Merrie te vaak hengstig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chevellaenik

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 18:33

Ik ga nu niet zo maar verhuizen we staan hier pas 6 maanden. En ik heb deze stalling juist gekozen gebaseerd op watmijn pony wil.eerst stonden we op een prive stalling met 6 paarden. Snachts binnen overdag buiten. Maar mijn pony wou niet meer naar binnen. Elke avond drama zij wou buiten blijven ook als het keihard regende en iedereen was al binnen om brokjes te eten zij was buiten en bleef daar. En als je haar eindelijk had en haar mee nam naar haar box dan ging ze gewoon staaken. Dus het was mij snel genoeg duidelijk ze wil niet in een box staan gewoon lekker buiten zijn. Prima want ik ben zoiezo van zo natuurlijk mogelijk.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 18:38

Ik wil eerst nog een aantal supplementen proberen..want er zijn er best veel. Als dat niet werkt misschien denk ik dan aan de paardenpil maar op dit moment ECHT liever niet. En verhuizen wil ik ook echt niet zo naar doen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:32

Toch denk ik dat je snel iets moet gaan doen voordat je gedwongen wordt te verhuizen...

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:33

chevellaenik schreef:
Ik wil eerst nog een aantal supplementen proberen..want er zijn er best veel. Als dat niet werkt misschien denk ik dan aan de paardenpil maar op dit moment ECHT liever niet. En verhuizen wil ik ook echt niet zo naar doen.

Mijn Merrie krijgt ook Regumate.
Is echt zooi en vreselijk duur.

Maar het is het enige wat werkt bij haar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:38

Werken doet het wel, daar hoef je doorgaans weinig zorgen over te maken. Het is dan ook geen supplement maar een officieel goedgekeurd medicijn, grofweg vergelijkbaar aan anticonceptie voor mensen.
Als er weinig alternatieve stalkeuzes zijn dan snap ik prima dat je dan voor die oplossing gaat.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:03

Mijn merrie was 3 weken hengstig en 1 week niet het hele jaar door. V9nd het zielig voor der. Dierenarts erbij en die heeft haar van binnen gescand. Ze bleek meerdere eitjes op haar eierstokken te hebben waardoor er dus elke week een andere rijp was en bijna altijd hengstig.
Doordat ze bijna niet te rijden was haar op regumate gezet. Maar moest na 3 maanden steeds meer geven. Uiteindelijk na 6 maanden was ik er klaar mee. Ze kreeg het dubbele van aangegeven dosis en werd gew9on hengstig.

Toen ben ik over gegaan op bronscur van simicur en daar doet ze het fantastisch op. Om de 3 weken hengstig en winterperiode bijna niet.
Dus is zeker een aanrader. Ik ben er ook een maand mee gestopt en toen was ze weer heel heftig hengstig.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 22:10

Wat voor iets is bronscur dan? En waar haal je dat en is het duur?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 02:52

anjali schreef:
@Superpony: Paarden hebben een goed geheugen en na een nacht op stal kennen ze elkaar echt nog wel de volgende dag.Ik vind dit juist ook fijner omdat ze dan individueel te voeren zijn,medicijnen te geven etc.

Het gaat helemaal niet om het herkennen. Natuurlijk herkennen paarden elkaar. Dat staat los van individueel op ene stal staan uren lang en overdag een kudde vormen. Zelfs als ze hecht zijn en het goed gaat. Mensen denken er veel te makkelijk over.

En wij voeren ze ook verschillende dingen en medicijnen, maar daarvoor gaan ze niet op stal.

TS, het gaat er toch niet om hoelang je hier staat? Het gaat erom of de plek bij je paard past.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 05:49

@superpony ja het gaat er wel om hoe lang ik er al sta .omdat verhuizen is zeer stressvol voor paarden en ze voeld zich hier thuis. Ook al staat ze af en toe apart. Ik wil haar daarom nog niet verhuizen. Nu is ze rustig in gedrag op de vorige stal druk en gestressd en schrikkerig. Hier is ze haar zelf. Als ik ga verhuizen en dan weet ik niet wat voor paard ik dan heb. Dat goed uitpakken maar het kan ook slecht uitpakken en dan wordt ze weer druk en gestressd omdat ze het niet leuk vind daar moet ik weer weg .ik probeer er nu gewoon het beste er van te maken.weet zeker als we het juiste supplement gevonden heb dat ze gewoon rond kan lopen tussen de anderen zonder problemen. Met verhuizen ga ik nu niets oplossen.dat kan altijd nog. Ik haat het juist als ik wel eens hoor dat mensen wel 10x verhuist zijn met hun paard. Dat snap ik gewoon niet.. dat is ook niet leuk voor het paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:01

Je hebt gelijk TS, laat je niet opnaaien :)

Hopelijk slaagt het aan!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:05

superpony schreef:
anjali schreef:
@Superpony: Paarden hebben een goed geheugen en na een nacht op stal kennen ze elkaar echt nog wel de volgende dag.Ik vind dit juist ook fijner omdat ze dan individueel te voeren zijn,medicijnen te geven etc.

Het gaat helemaal niet om het herkennen. Natuurlijk herkennen paarden elkaar. Dat staat los van individueel op ene stal staan uren lang en overdag een kudde vormen. Zelfs als ze hecht zijn en het goed gaat. Mensen denken er veel te makkelijk over.

En wij voeren ze ook verschillende dingen en medicijnen, maar daarvoor gaan ze niet op stal.

TS, het gaat er toch niet om hoelang je hier staat? Het gaat erom of de plek bij je paard past.

Ik vind jou te complex denken superpony. Natuurlijk gaat het wel over herkennen. En dan niet 'he die heb ik ooit al eens gezien', maar wel het regelmatig samenstaan en weten hoe alle paarden reageren qua rang en dominantie.

Bij ons staan in de zomer de paarden 24/7 in groep en in de winter 's nachts op stal. En toch zijn in beide seizoenen de rangen gewoon duidelijk en gaat die groep best.

Ik vind jou denkwijze alleen opgaan als de paarden steeds maar heel kort samenstaan, bvb 2 a 3 uurtjes per dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:40

Poekkie, dan weet je echt te weinig van kudde's. Paarden hebben onwijs veel steun aan elkaar en maken ook echt beslissingen samen.

Ik heb op stallen gewerkt en weet echt uit eigen ervaring en verdieping van andere mensen die semi wilde kudde's hebben bestudeert hoe het werkt. Ik zie het ook heel goed aan onze eigen kleine kudde.

Dat mensen hier in Nederland het normaal vinden; buiten en binnen zetten en o, leuk ze staan samen en kijk ze vinden elkaar lief........of niet, is voor het gemak en de wensen van de mens. Je komt op geen enkele manier toe aan de echte behoefte van het dier.

TS, verhuizen is echt minder stressvol dan op een plek staan met veel stress. Ik heb er erg weinig respect voor dat je je paard wil volstoppen met spullen, omdat de plek niet volstaat. Hierbij zal ik ontstippen. Succes.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:48

superpony schreef:
Poekkie, dan weet je echt te weinig van kudde's. Paarden hebben onwijs veel steun aan elkaar en maken ook echt beslissingen samen.

Ik heb op stallen gewerkt en weet echt uit eigen ervaring en verdieping van andere mensen die semi wilde kudde's hebben bestudeert hoe het werkt. Ik zie het ook heel goed aan onze eigen kleine kudde.

Dat mensen hier in Nederland het normaal vinden; buiten en binnen zetten en o, leuk ze staan samen en kijk ze vinden elkaar lief........of niet, is voor het gemak en de wensen van de mens. Je komt op geen enkele manier toe aan de echte behoefte van het dier.

TS, verhuizen is echt minder stressvol dan op een plek staan met veel stress. Ik heb er erg weinig respect voor dat je je paard wil volstoppen met spullen, omdat de plek niet volstaat. Hierbij zal ik ontstippen. Succes.

Superpony, ik weet ondertussen echt wel genoeg van kuddes, je aannames zijn niet nodig. Wat een zwart-wit denken. Alsof een kudde niet meer bestaat als ze s nachts op stal gaan, wat een reinste onzin. Ik ben er zeker van dat we echt prima tegemoetkomen aan de behoeftes van het dier bij ons. (Juist daarom s nachts op stal in de winter, zeer bewuste keuze overigens.). Je referenties zijn zo vaag dat ze weinig indruk maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:57

Voor 24\7 buiten moet je wel een heel geschikt land hebben met schuilgelegenheden,droge plekken etc. En alleen geschikt voor paarden die op die manier goed floreren.En niet steeds weggejaagd worden van de goede plekken en het voer. En wie gaat dan echt elke dag dat paard in de kudde zijn\haar medicijnen geven als het niet een stalling bij eigen huis is wat de meesten niet hebben? In dit geval die Regumate,wie gaat dat paard dat dan elke dag geven,ook nog een medicijn wat je zelf niet moet aanraken want werkt ook schadelijk op menselijke vrouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:40

Misschien gaat TS gewoon zelf iedere dag. Geen extra problemen zoeken die er misschien niet zijn.

Daphnee2091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:46

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:00

Hier is in de kudde echt geen verschil te merken of ze nu met de nacht op stal staan of 24/7 buiten. De groep is net zo hecht.
Ze mogen bij ons los via het zandpad naar de paddock en weide. Ze wachten letterlijk tot ze allemaal uit de box zijn voordat ze zich gaan verplaatsen. Blijft er een wat langer in zijn box staan is er altijd wel eentje die gaat kijken.
Dit is echt een groepje apart, zo als ze met elkaar omgaan, respect hebben voor elkaar.
De andere groep die we hebben is heel anders. Die zijn drukker in hun gedrag, toch wat minder hecht.
En de samenstelling is gelijk, 3 merrie's en 1 ruin.
Maar geen verschil tussen 24/7 buiten en met de nacht op stal.

Maar goed hier wordt ook naar de paarden geluisterd. In het voorjaar merk je dat ze niet meer met de nacht naar stal willen, en mogen dan ook weer lekker 24/7 buiten blijven. Zo merk je ook echt wel aan ze dat ze aan het einde van het seizoen op den duur weer naar stal willen. Dan staan ze echt te zeuren voor de draden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:02

kiki1976 schreef:
Hier is in de kudde echt geen verschil te merken of ze nu met de nacht op stal staan of 24/7 buiten. De groep is net zo hecht.
Ze mogen bij ons los via het zandpad naar de paddock en weide. Ze wachten letterlijk tot ze allemaal uit de box zijn voordat ze zich gaan verplaatsen. Blijft er een wat langer in zijn box staan is er altijd wel eentje die gaat kijken.
Dit is echt een groepje apart, zo als ze met elkaar omgaan, respect hebben voor elkaar.
De andere groep die we hebben is heel anders. Die zijn drukker in hun gedrag, toch wat minder hecht.

Maar goed hier wordt ook naar de paarden geluisterd. In het voorjaar merk je dat ze niet meer met de nacht naar stal willen, en mogen dan ook weer lekker 24/7 buiten blijven. Zo merk je ook echt wel aan ze dat ze aan het einde van het seizoen op den duur weer naar stal willen. Dan staan ze echt te zeuren voor de draden.

Ik merk hier idd net hetzelfde qua gedrag. Maar goed, blijkbaar begrijpen we er niets van :+

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:06

En een knikker laten plaatsen TS? Dat wordt ook wel vaker gedaan bij merries die last hebben van hengstigheid.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:27

jeetje. Ik vindt dit wel allemaal heel ver gaan. Waarom mag de merrie niet gewoon een merrie wezen?
In dit geval denk ik dat je veel beter je paard kunt verkopen en een ruin voor terug kopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:20

Blussem schreef:
In dit geval denk ik dat je veel beter je paard kunt verkopen en een ruin voor terug kopen.

Zal je net een dekkende ruin treffen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:30

Sizzle schreef:
Blussem schreef:

Zal je net een dekkende ruin treffen :D

:j :j

kiki1976 schreef:

Over een enkel detail kunnen we het nog eens hebben maar zo werkt het inderdaad.

Het punt met een "kudde" is dat het eigenlijk geen kuddes zijn maar een groep paarden die bij elkaar gezet worden. Er zijn niet zoveel paarden die echt zelf mogen kiezen bij wie ze willen wonen. Je ziet vooral in grotere groepen altijd kleinere groepejes ontstaan.

Gisteravond nog. Ik was boos op ze want ze presteerden het beide om in mijn vinger te bijten bij het snoepje dat ze krijgen als ze op de wei gezet worden. Gaan ze voor mijn neus elkaar (demonstratief?) staan groomen. Dat doen ze maar heel zelden waar ik bij ben want ze zijn beide van mening dat ik van hen ben en zijn daar best jaloers over tegen elkaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:25

Ikke daar heb je gelijk in, zijn groepjes en geen echte kudde.
Ondanks dat kunnen we er ook geen in grote groep van maken, werkt gewoon niet. De manier hoe ze nu verdeeld staan is het meest stabiele voor ze.

Nu hebben ze ook echt wel de ruimte, alleen al de paddock waar ze altijd toegang toe hebben is al formaat van 3x een rijbak en daarnaast 3 weide's

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:48

kiki1976 schreef:
Ikke daar heb je gelijk in, zijn groepjes en geen echte kudde.
Ondanks dat kunnen we er ook geen in grote groep van maken, werkt gewoon niet. De manier hoe ze nu verdeeld staan is het meest stabiele voor ze.

Nu hebben ze ook echt wel de ruimte, alleen al de paddock waar ze altijd toegang toe hebben is al formaat van 3x een rijbak en daarnaast 3 weide's

Wat werkt, werkt. Blijkbaar lukt de samenstelling van de ene groep beter dan de andere.
Paarden moeten er maar het beste van maken maar wij mensen kunnen ook niet inschatten hoe ze in een groep passen.

Op stal nu een Welsh-Cob die de boel loopt te terroriseren. Maar wij hebben ook niet de ruimte om eindeloos te knutselen.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 15:29

@blussum
Dat kan je toch niet zeggen
Dan verkoop je merrie en neem je een ruin ...

Chevella is de beste pony voor mij en ik doe haar nooit weg. Ze is mijn droompony
de er is maar zo 1 als zij pony.