heel moeilijk is om dit besluit te nemen, je wil een beste vriend natuurlijk nooit missen, maar ik persoonlijk vind het juist een soort van fijn dat we deze beslissing mogen nemen om ( verder) lijden te besparen.
Zet hem desnoods nog even op de bute, dan heb je nog even tijd om aan het idee te wennen en dan zie je ook het verschil als hij minder pijn heeft of misschien zelfs pijnvrij is.
Hou je taai hoor, en heel veel sterkte voor de komende tijd!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:08

Heel veel sterkte, maar zo te horen maak je een beslissing uit liefde.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:12

Sterkte, maar wat goed dat je het hebt laten uitzoeken! Moet je nagaan wat een ellende en pijn hij had gehad als je was blijven rijden. Had hij op zijn kop gehad omdat hij stout was.
Soms is weten beter dan niet weten. Al doet het verdriet.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:47

Diep respect voor jou TS.
Het kost heel wat moed om toch door te zoeken en je gevoel te volgen, als je (vertrouwde) omgeving iets anders zegt.
Nu heb je duidelijkheid en kan je een weloverwogen keuze maken, hoe zwaar die ook is. Wat er gebeurd is kan je nooit veranderen maar wat er gaat gebeuren wel, en dat heb je ontzettend goed aangepakt.
Heel veel sterkte, het maakt het niet makkelijker :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:20

Suzanne F. schreef:
Sterkte, maar wat goed dat je het hebt laten uitzoeken! Moet je nagaan wat een ellende en pijn hij had gehad als je was blijven rijden. Had hij op zijn kop gehad omdat hij stout was.
Soms is weten beter dan niet weten. Al doet het verdriet.

Hier sluit ik me bij aan, heel veel sterkte TS!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 08:45

Daar hebben jullie zeker gelijk in. Ik ben ergens heel blij dat ik zo hard steeds geluisterd heb naar zijn noden maar ook baal ik dat ik ondanks die zorgen hem toch pijn deed.

Binnen enkele dagen vertrekt hij maar hij zal steeds bij ons blijven.

Mijn vriend gaat zijn voeten gebruiken als studiemateriaal. Aangezien hij zo atypisch is, zal hij goed educatief materiaal zijn. Hopelijk kunnen we zo nog paarden behoeden van te lang rond lopen met pijnlijke voeten.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:18

Laibadji schreef:
Daar hebben jullie zeker gelijk in. Ik ben ergens heel blij dat ik zo hard steeds geluisterd heb naar zijn noden maar ook baal ik dat ik ondanks die zorgen hem toch pijn.

Neem jezelf alsjeblieft niks kwalijk... je hebt zo je best gedaan voor hem... je kon het niet weten... je hebt gedaan wat je kon... en hebt doorgepakt om er achter te komen wat er aan de hand was...

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:02

Laibadji schreef:
Daar hebben jullie zeker gelijk in. Ik ben ergens heel blij dat ik zo hard steeds geluisterd heb naar zijn noden maar ook baal ik dat ik ondanks die zorgen hem toch pijn deed.

Binnen enkele dagen vertrekt hij maar hij zal steeds bij ons blijven.

Mijn vriend gaat zijn voeten gebruiken als studiemateriaal. Aangezien hij zo atypisch is, zal hij goed educatief materiaal zijn. Hopelijk kunnen we zo nog paarden behoeden van te lang rond lopen met pijnlijke voeten.

Heel nobel van jullie en heel erg veel sterkte.

Neem je zelf ook echt niets kwalijk, jij was er en hebt naar hem geluisterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:06

Heel veel sterkte!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:33

Heel veel sterkte gewenst...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:20

Wat een enorme domper, maar top dat jij naar de signalen van het paard bent blijven luisteren.
Veel sterkte met het afscheid en gemis.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:27

Sterkte TS, je hebt het goed gedaan voor je paard.