Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
chevellaenik schreef:Ik wil eerst nog een aantal supplementen proberen..want er zijn er best veel. Als dat niet werkt misschien denk ik dan aan de paardenpil maar op dit moment ECHT liever niet. En verhuizen wil ik ook echt niet zo naar doen.
anjali schreef:@Superpony: Paarden hebben een goed geheugen en na een nacht op stal kennen ze elkaar echt nog wel de volgende dag.Ik vind dit juist ook fijner omdat ze dan individueel te voeren zijn,medicijnen te geven etc.
superpony schreef:anjali schreef:@Superpony: Paarden hebben een goed geheugen en na een nacht op stal kennen ze elkaar echt nog wel de volgende dag.Ik vind dit juist ook fijner omdat ze dan individueel te voeren zijn,medicijnen te geven etc.
Het gaat helemaal niet om het herkennen. Natuurlijk herkennen paarden elkaar. Dat staat los van individueel op ene stal staan uren lang en overdag een kudde vormen. Zelfs als ze hecht zijn en het goed gaat. Mensen denken er veel te makkelijk over.
En wij voeren ze ook verschillende dingen en medicijnen, maar daarvoor gaan ze niet op stal.
TS, het gaat er toch niet om hoelang je hier staat? Het gaat erom of de plek bij je paard past.
superpony schreef:Poekkie, dan weet je echt te weinig van kudde's. Paarden hebben onwijs veel steun aan elkaar en maken ook echt beslissingen samen.
Ik heb op stallen gewerkt en weet echt uit eigen ervaring en verdieping van andere mensen die semi wilde kudde's hebben bestudeert hoe het werkt. Ik zie het ook heel goed aan onze eigen kleine kudde.
Dat mensen hier in Nederland het normaal vinden; buiten en binnen zetten en o, leuk ze staan samen en kijk ze vinden elkaar lief........of niet, is voor het gemak en de wensen van de mens. Je komt op geen enkele manier toe aan de echte behoefte van het dier.
TS, verhuizen is echt minder stressvol dan op een plek staan met veel stress. Ik heb er erg weinig respect voor dat je je paard wil volstoppen met spullen, omdat de plek niet volstaat. Hierbij zal ik ontstippen. Succes.
chevellaenik schreef:Wat voor iets is bronscur dan? En waar haal je dat en is het duur?
kiki1976 schreef:Hier is in de kudde echt geen verschil te merken of ze nu met de nacht op stal staan of 24/7 buiten. De groep is net zo hecht.
Ze mogen bij ons los via het zandpad naar de paddock en weide. Ze wachten letterlijk tot ze allemaal uit de box zijn voordat ze zich gaan verplaatsen. Blijft er een wat langer in zijn box staan is er altijd wel eentje die gaat kijken.
Dit is echt een groepje apart, zo als ze met elkaar omgaan, respect hebben voor elkaar.
De andere groep die we hebben is heel anders. Die zijn drukker in hun gedrag, toch wat minder hecht.
En de samenstelling is gelijk, 3 merrie's en 1 ruin.
Maar geen verschil tussen 24/7 buiten en met de nacht op stal.
Maar goed hier wordt ook naar de paarden geluisterd. In het voorjaar merk je dat ze niet meer met de nacht naar stal willen, en mogen dan ook weer lekker 24/7 buiten blijven. Zo merk je ook echt wel aan ze dat ze aan het einde van het seizoen op den duur weer naar stal willen. Dan staan ze echt te zeuren voor de draden.
Sizzle schreef:Blussem schreef:In dit geval denk ik dat je veel beter je paard kunt verkopen en een ruin voor terug kopen.
Zal je net een dekkende ruin treffen
kiki1976 schreef:Hier is in de kudde echt geen verschil te merken of ze nu met de nacht op stal staan of 24/7 buiten. De groep is net zo hecht.
Ze mogen bij ons los via het zandpad naar de paddock en weide. Ze wachten letterlijk tot ze allemaal uit de box zijn voordat ze zich gaan verplaatsen. Blijft er een wat langer in zijn box staan is er altijd wel eentje die gaat kijken.
Dit is echt een groepje apart, zo als ze met elkaar omgaan, respect hebben voor elkaar.
De andere groep die we hebben is heel anders. Die zijn drukker in hun gedrag, toch wat minder hecht.
En de samenstelling is gelijk, 3 merrie's en 1 ruin.
Maar geen verschil tussen 24/7 buiten en met de nacht op stal.
Maar goed hier wordt ook naar de paarden geluisterd. In het voorjaar merk je dat ze niet meer met de nacht naar stal willen, en mogen dan ook weer lekker 24/7 buiten blijven. Zo merk je ook echt wel aan ze dat ze aan het einde van het seizoen op den duur weer naar stal willen. Dan staan ze echt te zeuren voor de draden.
kiki1976 schreef:Ikke daar heb je gelijk in, zijn groepjes en geen echte kudde.
Ondanks dat kunnen we er ook geen in grote groep van maken, werkt gewoon niet. De manier hoe ze nu verdeeld staan is het meest stabiele voor ze.
Nu hebben ze ook echt wel de ruimte, alleen al de paddock waar ze altijd toegang toe hebben is al formaat van 3x een rijbak en daarnaast 3 weide's