Paard staakt met aandraven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:08

Je zegt niet dat je een dierenarts gaat bellen.... je zegt dat je twijfelt.

Maar als je haar met pensioen stuurt, ga er dan in godsnaam ook geen zware oefeningen aan de hand mee doen. Wandel, poets, knuffel, maar laat haar verder met rust. Appuyeren, schouder binnenwaarts, niet meer doen. Het zal de klachten alleen maar erger maken en uiteindelijk kan ze dan niet eens meer pijnvrij op de wei lopen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:15

Popstra schreef:
En daarom kochten mijn ouders vroeger dus geen paard voor mij omdat zij dus geen paardenmensen waren en geen geld voor de verzorging hadden.
een paard kopen dat kunnen veel mensen, fatsoenlijk onderhouden niet helaas.

En zo is het!
Een paard kopen kan iedereen, daarna komen de kosten pas.

@yarkayunda
wat had je bij het openen van dit topic eigenlijk verwacht aan antwoorden?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:43

Goed dat je een dierenarts belt, wat nu precies je verhaal is maakt niet zoveel uit. Je paardje geeft duidelijk aan dat er iets niet goed zit. En als je moeder niet wil betalen, betaal je toch zelf? Kom op meid, je bent 18, neem je verantwoordelijkheid, je kun het.

Artrose is natuurlijk een logische verklaring, maar evengoed ontstekingen of peesproblemen. Visite en kreupelheidsonderzoek zijn kleine uitgaves en dan weet je waarschijnlijk veel beter waar je aan toe bent en kun je gericht handelen, ook als ze op pensioen gaat.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 13:49

_Penotti schreef:
Popstra schreef:
En daarom kochten mijn ouders vroeger dus geen paard voor mij omdat zij dus geen paardenmensen waren en geen geld voor de verzorging hadden.
een paard kopen dat kunnen veel mensen, fatsoenlijk onderhouden niet helaas.

En zo is het!
Een paard kopen kan iedereen, daarna komen de kosten pas.

@yarkayunda
wat had je bij het openen van dit topic eigenlijk verwacht aan antwoorden?

Geen idee ik denk meer reacties als deze:

Weidebloem schreef:
Goed dat je een dierenarts belt, wat nu precies je verhaal is maakt niet zoveel uit. Je paardje geeft duidelijk aan dat er iets niet goed zit. En als je moeder niet wil betalen, betaal je toch zelf? Kom op meid, je bent 18, neem je verantwoordelijkheid, je kun het.

Artrose is natuurlijk een logische verklaring, maar evengoed ontstekingen of peesproblemen. Visite en kreupelheidsonderzoek zijn kleine uitgaves en dan weet je waarschijnlijk veel beter waar je aan toe bent en kun je gericht handelen, ook als ze op pensioen gaat.

_Penotti

Re: Paard staakt met aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:51

Ik denk dat je bijna alleen maar van dat soort reacties hebt gekregen.
Kortom bel morgen de dierenarts. En dan ook echt doen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 13:54

_Penotti schreef:
Ik denk dat je bijna alleen maar van dat soort reacties hebt gekregen.
Kortom bel morgen de dierenarts. En dan ook echt doen.

De meeste waren niet zo vriendelijk :=
Maar ik heb even opgezocht wat artrose precies is en ik denk dat de kans best groot is dat ze dat heeft. Ik zal het ook aan de dierenarts vragen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:54

rien10 schreef:
yarkayunda schreef:
Ik zit nu te twijfelen of ik wel de dierenarts ga bellen, of dat ik haar gewoon pensioen geef maar dan wel nog doe grondwerken want dan heeft ze nergens last van. Ze kan nog travers, schouderbinnenwaarts appuyement zonder problemen. Ze is ook nog super lenig dus het zal ook niet in de spieren zitten denk ik.

Ze heeft wel ergens last van. Je schrijft het zelf in de OP

Ja met aandraven. Maar als ik dat niet doe en alles in stap doe kan het toch geen kwaad? En nogmaals in de wei draaft ze gewoon[/quote]
Je beseft dat paarden prooidieren zijn en ten dode zijn opgeschreven in het wild wanneer ze pijn tonen?
En ook mensen laten niet elk pijntje zien. Als jij hoofdpijn hebt, ga je toch ook niet gelijk de hele dag treurig in een hoekje zitten? Maar als je dan vervolgens moet gaan hardlopen, dan ga je natuurlijk ook in protest.
Het is waarschijnlijk dat ze ook in stap pijn heeft, maar nog niet dusdanig erg dat ze het toont.

Ik zou een DA laten komen, proberen er achter te komen wat er scheelt. Vervolgens kun je aan de hand daarvan besluiten of ze op pensioen moet of dat je haar laat behandelen (indien mogelijk) en misschien nog wel (licht) werk gaat doen

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:36

Ik snap het stukje van geen 100 den euro’s wel. Het beestje is 23 maar een onderzoek kost opzich niet veel. Dan weet je wat er is en dan kun je een keuze maken

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:02

Als je pony met pensioen mag, is het toch ook de bedoeling dat dat pijnvrij kan, lijkt mij?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:39

Bowo schreef:
Ik heb net even je instagram bekeken en ik wil toch even eerlijk zijn, als is dat waarschijnlijk niet leuk. Maar waarom heb je meerdere paarden als jij/je moeder niet het geld over hebben voor een osteo/fysio wanneer een paard overduidelijk pijnsignalen afgeeft?

En ik lees op bokt dat je ook les geeft met je paarden, heb je daar dan ook een opleiding voor gevolgd? Zo ja, dan zou je toch al veel eerder aan de bel hebben getrokken? Maar waarom is dat dan niet gebeurd?
Of waarom heeft je instructie niet aan de bel getrokken? Omdat ik lees dat je wel gewoon les krijgt.

Daarnaast zie ik zowel op instagram als op bokt tekenen dat je paarden geen goede zadels op hebben. Op insta zie ik een zadel dat voorover ligt en te veer naar voren ligt op je Fjord en op de bruine lijkt het zadel aan de grote kant. Hier op bokt geef je aan dat je al meerdere zadels hebt gekocht, maar dat ze allemaal druk plekken geven na een tijdje. Zoals ik al zei, paarden veranderen en zadels moeten dus ook worden aangepast. Maar heeft er überhaupt ooit een zadelmaker naar gekeken als je al zo snel drukplekken krijgt?
Misschien dat dit niet de oorzaak is van dit probleem, maar het kan zeker veel problemen veroorzaken als er geen goed zadel op je paarden ligt.

Samengevat: ik zou eens kritisch kijken naar je hele manier van paarden houden, klinkt alsof er genoeg beter kan ;)

Edit: en je bent trouwens ook bezig met steigeren aanleren voor vrijheidsdressuur of niet? Dat kan ook best in verband staan.

Aanleren om te steigeren moet je echt nooit doen tenzij je er 100% zeker van bent dat het paard altijd en eeuwig bij jou kan blijven. Want een ongewenst steigerend paard wil haast niemand verder hebben.Als je er ooit nog eens een nieuw baasje voor moet zoeken kan hij op steigergedrag afgewezen worden.Verpest je paard dus niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:47

Jij hebt er geen last van als je niet rijdt. Je pony wel. Er zit iets niet goed in haar lijf.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 16:51

anjali schreef:
Bowo schreef:
Ik heb net even je instagram bekeken en ik wil toch even eerlijk zijn, als is dat waarschijnlijk niet leuk. Maar waarom heb je meerdere paarden als jij/je moeder niet het geld over hebben voor een osteo/fysio wanneer een paard overduidelijk pijnsignalen afgeeft?

En ik lees op bokt dat je ook les geeft met je paarden, heb je daar dan ook een opleiding voor gevolgd? Zo ja, dan zou je toch al veel eerder aan de bel hebben getrokken? Maar waarom is dat dan niet gebeurd?
Of waarom heeft je instructie niet aan de bel getrokken? Omdat ik lees dat je wel gewoon les krijgt.

Daarnaast zie ik zowel op instagram als op bokt tekenen dat je paarden geen goede zadels op hebben. Op insta zie ik een zadel dat voorover ligt en te veer naar voren ligt op je Fjord en op de bruine lijkt het zadel aan de grote kant. Hier op bokt geef je aan dat je al meerdere zadels hebt gekocht, maar dat ze allemaal druk plekken geven na een tijdje. Zoals ik al zei, paarden veranderen en zadels moeten dus ook worden aangepast. Maar heeft er überhaupt ooit een zadelmaker naar gekeken als je al zo snel drukplekken krijgt?
Misschien dat dit niet de oorzaak is van dit probleem, maar het kan zeker veel problemen veroorzaken als er geen goed zadel op je paarden ligt.

Samengevat: ik zou eens kritisch kijken naar je hele manier van paarden houden, klinkt alsof er genoeg beter kan ;)

Edit: en je bent trouwens ook bezig met steigeren aanleren voor vrijheidsdressuur of niet? Dat kan ook best in verband staan.

Aanleren om te steigeren moet je echt nooit doen tenzij je er 100% zeker van bent dat het paard altijd en eeuwig bij jou kan blijven. Want een ongewenst steigerend paard wil haast niemand verder hebben.Als je er ooit nog eens een nieuw baasje voor moet zoeken kan hij op steigergedrag afgewezen worden.Verpest je paard dus niet.

Ik ben er 100% zeker van dat ze hier blijft tot haar dood:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:51

yarkayunda schreef:
anjali schreef:

Ik ben er 100% zeker van dat ze hier blijft tot haar dood:)

Geef haar dan ook goede zorg die ze verdiend. Ze mag wel voor jou werken maar als ze aangeeft dat er iets is kan het ineens allemaal niet. Jij wil toch ook niet dat er iemand op je rug gaat zitten als je rugpijn hebt?

Je hebt jezelf al vrij veel tegengesproken in dit topic dus ik zou zeggen bel de dierenarts ipv hier te roepen dat je de dierenarts gaat bellen.
Geen woorden maar daden ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:39

yarkayunda schreef:
Ik zit nu te twijfelen of ik wel de dierenarts ga bellen, of dat ik haar gewoon pensioen geef maar dan wel nog doe grondwerken want dan heeft ze nergens last van. Ze kan nog travers, schouderbinnenwaarts appuyement zonder problemen. Ze is ook nog super lenig dus het zal ook niet in de spieren zitten denk ik.

Mij merrie wilde ook niet meer draven. Maar ook alle zijgangen ging nog gewoon. Toch heeft ze (in ieder geval) problemen in dr achterknieen. Dus ik zou hier niet voor kiezen. Dat dat nog gaat betekent nog steeds niet dat er niets aan de hand is.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:49

Duidelijk geval van pijn, heel simpele oplossing: GOEIE dierenarts bellen die bv ook fotos kan maken. Niemand hier kan erin kijken, dus niemand hier kan je zeggen wat het is.
Maar haar signalen zijn duidelijk: ze heeft pijn

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:11

yarkayunda schreef:
Dat is helemaal niet zo. De dierenarts komt de hier geregeld maar nu geloofd mijn moeder niet dat er iets aan de hand is. Mijn moeder is geen paarden mens

Dan is het toch beter als je geen paarden hebt?
Je bent afhankelijk van je moeder, die geen paardenmens is , zeg je.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:30

Verkopen is niet aan de orde en lijkt me in dit geval ook geen oplossing voor het beestje: 23 jaar en de nodige lichamelijke en/of rijtechnische problemen. Je kan wel raden waar zo’n beestje dan terecht gaat komen. :(

Neemt niet weg dat ts hier gewoon haar verantwoordelijkheid moet nemen, ipv zich overal onderuit praten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:38

Goed idee om de dierenarts te bellen. Leg gewoon het probleem uit en vertel ook over je financiële problemen. Gewoonlijk is een telefonische vraag gewoon gratis. Misschien zou je in overleg met de dierenarts haar eens een poosje wat metacam kunnen geven. Als ze dan wel goed loopt weet je in elk geval dat ze zonder pijnstilling dus pijn heeft.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:43

yarkayunda schreef:
Ik wilde haar trouwens een tijdje geleden al met pensioen laten gaan, maar daar was ze het niet zo mee eens. Iedere keer als ik een ander paard kwam halen probeerde ze mee te komen..

Ze wil niet met jou mee maar met de andere pony heb je echt zo weinig verstand van , gevoel met en interesse in paarden dat je dat niet weet?

xMagnum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:45

Rizette schreef:
yarkayunda schreef:
Ik wilde haar trouwens een tijdje geleden al met pensioen laten gaan, maar daar was ze het niet zo mee eens. Iedere keer als ik een ander paard kwam halen probeerde ze mee te komen..

Ze wil niet met jou mee maar met de andere pony heb je echt zo weinig verstand van , gevoel met en interesse in paarden dat je dat niet weet?

Nou nou, dit is ook weer een hele onnodige opmerking.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:35

Rizette enorm onnodige afkraak opmerking die niets toevoegt zeg.

Als ik mijn paard roep vanuit de kudde komt ze 9 van de 10x naar mij toegestapt. Ze heeft onbeperkt eten daar dus schijnbaar vind ze de menselijke aandacht best leuk.

Paarden willen graag samenwerken, daarom kunnen wij mensen er vanalles mee doen en vinden paarden dat over het algemeen erg leuk daarom doen ze hun best voor ons.

Goh wat heb jij er weinig verstand van zeg dat je dat niet weet.

Even een standje terug dan maar. Hou op zeg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:26

ik snap de opmerking van Rizette wel, als je aanneemt dat je pony graag aan het werk wil omdat hij met jou en een andere pony meeloopt als die meegenomen wordt is dat ook wel een bijzondere conclusie. Had echter wel wat aardiger gebracht kunnen worden :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:42

Dit gedrag herken ik van mijn paard. Die bleek ontstekingen in beide hoefgewrichten voor te hebben. In de wei leek er niet veel aan de hand als hij aan het spelen was, maar ondertussen verging hij van de pijn :(:) . Gelukkig is dat probleem nu verholpen.
Goed dat je de DA er bij haalt +:)+ . Ik ben benieuwd wat er uit komt.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 14:00

Kinke schreef:
ik snap de opmerking van Rizette wel, als je aanneemt dat je pony graag aan het werk wil omdat hij met jou en een andere pony meeloopt als die meegenomen wordt is dat ook wel een bijzondere conclusie. Had echter wel wat aardiger gebracht kunnen worden :)

Maar eerst haalde ik mijn andere paarden er ook gewoon uit en liep ze echt nooit mee. Ook in de wei kwam ze niet naar me toe maar toen ze pensioen had wel..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:00

En wanneer komt de DA?